Ylipaino johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta
Olen kuullut monen ylipainoisten tätä hokevan. Joillakin arvot ovat aika rajoilla ja syyllinen ylipainoon on nuo arvot. Eikö ylipainosta pääse eroon, jos diagnoosina kilpirauhasen vajaatoiminta? Onko lääkityksen laittaminen kohdilleen liian haastavaa?
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 17:00"]Kilpirauhaslääkityksen saaminen kohdilleen ON haastavaa.
[/quote]
Eli niin kauanko ylipaino säilyy?
En tiedä miten niillä joilla on kilpparit tallella, mutta itsellä oli pitkään kestänyt vajis jota ei ollut huomattu. Sitten todettiin syöpä ja kilpparit poistettiin, nyt pidetään YLItoiminnalla mutta siltikään kaikki alitoimintaoireet ei ole poistuneet (mm lihominen, turvotus yms). Keskustelin asiasta alan lääkärin kanssa ja sanoi, että jos vajaatoiminta saa kauan jatkua hoitamattomana niin vaikka sitä aletaann hoitamaan niin se ei enää riitä korjaamaan kaikkia ongelmia. Sama koskee kuulemma niin ali kuin ylitoimintaakin.
(Katoppa esim Monroen silmiä ja jatkuvaa "liikehdintää"...uskoakseni hänelläkin on nhoito ylitoimintaan mutta silti vaivat ovat jääneet.)
Vajaatoiminnassa laihduttaminen ei ole mahdotonta, mutta hyvin vaativaa. Osalla menee myös nestekierto sekaisin, jolloin esim. nilkat ja naama turvoksissa.
Minulla ennemmin käy niin, että kun olen vajaatoiminnalla, olen masentunut, väsynyt ja aloitekyvytön, en jaksa lähteä lenkille, mikään ei huvita enkä jaksa tehdä terveellistä ruokaa, vaan syön lähinnä roskaa kun ei edes mitään kunnollista tee mieli. Lisäksi nesteturvotusta on paljon. Kun arvot ovat hyvät, olen oma itseni, kiinnostun luonnollisesti muustakin kuin tv:stä ja suklaasta, lähden ulos, olen pirteämpi ja seksikin kiinnostaa. Joten väittäisin, että vajaatoiminta sinänsä lihottaa kun ei ole jaksamista eikä luonnollista kiinnostusta pitää itsestään huolta kun olo on paska.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 17:00"]Kilpirauhaslääkityksen saaminen kohdilleen ON haastavaa.
[/quote]
[/quote]
no on siitä erittäin vaikeaa päästä eroon. kehon toiminta ei ole sama kuin terveellä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 17:04"]Lällällällä läski
kuka syödä käski
kuka käski olla läski
juokse juokse ihrakasa
[/quote]
läskifobia on psyykkinen sairaus.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 17:00"]Kilpirauhaslääkityksen saaminen kohdilleen ON haastavaa.
[/quote]
[/quote]
no on siitä erittäin vaikeaa päästä eroon. kehon toiminta ei ole sama kuin terveellä.
[/quote]
Entä jos henkilö väittää syövänsä terveellisesti ja melko vähän, mutta silti on painoindeksiltään ylipainoinen (ei lievä ylipaino)?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 17:00"]
Kilpirauhaslääkityksen saaminen kohdilleen ON haastavaa.
[/quote]
Kilpirauhaslääkityksen saaminen ON haastavaa.
Tyroksiini ei sisällä kaikkia aineita, joita toimiva kilpirauhanen tuottaa. Lisäksi vajaatoiminta muuttaa aineenvaihduntaa esim. kolesteroliaineenvaihdunta muuttuu epäsuotuisammaksi. Nesteet kertyvät turvotukseksi eikä juomisella voi kiihdyttää aineenvaihduntaa. Kun lähtee liikkeelle, elimistö ei herää urheilusuoritukseen ja nosta sykettä kuten normaalisti. Lihaksiin ei välity energiaa.
