Alaikäinen raskaana - asunto- yms. asiat?
Alaikäinen tuttavalapseni on raskaana. Ikää 17, ei vielä ehdi täyttää 18 ennen kuin vauva syntyy.
Asuu vielä kotonaan, mutta tuota asuntoasiaa pitäisi aikaa selvitellä jo näin hyvissä ajoin kun ei kotiin halua jäädä vauvan kanssa eikä tilaakaan ole.
Mihin yhteyttä? Sossuun, lastensuojeluun vai minne..?
Kommentit (38)
Mä tulin raskaaksi alaikäisenä ja oltiin poikaystävän kanssa molemmat 17-vuotiaita sillon. Asuin aluksi muutaman kuukauden yksin ja vanhempani joutuivat maksamaan vuokrani, koska en heidän suurien tulojensa takia saanut mitään tukia. Kun täytin 18, vanhempien tuloja ei enää huomioitu, joten muutimme yhteen poikaystäväni kanssa. Hain asumistukea ja toimeentulotukea, mutta ne myönnettiin vain minulle, eikä poikaystävääni huomioitu minun talouteen kuuluvaksi, koska hän oli alaikäinen. Meidän piti tehdä joku elatusmaksusopimis (poikaystäväni vanhemmat joutuivat maksamaan hänelle kumpikin vähän yli 100e elatusta joka kuukausi) ja viedä se sossuun ja kelaan ja vasta tämän jälkeen hänetkin huomioitiin samaan talouteen kuuluvaksi. Nyt olemme molemmat täysi-ikäisiä, joten hän ei saa enää elatustukea ja saamme tällä hetkellä asumistukea, vanhempainpäivärahaa, lapsilisää ja toimeentulotukea. Tulemme rahallisesti toimeen ihan hyvin näin, koska teen aina joka kuukaudelle budjetin, emmekä osta mitään heräteostoksia tai muuta turhaa. Kirjaan johonkin vihkoon aina ylös tulot ja miinustan niistä vuokran ja laskut (laitan aina vähän yläkanttiin, koska en alkukuusta vielä tiedä laskujen todellista summaa, mutta ne ovat suunnilleen samat joka kuukausi) sekä pakolliset hankinnat, lääkkeet tai vaatteet. Maksan vuokran ja laskut heti kun ne tulevat, vaikka eräpäivä olisi kuun lopussa, koska niin näkee paremmin paljonko rahaa on todellisuudessa käytettävissä. En osaa sanoa, mikä rahatilanteemme tulee olemaan syksyllä, kun menemme molemmat kouluun (minä tosin käyn lukion netin kautta, koska en halua laittaa alle 1-vuotiasta lasta hoitoon) ja alamme saada kotihoidontukea ja opintotukea ja tulomme pienenevät. En tiedä saako tästä tekstistä mitään selvää, koska olen kipeänä ja siksi heräsin tähän aikaan ja kirjoitan tätä ihan väsyneenä, mutta teinien kannattaa hakea tukia ja heidän kannattaisi tehdä budjetti joka kuukaudelle. Sossusta voi myös hakea avustusta vauvan tarvikkeille tai esim. pesukoneeseen ja sinne voi viedä synnytyksestä tulevan sairaalalaskun.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 03:49"]Eikö se nyt ole helpointa, että asuvat kotona kunnes koulut on käyty? Ei pieni vauva paljon tilaa vie, mahtuu varmaan nukkumaan tytön kanssa samassa sängyssä. Samalla voi opetella vauvanhoitoa turvallisessa ympäristössä ja äidin apu on siinä lähellä. Vauvanhoitoapukin onnistuu paljon helpommin tällä systeemillä.
Sinne omaan kotiin voi muuttaa sitten, kun on varaa asua siellä. Kun on työpaikka ja takuuvuokra säästettynä.
[/quote]
Jotenkin tulee sellainen fiilis, että tytön vanhemmat eivät halua vauvaa taloon. Häiritsee ehkä liikaa, yölliset itkut, pitäisi kuitenkin auttaa tyttöä hoidossa, "pelkäävät" jotuvansa liian usein lapsenvahdiksi, ym. ym....
