Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen perustaminen ilman tukiverkostoa?

Vierailija
18.01.2022 |

Viime kuukausien aikana olen käynyt useita keskusteluja mieheni kanssa siitä, että hän haluaa perheen mutta minä en ole täysin varma asiasta. Minulla ei ole sukulaisia, mutta pari kaveria löytyy. Miehellä on veli, ei muita sukulaisia. Mies on sitä mieltä, että eihän läheskään kaikilla muillakaan ole sukulaisia eikä se saa olla este perheen perustamiselle.

Haluaisin kuulla muiden kokemuksia asiasta?
Ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa?

Kommentit (235)

Vierailija
41/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla on lapsiperhetuttavia valmiiksi.

Korona on toki muuttanut tilannetta, mutta itse löysin tuttavia vauvakerhosta ym, vaikka itse olenkin introvertti.

Toki se vaati sitä, että paikalle piti mennä useamman kerran. Mutta vauva yhdistää ja yhteistä juteltavaa löytyy kyllä.

Hyvin harva kykenee elää 20 vuotta lapsen kanssa ilman että tällä on ikinä yhtään kaveria tai itse ikinä törmää yhteenkään lapsiperheeseen.

Meidän tärkein tukiverkko on perhe, jolla on tyttö jonka kanssa meidän tyttö ystävystyi alakoulun ekalla. Eivät ole edes olleet samalla luokalla kolmosen jälkeen mutta silti pidämme yhteyttä.

Kyllä meidän lapsilla on paljon kavereita mutta en mä niiden perheiden kanssa ole missään tekemisissä.

Meidän tukiverkot koostuu omista sukulaisista.

Miksi sinä kirjoitat koko ketjuun?!

Vierailija
42/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko tukiverkostohömpötys keksittiin 10 vuotta sitten. Te pärjäätte aivan mainiosti.

Mistä sinä tiedät, että vauvan synnyttyä siellä on mikään "te"? Ap:n mies voi hävitä tai taantua lapseksi itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona on toki muuttanut tilannetta, mutta itse löysin tuttavia vauvakerhosta ym, vaikka itse olenkin introvertti.

Toki se vaati sitä, että paikalle piti mennä useamman kerran. Mutta vauva yhdistää ja yhteistä juteltavaa löytyy kyllä.

Hyvin harva kykenee elää 20 vuotta lapsen kanssa ilman että tällä on ikinä yhtään kaveria tai itse ikinä törmää yhteenkään lapsiperheeseen.

Meidän tärkein tukiverkko on perhe, jolla on tyttö jonka kanssa meidän tyttö ystävystyi alakoulun ekalla. Eivät ole edes olleet samalla luokalla kolmosen jälkeen mutta silti pidämme yhteyttä.

Kyllä meidän lapsilla on paljon kavereita mutta en mä niiden perheiden kanssa ole missään tekemisissä.

Häh?

Vierailija
44/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vauva 10 kk. Meillä kahdet isovanhemmat, toiset asuvat kaukana ja toiset eivät ole halunneet auttaa, vaikka asuvat melko lähellä. Ovat siis terveitä ja virkeitä. Tukiverkkoja ei arjessa ole, eikä nyt korona-aikana ole oikein ulkopuolista apua uskaltanut hankkia kotiin, kun muutenkin on rajoitettu ihmisten näkemistä. Jos haluan päästä kauppaan tai edes yksin lenkille, täytyy miehen katsoa vauvaa sen aikaa.

Meillä on vauvavuonna ollut 2 kertaa 2 tunnin "parisuhdeaika" miehen kanssa, kun toiset isovanhemmat ovat katsoneet vauvaa sen aikaa. Rehellisesti sanottuna välillä on rankkaa, kun vauva on sairastellut paljon, on allerginen, nukkuu huonosti jne. Luulen, että jos koronaa ei olisi, niin voisi vaikka palkata satunnaisesti lastenvahdin.

