Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kärsiikö joku ruuhkavuosia elävä vanhempi todella unettomuudesta?.. kun aina sanotaan että aktiivisuudella ei ole mitään tekemistä unettomuuden kanssa...

Vierailija
18.01.2022 |

Pakko kysyä... itse vaikka olen unettomuuteen taipuvainen, niin en pahimpien ruuhkavuosien aikaan kyllä kärsinyt unettomuudesta... aamuviiden herätykset, lapsien kuskaamiset päiväkotiin (talvisin vedin heidät pulkassa..), täysi työviikko ja kaikki lastenhoitoon ja perhe-elämään liittyvä siivous ja kokkaus ja kaikki mahdollinen, sitähän nukahti mihin tahansa mihin pystyy nukahtamaan. Ongelma oli se, että uni tuli joka paikassa. En kysy pahalla, vaan kiinnostuksesta. Onko joku niin energinen, että ei edes tuossa tilanteessa väkisin vajoa tajuttomuuteen heti kun pystyy...

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia olla väsynyt pelkästä unettomuudesta kuin olla väsynyt raadannasta Päivin ja öin. Ei, tämä ei ole mikään moraalinen kannanotto, mutta rupesi vain kiinnostamaan, että onko todella sellaisia ihmisiä, jotka pystyvät ilman unen silmäystäkään raatamaan vuosia järjettömällä teholla. Kun itsellä ainakin tulee ne jaksamisen rajat vastaan, ja jos töihinkin itseni perheestä ja pienistä lapsista huolehtimisen lisäksi pakotan, niin en pysty pitämään itseäni enää tajuissani kaikkea aikaa...

Unettomuus ja raatamisen määrä eivät liity toisiinsa. Ihan hyvin voi raataa ja olla uneton, se vain on kauheaa.

Jep, ja pitemmän päälle erittäin haitallista terveydelle.

Vierailija
42/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän unettomuus johdu siitä ei olisi väsynyt. Ei vain saa unta.

Joskus tuntuu että ulkoilu ja fyysinen rasitus auttaa, joskus ei.

Stressi ja kiire vain haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsin kroonisesta unettomuudesta, myös silloin kun lapset olivat pieniä. Unen saanti kestää niin kauan, että kun viimein nukahtaa, joutuukin heräämään heti uudestaan. Unettomuus ei tarkoita sitä ettei nukkuisi ollenkaan, jokainen nukkuu joskus. Normaalisti hoidan unettomuuttani lääkityksellä, mutta imettäessä ja pienen vauvan kanssa sitä ei voinut käyttää, joten unettomuus oli vielä normaalia pahempaa pikkulapsiaikana.

Mutta teitkö siis myös 40-tuntista työviikkoa samalla päiväkotikuskauksineen ilman autoa? ...

En nyt ymmärrä miksi sulle on tärkeää saada tietää toisen työtunnit ja päiväkotimatkat ilman autoa? Onko se mielestäsi ainut tapa ettei voi kärsiä unettomuudesta vai mitä sä haet?

Haluan vain tieteellisestä mielenkiinnosta tietää, että vieläkö näissäkin olosuhteissa joku pystyy pysymään hereillä määrättömästi. Tää on esim. stadilaisen duunarin perusarkea.

Sulla on outo käsitys unettomuudesta. Ei unettomuudesta kärsivä pysty pysymään hereillä määrättömästi. Ja kyllä, minulla on aina vaikeuksia nukahtaa, vaikka tekisin kuinka paljon töitä ja kuskaisin lapsia sinne tänne.

Vierailija
44/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus ja raatamisen määrä eivät liity toisiinsa. Ihan hyvin voi raataa ja olla uneton, se vain on kauheaa. Tottakai unetonkin yleensä nukkuu jonkinlaisia pätkiä, mutta ei se pari tuntia vuorokaudessa riitä.

Kyllä joillakin ihmisillä näillä on tekemistä keskenään.

Vierailija
45/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsin kroonisesta unettomuudesta, myös silloin kun lapset olivat pieniä. Unen saanti kestää niin kauan, että kun viimein nukahtaa, joutuukin heräämään heti uudestaan. Unettomuus ei tarkoita sitä ettei nukkuisi ollenkaan, jokainen nukkuu joskus. Normaalisti hoidan unettomuuttani lääkityksellä, mutta imettäessä ja pienen vauvan kanssa sitä ei voinut käyttää, joten unettomuus oli vielä normaalia pahempaa pikkulapsiaikana.

Mutta teitkö siis myös 40-tuntista työviikkoa samalla päiväkotikuskauksineen ilman autoa? ...

En nyt ymmärrä miksi sulle on tärkeää saada tietää toisen työtunnit ja päiväkotimatkat ilman autoa? Onko se mielestäsi ainut tapa ettei voi kärsiä unettomuudesta vai mitä sä haet?

Haluan vain tieteellisestä mielenkiinnosta tietää, että vieläkö näissäkin olosuhteissa joku pystyy pysymään hereillä määrättömästi. Tää on esim. stadilaisen duunarin perusarkea.

Sulla on outo käsitys unettomuudesta. Ei unettomuudesta kärsivä pysty pysymään hereillä määrättömästi. Ja kyllä, minulla on aina vaikeuksia nukahtaa, vaikka tekisin kuinka paljon töitä ja kuskaisin lapsia sinne tänne.