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 03:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 03:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 03:22"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 03:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 02:49"]
Parasta olisi, kun suomalaiset alkaisivat jo opetella vastaamaan itse teoistaan. Kotiin asumaan ja töihin vaan, että pystyy elättämään lapsensa ja sama tietenkin pojalle.
[/quote]
Tytöllä toisen asteen opinnot kesken, samoin pojalla. Molemmilla tavoitteena saattaa opinnot loppuun, pojalla lisäksi tarkoituksena käydä armeija siihen päälle ja sitten töihin. Minun mielestäni tuo on juuri sitä vastuun kantamista teoistaan. Sinunkin mielestäsi lienee tarkoituksenmukaisempaa hoitaa nuo kunnialla kuntoon? Työpaikkojakaan tuskin on jonoksi asti 17-vuotiaille koulunsa keskeyttäneille...
/ap
[/quote]
Mitä vastuun kantamista se on, että heittäydytään yhteiskunnan maksamien tukien varaan? Asukoon kotonaan ettei muiden verovaroista tarvitse kustantaa äitylin asumista kerrostalokaksiossa. Vanhemmat ovat velvollisia elättämään alaikäisen lapsensa, joten ruokakuluihinkaan ei tarvitse huutaa yhteiskuntaa apuun.
[/quote]
Jos tuo on sinun mieleatäsi oikea tapa katkaista sukupolvelta toiselle nykyisin niin usein periytyvä sossukierre, niin eihän siinä mitään. Itse taas uskon siihen, että kun elämäsäsän eteenpäin haluavia nuoria tuetaan jonkin aikaa siinä kohdin kun tarvetta on ja autetaan heitä pääsemään jaloilleen niin samalla ehkäistään julmetun paljon suuremmat kustannukset tulevaisuudessa.
[/quote]
Jaa. Minä taas uskon, että nuori oppisi tekojensa seuraukset paremmin, jos hän joutuisi asumaan edelleen vanhempiensa luona omassa ahtaassa huoneessaan vauvan kanssa. Töitä tekemällä hän saisi rahaa, jolla voisi maksaa itse sen ihan oman asunnon. Ei niinpäin, että ensin hölmöillään ja sitten palkitaan muiden maksamalla omalla asunnolla. Sossukierre katkaistaan juuri niin ettei sitä rahaa tule automaattisesti, kun pykää lapsen vaan sitten kärsitään niissä olosuhteissa, joissa ollaan. Joku saattaisi jopa miettiä, että kannattaako juuri tähän tilanteeseen ajoittaa lisääntyminen, kun ei edes itsensä elättämiseen ole edellytyksiä, niin miten sitten lapsen.
[/quote]Liian myöhäistä yrittää opettaa mitään tuossa vaiheessa. Ja minusta on outoa että koet sossutuet ja kaupungin vuokra-asunnon palkitsemisena... Onko sulla aavistustakaan minkälaisesta summasta puhut :O
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 01:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 01:07"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 01:02"]
Asuntoasioissa varmaan oman paikkakunnan asuntotoimistoon. Google kertoo kun pistät vuokra-asunto ja esimerkiksi helsingin kaupunki. Sossusta tuskin nuoren äidin kantsii apuja pyytää, vievät lapsen pois jos kokevat ettei pärjää. Pelkkä "olemme huolissamme" on sosiaalitädeille yleensä riittävä peruste huostaanotolle ja erityisesti nuoria äitejä kytätään. Itse en sieltä ainakaan uskaltaisi kysellä, varsinkaan lasusta.
[/quote]
Eikös tuosta mene lasuun joka tapauksessa ilmoitus kun synnyttäjä ei ole täysi-ikäinen?
[/quote]
Meneehän siitä varmaan neuvolan kautta, mutta voi näyttää yli-innokkaan sosiaalitädin mielestä pahalta jos nuori tarvitsee apua asunnon hankintaan eikä selviä siitä omin avuin. Siksi en itse lähtisi kyselemään ensiksi sossusta apuja asuntoasiaan vaan hakisin asuntoa ihan kuten kaikki muutkin, tekemällä asuntohakemuksen ja siihen kirjoittamalla tiedon raskaudesta ja lasketusta ajasta.
[/quote]
Eiköhän nämä sinun tietämäsi väärät huostaanotot nuorilta äideiltä ole olleet sellaisia, jossa nuori ei ole osannut lapsestaan huolehtia ja lasu on joutunut todenteolla puuttumaan asiaan. Huostaanoton kokeneet äidit kun harvoin riekkuvat niistä syistä, miksi lapsi on pois otettu. Senkin edestä tosin riekutaan, että vääryydellä on viety.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 04:29"]
Mä tulin raskaaksi alaikäisenä ja oltiin poikaystävän kanssa molemmat 17-vuotiaita sillon. Asuin aluksi muutaman kuukauden yksin ja vanhempani joutuivat maksamaan vuokrani, koska en heidän suurien tulojensa takia saanut mitään tukia. Kun täytin 18, vanhempien tuloja ei enää huomioitu, joten muutimme yhteen poikaystäväni kanssa. Hain asumistukea ja toimeentulotukea, mutta ne myönnettiin vain minulle, eikä poikaystävääni huomioitu minun talouteen kuuluvaksi, koska hän oli alaikäinen. Meidän piti tehdä joku elatusmaksusopimis (poikaystäväni vanhemmat joutuivat maksamaan hänelle kumpikin vähän yli 100e elatusta joka kuukausi) ja viedä se sossuun ja kelaan ja vasta tämän jälkeen hänetkin huomioitiin samaan talouteen kuuluvaksi. Nyt olemme molemmat täysi-ikäisiä, joten hän ei saa enää elatustukea ja saamme tällä hetkellä asumistukea, vanhempainpäivärahaa, lapsilisää ja toimeentulotukea. Tulemme rahallisesti toimeen ihan hyvin näin, koska teen aina joka kuukaudelle budjetin, emmekä osta mitään heräteostoksia tai muuta turhaa. Kirjaan johonkin vihkoon aina ylös tulot ja miinustan niistä vuokran ja laskut (laitan aina vähän yläkanttiin, koska en alkukuusta vielä tiedä laskujen todellista summaa, mutta ne ovat suunnilleen samat joka kuukausi) sekä pakolliset hankinnat, lääkkeet tai vaatteet. Maksan vuokran ja laskut heti kun ne tulevat, vaikka eräpäivä olisi kuun lopussa, koska niin näkee paremmin paljonko rahaa on todellisuudessa käytettävissä. En osaa sanoa, mikä rahatilanteemme tulee olemaan syksyllä, kun menemme molemmat kouluun (minä tosin käyn lukion netin kautta, koska en halua laittaa alle 1-vuotiasta lasta hoitoon) ja alamme saada kotihoidontukea ja opintotukea ja tulomme pienenevät. En tiedä saako tästä tekstistä mitään selvää, koska olen kipeänä ja siksi heräsin tähän aikaan ja kirjoitan tätä ihan väsyneenä, mutta teinien kannattaa hakea tukia ja heidän kannattaisi tehdä budjetti joka kuukaudelle. Sossusta voi myös hakea avustusta vauvan tarvikkeille tai esim. pesukoneeseen ja sinne voi viedä synnytyksestä tulevan sairaalalaskun.
[/quote]
Miksi lapsen isä ei käy koulua/ole kotona niin että sinä käyt koulua? Tuskin kotona molempia vanhempia tarvitaan 24/7.
Ensi(-ja turva)koti. Sieltä on lapsen hyvä ponnistaa aikuisten maailmaan.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:02"]
Ensi(-ja turva)koti. Sieltä on lapsen hyvä ponnistaa aikuisten maailmaan.
[/quote]Jatkuvaa seurantaa ilman apua. Tulkintoja, joita kirjataan totuuksina. Henkilökunta joka ei sinulle kerro mitään, mutta sossullesi kaiken. Ajan viettäminen sukulaisten ja ystävien kanssa mahdotonta. Oletetaan, että osaat kaiken lapsen hoidosta, vaikka et olisi hoitanut yhtään lasta. Vikojen etsimistä ja epäempaattisuutta. Uhkailuja. Siinäpä hyvää ponnistusalustaa...
Ups. Unohdin sisäilmaongelmat, jotka aiheuttavat päänsärkyä, nuhaa ja silmien vuotamista (luullaan tietenkin, että on itkenyt, kun on masentunut)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 03:13"]Nro 15, teinivanhempien vanhempien pitäisi asioista ottaa vastuu siihen saakka, kunnes koulut on käyty. Kotona siis vanhempien luona ensin ja sitten töihin. Näin lapsista tulee vanhempia.
[/quote]
Paitsi silloin kun lapsi on vanhempi. Silloin yhteys sosiaalitoimeen. Tarvitsee rahallista ha muuta tukea
Neuvola terveydenhoitajan on tehtävä jokaisesta ala-ikäisestä raskaan olevasta lastensuojelu ilmoitus. Myös syntymättömästä lapsesta tehdään ennakollinen. Vaikka mitään huolen aihetta ei oikeasti olisi. Terveisin: Teiniäiti.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 04:31"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 03:49"]Eikö se nyt ole helpointa, että asuvat kotona kunnes koulut on käyty? Ei pieni vauva paljon tilaa vie, mahtuu varmaan nukkumaan tytön kanssa samassa sängyssä. Samalla voi opetella vauvanhoitoa turvallisessa ympäristössä ja äidin apu on siinä lähellä. Vauvanhoitoapukin onnistuu paljon helpommin tällä systeemillä.
Sinne omaan kotiin voi muuttaa sitten, kun on varaa asua siellä. Kun on työpaikka ja takuuvuokra säästettynä.
[/quote]
Jotenkin tulee sellainen fiilis, että tytön vanhemmat eivät halua vauvaa taloon. Häiritsee ehkä liikaa, yölliset itkut, pitäisi kuitenkin auttaa tyttöä hoidossa, "pelkäävät" jotuvansa liian usein lapsenvahdiksi, ym. ym....
[/quote]
Ei ole oikein. Teinin pitää aikuistua ja hoitaa lapsi ilman vanhempiaan
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 03:49"]Eikö se nyt ole helpointa, että asuvat kotona kunnes koulut on käyty? Ei pieni vauva paljon tilaa vie, mahtuu varmaan nukkumaan tytön kanssa samassa sängyssä. Samalla voi opetella vauvanhoitoa turvallisessa ympäristössä ja äidin apu on siinä lähellä. Vauvanhoitoapukin onnistuu paljon helpommin tällä systeemillä.
[/quote]
Niin oletko varma, että sen vanhemmat haluuvat ne nurkkiinsa asumaan?
Alaikäisen tuttavaperheen lapsen asiat ei kuulu sulle mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 04:29"]Mä tulin raskaaksi alaikäisenä ja oltiin poikaystävän kanssa molemmat 17-vuotiaita sillon. Asuin aluksi muutaman kuukauden yksin ja vanhempani joutuivat maksamaan vuokrani, koska en heidän suurien tulojensa takia saanut mitään tukia. Kun täytin 18, vanhempien tuloja ei enää huomioitu, joten muutimme yhteen poikaystäväni kanssa. Hain asumistukea ja toimeentulotukea, mutta ne myönnettiin vain minulle, eikä poikaystävääni huomioitu minun talouteen kuuluvaksi, koska hän oli alaikäinen. Meidän piti tehdä joku elatusmaksusopimis (poikaystäväni vanhemmat joutuivat maksamaan hänelle kumpikin vähän yli 100e elatusta joka kuukausi) ja viedä se sossuun ja kelaan ja vasta tämän jälkeen hänetkin huomioitiin samaan talouteen kuuluvaksi. Nyt olemme molemmat täysi-ikäisiä, joten hän ei saa enää elatustukea ja saamme tällä hetkellä asumistukea, vanhempainpäivärahaa, lapsilisää ja toimeentulotukea. Tulemme rahallisesti toimeen ihan hyvin näin, koska teen aina joka kuukaudelle budjetin, emmekä osta mitään heräteostoksia tai muuta turhaa. Kirjaan johonkin vihkoon aina ylös tulot ja miinustan niistä vuokran ja laskut (laitan aina vähän yläkanttiin, koska en alkukuusta vielä tiedä laskujen todellista summaa, mutta ne ovat suunnilleen samat joka kuukausi) sekä pakolliset hankinnat, lääkkeet tai vaatteet. Maksan vuokran ja laskut heti kun ne tulevat, vaikka eräpäivä olisi kuun lopussa, koska niin näkee paremmin paljonko rahaa on todellisuudessa käytettävissä. En osaa sanoa, mikä rahatilanteemme tulee olemaan syksyllä, kun menemme molemmat kouluun (minä tosin käyn lukion netin kautta, koska en halua laittaa alle 1-vuotiasta lasta hoitoon) ja alamme saada kotihoidontukea ja opintotukea ja tulomme pienenevät. En tiedä saako tästä tekstistä mitään selvää, koska olen kipeänä ja siksi heräsin tähän aikaan ja kirjoitan tätä ihan väsyneenä, mutta teinien kannattaa hakea tukia ja heidän kannattaisi tehdä budjetti joka kuukaudelle. Sossusta voi myös hakea avustusta vauvan tarvikkeille tai esim. pesukoneeseen ja sinne voi viedä synnytyksestä tulevan sairaalalaskun.
[/quote]
Sossuloinen ime parsaa! Sinäkään et ole ikinä ollut töissä etkä todennäköisesti ikinä tule olemaan. Sinun kaltaisia loisia on nykyään liikaa.
Tytöllähän on asiat hyvin, jos hänestä itsestään tuntuu että ihan hyvin voi pyöräyttää vauvan 17-vuotiaana, ja asiat senkuin hoituvat.
Oma äitini huusi minulle vauvan hoidosta naama punaisena jo reippaasti ennen ensimmäistäkään poikaystävää. Eipä tullut mieleenkään tekaista lasta. Jos olisin tullut raskaaksi, olisin hoitanut abortin pois alta, enkä olisi ikinä paljastanut asiaa halaistullakaan sanalla. Kerran jouduin hakemaan jälkiehkäisyn, ja poikaystävä luikki paikalta itku kurkussa, pöksyt tutisten. Opinpahan sen, että vauvan tuloon loppuu parisuhteet, ja vanhemmat eivät todellakaan auta yhtään.
Että todella hyvin täytyy kyllä asiat olla teinitytöllä, joka luottavaisin mielin lähtee vauvaa tekaisemaan tähän maailmaan, ja ap:kin, perheen ulkopuolinen on auttelemassa ja neuvomassa, epäilemättä rahaakin antamassa. Olen tosi kateellinen.
No vanhemmat saisivat olla ylpeitä siitä että aborttia ei tehdä. Niin mekin olisimme ja auttaisimme lapsenlapsen hoidossa. Täytyy vaan miettiä miten asiasta ilmaisisi etukäteen nyt vasta 14-vuotiaalle. En halua että menee mahdollisesta avusta tietämättömänä tekemään abortin. Se olisi sellainen teko mistä en varmaan ikinä toipuisi.
Eikö se nyt ole helpointa, että asuvat kotona kunnes koulut on käyty? Ei pieni vauva paljon tilaa vie, mahtuu varmaan nukkumaan tytön kanssa samassa sängyssä. Samalla voi opetella vauvanhoitoa turvallisessa ympäristössä ja äidin apu on siinä lähellä. Vauvanhoitoapukin onnistuu paljon helpommin tällä systeemillä.