P.S. Kannattaa ottaa huomioon, että vaikka etukäteen kuvittelee, että tukiverkkoja on, niin näin ei välttämättä ole. Meilläkin nuo lähellä asuvat isovanhemmat etukäteen lupasivat auttaa, mutta vauvan synnyttyä ei enää kiinnostanut. Meillä tämä tukiverkottomuuden paljastuminen lapsen syntymän jälkeen on saanut miettimään, jääkö lapsiluku vain yhteen. 

Lapsia ei pidä hankkia ilman laaja ja kattavaa tukiverkostoa ja suurta määrää ylimääräistä rahaa.

-Pitää olla varajärjestelmä

-Pitää olla varajärjestelmän varajärjestelmä

- Pitää olla rinnakkainen systeemi että se toinen systeemi ei väsy

- Pitää olla varajärjestelmä rinakkaiselle systeemille.

-Pitää laskea lapsesta aiheutuvat kulut+lisätä siihen pahimman mahdollisen tilanteen kustannukset = Niin paljon pitäisi olla ylimääräistä rahaa jo ennen kuin hankkii lapsia

- Tukijärjestelmillä pitää olla rahaa jos omat etukäteissäästöt kuitenkin loppuvat

jne....

Lista on pitkä joka pitää täyttää ennen kuin edes harkitsee lasten hankkimista

Vierailija
45/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sinä nihkeä kommentoija ketjussa:

kuvitellaan, että olisit vaikka puolisosi omaishoitaja. koko ajan vastuussa puolisosta ja hoitamassa häntä. päivin ja öin. sinä kaipaisit välillä lepoa, että saisit lähteä vaikka yksin jonnekin, nukkua rauhassa tms. miltä tuntuisi, jos sinua sanottaisiin mielenterveyspotilaaksi ja itsekkääksi, kun kehtaat toivoa itsellesi joskus omaa aikaa?

Lapsi kehittyy ja kasvaa nopeasti. Lisäksi on päivähoito. Omaishoitajalla on tilanne sama 24/7/365 tai pikkuhiljaa huonontuva, hoidettavaa ei saa mihinkään.

Vierailija
46/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiverkostoa voi hankkia:

A) Etsit vertaistukea asuinpaikkakunnaltanne. On kaikenlaisia facebook-ryhmiä tyyliin "äidit kaupungissa X". Monissa ryhmissä kysellään lapsille kaveriseuraa, vaunulenkkiseuraa jne. Ihmisiin tutustuu myös perhekahviloissa ja vauvakerhoissa. Reippaasti vaan kysymään, voidaanko joskus vuorotella.

B) Tukiverkostoa voi ostaa. Netin perusteella MLL:n lastenhoitoapu (isoilla paikkakunnilla) maksaa n.9-9,5 euroa tunnilta. Jos vaikka kahdesti kuussa hankkisi 2 tuntia kerrallaan lastenhoitoapua, tekisi se n. 40 euroa. Ei ihan mahdoton summa, jos toinen vanhemmista käy töissä.

Vierailija
47/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tukiverkoston olemassaolo takaa sitä, että saat apua tarvittaessa.

Mies on ainoa mihin tulee voida luottaa, muuten kaikki kaatuu sinun päällesi tai sitten tulee olla varaa palkata ulkopuolista apua.

Vierailija
48/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?

Ketjun aihe on tukiverkottomat perheet ka sinä ilmestyt paasamaan että sulla on tukiverkot.

Järki näemmä puuttuu. Ja lukutaito.

Miksi en saa kertoa että meillä sukulaiset on tukiverkko jos toinen saa kirjoittaa että heidän tukiverkko on kaveriperhe?

Vierailija
49/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa.

Huoli on myös siitä, että lähellä ei ole ihmisiä joilla on itsellään perhe. Ei voi edes kysyä mitään lapsiin liittyvää eikä ole mitään ns mahdollisuutta lähteä vaikka leikkipuistoon porukalla, kun ei ole niitä lapsia lähimaillakaan. Pelkään, että jään yksin!

