Marin ja Saarikko haluavat koronapassin jatkuvan vaikka THL Mika Salminen kritisoi: "Pohja koko passin ympäriltä tippuu pois"
Tästä päätetään tänään, mitäs mieltä olet?
Marin ja Saarikko haluavat koronapassin jatkuvan vaikka THL Mika Salminen kritisoi: "Pohja koko passin ympäriltä tippuu pois"
Kommentit (146)
Suomi ei saa kasaan passia, joka toimisi ja kun testaus on ajettu alas, ei homma ikävä kyllä toimi. Jos olisi toimitu oikein alunperin, nyt sen voisi vaan ottaa käyttöön, mutta nyt on pidettävä kiinni kauemmin ja sit ilman passia avata. Surullista, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että koronapassi, tai rokotepassi, voitaisiin ja täytyisi jättää pois kokonaan käytöstä.
Törkeää rajoittaa ihmisten elämää passilla, joka perustuu osin rokotteisiin, jotka eivät estä taudin leviämistä tai sairastumista. Rokottautumisen täytyy olla tällaisessa tilanteessa vapaaehtoista ja riskiryhmille suunnattua. Kuten Mika Salminenkin sanoi, passilla ei ole enää pohjaa.
Onhelma ei ole rokotteet vaan Suomen strategia suhteessa passiin. Maissa, joissa passi on ollut onnistuneesti käytössä, se on koko ajan perustunut paitsi rokotteisiin, myös testaukseen. Rokotteet estävät ja vähentävät sairastumista ja leviämistä, sillä on kuitenkin suuri merkitys, miten se yhdistetään rajoituksiin.
Minä olen ollut sisällä pian 2 vuotta putkeen riskiryhmäläisenä ja rokotteita en voi ottaa, kun on jo päivittäin sydänoireita piikki nro 1 jälkeen...Eli sisällä olo tulee jatkunemaan määrittämättömän ajan näillä näkymin :/ Voin sanoa että mielenterveys alkaa olla kovilla
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut sisällä pian 2 vuotta putkeen riskiryhmäläisenä ja rokotteita en voi ottaa, kun on jo päivittäin sydänoireita piikki nro 1 jälkeen...Eli sisällä olo tulee jatkunemaan määrittämättömän ajan näillä näkymin :/ Voin sanoa että mielenterveys alkaa olla kovilla
No tämähän ei liity passiin sitten mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän liittyy jos passi muutetaan rokotepassiksi. Tällöin ei oireeton rokottamaton pääse edes tuoreella testituloksella mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten jakaminen hyviin ja pahoihin, joilta viedään oikeudet vain sen takia, etteivät halua kokeellista piikkiä, on kerrassaan väärin ja surullista. Tulee paljon lisää mt-ongelmia, syrjäytymistä, rikoksia ym mikäli tuo passihomma menee läpi. Ne syrjäytyneet tulee kos tamaan yhteiskunnalle, se on varmaa
Tämä on todella lapsellinen ja typerä (ikävä kyllä yllättävän yleinen) tapa ajatella asiaa. Miksi ajatella passia rajoittavana ja syrjivänä? Se on avaava ja vapauttava. Se, että Suomi meni passin kanssa kerran metsään sekavine ohjeineen, ei tarkoita sitä, että passi olisi huono lähtökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän liittyy jos passi muutetaan rokotepassiksi. Tällöin ei oireeton rokottamaton pääse edes tuoreella testituloksella mihinkään.
No ei hän ole mennyt mihinkään tähänkään asti. Miksi hän yhtäkkiä menisi vain, koska passi on tai ei ole käytössä?
