Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: suomalaiset eivät hahmota lihavuuttaan

Vierailija
16.05.2015 |

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015051519702249_tr.shtml?_ga=1.244100864.428394715.1431757718

Erityisesti suomalaisilla oli vaikeutta hahmottaa liikalihavuuttaan.

Tämän vuoksi puolet niistä suomalaisista, jotka pitävät itseään ylipainoisena, ovat oikeasti liikalihavia. Ylipainoiset pitävät siis itseään normaaleina.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:45"] [quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:32"]Ylipainoiset ovat enemmistö Suomessa, siksi kaikkein "normaalimpia". [/quote] Vaikka kaikki maailman ihmiset olisi ylipainoisia niin ei se ylipaino siitä normaaliksi saati terveelliseksi muutu. Normaalipaino on normaalipaino, ei ihmisten keskivertopaino. [/quote] Einesmaailmassa ylipaino on normaalia ja keskivertoa. Alipainoset siellä vaan vertaa menneeseen maailmaan. [/quote] Onko ymmärryksessä vikaa? Keskivertopaino ei ole sama kuin normaalipaino. Vaikka ihmisten keskivertopaino olisi 150kg, niin ei se silti ole kenellekään normaalipaino.

[/quote]

Miksi ei olisi?

Pitäisiköhän painoindeksejä päivittää vastaamaan nykymaailmaa. 

[/quote] Lentokoneen istuimia paivittaa leveammiksi jotta nama laskit eivat tursu vierustoverin syliin? Arkut leveammiksi etta mahtuu vainaja kunnolla haudan lepoon? Naita paivityksiahan on jo jouduttu tekemaan.

Vierailija
22/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:42"]

Lentokoneen istuimia paivittaa leveammiksi jotta nama laskit eivat tursu vierustoverin syliin? Arkut leveammiksi etta mahtuu vainaja kunnolla haudan lepoon? Naita paivityksiahan on jo jouduttu tekemaan.

[/quote]

On niitä arkkuja jouduttu pidentämäänkin melkoisesti parin sadan vuoden aikana. Miksi leventäminen on niin kauheaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On niitä arkkuja jouduttu pidentämäänkin melkoisesti parin sadan vuoden aikana. Miksi leventäminen on niin kauheaa?"

Thus spoke the Porker.

Vierailija
24/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa useimpien naisten rasvaprosentti 30-50, miehillä 20-30.

Vierailija
25/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tutkimusten mukaan lievästi ylipainoiset elävät kauemmin kuin hoikat saatika alipainoiset. Miksi siis nornaali paino ei ole se paino, jossa kuolleisuus on vähäisin eli nykyisen normaalipainon ylärajoilla tai vähän yli? Se ei vain taida sopia tähän läskikammoiseen ulkonäköihanteeseen... Aika moni laihakin syö todella epäterveellisesti eikä liiku. Laihuus ei ole synonyymi terveydelle."

Noissa tutkimuksissa tutkittiin vanhuksia ja todettiin etta vahan pulleammat elavat kauemmin kuin langanlaihat. Ei siis koskenut koko vaestoa, USAlainen tutkimus mutta siita on senverran aikaa etta en voi linkittaa. 

Vierailija
26/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on isompiakin ongelmia kuin läskit. Samoin tulee olemaan aloittajalla, kunhan ikää tulee lisää.

Vierailija
27/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:14"]

Suomalaiset miehet ovat sen verran immuuneja kaikelle valistukselle, että tuskin osaavat laskea edes painoindeksiään saati että tietäisivät, mikä on ylipainon ja lihavuuden raja. Naisista 80-90 % oletettavasti tietää oman vallitsevan painoindeksinsä tai ainakin mille alueelle se sijoittuu.

[/quote]

No siinä nyt ei ole muutenkaan mitään järkeä, että naisilla ja miehillä BMI lasketaan samalla tavalla. Olen yhtä pitkä kuin mieheni ja jos painaisin yhtä paljon kun hän niin näyttäisin todella ylipainoiselta häneen verrattuna vaikka BMI olisikin kummallakin sama.

Vierailija
28/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:06"]

Tuonne tili bikiniketju, joss vähän sivutyiin sitä, että jos on ruma ja vähän ylipainoinen, voiko käyttää bikineitä. Jos ei kerran tiedosteta olevamme ylipainoisia, niin kohta sitäkään ei kukaan mieti, sopiiko bikinit omalle vartalolle vai ei.

