Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä näyttöön perustuvaa ammattikoulutusta !

Kansalaisaloite näyttöön perustuvan tutkinnon kumoamiseksi
18.01.2022 |

Tausta- ajatuksena näyttöön perustuvassa ammattikoulutuksessa on varmaankin se työelämän tarpeisiin vastaaminen ja työelämälähtöinen koulutus. Hienoja teoreettisia ajatuksia jonkun professorin päässä- vaan ei käytännössä.
Nyt on käynyt niin, että opiskelijat joutuvat näytöissä todella kovan, kohtuuttoman puristuksen alle.
He tulevat teoriaopinnoista ja käytännön opetuksesta ( jos sitä oli) työpaikalle, jossa oikeastaan kukaan ei ole a) halukas tai b) kerkeä / jaksa opiskelijaa ohjata.
Opiskelija on välttämätön paha, jonka läsnäolo juuri ja juuri sallitaan- kun on pakko.
Lisäksi ammattikoulun näytöt arvioidaan 1- 5, vaikka ammattikorkeakoulussa vastaavaa arviointia ei ole.
Näyttötutkintopaperit tehdään niin hienoksi ja korukieliseksi kuin olla ja voi. Edes yliopistossa tuskin on vastaavia vaatimuksia, kun ammattiin opiskelijalle laaditaan.
Kaiken kukkuraksi koko opintojakson, myös teoriaopintojen arvosanaksi tulee se, minkä työpaikan mielivaltainen ( työpaikkakiusaaja ) antaa yhdessä liirumlaarumkeskustelussa ammattikoulun opettajan kanssa. Tällainen koulutusmalli ei jouda mihinkään muuhun kuin romukoppaan, sillä tämänlainen koulutustyyli johtaa todella suuriin mielenterveysongelmiin nuorilla ja aikuisillakin opiskelijoilla. Kuka ikinä tämän mallin onkaan keksinyt ei ansaitse keksinnöstään euron euroa palkkaa. Menköön itse näyttämään työpaikoille altavastaajan asemassa parastaan ja ruoskittakoon sitten kuin vierasta sikaa ! Tietääpähän sitten, miten kovan hinnan tällaisesta kohtuuttoman vaativasta opiskelutyylistä ja toteutuksesta seuraa- suurten epäonnistumisten kohtalokas aalto. No, kai Suomella sitten tällaiseenkin on varaa. Ja kun vielä ajattelee, miten monta ihmistä Suomessa työskentelee näiden koultus- ja työvoima- asioiden ja byrokratian parissa..!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen olisi mielestäsi parempi? Kaikilta ammattioppilaitoksen toditus eri aineista?

Entä aikuisena työpaikalla ammatin oppineet, jotka haluavat virallisen todistuksen ammattitaidostaan?

Vierailija
2/9 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan susi oli koko reformi. Lapset käy koulussa parina päivänä viikossa, ja sitten pitäisi itse vielä löytää työpaikka johon mennä näyttämään. Eikö olisi järkevämpi vain lisätä oppisopimusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjen takiahan nykyiseen malliin siirryttiin. Ehdin itse valmistua 2013, kun vielä 80% opetuksesta tapahtui koululla.

Vierailija
4/9 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä malli. Opiskelijoissa on eroja kuinka hyvin valmistautuvat.

Vierailija
5/9 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttöjen arviointi kyllä todellakin perustuu ihan liibalaabaan ja pärstäkertoimeen, jos ohjaajan/näytön vastaanottajan kanssa kemiat natsaa, tai sit jos satut olemaan sukua kyseisten henkilöiden kanssa.

Vierailija
6/9 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppisopimuskoulutus on hyvä asia, silloinhan sinä olet työpaikassa jo sisällä ja opit siellä paljon asioita työstä. Työ tekijäänsä opettaa. Siitä kuuluukin saada ammattipaperit jollain tavalla näyttäen.

Muutoin työelämässäoppiminen- jaksot ohjauksineen tai olemattomine ohjauksineen ja näytöt niissä= saadut pärstäkerroinarvostelut,  uhkaavat vakavasti opiskelijan oikeusturvaa. 

Tämä on asia, joka on kaikkien ammattiin ammattikoulussa opiskelevien sydämellä- ja monia ahdistaa.

Kukaan ei tunnu pitävän opiskelijoiden puolia vaikka he sydämestään haluavat opiskella itselleen ammatin.

Niin paljon mätää tässä koulutusjärjestelmässä !

Vierailija
7/9 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 1-3 arviointi ja koska ohjaava työntekijä ei olisi itsellekään antanut 3, sain jokaisesta näytöstä 2.

Jos olisi ollut 1-5 arviointi, niin olisin saanut 4 melkein kaikista.

Vierailija
8/9 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valita. Meillä oli 50 % teoriaa oppilaitoksessa ja loput 50 % työssäoppimista. Ainoa miinus oli palkattomuus. Olin itse usein 40 h/vko töissä ruokapalkalla, mutta sain hyvät arvosanat ja suositukset. Kemiaongelmia oli esimiehen kanssa, mutta sain muilta työntekijöiltä erittäin hyvää palautetta sekä näytön valvojalta hyvät arvioinnit. Jos joku ei paikkaa löytänyt, niin oppilaitos hommasi sellaisen. Olin ja olen hyvä työntekijä, vaikka olenkin ollut monessa eri työpaikassa ja eri aloilla. Olen kuullut kauhutarinoita opiskelijoista, jotka eivät olleet hyviä työntekijöitä.

Vierailija
9/9 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun alussa ei ollut mitään näyttöjä. Kaveri sai autoasentajan paperit, ja vei sitten oman autonsa korjaamolle jarrupalojen vaihtoon, kun ei itse osannut vaihtaa niitä. Kyseessä 70-luvun japsiauto eli teknisesti niitä kaikkein yksinkertaisimpia.