Miten kateellisen ihmisen kanssa toimitaan?
Ja ennen kaikkea, miten jaksaa?
Oon alkanut varoa, mitä kerron elämästäni, tekemisistäni jne., koska aina tulee joku kateelliinen kommentti kaikkeen....
Kommentit (22)
Kel onni on, se onnen kätkeköön. Viisain oppi minkä olen saanut.
Vain harvat osaa olla aidosti onnellisia toisten menestyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja kun oliskin kysymys "menestyksestä", mutta oon ihan tavallinen, työtön tallaaja, enkä todellakaan paukuttele henkseleitäni missään asiassa...
Kai mun persoona sitten vaan yleisesti ärsyttää.
-ap-
Oon tullut siihen tulokseen, että sehän ei ole sen ongelma, keneen kateus kohdistuu, eli jos pystyy ns oivaltamaan tän, se ei niin paljoa enää häiritse. Silloin näkee sen toisen tavallaan sellaisena kuin hän on, eli tosiaan, kateellisena.
Mutta kyllähän sellainen kateellisen toiminta, kuten lannistaminen, toisen tahallinrn loukkaaminen, toisen mielen pahoittaminen tahallisesti, ilkeät kommentit, toiselle naureskelu, ym hapoamuus, kyllähän ne silti ikävältä tuntuu. Sillä yavalla nää kateelluset pääsee toisen pään sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja kun oliskin kysymys "menestyksestä", mutta oon ihan tavallinen, työtön tallaaja, enkä todellakaan paukuttele henkseleitäni missään asiassa...
-ap-
Menestykseen lukeutuu moni asia. Parisuhde, koti, auto, jne. Jopa luonne voi aiheuttaa suunnatonta kateutta toisissa.
Ei työttömyys tee sinusta ihmistä, jota ei voisi kadehtia.
Juuri noin kuten sanoit, ei kerrota mitään omasta elämästä, pidetään keskustelu sopivan kevyenä ja tyhjänpäiväisenä. Tämä tuo kyllä sen ongelman ettei oikein riittäisi energiaa kaveerata sellaisten ihmisten kanssa joiden seurassa ei voi olla oma itsensä vaan joutuu varomaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin kuten sanoit, ei kerrota mitään omasta elämästä, pidetään keskustelu sopivan kevyenä ja tyhjänpäiväisenä. Tämä tuo kyllä sen ongelman ettei oikein riittäisi energiaa kaveerata sellaisten ihmisten kanssa joiden seurassa ei voi olla oma itsensä vaan joutuu varomaan.
Ja mitä pienemmät piirit, sen parempi. Yksi hyvä ystävä voittaa 10 kaveria.
On ystävällinen, kuuntelee, osoittaa että samalla viivalla tässä ollaan. Kertoo vaikka jotain vähemmän mairittelevaa itsestään, turha olla kateellinen.
Kuuntele ja kysele, mutta älä kerro mitään itsestäsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Menestykseen lukeutuu moni asia. Parisuhde, koti, auto, jne. Jopa luonne voi aiheuttaa suunnatonta kateutta toisissa.
Millainen luonne voisi aiheuttaa kateutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Iloinen, myönteinen, elämniloinen, eli kateellisen ihmisen luonteen vastakohta.
Kateelliset on pääsääntöisesti joko katkeria tai sitten itsekkäitä ja itsekeskeisiä, kukan muu ei saisi saada mitään. Kateelliseksi itsensä myöntänyt henkilö sanoi näin, "jos näen jonkun olevan tosi onnellinen, iloinen, niin mietin, mitä tuolla on enemmän kuin minulla".
Haluavat olla parhaita, huomion keskipisteenä, tärkeimpiä, jne. Joten jos ei ole taustalla katkeruus, niin sitten se että odotukset ovat ns vääristyneet. Pienen lapsen tarpeita. Eivät ole saaneet narsistista peilausta ja palautetta, eli huomiota, rakkautta, kokea olevansa tärkeit. Tai sitten elämä on katkeroittanut.
Toisaalta myös tää ihailun ja muilta saadun huomion ja esim kehujen, eli ihailun ja pos palautteen, kadehtiminen.
Jos itse huomaa toisessa jotain hyvää tai joku muu osoittaa/ mainitsee tousessa olevan jotain hyvää, alkaa kateus ja vertailu itseen ja muihin. Kateelliset on tosi rasittavia. Pakko riistää tää hyvä tai ihailtu asia toiselta, sabotoivat. Eli narsistinen raivo, ihailun tarve ei täyty. Ärsyttää edes ajatella näitä ihmisiä, ärsyttää niiden tarve esiintyä ja haluta ihailua ja huomiota.
Selvitä, mistä kaikesta se on kateellinen. Sen jälkeen ala ruokkimaan sitä tarkoituksella niin että tämä kateellinen kuolee v i t u t u k s e e n.
Ne ei näköjään jätä rauhaan koskaan kun niiden on tiedettävä miten sillä kohteella menee. Vähän auttaa jos on tuppisuu mutta vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
</p>
<p>Samat ajatukset muuten, paitsi tuon osalta mitä lopussa sanoit ilman huomiota jäämisestä. Kokemusteni mukaan moni kateellinen ja kilpaileva ihminen on saanut lapsena paljon huomiota ja tunteen että on vanhemmille tärkeä. En tiedä mikä siinä on mennyt vikaan. Ehkä on opetettu että on tärkeämpi ja parempi kuin muut. Sellaiset haluavat paistatella paremmuudessa vielä aikuisenakin ja kokevat uhaksi sen jos huomio on hetken toisessa.[/quote kirjoitti:Totta tuokin, ehkä ns lellitty piloille, tuntemani iltatähtiä ja kuopuksis,xei koskaan joituneet ottamaan vastuuta, aina niitä, joille muut yekevät väärin. Ehkä isompien sisarusten kanssasyntynyt tälkainen roolu, jota osaavat hyödyntäö, esittäen viatonta, suyttäen muita, eivät ota mistään vastuuta, ei edes omista tunteista. Ei edes kun itse tekevät toisemle jotain, josta toinen oikeutetusti suuttuu tms.
Saattaa olla myös, että pettymyksen sietokyky on niin huono, että eivät pysty kestämään muiden onnistumista, omaa ns epäonnistumista, ja sitä, että eivät saa mitä haluavat.
Jotenkin tää, että myös loukkaantuvat tosi helposti ja ovat kateellisia, voisi liittyä siihen, että ihmisarvo on heille suhteellinen käsite, tai heidän arvonsa on kiinni muiden arvioinnista ja ulkoisista tekijöistä. Ja siksi kadehtivat ulkoisia asioita, ovat pinnallisia. Moni kateellinen on erittäin pinnallinen.
Olen miettinyt, miksi ei ome sisältöä, on vain tämä pinnallusuus, mistä tää johtuu?
Samanlailla kuin epärehelliseen ihmiseen. Tiedät että tuo on epärehellinen, joten älä päästä häntä yksin sisään asuntoosi jne jne. Kateellinen on kateellinen riippumatta siitä mitä sinulla, tiedät tämän joten ota se huomioon, mitä hän sanoo on hänen asiansa ja ongelmansa. Ei sinun. Voit nauttia elämästäsi ilman häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Se on mielen sairaus kuten komminismi.
Vierailija kirjoitti:
Samanlailla kuin epärehelliseen ihmiseen. Tiedät että tuo on epärehellinen, joten älä päästä häntä yksin sisään asuntoosi jne jne. Kateellinen on kateellinen riippumatta siitä mitä sinulla, tiedät tämän joten ota se huomioon, mitä hän sanoo on hänen asiansa ja ongelmansa. Ei sinun. Voit nauttia elämästäsi ilman häntä.
Hyvin sanottu. Älä muuta itseäsi, vaan suojaudu, muuta suhtautymistapaasi tai toimintatapaasi. Jostain syystä kateellunen ihminen usein käyttää manipuloivaa tyyliä kohteeseensa. Tarkoitan, että yrittää saada osat kääntymään ja toisen tuntemaan huonommuutta, epävarmuutta.
Tai loukata toista, jotta toiselle tulisi ns paha mieli. Vissiin koska kateellisella on kateutensa takia paha mieli. Nyyh, enkö olekaan paras kaikessa, enkö saakaan aina mitä haluan. Ja eivät vaan kasva tästä yli.
Ärsyttää tällainen, olen parempi kuin muut asenne, ja loukkaantuminen ja suuttuminen siitä, jos joku muu on jossain joskus parempi. Tällanen on niin raivostuttavaa, kun itse on lapsi ja vanhempi on tällainen. Suuttuu jos joku muu on parempi, koska haluaa olla paras kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä, mistä kaikesta se on kateellinen. Sen jälkeen ala ruokkimaan sitä tarkoituksella niin että tämä kateellinen kuolee v i t u t u k s e e n.
Juuri näin :).
Mä taas höystän tarinoita, keksin omasta päästäni kaikenlaista. Kiva saada toinnen kiehumaan kun reppana ei edes tiedä mikä on totta ja ei.