Järjestin bleet ja nyt tuntuu hyväksikäytetylle!! :(
Kutsuin kaksi ystävääni sekä kaksi työkaveriani. Työkavereiden kanssa olen hengaillut muutaman kerran baari-illan merkeissä. Toinen heistä kysyi, saisiko kutsua kaksi ystäväänsä johon sanoin, että kyllä käy.
Siivosin kämppäni viimeisen päälle ja loihdin syötävää: Pikkupitsoja, piirakkaa, sushia, salaattia, muffinsseja ja sen lisäksi oli karkkia ja popparia ja sipsiä. Olin ostanut alkosta noin 150 eurolla liköörejä sekä breezereitä. Vieraat toivat lantrinkeja sekä muutaman siiderin. Olimme siis sopineet, että ensin ollaan luonani hetken aikaa ja sitten mentäisiin yhdessä baariin. Paikkaa ei oltu vielä sovittu.
Miten meni ilta? Työkaverini sekä toisen työkaverini ystävät ketjupolttivat parvekkeella ja viettivät siellä keskenään aikaa aika paljon. Joivat ja söivät. Halusivat soittaa musiikkia täysillä (menin aina vääntämään pienemmälle, koska ajattelin naapureitakin. Heille olin ilmoittanut juhlista hyvissä ajoin). Eivät huomioineet ystäviäni eikä minua. Aluksi piti mennä vasta puolen yön aikaan baariin mutta minä sanoin, että lähdetään nyt (22:30). He pukivat ulkovaatteet yllensä ja painelivat ulos pihalle eivätkä odottaneet meitä. Siellä he olivat bussipysäkillä, kun me saavuimme 5 minuutin päästä.
Baarista väänsimme kättä ja lopuksi tehtiin kompromissi: he menevät yhdelle pubiin ja tulevat heti sen jälkeen meidän kanssa tanssimaan. Arvatkaa näkyikö heitä? Soitin kerran heille mutta kukaan ei vastannut. Nyt vituttaa aivan hirveästi. Näin niin paljon vaivaa ja rahaa. Juomat halusin ostaa, koska he aina valittelivat kuinka ei ole rahaa niin paljoa. Seuraavalla kerralla pidän pienet illanistujaiset vain ystävieni kesken. Onneksi he ymmärsivät harmistukseni ja hieman lohduttivat. Tuntuu, että he vain hyväksikäyttivät minua ja kämppäni oli vain aloituspaikalla heille neljälle :(
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:24"]
Oot ap aika tuhlaileva noissa tarjoiluissa. Sinussakin on vähäsen vikaa. Mielestäni sorruit snobbailuun noilla sun tarjoiluilla. Laitoit paljon rahaa menemään kun paljon vähemmänkin alkoholiin olisi riittänyt ja kaikki olisi varmaan olleet tyytyväisiä.
[/quote]
Voi herranjumala! :D Käsitinkö oikein; koska AP halusi panostaa laatuun ja tarjota erilaisia ja varmasti äärimmäisen maistuvia ruokia ja juomia, on oikeutettua että vieraat käyttäytyvät kuin siat? Btw juuri tämä on vialla suomalaisessa juomakulttuurissa, tärkeintä on humala mahdollisiman halvalla ja kaikki juodaan heti. Epäilisin että aloittajan bileissä ei montaakaan pulloa juotu tyhjäksi, vaan niistä jäi jollekin toisellekin drinkinmaistelukerralle.
Jos AP:lla on varaa sellaiseen, miksi hän ei saisi käyttää rahojaan mihin lystää? Toiset ostelevat monen sadan euron elektroniikkaa, toiset taas satsaavat kyykkyviinin sijaan laadukkaampiin alkoholeihin ja ystävien kanssa niistä nauttimiseen. Itse ainakin pidän elämyksiä ja muistoja materiaa tärkeämpänä, mutta jokainenhan priorisoi kuten parhaaksi näkee.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:30"]
Jaa, mä taisin siinä 18-20-vuotiaana olla tuollainen. Siis, että menin kaverin kaverille porukan mukana "aloittelemaan", ja hengasin vain parvekkeella tuttujeni kanssa. Sit lähdettiin mihin haluttiin ja ihan sama minne muut meni.
