Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

käsi sydämmellä: ensiapua spurgulle?

Vierailija
16.05.2015 |

Nyt aikuisten oikeesti, kuin moni olisi oikeesti valmis pysähtymään ja auttamaan tuupertunutta spurgua? Antamaan ensiapua? Voin sanoa että minä en auttaisi, oksettava ajatus. Joku haiseva puliukko ja vois saada taudinkin itselle ensiavusta.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitää vähintään 112 soittaa jos siltä vaikuttaa.Sanoo vaikka ettei hengitä niin tulevat,joskus saattavat jättää kansain laittamatta jos ei suurentele.

Vierailija
22/35 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vielä 90-luvulla ja 00 alussa kun telkussa jossain asiaohjelmassa ihan neuvottiin että jos kadulla makaavat ihminen näyttää spurgulta niin ei kannata mennä lähelle vaan soittaa 112. Ja sama jos olet nainen ja autiossa paikassa makaa mies. Taisi siihen aikaan olla muutama tapaus missä mies esitti tajutonta ja naisen mennessä auttamaan raiskasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen auttanut. Sittemmin vauvanvaunujen kanssa liikkuessa olen herkemmin vain soittanut 112 enkä jäänyt selvittelemään esim itsensä kanssa erittäin aggressiivisesti riitelevän laitapuolen kulkijan tilannetta, mutta jos olisi oikeasti esim eloton tyyppi, niin kyllä jäisin auttamaan.
Kuten joku jo sanoi, niin pelkkä paineluelvytys voi olla ok.

Vierailija
24/35 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai auttaisin. Ihanko totta joku vaan kävelis ohi?

Vierailija
25/35 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yksi makasi niin lähellä ajorataa, että jo se oli vaarallista. Soitin 112 ja tosi ystävällisesti ja ammattitaitoisesti selvitti tilanteen. Pyysivät mm. tarkistamaan että pystyykö puhumaan kysymällä nimen.

"MARIKA, MÄ OON MARIKA" oli niin viskibassoinen ääni, että oli unohtumaton.

Totesivat ettei ole hengenvaarassa ja että lähettävät poliisipartion tsekkaamaan/korjaamaan talteen.

Mutta siis totta kai tsekkaisin tilanteen.

Vierailija
26/35 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset aikuisten elvytysohjeet painottaa sitä että se painelu on oleellista, suusta suuhun jengitys ei niinkään eikä se suusta suuhun hengitys monelta onnistukkaan.

Vierailija
27/35 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes muista, millon olisin spugen nähnyt, teininä varmaan viimeksi, silloin niitä pörräsi meidän ostarilla, mutta sittemmin ovat kadonneet jonnekin.

Mutta soittaisin 112, tilanteesta riippuen, ehkä tekisin enemmänkin.

Vierailija
28/35 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 19:59"]

Mistä sen muuten näkee onko se pyörtynyt, nukkuuko se vai makoileeko muuten vain? Jos tuupertuisi suoraan naaman edessä niin kyllä kai sitä automaattisesti menisi katsomaan mikä on, mutta jos se vain makaisi jonkun bussipysäkin vieressä niin ei siihen varmaan kiinnittäisi mitään huomiota.

[/quote]

Vai niin. Mielipiteesi kuvastaa hyvin nykyaikaa.

Onneksi jopa lapsemme pysähtyvät kysymään maassa makaavalta tilannetta. 

Oman kokemukseni mukaan spurgut ovat yleensä ystävällisiä ja kiitollisia, jopa herrasmiehiä. Naispuolisista en kyllä samaa voi sanoa, sieltä voi tulla ihan mitä tahansa.

Vierailija
29/35 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useamman kerran soittanut 112:een. Paljon muuta en osaa. Alkholistin lapsena osaan kyllä katsoa, nukkuuko vai onko muuten taju veke. Alkoholisteja ja nistejä kyllä pelkään. Mutta ihmisiähän hekin on.

Vierailija
30/35 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään spurguja, joka päivä joku haisee ja metelöi metrossa/ratikassa. Mun työpaikka on sörkässä :(

Vierailija
31/35 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, jos pelkäätte ravistella jotakuta hereille, potkaistaa makaavaa ihmistä jalkapohjaan. Jos on tajuissaan, siihen kyllä reagoi.

Vierailija
32/35 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:39"]

Muistan vielä 90-luvulla ja 00 alussa kun telkussa jossain asiaohjelmassa ihan neuvottiin että jos kadulla makaavat ihminen näyttää spurgulta niin ei kannata mennä lähelle vaan soittaa 112. Ja sama jos olet nainen ja autiossa paikassa makaa mies. Taisi siihen aikaan olla muutama tapaus missä mies esitti tajutonta ja naisen mennessä auttamaan raiskasi

[/quote]

Saati että nykyaikana uskaltais pysähtyä jos joku äijä on konepelti pystyssä tai viittilöi pysähtymään.

Vierailija
33/35 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina auttanut, n. kuukausi sitten joku oli vetänyt bentsoja ja viinaa ja ties mitä sekaisin, ikinä ei ole käynyt mulle mitään. Jostain syystä spurgut on ainoat, jotka ovat välittäneet kun olen itkenyt masennuksen kourissa tms., eikä elämässä ole mikään varmaa, ei sekään, ettei ikinä itse tarvitsisi apua...

Vierailija
34/35 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä mä soitin 112, ja jäin odottelemaan siihen tulleen toisen naisen kanssa. Yritettiin nostaa pystyynkin, ettei maahan jäädy. Mutta kun vedin sitä ylös, niin vedin hihasta. En pystynyt koskettamaan paljasta kättä, yök. Jos olisi elvytystä vaatinut, niin olisi jäänyt sekin tekemättä. En vain pysty.

Ja mullakin on inho spurguja kohtaa. Täällä spurgujen keskellä asuneena, ei vaan ole mieltä niitä hoivata kuntoon. Oma isänikin oli alkoholisti. Ei ihan spurgu, mutta elämäntyyli sellainen, että parempi kuolleena...

Vierailija
35/35 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin sen minkä ilkeäisin. Luultavasti elvyttämisestä jättäisin puhalluksen pois, mutta vähintä mitä jokaisen pitää tehdä on soittaa 112.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi