KoronaASIANTUNTIJA, mitä tarkoittaa 70% rokotesuoja
Minulta jäi kolmas rokote ottamatta koska olin kipeähkö. Nyt mietin mikä suoja minulla on omikronia vastaan.
Luin että minulla on kahdella rokotteella kaiketi noin 70 prosentin suoja. Mutta mitä ihmettä se oikeastaan tarkoittaa? Luin että Omikrontartunnan saaneista yksi sadasta joutuu sairaalaan. Millainen todennäköisyys minulla on joutua sairaalaan kahdella rokotteella? Jos oletus on että olen perusterve.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rokote antaa 70% todennäköisyyden sille että korona on oireeton niin mikäs prosenttiosuus on rokottamattomalla? Tosi moni rokottamaton myös sairastaa koronan oireettomana.
Jotenkin näin sitä pitää ajatella. Meille myydään piikit tuolla prosentilla ja jätetään kertomatta, että prosentti on ilman piikkejä suunnilleen sama. Ja se selviäisi, jos tarkasteltaisiin absoluuttista tehoa suhteellisen sijaan.
Se kokonaan sairastumisen suojaosuus sulta unohtuu.
Hyvä, että WHO ilmoitti ettei neljännestä rokotteesta ole hyötyä. Kaikki toki tiesivät sen, mutta tiedon on hyvä tulla viralliselta taholta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että WHO ilmoitti ettei neljännestä rokotteesta ole hyötyä. Kaikki toki tiesivät sen, mutta tiedon on hyvä tulla viralliselta taholta.
No niinhän siinä ei sanottu 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama uutisotsikko on aamulta, jossa kerrotaan, että neljäsrokote ei näytä tuovan lisäsuojaa omikronia vastaan. Muutama tunti sitten oli vielä otsikko, että WHO ja EMA eivät suosittele neljättä rokotetta, mutta ilmeisesti pitäisi heti kopioida, koska uutisia poistetaan tai julkaistaan muutettuna.
Ihme että tuota uutista ei ole poistettu, jossa EMA ilmoittaa että tehosteannokset voivat heikentää immuunipuolustusta, julkaistu jo useampi päivä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisi vielä muutama tulkinta sekottamaan pakkaa lisää.
Tällä hetkellä esitetty että
"on 70% todennäköisyys pysyä terveenä vaikka saisikin tartunnan."Sekä että "30 % sairastuu koronaan".
Onko jompi kumpi oikein vai ei kumpikaan?
Jos 100 ihmistä altistetaan koronalle, niin he saavat tartunnan, eli korona käy limakalvoilla, mutta vain 30 heistä sairastuu siihen ja loput eivät edes tiedä koko jutusta.
Vierailija kirjoitti:
Harmillisesti tieto tuli vähän myöhässä, kun Suomeen on jokaiselle jo tilattu 8 piikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama uutisotsikko on aamulta, jossa kerrotaan, että neljäsrokote ei näytä tuovan lisäsuojaa omikronia vastaan. Muutama tunti sitten oli vielä otsikko, että WHO ja EMA eivät suosittele neljättä rokotetta, mutta ilmeisesti pitäisi heti kopioida, koska uutisia poistetaan tai julkaistaan muutettuna.
Ihme että tuota uutista ei ole poistettu, jossa EMA ilmoittaa että tehosteannokset voivat heikentää immuunipuolustusta, julkaistu jo useampi päivä sitten.
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/euroopan-laakevirasto-toistuvat-teho…
No nuo numerot on vain tilastoja ja todennäköisyyksiä, joiden vaikutusta yksilötasolla ei voi mitenkään tietää. Kannattaa vain olla luottavainen ja hyvällä mielellä, niin elimistö toimii paremmin. Pois turha stressi ja jos on ylipainoa, niin laihduta, jotta kropan taakka sairastumisen suhteen pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme että tuota uutista ei ole poistettu, jossa EMA ilmoittaa että tehosteannokset voivat heikentää immuunipuolustusta, julkaistu jo useampi päivä sitten.https://www.mediuutiset.fi/uutiset/euroopan-laakevirasto-toistuvat-teho…
Tässähän siis puhutaan immuunivasteesta, ei immuunipuolustuksesta. Tämäkin käänneettiin follareiden toimesta ihan nurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisi vielä muutama tulkinta sekottamaan pakkaa lisää.
Tällä hetkellä esitetty että
"on 70% todennäköisyys pysyä terveenä vaikka saisikin tartunnan."Sekä että "30 % sairastuu koronaan".
Onko jompi kumpi oikein vai ei kumpikaan?
Jos 100 ihmistä altistetaan koronalle, niin he saavat tartunnan, eli korona käy limakalvoilla, mutta vain 30 heistä sairastuu siihen ja loput eivät edes tiedä koko jutusta.
Ei se, että altistuu koronalle, ole sairastumista.
Voiko se olla hyvä jos immuunivaste pienenee, eikös vakava korona johdu liian voimakkaasta immuunireaktiosta?
Vierailija kirjoitti:
Voiko se olla hyvä jos immuunivaste pienenee, eikös vakava korona johdu liian voimakkaasta immuunireaktiosta?
😳 Öö, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme että tuota uutista ei ole poistettu, jossa EMA ilmoittaa että tehosteannokset voivat heikentää immuunipuolustusta, julkaistu jo useampi päivä sitten.https://www.mediuutiset.fi/uutiset/euroopan-laakevirasto-toistuvat-teho…
Tässähän siis puhutaan immuunivasteesta, ei immuunipuolustuksesta. Tämäkin käänneettiin follareiden toimesta ihan nurin.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/19bc6a55-b223-4764-828a-a0fe8…
Ja uuden tiedon mukaan myös piikeistä voi saada long covidin.
https://tekniikanmaailma.fi/koronarokotteet-voivat-harvinaisissa-tapauk…
Tein omasta näkökulmasta todennäköisyyslaskentaa ja olen jättänyt piikit väliin. Ja heti tiedoksi en ole riskiryhmäläisiä tavannut, pidän välttämättömissä menoissa FFP2-maskia, eikä minulla ole mitään tarvetta mennä massatapahtumiin tai ulkomaille tällä hetkellä. Teen etätöitä, minulla on erittäin terveet elintavat ja hyvä terveys. Lopputulos oli, että kokeellisten piikkien ottaminen on minulle huomattavasti suurempi riski menettää terveys kuin saada korona.
Voihan olla, että saan vielä taudin ja kuolen siihen, mutta riski se on tien ylityskin. Riskit kuuluvat elämään.
En ole juurikaan eläessäni kuormittanut terveydenhoitoa, joten siitäkään en tunne huonoa omaatuntoa. Päivystyksissä vuoroja tekevä ystäväni on valistanut minua, miten paljon siellä on niitä, joita ei oma terveys ole kiinnostanut. Syödään mitä sattuu, lihotaan, käytetään päihteitä jne. Mutta heitä ei syyllistetä, me rokottamattomat olemme tällä hetkellä ihan spitaalisia, kuten Mr Välimäkikin ilmoitti. No, joskus tämä epidemia on ohi ja minäkin syön ulkona, en tosin Välimäen lafkassa ja pari muutakin paikkaa ja henkilöä on bannassa for ever!
No se nyt ei mene ihan niin yksilötasolla, koska saatat osua tuohon 30% porukkaan tai sit et, mutta yksinkertaistettuna noin.