Ei nyt ehkä liity täysin tähän aiheeseen... Oon miettinyt tätä että kun mulla on juuri tuota aloitekyvyttömyyttä, jatkuvaa väsymystä, turvotusta etenkin kasvoissa ja ei oikein jaksa tehdä mitään. Lisäksi lukuisia muita oireita mm. hiustenlähtö, painon nousu, selittämätön anemia (ei muuten rautatableteilla korjaudu). Kävin sitten lääkärillä ja tsh oli 2,6 ja t4v 12 (kun viitearvot oli tossa tsh:ssa kai jotain neljästä eteenpäin ja t4v oli 10- jotain). Lääkäri ei uskonut että mulla mitään on, joten kävin vielä 2 eri lääkärillä joista toinen suorastaan nauroi että edes epäilin itselläni kilpirauhasen vajaatoimintaa. Nyt sitten vaan oireet jatkuu toista vuotta ja oon lihonut vielä entisestään vaikka liikun ja syön terveellisesti, tässä ei oo mitään järkeä. Väsymys on kaamea. Aion mennä uusiin testeihin katsomaan oisko muutosta arvoissa tapahtunut.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 17:17"]
Ei nyt ehkä liity täysin tähän aiheeseen... Oon miettinyt tätä että kun mulla on juuri tuota aloitekyvyttömyyttä, jatkuvaa väsymystä, turvotusta etenkin kasvoissa ja ei oikein jaksa tehdä mitään. Lisäksi lukuisia muita oireita mm. hiustenlähtö, painon nousu, selittämätön anemia (ei muuten rautatableteilla korjaudu). Kävin sitten lääkärillä ja tsh oli 2,6 ja t4v 12 (kun viitearvot oli tossa tsh:ssa kai jotain neljästä eteenpäin ja t4v oli 10- jotain). Lääkäri ei uskonut että mulla mitään on, joten kävin vielä 2 eri lääkärillä joista toinen suorastaan nauroi että edes epäilin itselläni kilpirauhasen vajaatoimintaa. Nyt sitten vaan oireet jatkuu toista vuotta ja oon lihonut vielä entisestään vaikka liikun ja syön terveellisesti, tässä ei oo mitään järkeä. Väsymys on kaamea. Aion mennä uusiin testeihin katsomaan oisko muutosta arvoissa tapahtunut.
[/quote]
Mittauta kortisolitasot myös. Jos stressihormonit eivät toimi normaalisti, ei mistään tule mitään.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:55"]Olen kuullut monen ylipainoisten tätä hokevan. Joillakin arvot ovat aika rajoilla ja syyllinen ylipainoon on nuo arvot. Eikö ylipainosta pääse eroon, jos diagnoosina kilpirauhasen vajaatoiminta? Onko lääkityksen laittaminen kohdilleen liian haastavaa?
[/quote]
Minulla lääkityksen aloittaminen korjasi vain arvot ei mitään muuta. Lääkäri lupasi että raskauden jälkeen saan kiistellyn yhdistelmälääkityksen koska elimistöni on koko ajan stressitilassa, kortisolia on liikaa ym. Tämä taas johtaa rasvan varastoitumiseen. Myös aineenvaihdunta on hidasta, pitäisi juoda ja syödä koko ajan että aineenvaihdunta ei hidastuisi. En ikinä selitä pientä ylipainoani kilpirauhasen vajaatoiminnalla, mutta KAIKKI LÄÄKÄRIT tekevät niin ja sanovat että se on voivoi, et tuosta laihdu, hyväksy se. En ole hyväksynyt, enkä tule hyväksymään. En luovuta, vaikka mikään ei minua ole laihduttanut, personal trainer näkee tämän elimistön stressitilan suurimpana esteenä laihtumiselle koska ruokavalio ja liikunta on kohdallaan, jopa erinomaisella tasolla. -Tuloksia ei vaan tule ja se on turhauttavaa.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 17:00"]
Kilpirauhaslääkityksen saaminen kohdilleen ON haastavaa.
[/quote]
Eikä pelkästään lääkityksen kohdilleen saaminen vaan koko kropan normalisointi jos vajaatoiminta jo ehtinyt tehdä tuhojaan, niin kuin minulla.
Minulla oli vajaatoiminnan oireita 2-3 vuotta ennen kuin se diagnosoitiin ja sain siihen lääkityksen. Vajaatoiminta oli jo kerennyt laittaa koko hormonitoiminnan sekaisin, samoin kolesterolit nousi taivaisiin (ravintona sama kasvisruokavalio, harkkuja ja mättöä harvoin, silti kolesterolit vaan nousi). Lisäksi minulla oli erilaisia puutostiloja, hiukset tippui päästä, turvotti ja aineenvaihdutunta oli hidas, väsytti ihan pirusti ja olo oli todella vetämätön. Loppuvaiheessa myös kognitiivisiin toimintoihin tuli häiriöitä (muisti, keskittymiskyky, ajatuskyky). Lääkitys aloitettiin viime heinäkuussa, vaihdoin syyskuussa lääkäriä osaavamapaan ja lääkitys saatiin kohdilleen. Tästä on siis hyvän aikaa kun olen lääkityksellä ollut ja vaikka itse kilppariarvot on jo kohdillaan, vaivaa osa em. oireista vieläkin. Osa on parantuneet/tulleet vähän paremmiksi, osa ei.
Mulla ylipaino johtui siitä että söin nuorempana liikaa siihen nähden mitä kulutin. Korjasin asian ja nyt olen ollut jo vuosia normaalipainoinen. Olen tosi einstein kun tajusin tehdä tämän korjausliikkeen.