Rokottamattomia makaa teholla noin 50 prosenttia (en muista tarkkaa lukua). Jos he olisivat ymmärtäneet pysyä vapaaehtoisesti kotona, terveydenhuollolla ei olisi mitään ongelmaa ja vaikutukset kansantaloudellekin olisi pieniä. Jos yhteiskunta suljetaan kaikilta, rahallinen hinta on valtava. Jos rajoituksista luovutaan täysin, hinta terveydenhuollolle on valtava ja on oltava ruvettava kysymään kuka sinne teholle sitten pääsee, meneekö iän vai rokotusstatuksen vai rahan vai minkä mukaan. Mielestäni vähiten paskin vaihtoehto näistä on se, että ne rokottamattomat pysyy sitten siellä kotona, kunnes epidemia on ohi. Eli kannatan passia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei hän ole mennyt mihinkään tähänkään asti. Miksi hän yhtäkkiä menisi vain, koska passi on tai ei ole käytössä?
No tähän asti hän on päättänyt itse, passin vuoksi hän kokee ettei voi päättää itse vaan hänet pakotetaan jatkamaan sitä mitä hän on tehnyt tähänkin asti. Kyse on itse luodusta tunnepohjaisesta ajatuksesta, joka ahdistaa vaikka toimisi ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Hän ei tosiaan ole käynyt missään vaikka rajoituksia ei ole ollut, mutta olisi hän voinut, jos olisi halunnut. 😅
Vierailija kirjoitti:
Rokottamattomia makaa teholla noin 50 prosenttia (en muista tarkkaa lukua). Jos he olisivat ymmärtäneet pysyä vapaaehtoisesti kotona, terveydenhuollolla ei olisi mitään ongelmaa ja vaikutukset kansantaloudellekin olisi pieniä. Jos yhteiskunta suljetaan kaikilta, rahallinen hinta on valtava. Jos rajoituksista luovutaan täysin, hinta terveydenhuollolle on valtava ja on oltava ruvettava kysymään kuka sinne teholle sitten pääsee, meneekö iän vai rokotusstatuksen vai rahan vai minkä mukaan. Mielestäni vähiten paskin vaihtoehto näistä on se, että ne rokottamattomat pysyy sitten siellä kotona, kunnes epidemia on ohi. Eli kannatan passia.
Äh, ensimmäisessä lauseessa tarkoitin siis, että sairaalahoidossa olevista on rokottamattomia noin 50 prosenttia.
En ymmärrä tuota että passiko olisi käytössä vaikkei rajoitustpomiin olisi tarvetta? Tulisiko passista siis ikuinen?
Arbeit macht frei kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten jakaminen hyviin ja pahoihin, joilta viedään oikeudet vain sen takia, etteivät halua kokeellista piikkiä, on kerrassaan väärin ja surullista. Tulee paljon lisää mt-ongelmia, syrjäytymistä, rikoksia ym mikäli tuo passihomma menee läpi. Ne syrjäytyneet tulee kos tamaan yhteiskunnalle, se on varmaa
Tämä on todella lapsellinen ja typerä (ikävä kyllä yllättävän yleinen) tapa ajatella asiaa. Miksi ajatella passia rajoittavana ja syrjivänä? Se on avaava ja vapauttava. Se, että Suomi meni passin kanssa kerran metsään sekavine ohjeineen, ei tarkoita sitä, että passi olisi huono lähtökohtaisesti.
Oletko nyt aivan tosissasi?!
"Vapauttava" passi? Kunhan teet mitä valtio käskee olet "vapaa"??? Miten tämä kuulostaa jotenkin tutulta..
Kyse ei ole valtion käskemisestä. Kyse on rajoitusten purusta ja niiden käyttöönoton tarpeen estämisestä. Ihan itse luot vankilasi, kun ajattelet passin olevan rajoittava/estävä ja paha, älä mulle vingu asiasta. Passi vapauttaa tajoituksilta, sano mitä sanot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Omikron pyyhkäisee muutamassa viikossa koko kansan läpi, oli sitten rokotteita tai ei. Sitten tämä on ohi jos uskalletaan luopua pelosta. Teho-osastoilla on maanlaajuisesti tilaa niille harvoille jotka sinne joutuvat.
Toivottavasti olet oikeassa. Silloin passillekaan ei ole mitään tarvetta. Itse en ole kuitenkaan noin optimistinen. Kuinka monta kertaa tämän kahden vuoden aikana onkaan joku todennut, että "kestetään vielä pari viikkoa, sitten on ohi!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mitä, kun tämän passin alkuperäinen ajatus on liittynyt siihen, että meillä ei olisi enää enempää koronaa, tartuntoja ja leviämistä.
Yhtäkkiä tämä passi olikin joku bilekortti puhelimessa, jolla pääsee ravintolaan, juhlimaan ja syömään. Ei mitään tekemistä terveyden kanssa. Huomattiin, että tartunnat leviää, rokotetut sairastuu ja nyt puhutaan suu vaahdossa että lisää tätä.
Ei se sinun kännykkäsi tiedä kuka on terve ja sairas, tai keneen korona iskee pahana. Aivan turha kertoa, että me tarvitsemme tänne yhteiskunnan jossa vain tietyn puhelinsovelluksen piikillä lunastaneet saavat tässä yhteiskunnassa luvan ostaa kahvia mukaan starbucksista. Jos tämä on sinusta normaalia, voit miettiä tarkkaan missä meni vikaan.
Rokotteen pitäisi olla sinun ja lääkärisi välinen asia, ei asia joka estää tai mahdollistaa sinulle kulkemisen yhteiskunnassa. Nyt Suomi takaisin, tämä pelleily saa riittää!!!!
Tiedätkö mitä? Ei passin alkuperäinen ajatus ollut tuo. Se oli mahdollistamassa turvallisemman avaamisen, rajoitusten purun. En ymmärrä lainkaan millainen ihminen vääntää sen päässään ”ei mitään tekemistö terveyden kanssa”-ajatukseksi.
Suomi mokasi, kun se ei pitänyt testejä mukana passissa, kyllä. Vain rokotepohjainen passi ei toimi, olet oikeassa. Mutta passi kyllä toimii, kun palataan siihen mikä sen tarkoitus on ja miten sen parhaiten mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan yhdeksän alapeukkua? Kyllä olette surkeeta sakkia! Yrittäkää nyt edes! ***tana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että koronapassi, tai rokotepassi, voitaisiin ja täytyisi jättää pois kokonaan käytöstä.
Törkeää rajoittaa ihmisten elämää passilla, joka perustuu osin rokotteisiin, jotka eivät estä taudin leviämistä tai sairastumista. Rokottautumisen täytyy olla tällaisessa tilanteessa vapaaehtoista ja riskiryhmille suunnattua. Kuten Mika Salminenkin sanoi, passilla ei ole enää pohjaa.
Onhelma ei ole rokotteet vaan Suomen strategia suhteessa passiin. Maissa, joissa passi on ollut onnistuneesti käytössä, se on koko ajan perustunut paitsi rokotteisiin, myös testaukseen. Rokotteet estävät ja vähentävät sairastumista ja leviämistä, sillä on kuitenkin suuri merkitys, miten se yhdistetään rajoituksiin.
Onko? Mielestäni joka maassa on ollut koko ajan selvä suuntaus rokotteiden suosimiseen testauksen sijaan, ja nyt on maa toisensa jälkeen siirtymässä nimenomaan rokotepassiin, vaikka sille on omikronin myötä yhä vähemmän ja vähemmän perusteita.
Rajoilla suoritettavien terveysturvallisuustoimenpiteiden vaikuttavuus on THL:n mukaan heikko ja se sitoo testaus- ja tartunnanjäljityshenkilökuntaa ja muuta kapasiteettia.
– Maahantulopisteiden tartunnanjäljityksellä ei ole nykyisessä epidemiatilanteessa, omikron-virusmuunnoksen levitessä nopeasti maassamme, käytännössä juuri mitään merkitystä tartuntamäärien vähentämisen tai sairaalakuormituksen kannalta, THL toteaa lausunnossaan.
THL:N arvion mukaan myöskään hybridistrategian testaa-eristä-jäljitä-hoida -malli ei enää suuressa osassa maata pysty hidastamaan tartuntojen leviämistä.
Tartunnanjäljityksen vaikuttavuus on nykytilanteessa suuressa osassa maata hyvin heikko. Myös testaus on erittäin kuormittunutta ja sitä tulisi laitoksen mukaan priorisoida lääketieteellisin perustein.