[/quote]

Toivottavasti ei mieti. Antaa ihmisten pitää bikinejään ne muutamat päivät, mitä Suomessa voi rannalla viettää.

Niin, ja minä

Vierailija
29/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:28"]Bmi on liian yksinkertaistava mittari sen toteamiseen, onko joku lihava tai ei. Mun bmi on yli 31, eli "merkittävä lihavuus". Kuitenkin käytän koon 40-42 vaatteita, valokuvissa näytän pyöreältä, mutten missään nimessä erityisen lihavalta. Kilot on ilmeisesti jakautunut aika tasaisesti koko kroppaan, ja koska olen tyypillinen päärynä, vyötärö on  kapea ja suurin osa läskistä on reisissä. Harrastan liikuntaa ja vietän muutenkin aktiivista elämää, mutta tuo bmi 31 koostuu ihan varmasti läskistä, ei lihaksista.  Mä en oikein ymmärrä, miksi mun pitäisi ymmärtää olevani liikalihava. Juu, hyvää tekisi varmaan olla joitakin kiloja kevyempi, mutten ymmärrä, miksi sitä painoindeksiä niin tuijotetaan. Sehän vääristyy lyhyillä, pitkillä, lihaksikkailla eikä ota huomioon vartalon mallia. Kaiken lisäksi on useasti todettu, että liikunnan määrä on terveyden suhteen paljon ratkaisevampi tekijä kuin painoindeksi. [/quote] Onko tää nyt henkilö, joka ei tunnista lihavuuttaan?

[/quote]

Ilmeisesti sitten oon! Mutta sitä koitan sanoa, että jos pystyn ostamaan vaatteeni normaalikaupasta ja käytän kokoa 40 tai 42 mallista riippuen (ja mun ystävät todellakin sanoisi mulle, jos yrittäisin tunkea itseni liian pieniin vaatteisiin! Oon myös niin mukavuudenhaluinen, etten todellakaan käyttäisi liian tiukkoja vaatteita), niin pitääkö mun todella ymmärtää että olen "liikalihava"? Mikä se edes on, eikö lihava riitä?

Vierailija
30/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

* "niin ja minä" ei kuulunut viestin loppuun :)

45

Vierailija
31/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:42"]

"Tutkimusten mukaan lievästi ylipainoiset elävät kauemmin kuin hoikat saatika alipainoiset. Miksi siis nornaali paino ei ole se paino, jossa kuolleisuus on vähäisin eli nykyisen normaalipainon ylärajoilla tai vähän yli? Se ei vain taida sopia tähän läskikammoiseen ulkonäköihanteeseen... Aika moni laihakin syö todella epäterveellisesti eikä liiku. Laihuus ei ole synonyymi terveydelle."

Noissa tutkimuksissa tutkittiin vanhuksia ja todettiin etta vahan pulleammat elavat kauemmin kuin langanlaihat. Ei siis koskenut koko vaestoa, USAlainen tutkimus mutta siita on senverran aikaa etta en voi linkittaa. 

[/quote]

Mutta onko niistä kauan elävistä vanhuksista tullut pulleita vasta vanhana? Eiköhän ole todennäköisempää, että ovat olleet vähintäänin normaalipainon ylärajoilla jo aiemminkin.

Vierailija
32/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:28"]

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015051519702249_tr.shtml?_ga=1.244100864.428394715.1431757718

Tämän vuoksi puolet niistä suomalaisista, jotka pitävät itseään ylipainoisena, ovat oikeasti liikalihavia. Ylipainoiset pitävät siis itseään normaaleina.

[/quote]

Voisitko laittaa linkin ks. tutkimukseen.

Vierailija
33/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:28"]

[/quote]

Voisitko laittaa linkin ks. tutkimukseen.

[/quote]

http://easo.org/wp-content/uploads/2015/05/OBESITY_PERCEPTION_SURVEY_REPORT-FINAL.pdf

Vierailija
34/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:42"]

[/quote]

Mutta onko niistä kauan elävistä vanhuksista tullut pulleita vasta vanhana? Eiköhän ole todennäköisempää, että ovat olleet vähintäänin normaalipainon ylärajoilla jo aiemminkin.

[/quote] Taidat nyt etsia oikeutusta ja tekosyyta omalle ylipainollesi :).

