Toivon, että lapseni olisi terve.
Kerronpa teille pässeille anekdootin, jotka edellä mainitun fraasin kuullessaan vetävät herneen syvälle sieraimeensa:
Olen aina ollut läheinen isoisäni kanssa. Kun hän sairastui haimasyöpään, minä ajattelin pirullisessa mielessäni: " Voi kun vaari olisi terve, voi kun hän vain paranisi" . Henkinen sairauteni nousi aivan uudelle tasolle, kun huomasin toivovani kaikille läheisilleni terveyttä ja pitkää ikää.
On kummallista, että aikuisille ihmisille pitää vääntää rautalangasta, että terveen lapsen toivominen ei tarkoita sitä etteikö osaisi tuntea ehdotonta rakkautta. Ei kai kukaan ole niin pässi, että toivoisi lapselleen sairautta?
Kommentit (8)
Itse en kuitenkaan osaa pitää tuota pääasiana OMAN lapseni kohdalla. Minulla on pääasia että lapseni saisi elää onnellisen ja hyvän elämän =) Aina vammaisuus ei suinkaan tarkoita kipua ja kärsimystä, samoin kuin terveys ei takaa hyvää ja onnellista elämää.
En tietenkään toivo lapselleni vammaa tai sairautta, mutta kyllä vammainen tai sairaskin lapsi olisi meille tervetullut ja rakas. Kieltämättä kalskahti korvaan ikävästi kun joku sanoi tulevasta lapsestani, että " eihän millään muulla ole merkitystä kunhan vaan ei tule samanlaista kuin isoveljestään" .
Jos perheessä on jo vammainen lapsi, voi aivan hyvin toivoa ettei tule toista samanlaista. Tai ennestään jo vilkkaita lapsia ja toivoo ettei tule samanlaista.
Mitä kummallista siinä on? Ap:n elämänkokemus taitaa olla nolla!
Kyllä minun korvaani sattuu odotusvaiheessa ja lapsen synnyttyä sellaiset komentit kuin " Ei sen väliä onko tyttö vai poika. Pääasia että lapsi on terve!" Lapsi on aina lahja -se sairaskin lapsi. Oma lapseni syntyi terveenä ja olen siitä tietenkin kiitollinen. Kummilapsellani on erittäin paha synnynnäinen sydänvika. Tiedän että tämän lapsen äiti toivoi ensi sijaisesti lasta eikä tervettä lasta.
Toivon, että lapseni on terve.
Miten joku tulkitsee tämän lauseen siten, että olisi PÄÄASIA, että lapsi on terve? Ja miten joku voi tulkita tämän siten, että olen naivi ihminen joka luulee terveyden takaavan onnellisen elämän? Ja missä mainitsin etten rakastaisi lastani vaikka hän olisikin sairas?
Olen joka kerta toivonut, että kunpa Luoja antaisi sellaista mieltä, että osaisin ottaa vastaan sen, minkä saan. Oli se sitten hyvää tai huonoa. Kunpa sopeutuisin ja tyytyisin siihen.
Vierailija:
Toivon, että lapseni on terve.
Ymmärrätkö, että on eri asia sanoa " toivon, että lapseni on terve" kuin sanoa " ei väliä onko tyttö vai poika, kunhan on terve" .
Minä en tässä tuota toista lausahdusta ottanutkaan esille. Mielestäni sekin kyllä yleensä ottaen on vain vakiintunut sanonta, joka suusta päästetään ajattelematta sitä sen kummemmin.
Jotkut kuitenkin oikeasti ovat sitä mieltä, että ei saisi edes sanoa, että toivoisi tervettä lasta. Ilmeisesti se joillekin tarkoittaa sitä, että on suvaitsematon eikä ottaisi tervetulleena vastaan sairasta lasta.
Jotkut jopa kehtaavat väittää, että he eivät tervettä lasta toivo, sillä ei ole väliä. Eivätkö he muka toivo, että lapsi ei esim. sairastu myöhemmin syöpään tms.?
Toki lapsi otetaan vastaan sellaisena kuin hän on, mutta jokainen normaalijärkinen vanhempi toivoo lapselleen mahdollisimman vähän ongelmia elämäänsä, olivat ne ongelmat sitten terveydellisiä, psykologisia, sosiaalisia jne.
Tietysti sairastakin lasta rakastaa ihan samalla lailla, mutta täytyy sanoa, etten ole kuullut vanhemmasta, joka EI HALUAISI LAPSENSA OLEVAN TERVE.