Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kärsiikö joku ruuhkavuosia elävä vanhempi todella unettomuudesta?.. kun aina sanotaan että aktiivisuudella ei ole mitään tekemistä unettomuuden kanssa...

Vierailija
18.01.2022 |

Pakko kysyä... itse vaikka olen unettomuuteen taipuvainen, niin en pahimpien ruuhkavuosien aikaan kyllä kärsinyt unettomuudesta... aamuviiden herätykset, lapsien kuskaamiset päiväkotiin (talvisin vedin heidät pulkassa..), täysi työviikko ja kaikki lastenhoitoon ja perhe-elämään liittyvä siivous ja kokkaus ja kaikki mahdollinen, sitähän nukahti mihin tahansa mihin pystyy nukahtamaan. Ongelma oli se, että uni tuli joka paikassa. En kysy pahalla, vaan kiinnostuksesta. Onko joku niin energinen, että ei edes tuossa tilanteessa väkisin vajoa tajuttomuuteen heti kun pystyy...

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoo ettei liika aktiivisuus liity unettomuuteen?

Liittyy ja täysin.

Saatat kärsiä ADT:stä:

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/vanhemmuus/onko-sinullakin-itse-ai…

Itse aiheutettu kuulostaa negatiiviselta mutta tarkoittaa vain sitä, että syy ei ole luontaisesti aivoissa vaan olosuhteet tuottaa tilan. Jossa kärsii mm. Unettomuudesta

Vierailija
22/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen myös hyväuninen, mutta unettomuudesta kärsivä kaverini meinasi ruuhkavuosien aikaan tulla hulluksi, ihan kirjaimellisesti, koska hän ei pystynyt kaikesta siitä väsymyksestä huolimatta nukkumaan. Heräsi 2 aikaan eikä saanut enää unta, ja parin tunnin päästä alkoivatkin lapset jo heräillä yöherätyksilleen vuorotellen. Hän oli aivan hermoraunio, unilääkkeistäkään ei ollut riittävää apua ja niiden käyttö pienten lasten kanssa ei ole ihan helppoa.

Kävikö hän myös töissä? Ei pelkässä istumatyössä? Eikä torkahdellut sielläkään? ...

Jos vuorokaudessa pari kertaa torkahtaa hetkeksi, niin se ei tarkoita etteikö kärsisi unettomuudesta, jos unta tarvitsisi 7-8 tuntia yössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko ap tyhmä?

toki unettomuudesta voi kärsiä.

Aika yksinkertaiselta jankuttajalta vaikuttaa.

Vierailija
24/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ap:lla ei ikinä ole ollut vuosia tosi katkonaisesti nukkuvia lapsia? Monella tämä aiheuttaa sen, ettei pysty enää nukkumaan, vaikka lapset heräilyn lopettaisivatkin. Onneksi ei minulla.

Tajusit varmasti, etten puhunut vauvan aiheuttamasta valvomisesta. Sehän juuri on yksi väsymystä ja nukahtelutaipumusta LISÄÄVÄ, ei poistava tekijä.

Vierailija
25/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ap:lla ei ikinä ole ollut vuosia tosi katkonaisesti nukkuvia lapsia? Monella tämä aiheuttaa sen, ettei pysty enää nukkumaan, vaikka lapset heräilyn lopettaisivatkin. Onneksi ei minulla.

Tajusit varmasti, etten puhunut vauvan aiheuttamasta valvomisesta. Sehän juuri on yksi väsymystä ja nukahtelutaipumusta LISÄÄVÄ, ei poistava tekijä.

Jäikö havainnoimatta lyhyestä kirjoituksestani, että usein pienten lasten jatkuvasta heräilystä (heräily jatkuu usein kolmivuotiaaksi) lähtenyt heräily johtaa usein nukkumisongelmiin pysyvämmin? Aivan yleisesti tunnettu tosiasia.

Vierailija
26/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko ap tyhmä?

toki unettomuudesta voi kärsiä.

Oletko itse tyhmä? En missään ole sanonut, että unettomuudesta ei voi kärsiä🙄

Halusinpahan nyt vain tähän tiettyyn spesifiin kysymykseen saada vastauksen, koska en itse tunne ihmisiä, jotka tuossa rankassa elämäntilanteessa eivät olisi paremminkin kärsineet siitä että ovat nukahtamassa milloin mihinkin ja myöskin illalla lähes heti kun se on mahdollista. Ei tämä ollut mikään tuomitsemisasia, vaan ainoastaan asia jonka halusin saada tietää. Back off haters!

Vierailija
27/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäikö havainnoimatta lyhyestä kirjoituksestani, että usein pienten lasten jatkuvasta heräilystä (heräily jatkuu usein kolmivuotiaaksi) lähtenyt heräily johtaa usein nukkumisongelmiin pysyvämmin? Aivan yleisesti tunnettu tosiasia.

Pistä tutkimus. Jossa todella pienten lasten hoitoon yhdistyy myös täyden työviikon tekeminen ja tarhaan kuskaukset pidemmän matkan päähän ilman autoa.

Vierailija
28/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin kroonisesta unettomuudesta, myös silloin kun lapset olivat pieniä. Unen saanti kestää niin kauan, että kun viimein nukahtaa, joutuukin heräämään heti uudestaan. Unettomuus ei tarkoita sitä ettei nukkuisi ollenkaan, jokainen nukkuu joskus. Normaalisti hoidan unettomuuttani lääkityksellä, mutta imettäessä ja pienen vauvan kanssa sitä ei voinut käyttää, joten unettomuus oli vielä normaalia pahempaa pikkulapsiaikana.

Vierailija
29/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin, todellakin.

Nuorin sairasti astmaa ja refluksia, mistä valvomienn jäi päälle.

Ja ihan tasaisesti on ollut jotain kaupungin opetusviraston aiheuttamaa stressiä, mikä on saanut uupumaan lisää.

Siihen päälle vielä kamalat sukulaiset ja ikävä työnantaja niin avot.

Vierailija
30/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin kroonisesta unettomuudesta, myös silloin kun lapset olivat pieniä. Unen saanti kestää niin kauan, että kun viimein nukahtaa, joutuukin heräämään heti uudestaan. Unettomuus ei tarkoita sitä ettei nukkuisi ollenkaan, jokainen nukkuu joskus. Normaalisti hoidan unettomuuttani lääkityksellä, mutta imettäessä ja pienen vauvan kanssa sitä ei voinut käyttää, joten unettomuus oli vielä normaalia pahempaa pikkulapsiaikana.

Mutta teitkö siis myös 40-tuntista työviikkoa samalla päiväkotikuskauksineen ilman autoa? ...

Vierailija
31/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia olla väsynyt pelkästä unettomuudesta kuin olla väsynyt raadannasta Päivin ja öin. Ei, tämä ei ole mikään moraalinen kannanotto, mutta rupesi vain kiinnostamaan, että onko todella sellaisia ihmisiä, jotka pystyvät ilman unen silmäystäkään raatamaan vuosia järjettömällä teholla. Kun itsellä ainakin tulee ne jaksamisen rajat vastaan, ja jos töihinkin itseni perheestä ja pienistä lapsista huolehtimisen lisäksi pakotan, niin en pysty pitämään itseäni enää tajuissani kaikkea aikaa...

Tästähän on olemassa tutkimuksia: vaikkei ihminen nukukaan täysin eli ei koe olevansa unessa, jotkin aivojen osat saattavat silti olla lepotilassa ja ihminen myös saattaa nukahtaa välillä hetkeksi, vaikka tajunta palaa lähes samantien. Eli kyllä sitä aika pitkään pärjää sellaisella osittaisella unella ja lyhyillä unipätkillä. Kokemusta on. Nuori ihminen on aika kestävä. Näin vanhemmiten saattais olla aika vaikeaa. 

Jep, ns. mikrounia. Kun luin tästä tajusin paremmin miten kestän järjissäni mun 3 vrk:n valvomisputkia.

Juuri näiden mikrounien mahdollisuuden takia en ole ikinä käsittänyt ohjetta, joka unettomille annetaan: jos uni ei ole tullut puolessa tunnissa, mene toiseen huoneeseen ja tee jotain (lue kirjaa, kudo sukkaa). Palaa sänkyyn vasta, kun tunnet olosi väsyneeksi. Noilla ohjeilla olisin kutonut sitä sukkaa aamunsarastukseen  saakka nukkumatta lainkaan, edes sitä mikrounta.

Siksi aina sanon näihin ketjuihin, että vaikka et saa unta, niin makaa sängyssä silmät kiinni hereillä. Voit tiedostamattasi nukahtaa edes mikrouneen ja sekin on parempi, kuin että olisit täysin hereillä toisessa huoneessa kutomassa sukkaa.

Vierailija
32/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä tutkimus. Jossa todella pienten lasten hoitoon yhdistyy myös täyden työviikon tekeminen ja tarhaan kuskaukset pidemmän matkan päähän ilman autoa.

Kun ei vaan mene perille :D

KYLLÄ, olen tehnyt täyttä työviikkoa ja hoitanut samalla kolmilapsisen perheen arkirumbaa ja KYLLÄ olen kärsinyt silti vakavasta unettomuudesta. Lueppa sinä nyt ihan ensiksi jotain perusjuttuja uniongelmista, tuntuu olevan niin mahdotonta tän asian ymmärtäminen sinulle.

Vierailija
33/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei vaan mene perille :D

KYLLÄ, olen tehnyt täyttä työviikkoa ja hoitanut samalla kolmilapsisen perheen arkirumbaa ja KYLLÄ olen kärsinyt silti vakavasta unettomuudesta. Lueppa sinä nyt ihan ensiksi jotain perusjuttuja uniongelmista, tuntuu olevan niin mahdotonta tän asian ymmärtäminen sinulle.

Mutta kysymys oli nyt siitä, että onko tämä YLEISTÄ, kuten sanoit. Itse et kykene käymään asiakeskustelua ilman että tunteet sekoittuu hommaan! Ei minulla ole mitään unettomia ihmisiä vastaan koska itsekin olen huono nukkumaan, mutta täytyyhän tässä maailmassa pystyä tekemään tutkimusta ja galluppeja ilman että tunteet sotkee koko homman!

Vierailija
34/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koska yhtä hyvin voidaan myös sanoa, että tuollaisessa elämäntilanteessa on yleistä, että ihminen on hyvin väsynyt ja myöskin nukahteleva, ja nukkuu yöllä sikeämmin kuin muulloin. Jolloin myöskin sillä on tekonsa unen saamisen ja unessa pysymisen kanssa, että millaisia päivät ovat. Mikä on ainakin joidenkin unettomien kohdalla hyvä juttu.

Vierailija
35/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus ei ole kiinni siitä, kuinka raskas päivä on ollut. Unettomuus johtuu aivan eri mekanismeista, kuin pulkanvetämisestä.

Unettomuus on sitä, että olet aivan järjettömän väsynyt ja loogisesti ajatellen laitat pään tyynyyn ja nukahdat parissa minuutissa. Ei. Olet järjettömän väsynyt, mutta uni ei tule. Teet hengitysharjoituksia, lasket lampaita, käyt juomassa lämmintä kaakaota ja viilennät huoneen. Etkä nuku siltikään. Päässäsi kulkee ajatukset yksi lammas, kaksi lammasta, piippolan vaarilla oolii taaloo heiii macarena.

Kello on yksi yöllä, etkä ole nukkunut hetkeäkään ja tiedät että viideltä pitäisi olla jo pirteänä pystyssä ja päässäsi soi maijahiimaijahuumaijahaa.

Oon varmaan yliväsynyt mutta nauroin ääneen tälle viestille :D niin kuvaavaa

Vierailija
36/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta teitkö siis myös 40-tuntista työviikkoa samalla päiväkotikuskauksineen ilman autoa? ...

Itse kävin asiantuntijatöissä, hoidin lasten päiväkotikuskaukset jalkaisin kahteen hoitopaikkaan ja harrastin päälle maratonjuoksua, mutta silti kärsin unettomuudesta. Päivikotikuskaukset ilman autoa ovat melko pieni fyysinen rasite, vaikka henkisesti uuvuttavia usein.

Vierailija
37/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä miksi sulle on tärkeää saada tietää toisen työtunnit ja päiväkotimatkat ilman autoa? Onko se mielestäsi ainut tapa ettei voi kärsiä unettomuudesta vai mitä sä haet?

Vierailija
38/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin asiantuntijatöissä, hoidin lasten päiväkotikuskaukset jalkaisin kahteen hoitopaikkaan ja harrastin päälle maratonjuoksua, mutta silti kärsin unettomuudesta. Päivikotikuskaukset ilman autoa ovat melko pieni fyysinen rasite, vaikka henkisesti uuvuttavia usein.

Ok. Ja teit 40-tuntista työviikkoa ja jouduit heräämään n. aamuviideltä? ...

Vierailija
39/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus ei ole kiinni siitä, kuinka raskas päivä on ollut. Unettomuus johtuu aivan eri mekanismeista, kuin pulkanvetämisestä.

Unettomuus on sitä, että olet aivan järjettömän väsynyt ja loogisesti ajatellen laitat pään tyynyyn ja nukahdat parissa minuutissa. Ei. Olet järjettömän väsynyt, mutta uni ei tule. Teet hengitysharjoituksia, lasket lampaita, käyt juomassa lämmintä kaakaota ja viilennät huoneen. Etkä nuku siltikään. Päässäsi kulkee ajatukset yksi lammas, kaksi lammasta, piippolan vaarilla oolii taaloo heiii macarena.

Kello on yksi yöllä, etkä ole nukkunut hetkeäkään ja tiedät että viideltä pitäisi olla jo pirteänä pystyssä ja päässäsi soi maijahiimaijahuumaijahaa.

Juurikin näin. Tähän perhe-elämä, lasten heräämiset, teinin valvomiset ja huolet, kodin siivous, ruoan laitto, isovanhemmista huolehtiminen, rahahuolet itsellä ja täysipäiväinen työ niin ei, uni ei tule vaan rytmihäiriöt tulevat kyllä.

Terveisin saikulla nyt 2kk

Vierailija
40/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä miksi sulle on tärkeää saada tietää toisen työtunnit ja päiväkotimatkat ilman autoa? Onko se mielestäsi ainut tapa ettei voi kärsiä unettomuudesta vai mitä sä haet?

Haluan vain tieteellisestä mielenkiinnosta tietää, että vieläkö näissäkin olosuhteissa joku pystyy pysymään hereillä määrättömästi. Tää on esim. stadilaisen duunarin perusarkea.