Tutkimus: suomalaiset eivät hahmota lihavuuttaan
http://www.iltalehti.fi/terveys/2015051519702249_tr.shtml?_ga=1.244100864.428394715.1431757718
Erityisesti suomalaisilla oli vaikeutta hahmottaa liikalihavuuttaan.
Tämän vuoksi puolet niistä suomalaisista, jotka pitävät itseään ylipainoisena, ovat oikeasti liikalihavia. Ylipainoiset pitävät siis itseään normaaleina.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:04"]
Kavereita on enempi jos on läski. Kateus vie kalatkin vedestä.
[/quote]
Ei, vaan etenkin naisissa hiukan tuhdimmat ovat rennompia ja mukavampaa seuraa. Mieskavereissa en ole huomannut eroa sillä onko yli- vai normaalipainoinen: suurin osa on rentoja painoon katsomatta.
Onko jonkun mielestä 190cm miehelle (ei pojalle) 66kg normaali paino?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:00"]
täysin samaa mieltä- olen asunut pitkään ulkomailla, Ranskassa jossa ihmiset ovat selkeästi suomalaisia hoikempia. Käyn usein Suomessa ja lihavuus pistää todellakin silmään - ja ihmisten suhtautuminen siihen: ranskalaisttain lihavat ihmiset kokevat olevansa "normaalin" lihavia eikä aihetta laihduttamisee - ilmeisesti asiaan turtuu niin että tavallisen kokoiset ihmiset ovat suomalaisten silmissä laihoja ja ylipainoiset normaaleja.
[/quote]
Ranskalaiset ovatkin keskimäärin aika paljon lyhyempiä kuin suomalaiset... On totta, että osa on ihan surettavassa kunnossa, mutta etenkin kaupungeissa (asun itse Helsingissä) eivät ylipainoiset ole mikään enemmistö ainakaan alueilla, joilla itse liikun. Ehkä huonommilla alueilla ja köyhemmillä seuduilla on enemmän ylipainoisia?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:04"]Kavereita on enempi jos on läski. Kateus vie kalatkin vedestä.
[/quote]
Ja mille pitäisi olla kateellinen? Ylipainolle? Ylipainosta seuraaville stdän- ja verisuonitaudeille? Liikuntaelinongelmille? Vatsamakkaroille?
Toisaalta kun lukee toisen ketjun "olen 120-kiloinen ja käytän kokoa S" -juttuja, niin eipä tuo tutkimus enää utopialta kuullostakaan.
Suomalaiset miehet ovat sen verran immuuneja kaikelle valistukselle, että tuskin osaavat laskea edes painoindeksiään saati että tietäisivät, mikä on ylipainon ja lihavuuden raja. Naisista 80-90 % oletettavasti tietää oman vallitsevan painoindeksinsä tai ainakin mille alueelle se sijoittuu.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:04"]Kavereita on enempi jos on läski. Kateus vie kalatkin vedestä. [/quote] Ja mille pitäisi olla kateellinen? Ylipainolle? Ylipainosta seuraaville stdän- ja verisuonitaudeille? Liikuntaelinongelmille? Vatsamakkaroille?
[/quote]
Tutkimusten mukaan lievästi ylipainoiset elävät kauemmin kuin hoikat saatika alipainoiset. Miksi siis nornaali paino ei ole se paino, jossa kuolleisuus on vähäisin eli nykyisen normaalipainon ylärajoilla tai vähän yli? Se ei vain taida sopia tähän läskikammoiseen ulkonäköihanteeseen... Aika moni laihakin syö todella epäterveellisesti eikä liiku. Laihuus ei ole synonyymi terveydelle.
Lievä lihavuus tarkoittaa yleensä keskivartalolihavuutta. Se on yksi tärkeimmistä merkeistä kun aletaan tutkia diabetesta. Muu vartalo voi silloin olla hoikka.
Bmi on liian yksinkertaistava mittari sen toteamiseen, onko joku lihava tai ei. Mun bmi on yli 31, eli "merkittävä lihavuus". Kuitenkin käytän koon 40-42 vaatteita, valokuvissa näytän pyöreältä, mutten missään nimessä erityisen lihavalta. Kilot on ilmeisesti jakautunut aika tasaisesti koko kroppaan, ja koska olen tyypillinen päärynä, vyötärö on kapea ja suurin osa läskistä on reisissä. Harrastan liikuntaa ja vietän muutenkin aktiivista elämää, mutta tuo bmi 31 koostuu ihan varmasti läskistä, ei lihaksista.
Mä en oikein ymmärrä, miksi mun pitäisi ymmärtää olevani liikalihava. Juu, hyvää tekisi varmaan olla joitakin kiloja kevyempi, mutten ymmärrä, miksi sitä painoindeksiä niin tuijotetaan. Sehän vääristyy lyhyillä, pitkillä, lihaksikkailla eikä ota huomioon vartalon mallia. Kaiken lisäksi on useasti todettu, että liikunnan määrä on terveyden suhteen paljon ratkaisevampi tekijä kuin painoindeksi.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:08"]Onko jonkun mielestä 190cm miehelle (ei pojalle) 66kg normaali paino?
[/quote]
Kun bmin mukaan se on, minusta aivan anorektinen.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:28"]Bmi on liian yksinkertaistava mittari sen toteamiseen, onko joku lihava tai ei. Mun bmi on yli 31, eli "merkittävä lihavuus". Kuitenkin käytän koon 40-42 vaatteita, valokuvissa näytän pyöreältä, mutten missään nimessä erityisen lihavalta. Kilot on ilmeisesti jakautunut aika tasaisesti koko kroppaan, ja koska olen tyypillinen päärynä, vyötärö on kapea ja suurin osa läskistä on reisissä. Harrastan liikuntaa ja vietän muutenkin aktiivista elämää, mutta tuo bmi 31 koostuu ihan varmasti läskistä, ei lihaksista.
Mä en oikein ymmärrä, miksi mun pitäisi ymmärtää olevani liikalihava. Juu, hyvää tekisi varmaan olla joitakin kiloja kevyempi, mutten ymmärrä, miksi sitä painoindeksiä niin tuijotetaan. Sehän vääristyy lyhyillä, pitkillä, lihaksikkailla eikä ota huomioon vartalon mallia. Kaiken lisäksi on useasti todettu, että liikunnan määrä on terveyden suhteen paljon ratkaisevampi tekijä kuin painoindeksi.
[/quote]
Onko tää nyt henkilö, joka ei tunnista lihavuuttaan?
Kavereita on enempi jos on läski. Kateus vie kalatkin vedestä.