Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kärsiikö joku ruuhkavuosia elävä vanhempi todella unettomuudesta?.. kun aina sanotaan että aktiivisuudella ei ole mitään tekemistä unettomuuden kanssa...

Vierailija
18.01.2022 |

Pakko kysyä... itse vaikka olen unettomuuteen taipuvainen, niin en pahimpien ruuhkavuosien aikaan kyllä kärsinyt unettomuudesta... aamuviiden herätykset, lapsien kuskaamiset päiväkotiin (talvisin vedin heidät pulkassa..), täysi työviikko ja kaikki lastenhoitoon ja perhe-elämään liittyvä siivous ja kokkaus ja kaikki mahdollinen, sitähän nukahti mihin tahansa mihin pystyy nukahtamaan. Ongelma oli se, että uni tuli joka paikassa. En kysy pahalla, vaan kiinnostuksesta. Onko joku niin energinen, että ei edes tuossa tilanteessa väkisin vajoa tajuttomuuteen heti kun pystyy...

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin väsynyt etten sen takia pysty nukkumaan.

Vierailija
2/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin väsynyt etten sen takia pysty nukkumaan.

Mutta Elätkö kuvaamani kaltaisia ruuhkavuosia, kuvassa mukana ehkä vauvan hoito...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti et...

Vierailija
4/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan ruuhkavuosina meni se vähäinenkin kyky nukkua. Nuorimmainen herätti parin tunnin välein ja päivät olivat täynnä aikatauluja, siirtymisiä paikasta toiseen jne. Olin zombie, joka ei pystynyt nukkumaan.

Nyt, kun nuorimmainen on jo toisella kymmenellä, oon alkanut taas nukkua paremmin. 

Vierailija
5/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös hyväuninen, mutta unettomuudesta kärsivä kaverini meinasi ruuhkavuosien aikaan tulla hulluksi, ihan kirjaimellisesti, koska hän ei pystynyt kaikesta siitä väsymyksestä huolimatta nukkumaan. Heräsi 2 aikaan eikä saanut enää unta, ja parin tunnin päästä alkoivatkin lapset jo heräillä yöherätyksilleen vuorotellen. Hän oli aivan hermoraunio, unilääkkeistäkään ei ollut riittävää apua ja niiden käyttö pienten lasten kanssa ei ole ihan helppoa.

Vierailija
6/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ruuhkavuosina meni se vähäinenkin kyky nukkua. Nuorimmainen herätti parin tunnin välein ja päivät olivat täynnä aikatauluja, siirtymisiä paikasta toiseen jne. Olin zombie, joka ei pystynyt nukkumaan.

Nyt, kun nuorimmainen on jo toisella kymmenellä, oon alkanut taas nukkua paremmin. 

Ok... paitsi jos hän herätti sinut parin tunnin välein, niin Eikö se tarkoita, että siinä välissä sinä nukuit...

Vierailija
7/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus ei ole kiinni siitä, kuinka raskas päivä on ollut. Unettomuus johtuu aivan eri mekanismeista, kuin pulkanvetämisestä.

Unettomuus on sitä, että olet aivan järjettömän väsynyt ja loogisesti ajatellen laitat pään tyynyyn ja nukahdat parissa minuutissa. Ei. Olet järjettömän väsynyt, mutta uni ei tule. Teet hengitysharjoituksia, lasket lampaita, käyt juomassa lämmintä kaakaota ja viilennät huoneen. Etkä nuku siltikään. Päässäsi kulkee ajatukset yksi lammas, kaksi lammasta, piippolan vaarilla oolii taaloo heiii macarena.

Kello on yksi yöllä, etkä ole nukkunut hetkeäkään ja tiedät että viideltä pitäisi olla jo pirteänä pystyssä ja päässäsi soi maijahiimaijahuumaijahaa.

Vierailija
8/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok... paitsi jos hän herätti sinut parin tunnin välein, niin Eikö se tarkoita, että siinä välissä sinä nukuit...

No kokeileppa itse. Laita ensi yöksi herätys kahden tunnin välein ja lopulta kello kolme eteenpäin et nuku ollenkaan.

Vierailija
9/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä torkahtelin, mutta nukuin sellaista pintaunta ja heräsin joka risahdukseen, oli se sitten lapsi tai ei, joka piti ääntä. Hyvin usein valvoin sen parituntisen odottaen, koska pitää taas nousta.

Vierailija
10/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen myös hyväuninen, mutta unettomuudesta kärsivä kaverini meinasi ruuhkavuosien aikaan tulla hulluksi, ihan kirjaimellisesti, koska hän ei pystynyt kaikesta siitä väsymyksestä huolimatta nukkumaan. Heräsi 2 aikaan eikä saanut enää unta, ja parin tunnin päästä alkoivatkin lapset jo heräillä yöherätyksilleen vuorotellen. Hän oli aivan hermoraunio, unilääkkeistäkään ei ollut riittävää apua ja niiden käyttö pienten lasten kanssa ei ole ihan helppoa.

Kävikö hän myös töissä? Ei pelkässä istumatyössä? Eikä torkahdellut sielläkään? ...

Vierailija
11/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus ei ole kiinni siitä, kuinka raskas päivä on ollut. Unettomuus johtuu aivan eri mekanismeista, kuin pulkanvetämisestä.

Unettomuus on sitä, että olet aivan järjettömän väsynyt ja loogisesti ajatellen laitat pään tyynyyn ja nukahdat parissa minuutissa. Ei. Olet järjettömän väsynyt, mutta uni ei tule. Teet hengitysharjoituksia, lasket lampaita, käyt juomassa lämmintä kaakaota ja viilennät huoneen. Etkä nuku siltikään. Päässäsi kulkee ajatukset yksi lammas, kaksi lammasta, piippolan vaarilla oolii taaloo heiii macarena.

Kello on yksi yöllä, etkä ole nukkunut hetkeäkään ja tiedät että viideltä pitäisi olla jo pirteänä pystyssä ja päässäsi soi maijahiimaijahuumaijahaa.

Ok mutta Tuo ei nyt kuitenkaan ole vastaus alkuperäiseen kysymykseeni :)

Vierailija
12/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia olla väsynyt pelkästä unettomuudesta kuin olla väsynyt raadannasta Päivin ja öin. Ei, tämä ei ole mikään moraalinen kannanotto, mutta rupesi vain kiinnostamaan, että onko todella sellaisia ihmisiä, jotka pystyvät ilman unen silmäystäkään raatamaan vuosia järjettömällä teholla. Kun itsellä ainakin tulee ne jaksamisen rajat vastaan, ja jos töihinkin itseni perheestä ja pienistä lapsista huolehtimisen lisäksi pakotan, niin en pysty pitämään itseäni enää tajuissani kaikkea aikaa...

Vierailija
13/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermosto kun on tarpeeksi pitkään kovilla ylikierroksilla ei rauhoittuminen vaan enää onnistu. Se on järkyttävä noidankehä. Herkkähermostoiset, luovat ihmiset usein kärsivät taipumuksesta hurjaan ylivireyteen kun ovat herkkiä kuormittumaan ja päässä surraa tyyliin 24/7.

Vierailija
14/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vastaus kysymykseesi: on.

Vierailija
15/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hermosto kun on tarpeeksi pitkään kovilla ylikierroksilla ei rauhoittuminen vaan enää onnistu. Se on järkyttävä noidankehä. Herkkähermostoiset, luovat ihmiset usein kärsivät taipumuksesta hurjaan ylivireyteen kun ovat herkkiä kuormittumaan ja päässä surraa tyyliin 24/7.

Ok mutta tämäkin oli nyt hiukan ohi aiheen mielestäni...

Vierailija
16/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eri asia olla väsynyt pelkästä unettomuudesta kuin olla väsynyt raadannasta Päivin ja öin. Ei, tämä ei ole mikään moraalinen kannanotto, mutta rupesi vain kiinnostamaan, että onko todella sellaisia ihmisiä, jotka pystyvät ilman unen silmäystäkään raatamaan vuosia järjettömällä teholla. Kun itsellä ainakin tulee ne jaksamisen rajat vastaan, ja jos töihinkin itseni perheestä ja pienistä lapsista huolehtimisen lisäksi pakotan, niin en pysty pitämään itseäni enää tajuissani kaikkea aikaa...

Tästähän on olemassa tutkimuksia: vaikkei ihminen nukukaan täysin eli ei koe olevansa unessa, jotkin aivojen osat saattavat silti olla lepotilassa ja ihminen myös saattaa nukahtaa välillä hetkeksi, vaikka tajunta palaa lähes samantien. Eli kyllä sitä aika pitkään pärjää sellaisella osittaisella unella ja lyhyillä unipätkillä. Kokemusta on. Nuori ihminen on aika kestävä. Näin vanhemmiten saattais olla aika vaikeaa. 

Vierailija
17/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus ja raatamisen määrä eivät liity toisiinsa. Ihan hyvin voi raataa ja olla uneton, se vain on kauheaa. Tottakai unetonkin yleensä nukkuu jonkinlaisia pätkiä, mutta ei se pari tuntia vuorokaudessa riitä.

Vierailija
18/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ap tyhmä?

toki unettomuudesta voi kärsiä.

Vierailija
19/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap:lla ei ikinä ole ollut vuosia tosi katkonaisesti nukkuvia lapsia? Monella tämä aiheuttaa sen, ettei pysty enää nukkumaan, vaikka lapset heräilyn lopettaisivatkin. Onneksi ei minulla.

Vierailija
20/52 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästähän on olemassa tutkimuksia: vaikkei ihminen nukukaan täysin eli ei koe olevansa unessa, jotkin aivojen osat saattavat silti olla lepotilassa ja ihminen myös saattaa nukahtaa välillä hetkeksi, vaikka tajunta palaa lähes samantien. Eli kyllä sitä aika pitkään pärjää sellaisella osittaisella unella ja lyhyillä unipätkillä. Kokemusta on. Nuori ihminen on aika kestävä. Näin vanhemmiten saattais olla aika vaikeaa. 

Jep, ns. mikrounia. Kun luin tästä tajusin paremmin miten kestän järjissäni mun 3 vrk:n valvomisputkia.