Taisin olla aika kamala. En ole ajatellutkaan tätä aiemmin. Anteeksi kaikille.
[/quote]
Ei tarvitse olla hyvää kaveria kaverin kaverin kanssa mutta käytöstavat on hyvä osata. Esimerkiksi parvekkeelle linnoittautuminen koko juhlan ajaksi on mielestäni aika moukkamaista.
Eihän ihmiset nyt kiitollisuuttaan juhliin tule. Herää nyt jo hyvänen aika. Varsinkin sulle melko vieraat ihmiset. Olipa heillä myös otsaa, en ikinä itse olisi kehdannut, mutta eipä mua kukaan kutsukkaan kun en muutenkaan hämää ihmisiä olemalla muka ystävällinen kuten nämä varmaan olivat, kun et huomannut jo aiemmin, että meitä on moneen junaan ja osa on roskiksesta.
Idiootteja. Olisin kyllä arvostanut vaivaa minkä näit. Baarivalinnassa olisin joustanut.
Tuli kyllä paha mieli sun puolesta. Ei tuollaisiin tyyppeihin kannata tuhlata aikaa, oma on häpeänsä. Toivottavasti sulla ja sun ystävillä oli kuitenkin hauskaa! Tarjottavat kuulosti hyvältä. :)
Mitäs kutsut sellaisia, jotka eivät ole tarjoilujesi arvoisia. Ja missä illanistujaisissa on tuollaiset tarjoilut? Kuulostaa maanisen ihmisen juhlilta.
Olen vierestä seurannut samoja tilanteita :/ Minusta aika lapsellista ja ajattelematonta.
Toinen ärsytys on se, että sovin jonkun kaverin kanssa illanvietosta jo esim.kuukautta aikaisemmin. Pari tuntia ennen tai paikalle mennessä selviää, että siellä onkin vaikka ketä...ei voi jutella mitään kahdenkeskistä tai muutenkaan vaihtaa kunnolla kuulumisia. Jotenkin tuokin toiminta aika teiniä aikuisille ihmisille
Onpas ikävää touhua työkavereilta, varmaan tosi mukava mennä töihin maanantaina kun osoittautuivat noin urveloiksi.
Noh, jotkut vaan on huonotapaisia. Mutta ei sun kannata harmitella kun käyttäydyit fiksusti itse koko illan, et sä toisten urpoudelle mitään voi. Tiedät ainakin kenen kanssa ei kannata töissä hengailla.
Eli oikeastaan sulla on kyllä tilanteeseen nähden ihan oikea tunne. Enpä kyllä olisi itse ikinä ottanut sellaista riskiä, että puoliksi vieraille, joilla on aina rahat loppu tarjoaisin niin, että odottaisin jotain ilahtumista. Ota tuo siis sellaisena emmaus (=hyväntekeväisyys)iltana heihin päin.
Tässä huomataan suomalaisten juhlakäyttäytyminen: saavutaan juhlapaikalle, tervehditään juhlien järjestäjää ja sitten jakaudutaan kuppikuntiin eikä välttämättä enää olla kontaktissa juhlien järjestäjään. Viimeksi kun kävin Ruotsissa niin menin serkkuni kaverin järjestämiin juhliin ja siellä ihmiset keskustelivat keskenään eikä siellä pahemmin ollut kuppikuntia. Lisäksi he eivät olleet kännissä vaikka juotavaa löytyi. Oli kyllä hauskat juhlat!
no jopas oli keskenkasvuisia. 20 v? 20 vuotiaat luulevat vielä olevansa maailman keskipisteitä, eivätkä huomioi muita.
Kamalia juntteja! Älä välitä, joillakin vain on kasvatus jäänyt puolitiehen.
