Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi opetatte lapsenne syömään karkkia?

Vierailija
17.05.2015 |

Niin miksi? Eivät lapset osaa kaivata karkin ym. epäterveellisen herkun mussuttamista ellei sitä niille opeta ja totuta. Tuntuu kauhealta kun jo alle kouluikäiset kiskovat karkkia, sipsiä, suklaata ym. ravitsemuksellisesti täysin turhaa ja epäterveellistä moskaa. Pienten lasten kohdalla vastuu tässä on kuitenkin vanhemmilla ja ihmetyttää miksi joku varta vasten opettaa lapselleen pienestä pitäen herkkujen syöttämisen?

Luulen että alle kouluikäisen kohdalla muokataan jo hyvin pitkälti pohjaa myöhemmille ruokailutottumuksille. En siis ymmärrä miksi sitä karkkia ja muuta mättöä pitää antaa pikkulapsille? tai isommillekaan? Eilen kaupassa melkein inhotti kun pari 4-6v ikäistä muksua vinkui isälleen että miksei olla saatu herkkua tänään. Kauhea marina ja vaaditaan namia ihan kuin se olisi heidän oikeus. Tyytyväisinä sitten saivatkin karkkipussit molemmat. Mietin vaan että MIKSI nuokin on opetettu tuohon?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa muuta. Omat lapset ei edes alta kouluikäisinä tajunneet vaatia mitään karkkeja kun ei niitä meillä koskaan ollut. Iloisia ja tyytyväisiä muksuja olivat ihan ilman karkin syöttämistäkin. Koulussa tietty houkutuksia tuli enemmän, kavereiden synttäreillä toki sai syödä siinä missä muutkin. Huomasin kuitenkin että kun lapset ei olleet oppineet siihen että kotona on jatkuvasti  herkkua niin eipä nuo myöhemminkään sitä osanneet kaivata. Pidän tärkeänä että terveellisen ruokavalion perusteet opitaan jo kotona.

Vierailija
2/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tajua miksi joku haluaa pilata lapsensa teveyden. Nykyään tämä on oikeasti suuri ongelma. Itsellä ei lapsia vielä ole mutta ei tulisi mieleenkään opettaa karkin syömistä! ehtivät kyllä myöhemmin senkin oppia 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Itsekin sitä olen miettinyt, kun meillä mässytetään ihan liikaa.

jotenkin se vaan on lipsunut. Me aikuiset itse syödään namia ja sipsejä. meillä ukko usein palkitsi lapsia hyvällä. Enemmän kuin minä. Ei oo iin helppoa olla vahtina. Ja tosiaan nää on oppineet nauttimaan. Ja yhdellä jo paikka hampaissa kolmannella luokalla.

verensokeriin ja hampaisiin meillä vaikuttaa. Ylipainoon ei. Liikkuvat paljon ja ovat liikunnallisia ja sopusuhtaista.

hampaat eniten meillä mua huolettaa. Ja toki diabetesriskikin on, jos enemmän. Onneksi syövät myös normaalia ruoka.

Vierailija
4/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan moni syöttää siksi kun haluaa itse syödä eikä jaksa piilotella sitä lapsilta tai sitten halutaan päästä helpolla. Annetaan jollekin 5v:lle karkkipussi kouraan niin pysyy hiljaa.

Vierailija
5/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niponipo

Vierailija
6/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, ap vastaili ihan itse itselleen ja yhden lapsen kokemuksen syvällä rintaäänellä täällä pauhaa. :-D On sinulla ap pienet ongelmat. :)

Vierailija
7/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En opettanut eikä osteta lapsille karkkia eikä meillä ole karkkipäivää. Mutta jotenkin vaan ovat silti oppineet ja syövät, missä saavat, synttärit, kaverit, isovanhemmat.. Toistaiseksi on aika vähäistä syönti kuitenkin ja toivottavasti sellaisena pysyy. Kertaakaan eivät ole kaupassa karkin perään huutaneet eivätkä hirveästi ole karkin perään, joten työvoitto jo sekin.