Ok. Kuinka pahoja nukahtamisvaikeuksia? Siis valvotko lähes siihen asti, että täytyy taas jo herätä, vai tunnin-pari? Univaikeuksiakin on niin eritasoisia. Jotkut valvovat läpi yön, toisille tunninkin valveillaolo on pahaa vaikeutta.. 🤔

Vierailija
46/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin asiantuntijatöissä, hoidin lasten päiväkotikuskaukset jalkaisin kahteen hoitopaikkaan ja harrastin päälle maratonjuoksua, mutta silti kärsin unettomuudesta. Päivikotikuskaukset ilman autoa ovat melko pieni fyysinen rasite, vaikka henkisesti uuvuttavia usein.

Ok. Ja teit 40-tuntista työviikkoa ja jouduit heräämään n. aamuviideltä? ...

Olen yh, joten en ehtinyt tekemään 40 tuntista työviikkoa päiväkodin ja työpaikan rajoitteiden vuoksi, vaan ihan normaalityöaikaa. Oman juoksutreenin hoidin matkalla töistä päiväkotiin. Oletko sin yh?

Vierailija
47/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kärsin unettomuudesta ja kaksi taaperoa täällä. Kärsinyt koko elämän. Ennen lapsia olin sairaseläkkeellä kun koska pahimmillaan valvoin aina pari-kolme vuorokautta putkeen vaikka olin täysin vapaalla. Aika samanlaista vieläkin vaikka lapsia on. Onneksi olen lääkkeillä saanut joten kuten kuriin. Välillä kuitenkin kausia kun en vaan nuku, kun on liian väsynyt nukahtaakseen.

Ei sitä tiedetä mistä tällainen johtuu, olen kärsinyt unettomuudesta jo alakouluikäisestä asti, joten en edes tiedä muusta.

Vierailija
48/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon ruuhkavuodet ovat siinä vaiheessa, kun täystyöllistetyn päivän ja illan jälkeen heräät yöllä soivaan puhelimeen, kun monen sadan kilometrin päässä oleva yksinään asuva 70+ vanhempasi soittaa ihan sekavana ja kyselee paljonko kello on. Siinä meni myös yöunet.

Vierailija
49/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin asiantuntijatöissä, hoidin lasten päiväkotikuskaukset jalkaisin kahteen hoitopaikkaan ja harrastin päälle maratonjuoksua, mutta silti kärsin unettomuudesta. Päivikotikuskaukset ilman autoa ovat melko pieni fyysinen rasite, vaikka henkisesti uuvuttavia usein.

Ok. Ja teit 40-tuntista työviikkoa ja jouduit heräämään n. aamuviideltä? ...

Olen yh, joten en ehtinyt tekemään 40 tuntista työviikkoa päiväkodin ja työpaikan rajoitteiden vuoksi, vaan ihan normaalityöaikaa. Oman juoksutreenin hoidin matkalla töistä päiväkotiin. Oletko sin yh?

En, yhteishuoltajuus oli tuossa välissä. Eli toisina päivinä oli enemmän hommaa kuin toisina. Väliin oli lasten isä kyllä työmatkoilla ja ne ajat olin yh... Ja 40-tuntisella työviikolla tarkoitin sitä normaalimittaista, vaikka se vähän alle 40h onkin.

Moneltako heräsit ja kuinka pitkään työpäivää teit?..

Vierailija
50/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. lapseni heräsi vatsavaivojen takia 3-7x yössä 3 vuotiaaksi saakka. Lopulta en itse ehtinyt edes sänkyyn kun itku alkoi uudelleen, ei kannattanut edes yrittää. Siitä sitten samoilla silmillä töihin tunnin matkan päähän täyttä päivää tekemään. 

Lapsi oppi nukkumaan, minä en. Vielä nyt 38 vuoden jälkeenkin nukun 2-4h ja sen jälkeen säpsähtelen max vartin pätkiä. Tänäänkin nousin viideltä kun en jaksanut sitä pätkimistä. 

Terveys on mennyt osin tuon takia mutta minkäs teet. Ruuhkavuodet ei olleet syynä vaan vatsavaivainen lapsi. 

Vierailija
51/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*pitkää

Vierailija
52/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt.

Unettomuutta on mielestäni kahta eri lajia: toiset eivät nuku tarpeeksi, vaan saattavat nukkua riittämättömiä unia, esimerkiksi 4-5 tuntia yössä. Uni saattaa olla huonolaatuista. Välillä saattaa tulla paremmin nukuttuja öitä jos on tarpeeksi univelkaa.

Sitten on sitä toista unettomuutta, joka on senlaatuista, että uni ei kerta kaikkiaan tule, oli kello ihan mitä tahansa ja vuorokausi muuten ihan millainen tahansa. 

Itselläni unettomuus on tuota jälkimmäistä laatua, ja pahimmillaan olen valvonut 5-6 vuorokautta putkeen, kun en yksinkertaisesti nukahda. Useampia kertoja tuollaisessa pitkässä valvomisputkessa olen pelännyt, että yksinkertaisesti kuolen - saan sydäninfarktin tai aivoverenvuodon, tai jotakin vastaavaa.

Sitten, kun - joko lääkkeiden avulla tai jostakin muusta syystä unettomuus on "lauennut", saatan nukahtaa ja nukkua 12 tuntia, vaikka vieressä ammuttaisiin tykillä.

Minulle ei välttämättä unensaantiin vaikuta yhtään se, olenko joutunut heräilemään tai valvomaan, olenko ollut fyysisesti rasittunut tai muuta vastaavaa. Jos uni ei tule, se ei tule, ja elimistöni käy ylikierroksilla koko ajan.