Tiesivätkö työkaverit kuinka paljon ihmisiä näihin "bileisiin" on tulossa? Voisiko olla, että ajattelivat kyseessä olevan suurempienkin pippaloiden ja ajattelivat, että pari lisävierasta nyt menee siinä samassa ja et välttämättä emäntänä ehdi muutenkaan niin paljoa jokaisen vieraan kanssa erikseen seurustella.
Olen joskus järjestänyt juhlia seurueille, mikä on koostunut esim. opiskelukavereistani ja ystävistä, jotka olen tuntenut jo pidempään ja ihan hyvin on mennyt. Olen toki miettinyt asian siltä kannalta, että kaikki ovat sen verran samanhenkisiä, että tulevat juttuun keskenään, kuten on käynytkin.
Kun "bileet" olivat vain muutamalle ihmiselle olisi ollut tosiaan hyvä keskittyä niihin muutamaan ja mainita työkavereillekin, että nyt oli ajatus olla ihan pienellä porukalla. Eri asia, jos vieraita vaikka 10+, siinä vaiheessa menee pari "ylimääräistäkin" siinä sivussa. Ehkä nämä kaksi muuta eivät kokeneet itseään kovin tervetulleiksi ja pitivät tilannetta outona, pitivät parempana vaihtoehtona pysytellä parvekkeella ikään kuin pois tieltä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:47"]no jopas oli keskenkasvuisia. 20 v? 20 vuotiaat luulevat vielä olevansa maailman keskipisteitä, eivätkä huomioi muita.
[/quote]
Onpa sulla kummallinen käsitys meistä parikymppisistä. Mies21
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:39"]
Eihän ihmiset nyt kiitollisuuttaan juhliin tule. Herää nyt jo hyvänen aika. Varsinkin sulle melko vieraat ihmiset. Olipa heillä myös otsaa, en ikinä itse olisi kehdannut, mutta eipä mua kukaan kutsukkaan kun en muutenkaan hämää ihmisiä olemalla muka ystävällinen kuten nämä varmaan olivat, kun et huomannut jo aiemmin, että meitä on moneen junaan ja osa on roskiksesta.
[/quote]
Olen työskennellyt työkavereideni kanssa yli vuoden. He ovat minua kutsuneet baareihin ja ilolla olenkin mennyt. Ajattelin järjestää tällaiset juhlat heidän ja ystävieni kesken. En vain tiennyt, että työkaverini plus ne kaksi muuta olisivat olleet noin tylyjä :(
Nyt ainakin tiedän, että pidän työkavereita tästä eteenpäin vain ja ainoastaan työkavereina. Kiitos, kun sain purkaa pahaa mieltäni tänne. Helpotti hieman.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:47"]no jopas oli keskenkasvuisia. 20 v? 20 vuotiaat luulevat vielä olevansa maailman keskipisteitä, eivätkä huomioi muita. [/quote] Onpa sulla kummallinen käsitys meistä parikymppisistä. Mies21
[/quote]
No valitettavasti, Mies21, kyseessä on parikymppisistä naisista :( Olemme kaikki siis samanikäisiä. -ap
Joo tosi törkeästi tehty. Yleensäkin se, että raahaa omia tuttaviaan, on jo moukkamaista.
En minäkään kutsuisi enää, jos ei edes alkeellisia käytöstapoja löydy.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:47"]no jopas oli keskenkasvuisia. 20 v? 20 vuotiaat luulevat vielä olevansa maailman keskipisteitä, eivätkä huomioi muita. [/quote] Onpa sulla kummallinen käsitys meistä parikymppisistä. Mies21
[/quote]
No valitettavasti, Mies21, kyseessä on parikymppisistä naisista :( Olemme kaikki siis samanikäisiä. -ap
[/quote]
On vai? Eipä mulla tuollaisia idiootteja ole tullut vastaan. Onneksi. Mies21
Mistä näitä ihmisiä tulee kenellä ei ole edes alkeellisia käytöstapoja :D