Vierailija
8/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:42"]

Hyvä kysymys. Itsekin sitä olen miettinyt, kun meillä mässytetään ihan liikaa.

jotenkin se vaan on lipsunut. Me aikuiset itse syödään namia ja sipsejä. meillä ukko usein palkitsi lapsia hyvällä. Enemmän kuin minä. Ei oo iin helppoa olla vahtina. Ja tosiaan nää on oppineet nauttimaan. Ja yhdellä jo paikka hampaissa kolmannella luokalla.

verensokeriin ja hampaisiin meillä vaikuttaa. Ylipainoon ei. Liikkuvat paljon ja ovat liikunnallisia ja sopusuhtaista.

hampaat eniten meillä mua huolettaa. Ja toki diabetesriskikin on, jos enemmän. Onneksi syövät myös normaalia ruoka.

[/quote]

Kannattaa lopettaa herkuilla palkitseminen ettei lapsista tule aikuina tunnesyöjiä. Siitä on tosi hankala päästä eroon ja ylipaino + muut terveysongelmat on oikeasti vakava juttu. Mua palkittiin aina lapsena herkuilla, jos oli kurjaa niin äiti osti namia että tulee parempi mieli. Toisaalta myös myönteisiä tunteita palkittiin nannalla. Oikeastaan ei ollut niin pientä surua tai iloa etteikö herkkua olisi sen takia ostettu. Minua myös palkittiin herkulla. Kärsin tästä TODELLA paljon!! pääsin eroon tunnesyömsen koukusta aikuisena mutta vaikeaa oli ja vieläkin on vaikeaa olla ostamatta sitä suklaalevyä kun on pahamieli yms. :(

Vierailija
9/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kohtuullinen karkinsyöminen, tai muidenkaan herkkujen, kenenkään terveyttä vie. Minusta on todellakin ok nauttia elämästä.

Vierailija
10/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään makeaa, koska omat havainnot tukevat sitä, että niiden joille ruoka, myös herkut, ovat neutraali asia, on helpompi elää terveellisesti aikuisena. Ruoka on pysynyt ihan ruuan roolissa, sitä ei ole demonisoitu, siitä ei ole tehty elämää suurempaa asiaa eikä siihen ole liitetty voimakkaita tunteita (kuten syyllisyyttä sokerin syönnistä.) 

Omasta mielestäni olen onnistunut. Herkkuja saa aina kun haluaa, niitä on monenlaisia, mut lapsille ei oikein maistu. Yksi päivä heitin pussillisen karkkia ja keksiä roskiin ja mietin että omassa lapsuudessani tällainen ei olisi ollut mahdollista. Karkki oli meille lapsille niin kielletty hedelmä, että oltaisiin syöty vaikka kuinka kovia ja vanhoja karkkeja ja pöydällä pölyttyneitä keksejä.

Sokeri on luonnontuote. Se ei ole huumetta, alkoholia tai tupakkaa. Se ei tapa. Siitä ei ole mitään haittaa jos sitä syö kohtuudella ja noudattaa ateriarytmiä. Jospa diabeetikko saa syödä pieniä määriä sokeria joka päivä ilman että sillä on minkään valtakunnan vaikutusta. 

Vierailija
11/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lasta ajattelin, että meillä ei sitten sokeria ennen 3 v ikää. Mutta mahdotontahan se on, jos ei ihan metsässä kasva, tee kaikkea itse vailla sosiaalisia suhteita. tuntuisi hölmöltä kieltää yli 12 kk lapselta samojen maustaminen, mitä muutkin. Ja matkoilla ollaan jopa annettu keksiä käteen, että pysyy tyytyväisenä. Sellaista se on, idealismi karisee kokemuksen myötä :D

Vierailija
12/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antanut tyttärelleni karkkia hänen ensimmäisten neljän elinvuotensa aikana. Tarjosin mansikoita, banaania, päärynää ja muita hedelmiä herkkuna. Vaikka tyttö ei ollut koskaan karkkia maistanut, hän piti siitä lievästi sanottuna paljona, kun annoin hänelle nallekarkkeja serkkunsa syntymäpäivillä. Itsekin muistan että vaikka vanhempani eivät koskaan minulle kaakaota, karkkia tai sipsiä antaneet, päiväni kohokohta oli kun tulin koulusta kotiin ja otin vanhemmilta salaa välipalaksi paahtoleivän voin ja hunajan kera. Mielestäni terveellisiä elämäntapoja pitää tukea, mutta on otettava huomioon että monet lapset pitävät luonnostaan makeista ja rasvaisista ruuista.

Vierailija
13/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vain, pitäkää kaikki lapset salolla erossa muusta maailmasta! Kaveritkin saa karkkia, kyllä lapsi makeaa haluaa

Vierailija
14/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan itse opeta ja siksi raivostuttaa lasten isoäiti, joka jatkuvasti syöttää lapsille karkkia. Isoäiti asuu lähellä ja näkee lapsia usein, joten karkkiakin syöttää usein. Harmittaa.... Olen kyllä sanonut asiasta, mutta eipä tunnu tehoavan...:(

Vierailija
15/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:52"]

Ennen lasta ajattelin, että meillä ei sitten sokeria ennen 3 v ikää. Mutta mahdotontahan se on, jos ei ihan metsässä kasva, tee kaikkea itse vailla sosiaalisia suhteita. tuntuisi hölmöltä kieltää yli 12 kk lapselta samojen maustaminen, mitä muutkin. Ja matkoilla ollaan jopa annettu keksiä käteen, että pysyy tyytyväisenä. Sellaista se on, idealismi karisee kokemuksen myötä :D

[/quote]

Kun omat olivat ihan pieniä, paheksuin kaveria joka vei lapsensa mäkkäriin joka perjantai. Haki siis koululta ja tarhasta ja menivät sinne syömään. Ajattelin että ikinä en omia lapsiani totuta tuollaisen ylikansallisen roskaruuan palvontaan. 

No kappas vaan. Nykyään se on minusta aivan mielettömän hyvä idea, jota harrastan aina jos takana on vähän rankempi viikko. Haen lapset, mennään mäkkäriin/heseen. Ollaan siinä yhdessä, kaikilla on hyvä fiilis, jutellaan menneestä viikosta, viikonlopusta, iloista ja murheista. Relataan vähän, nauretaan hepulissa jos ollaan jo viikosta tosi väsyneitä.  Sitten kotiin, autossa soitetaan jotain superhyvää poppia. Jotenkin niin pieniä juttuja, mut se ei olisi ollenkaan samanlaista jos oltaisiin kotona siinä oman keittiönpöydän ääressä.

Vierailija
16/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aika työmaa onkin pitää se vähäisessä se sokeri ja makea.

Mummut varsinkin syöttää sitten sinne mennessä ihan liikaa.

Meillä kotona saa hyvin harvoin mitään ja energiaa on liiaksi muutenkin:) Mielestäni se että mummu tarjoaa "jälkkäriksi" jätskin,pullan ja karkkia on ihan liikaa..ei syö ruokaakaan sitä määrää!!!

Vierailija
17/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun lapset eiät syö ikina nameja

Vierailija
18/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eritysemmin opettanut. Karkkia meillä on jos on satuttu ostamaan. Karkista ei ole tehty mitenkään numeroa. Lapsi saattaa ottaa pari karkkia jos annan. Syö ne ja se siitä. Koskaan ei ole kaupassa mankunut karkkia. Kaverinsa kotona karkki ja sokeri on tiukasti pannassa ja paha mörkö. Tilaisuuden tullen tämä lapsi vetää karkkia kaksin käsin ja hurjat määrät. Oma lapseni katsoo touhua ihan ihmeissään.

Vierailija
19/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:06"]

En ole eritysemmin opettanut. Karkkia meillä on jos on satuttu ostamaan. Karkista ei ole tehty mitenkään numeroa. Lapsi saattaa ottaa pari karkkia jos annan. Syö ne ja se siitä. Koskaan ei ole kaupassa mankunut karkkia. Kaverinsa kotona karkki ja sokeri on tiukasti pannassa ja paha mörkö. Tilaisuuden tullen tämä lapsi vetää karkkia kaksin käsin ja hurjat määrät. Oma lapseni katsoo touhua ihan ihmeissään.

[/quote]

Näitä lapsia aina näkee välistä jotka hotkii makean kuin nälkäinen ajokoira aina kun sitä käsiinsä jostakin saavat, ja tekee oikein pahaa nähdä kuinka kova syyllisyys sillä lapsella on siitä, että hän syö makeaa. Käy aina vähän surku näitä, että ei se lapsikulta ole mikään iso juttu että syö asioita jotka maistuu hyvältä. Syö vaan ja nauti elämästäsi. Sitä varten meillä makuaisti on, että voidaan sitäkin kautta saada elämyksiä.

Vierailija
20/43 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miksi lapsia opetetaan juomaan maitoa!? Maito on vasikoille. Kalsiumia nyt saa paremmin muualta ja liika proteiini poistaa kalsiumia kehosta joten hukkaan menee nekin ravintoaineet