Meillä ei ollut tukiverkkoja, kun lapset olivat pieniä. Oli päätetty, että eletään vain lasten ehdoilla. Niin tehtiin. Mentiin vain sellaisiin paikkoihin, johon voi viedä myös lapset. Kampaajalla pääsin joskus käymään ja pienellä lenkillä. Silloin mies oli lasten kanssa. Se oli mukavaa ja turvallista aikaa.

Vierailija
50/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiverkkoja voi luoda, kun tutustuu muihin vanhempiin hiekkalaatikolla ja vauvakerhoissa. Älä jää vauvan kanssa neljän seinän sisälle.

Vierailija
51/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen voi laittaa myös päivähoitoon perhevapaiden jälkeen. Siinä sitä on edullista lastenhoitoa viitenä päivänä viikossa.

Vierailija
52/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen voi laittaa myös päivähoitoon perhevapaiden jälkeen. Siinä sitä on edullista lastenhoitoa viitenä päivänä viikossa.

Eipä se auta niihin tilanteisiin kun niitä tukiverkkoja tarvitsee.

Vierailija
53/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoka kartoittaa tukiverkkoja kyllä, lähinnä hätätapauksia varten ja kartoittaakseen kuormittaako perhettä jotenkin tulehtuneet sukulaissuhteet ym. Ei se asia neuvolalle sen enempää kuulu jos sitäkään eikä kiinnosta. Suorittajat ottavat tästä kovat paineet kun ovat uskoneet kaiken maailman instagram-hattara-satukuvaston olevan puoliksikaan totta. Pitäähän olla maailman paras tukiverkko! Jos tulee vaikka vaikea vauva! Oikeasti suurimmalla osalla suomalaisista vauva- ja lapsiperheistä ei ole sellaistamtukiverkkoa, että saisivat koska vain minne vain oman äitinsä katsomaan pientä lasta tai lapsia eikä perheellistä eikä lapsetonta siskoakaan kiinnosta eikä yhä useammalla edes ole mitään sisaruksia ja se perhekahvilassa tavattu niin sosiaalinen Suski on kaikista vähiten kiinnostunut auttelemaan peitellessään masennustaan neljän seinän sisällä. Eli on aivan oman ajan ja energian haaskausta kadehtia ja tavoitella sellaista, mitä ei suurimmalla osalla ole eikä tule olemaan. Joillain onnekkailla on toimiva, tiivis ja läheinen tukiverkko. Hyvin selvällä vähemmistöllä. Sitä on oikeasti turha kadehtia ja voivotella. Pääasia jos hätätapauksella lapsen saa jonnekin tai pyytää neuvolasta apua mikäli ei saa, siksi kartoittavat kuka tarvitsee. Eli suurin osa perhettä perustavista, joilla ei ole sitä paljon puhuttua hyvän mielen takaavaa ja vaikean vauvan puolestasi hoitavaa tukiverkkoa voi olla sentään tyytyväinen ettei sitä ole tai että suku asuu tarpeeksi kaukana, ettei tarvitse niitä tukijoita olla itse viihdyttämässä ja kestitsemässä joka viikonloppu ja rajallinen vapaa-aika.

Vierailija
54/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?

Ketjun aihe on tukiverkottomat perheet ka sinä ilmestyt paasamaan että sulla on tukiverkot.

Miksi en saa kertoa että meillä sukulaiset on tukiverkko jos toinen saa kirjoittaa että heidän tukiverkko on kaveriperhe?

Koska se jolla ei ole sukulaisia tukena ei niitä pysty ha kkimaan mutta se tukiverkoton voi saada lasten kaverien perheistä tukiverkkoja.

Olet kyllä TYHMÄ.

Miksi purat pahan olosi minuun, sinulle tuntemattomaan ihmiseen?

Vierailija
55/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiverkko on tärkeä, meidän perheellä ei sellaista ollut vaikka toisen vanhemman sairastuttua olisi kipeästi tarvittu. Toki tukiverkkoa voi yrittää luoda muiden lapsiperheiden kanssa mutta se ei ole tietenkään sama kuin että on isovanhemmat tai peräti kahdet tarjoamassa apuaan. Se yhdensuuntaisuus on isovanhempien tarjoamassa avussa parasta, saa kerätä voimia ilman että tarvitsee vastapalvelukseksi hoitaa muiden lapsia. Se on kuormittavaa. Isovanhemmille voi vastapalveluksen tehdä sitten kun omat ruuhkavuodet helpottaa ja he alkavat tarvita apua.

Mutta meille ei tosiaan sellaista onnea suotu, katkerana seurasin vierestä kun kahden ystävän perheitä oli isovanhemmat tukemassa ja lapsia hoitamassa. Meillä ei ollut ketään. Heillä oli parisuhdeiltoja, kokonaisia kahdenkeskisiä viikonloppuja mökillä, jopa lomamatkoja kahdestaan. Aina kun tarvitsivat pariksi tunniksi hoitajaa oli apua tarjolla. Itse jouduin kieltäytymään iltamenoista monta kertaa, heidän ei tarvinnut koskaan.

Vierailija
56/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on ystäviä. Mistä lähtien he eivät ole olleet tukiverkkoa?

Vierailija
57/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He hsrvemmin pääsee avuksi virka-aikaan kun lapsi sairastaa.

Vierailija
58/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukiverkko on tärkeä, meidän perheellä ei sellaista ollut vaikka toisen vanhemman sairastuttua olisi kipeästi tarvittu. Toki tukiverkkoa voi yrittää luoda muiden lapsiperheiden kanssa mutta se ei ole tietenkään sama kuin että on isovanhemmat tai peräti kahdet tarjoamassa apuaan. Se yhdensuuntaisuus on isovanhempien tarjoamassa avussa parasta, saa kerätä voimia ilman että tarvitsee vastapalvelukseksi hoitaa muiden lapsia. Se on kuormittavaa. Isovanhemmille voi vastapalveluksen tehdä sitten kun omat ruuhkavuodet helpottaa ja he alkavat tarvita apua.

Mutta meille ei tosiaan sellaista onnea suotu, katkerana seurasin vierestä kun kahden ystävän perheitä oli isovanhemmat tukemassa ja lapsia hoitamassa. Meillä ei ollut ketään. Heillä oli parisuhdeiltoja, kokonaisia kahdenkeskisiä viikonloppuja mökillä, jopa lomamatkoja kahdestaan. Aina kun tarvitsivat pariksi tunniksi hoitajaa oli apua tarjolla. Itse jouduin kieltäytymään iltamenoista monta kertaa, heidän ei tarvinnut koskaan.

Ei kannata noista katkeroitua. Menet eteenpäin vaan ja olet ylpeä itsestäsi että pärjäät! Itse huomasin ettei se surkuttelu mitään auttanut, vei vain voimia. Enää en edes ajattele ettei meillä ole tukiverkkoja. Sen sijaan olen ylpeä omasta pärjäämisestä.

Vierailija
59/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?

Koska se jolla ei ole sukulaisia tukena ei niitä pysty ha kkimaan mutta se tukiverkoton voi saada lasten kaverien perheistä tukiverkkoja.

Olet kyllä TYHMÄ.

Miksi purat pahan olosi minuun, sinulle tuntemattomaan ihmiseen?

Minkä ihmeen pahan olon? Sinä olet tyhmä ihan ilman vieraiden ihmisten olemattomia oloja.

Ei normaali ihminen hauku noin toista.

Vierailija
60/235 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He hsrvemmin pääsee avuksi virka-aikaan kun lapsi sairastaa.

Mistä lähtien tukiverkkojen työtä on ollut sairaan lapsen hoito? Sitä varten on lapsen vanhemmat. Vanhemmat hoitavat sairaan lapsen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi