Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12h paastoverensokeri 6.1 onko syytä huoleen?

Vierailija
18.01.2022 |

Vai voiko olla huoletta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se lääkäri osaa parhaiten kertoa asian.

Onhan tuo vähän koholla.  Mutta vain vähän.

Oletko ylipainoinen?  Entä minkä ikäinen, niistäkin riippuu, miten tuohon arvoon suhtaudutaan.

Vierailija
2/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole yhtään alan ammattilaista. Tässä kuitenkin kopio terveyskirjasto.fi-sivustolta:

Normaalin verensokerin yläraja aamulla, yön yli jatkuneen paaston eli vähintään 8 tunnin syömättömyyden jälkeen, on 6,0 mmol/l (millimoolia litrassa). Jos verensokeri on 6,1–6,9 mmol/l, kyseessä on kohonnut paastosokeri. Diabeteksen alarajana on paastoverensokeriarvo 7,0 mmol/l.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 6.0 ole raja että sokeriarvot ovat vielä kunnossa. Tuo kielii sitä, että nyt pitäisi viimeistään kiinnittää huomiota omaan ruokavalioon ja jättää turhat sokerirasitukset pois. Jos kysyisit asiaa diabeteshoitajalta, niin hän ehkä neuvoisi käymään verikokeissa säännöllisesti ja pitämään ruokapäiväkirjaa, sellaisina ensimmäisinä askeleina.

Vierailija
4/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vähän koholla on muttei kovinkaan paljon. Sitten jos olisi siinä 8 kieppeillä niin kannattaisi mennä tapaamaan asiantuntijoita. Miksei jo nyt.

Vierailija
5/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on liian korkea. Normaalioloissa 6,1 - 6,9 määritellään kohonneeksi verensokeriksi. Jos olisit raskaana, rajat ovat matalammat ja saisit tuolla arvolla raskausdiabetesdiagnoosin. 

Vierailija
6/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli paastosokeri 6,1 ja sain diabeteslääkityksen.

Vierailija
7/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alle 30v. 177cm ja 56kg. En tupakoi enkä syö mitenkään huonosti. Siksi tuo ihmetyttää. No odottelen jos hoitaja ottaa yhteyttä asian tiimoilta. Ap

Vierailija
8/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry ruokavaliossa enemmän VHH:n suuntaan, se todennäköisesti korjaa.

Vierailija
9/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama homma muutama vuosi sitten, ja itsekin olen ennemmin alipainoinen kuin ylipainoinen niin terveydenhoitaja kiinnitti asiaan huomiota. Kävin uudemman kerran kontrollikokeessa ja lopputulemana oli, että lievästi kohonnut verensokeri johtui todennäköisesti stressistä ja unettomuudesta, koska stressi nostaa kortisolitasoja.

Vierailija
10/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voit valita, sokeritauti tai ei.

Eli ruokavalio kuntoon ja vähän liikuntaa!

Vierailija
11/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tosiaan hoitajalta. Minulla on jo ikää 58 ja arvo oli 6. Se asteikko on 4-6 niin on vielä normaalin lukemissa. Siihen vaikuttaa myös toinen arvo jota en nyt muista, mutta jos se on hyvä ei ole hätää. Se toinen huomioita taitaa olla Trigly. Sen arvo tulisi olla alle 2.

Vierailija
12/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli muutama vuosi sitten kaksi kertaa 7,3, ja lääkärin mukaan kaikki ok.

Vierailija
13/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo totta.

Mulla oli aikanaan kahdesti 7,3, ja lääkäri sanoi että ei hätää.

Mulla on ne tulokset kaapissa tallella tulostettuna vielä.

Vierailija
14/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alle 30v. 177cm ja 56kg. En tupakoi enkä syö mitenkään huonosti. Siksi tuo ihmetyttää. No odottelen jos hoitaja ottaa yhteyttä asian tiimoilta. Ap

Onko sukurasitusta? Jos vanhemmilla on diabetesta, ei tarvi ihmetellä, jos se tulee matalalla kynnyksellä itsellekin, vaikka paperilla olisitkin tehnyt kaiken ns. oikein.

Ja kohonnut paastoarvo voi olla vaan sattumaa, esim. stressi, huonot unet ja edellisten päivien ruokavalio vaikuttaa. Yhdestä arvosta ei voi mitään sanoa. Sinuna pyytäisin hoitajalta mittarin (ja voivat sitä itsekin tarjota) ja mittailisin muutaman kerran viikossa, että onko muissa arvoissa heittoja. Yksittäinen arvo ei tosiaan kerro yhtään mitään.

Vierailija
15/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo totta.

Mulla oli aikanaan kahdesti 7,3, ja lääkäri sanoi että ei hätää.

Mulla on ne tulokset kaapissa tallella tulostettuna vielä.

Minä vielä ehdotin, että jos pudotan painoa, ne muutamat, ehkä viisi kiloa, mitä oli ylimääräistä ja katsotaan sitten, laskeeko arvo. Lääkäri sanoi, että pudota vaan, mutta lääkitystä ei kannata enää yhtään siirtää, että se on ehdottomasti aloitettava.

Vierailija
16/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt onko huolestuttavaa, jos on normaalipainon keskivaiheilla, mutta paastoverensokeri 5.9.

Minusta tuo kuulostaa pahalta ja että jotain pitäisi tehdä, mutta en tiedä mitä koska lääkäri ei noteeraa mitenkään.

Vierailija
17/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli sokeri 6.0, josta olin jo vähän huolissani. Minulla pitkän sokerin arvo oli hyvä (en nyt muista arvoa).

Kannaako tähän pitkään sokeriin enemmän luottaa ja mittauttaa se.

Vierailija
18/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pitkä sokeri? Se antaa paremman tuloksen ja lääkärit tuijottaa sitä.

Vierailija
19/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus tuota tasoa, olisko ollut 6,2. Käskettiin katsoa tilanne parin kuukauden jälkeen uudestaan, ja sitten tulos olikin hyvin viitearvojen sisällä. Tajusin vasta jälkeenpäin, että tuota ekaa verikoekertaa edeltävänä päivänä olin syönyt ihan eri tavalla kuin yleensä, mm. iso ravintolabuffet iltapäivällä, vaikka sitten paastosinkin sen tarvittavan ajan. Voi olla, että kuitenkin vaikutti...

Vierailija
20/20 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin googlella pitkäaikainen sokeri löytyy tietoa.