Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka aikaisin kannattaa mennä ultraan?

20.09.2006 |

Hei

Monennellako viikolla ultassa näkee esim. sen, että kyseessä ei ole tuulimunaraskaus? Tuntuu, että kaupungin neuvolan kautta pääsee niin hirmu myöhään... vasta viikolla 11. Itsellä kun on takana yksi tuulimunaraskaus (todettiin silloin vasta ultrassa) ja sitten lapsettomuuden ihmettelyä yli kaksi vuotta, niin nyt olisi tietysti hinku nähdä, että onko siellä tosiaankin joku tällä kertaa. Mietin, että törsäisinkö yksityiseen. Vai antaisiko uuden elämän kehittyä ihan rauhassa alkuun.

Plussatesti tuli tehtyä lauantaina. Epätodellinen ja epäuskoinen olo, toisaalta vähän sellainen kuin joka aamu olisi joulu. :-)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotella viikolle 8, ennen menoa, silloin näkyisi jo syke

Vierailija
2/14 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv 8+ näkyy jo sitten niskan venyttelyä ja käden alut :) Joten omien laskujesi mukaan mene rv 6+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jotain sinnepäin, eikä silloin näkynyt vielä kuin ruskuaispussi. Sillonen gyne sanoi, et jostain 6+5 alkaisi jo syke näkyä. Itse kannatan nykyisin 7+ loppua tai 8+ alkua ihan sen takia, että jos kyseessä olisikin kohdun ulkopuolinen raskaus, niin asialle ehtisi vielä tehdä jotain. Noilla viikoilla näkyy kuitenkin kaikki tärkeä, eli että on oikeassa paikassa ja sydän sykkii..

Blues kera pikkukolmosen 39+6

Vierailija
4/14 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää kävin rv 6+2 ja sydämen syke näkyi jo.. Mutta eihän siitä täplästä muuta erottanukaan :)

Vierailija
5/14 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuuslääkärimme suosittaa sitten, kun seitsemän viikkoa täynnä eli 7+0. Silloin on syke näkyvissä.

Vierailija
6/14 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkyi vasta 8 + 5.

Ekassa ultrassa kävin 7 +, kun mieltä askarrutti myös edellinen tuulimunaraskaus. No eipä sykettä näkynyt ja sitten odoteltiin viikko itku silmässä uutta ultraa.

Olen taas raskaana ja meinaan pelata varmanpäälle ja mennä varhasiultraan vasta 9 + viikolla.

Vierailija
7/14 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 neuvola käynillä terkka laski viimesten kuukautisten mukaan että raskaus viikkoja olisi kasassa 9 mutta kun ultrattiin ei löytänyt sikiöä ja hyvä että edes koko kohtua(epäselväkuva... kuulemma) ja epäili että raskaus ei olisikaan niin pitkällä.

Kuinkahan aikasin sikiön pitäisi ruveta näkymään ultrassa? Raskaustesti näyttää kyllä positiivista mutta itselle on nyt tullut semmonen pöhkö tunne että onkohankaan siellä masussa ketään...

Vierailija
8/14 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla näky rv5+? (oli epäselvää) ruskuaispussi ja pieni elämänalku, syke löytyi myös, joskin epäsäännöllisenä - joten sydän oli silloin vasta alkanut sykkiä.

Muistelisin tohtorin sanoneen että rv 5 selvinnee tuulimunat (jos hyvä säkä käy), ja syke sitten löytyy varmemmin rv6+

Kyllähän ne suosittelee varhaisultraa rv7+ suoritettavaks että varmasti näkyy, ja siinä on sitten vielä n. vkon virhemarginaali..eli jos oliskin rv6+ niin sykekin ehkä jo näkyis. Liian aikasin ei ainakaan kannata mennä - tulee vaan turhia huolia.

Tsemppiä kaikille ultraan menijöille :)

Tappert ja Puksu 15+5

Vierailija
9/14 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Kiitos kaikille vastanneille! Aika erilaisiakin kommentteja, mutta kuitenkin kaikki suosittelevat reilusti ennen vkoa 11. Harmittaa se meidän neuvola, kun laittoivat ultran niin kauas.

Mikä teillä on ollut käytäntö, oletteko päässeet julkiselle puolelle jo kahdeksannen viikon tienoilla vai oletteko käyneet itsekseen yksityisellä katsomassa alkuraskauden tilanteen?

Herranoknok: hyvä pointti. Täytyy tosiaan pitää vara, ettei ultra aiheuta vain lisää huolta. Varsinkin, kun vaikuttaa siltä, että syke on tullut joillain näkyviin jo ennen kuuden viikon täyttymistä ja joillain vasta reilusti myöhemmin.

Ajattelin vielä soittaa sinne kaupungin neuvolaan ja kysyä, josko jotenkin pääsisi aikaisemmin.

Vierailija
10/14 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen ainakin huomannut että jos neuvola on antanut ekalle ultralle ajan..esim just sinne rv 11 tai kauemmaskin, niin huonosti pääsee ennen sitä.

Sen puoleen moni on yksityisen kautta mennytkin.

Ainakin meillä, kun tarjotaan (polimaksulla) vain joko nt- tai rakenneultra, ei pääse minkäänlaiseen äitipoli-asiointiin ennen tuota vkoa jolloin on nt-ultran mahdollisuus. Todella typerää, mutta minkäs teet.

Tappert ja Puksu 15+6

Vierailija
11/14 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. ultra annetaan vasta n. viikolle 11 koska silloin on oikea aika tehdä niskaturvotusmittaus. Miksi teidän mielestä kunnan pitäisi tarjota ultra sitä ennen jo? Kyllä mä itsekin kävisin jo aiemmin ultrassayksityisellä varmistaakseni että joku on oikeesti kyydissä, mutta kun sitä rahaa ja muita resurseja ei ole rajattomasti, niin ei mun mielestä ole järkevää odottaa kunnalta ultraa muutaman viikon välein. Eiköhän se " mielenrauhaultran" voi kukin maksaa omasta pussista...

Vierailija
12/14 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mua haittaa ettei kunta tarjoa aiempaa ultraa. Mutta ihmettelen sitä, ettei ennen aikaisinta ultraa pääse äitipolin kanssa mihinkään tekemisiin, vaikka sinne olisi asiaakin.

Mulla oli tosi kovat kivut joiden takia hakeuduin yksityiselle ultraan rv6+, siellä todettiin mahdollinen munasarjakysta ja sitä olisin halunnut päästä äitipolille tsekkauttamaan, mutta ei ollut mahdollista päästä ennen rv12;sta, jolloin täällä on mahdollisuus siihen ekaan ultraan. Sen jälkeen voi alkaa asioida äitipolilla, ei ennen sitä. Tätä kummastelen - en ultrien vähyyttä.

Tappert ja Puksu 16+0

Vierailija
13/14 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, toi kuulostaa kummalliselta. Kyllähän nyt pitäis päästä polille jos on ongelmia. Ymmärsin siis ilmeisesti väärin... tai sit tosiaan muut miettivät miksei kunta tarjoa raskaudenvarmistusultraa aikaisilla viikoilla.

Vierailija
14/14 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Laura_76, olit tajunnut ihan oikein, että ainakin minä ruikuttelin sitä, ettei julkiselle puolelle pääse kuin vasta aika myöhäisillä viikoilla. Mutta toki ymmärrän, että kunta ei voi revetä kaikenlaisiin mukavuustutkimuksiin.

Ja varsinkin, kun tuli nyt valaistuksi noita erilaisia juttuja, mitä missäkin vaiheessa ultrassa näkyy, niin tuo ajoitus lienee ihan ymmärrettävä.

Eräs ystäväni samassa kaupungissa ja samassa neuvolassakin pääsi ultraan jo viikolla 8 ekalla neuvolakäynnillä. Senkin takia (ja omassa uteliaisuudessani ja huolestuneisuudessanikin) jäi kaivelemaan, kävikö minulla jotenkin huono tuuri tai laskiko neuvolatäti jotenkin väärin vai miten se ultra niin kauas laitettiin (tai siis ainakin tuntui, että kauas).

Jep, nyt nukkumaan.