Vierailija
35/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:28"]Bmi on liian yksinkertaistava mittari sen toteamiseen, onko joku lihava tai ei. Mun bmi on yli 31, eli "merkittävä lihavuus". Kuitenkin käytän koon 40-42 vaatteita, valokuvissa näytän pyöreältä, mutten missään nimessä erityisen lihavalta. Kilot on ilmeisesti jakautunut aika tasaisesti koko kroppaan, ja koska olen tyypillinen päärynä, vyötärö on  kapea ja suurin osa läskistä on reisissä. Harrastan liikuntaa ja vietän muutenkin aktiivista elämää, mutta tuo bmi 31 koostuu ihan varmasti läskistä, ei lihaksista.  Mä en oikein ymmärrä, miksi mun pitäisi ymmärtää olevani liikalihava. Juu, hyvää tekisi varmaan olla joitakin kiloja kevyempi, mutten ymmärrä, miksi sitä painoindeksiä niin tuijotetaan. Sehän vääristyy lyhyillä, pitkillä, lihaksikkailla eikä ota huomioon vartalon mallia. Kaiken lisäksi on useasti todettu, että liikunnan määrä on terveyden suhteen paljon ratkaisevampi tekijä kuin painoindeksi. [/quote] Onko tää nyt henkilö, joka ei tunnista lihavuuttaan?

[/quote]

Ilmeisesti sitten oon! Mutta sitä koitan sanoa, että jos pystyn ostamaan vaatteeni normaalikaupasta ja käytän kokoa 40 tai 42 mallista riippuen (ja mun ystävät todellakin sanoisi mulle, jos yrittäisin tunkea itseni liian pieniin vaatteisiin! Oon myös niin mukavuudenhaluinen, etten todellakaan käyttäisi liian tiukkoja vaatteita), niin pitääkö mun todella ymmärtää että olen "liikalihava"? Mikä se edes on, eikö lihava riitä?
[/quote]

Jos sun pituus noin 160 cm, oot kyllä aika pulska. Jos taas pidempi, mitat tuntuu erikoisilta.

Vierailija
36/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha tunistan itseni tasta! Olen ollut 17kg painavampi mutta silti kokenut itseni aina samankokoiseksi. Ou nou ne vaatevalinnat, en pysty muistemaan ilman hapeantunnetta...  

Vierailija
37/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 23:32"]Haha tunistan itseni tasta! Olen ollut 17kg painavampi mutta silti kokenut itseni aina samankokoiseksi. Ou nou ne vaatevalinnat, en pysty muistemaan ilman hapeantunnetta...  
[/quote]

Minä taas olen tuntenut itseni ihavaksi 55 ja 85 kilon painoissa. Siksi laihduttaminen on henkisesti vaikeaa.

Vierailija
38/52 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:14"]

Suomalaiset miehet ovat sen verran immuuneja kaikelle valistukselle, että tuskin osaavat laskea edes painoindeksiään saati että tietäisivät, mikä on ylipainon ja lihavuuden raja. Naisista 80-90 % oletettavasti tietää oman vallitsevan painoindeksinsä tai ainakin mille alueelle se sijoittuu.

[/quote]

No eipä sitä painoindeksiä tarvitse osatakaan laskea,2275 kun ei mies sillä mitään tee, mutta vyötärönympäryksen osaa varmaan jokainen mitata.

Vierailija
39/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:45"]

Aika outoa, jos ei hahmota 20 kiloa ylipainoisena itseään lihavaksi.

[/quote]

Sanopa muuta, mutta näin se vaan on. Peilistä kun ei itse näe lihavaa ihmistä, vaa'an kilot ja peilikuva ei ole synkassa mutta valokuvat sitten onkin kunnon shokkihoitoa. Se hoikan ihmisen identiteetti on niin vahva ettei näitä parin vuoden aikana kerättyjä kiloja miellä osaksi itseä.

[/quote]

No mitenkäs mä, kun peilistä katsoo tavallinen keskikokoinen ihminen, mutta valokuvissa on liiankin kuikelo nainen. Paino on ollut sama jo 20 vuotta. Johtuuko tämä siitä, että muu maailma on pulskistunut?

Vierailija
40/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin samaa mieltä- olen asunut pitkään ulkomailla, Ranskassa jossa ihmiset ovat selkeästi suomalaisia hoikempia. Käyn usein Suomessa ja lihavuus pistää todellakin silmään - ja ihmisten suhtautuminen siihen: ranskalaisttain lihavat ihmiset kokevat olevansa "normaalin" lihavia eikä aihetta laihduttamisee - ilmeisesti asiaan turtuu niin että tavallisen kokoiset ihmiset ovat suomalaisten silmissä laihoja ja ylipainoiset normaaleja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi