Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenellä on gradu roikkunut pisimpään?

Vierailija
15.05.2015 |

Mulla nyt 4 vuotta, sain lapsen heti alkuunsa. Nyt paahdan taas tätä. Tuntuu että oon aivan täysi  luuseri, ikää jo 34 v. Häpeän tätä yli kaiken, tutut vittuilee ja välttelen niitä. 

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:48"]

"Aloitin vuonna 2010, kohta tulee valmista. Toivoisin että tämä ketju olisi ollut kannustava, eikä niin että jokainen haukkuu itseään luuseriksi, ja kilapilee sillä kuka on eniten luuseri. En pysty työskentelemään nopeammin mielenterveysongelman takia. Toivoisin että ihmiset jotka eivät tiedä tilanteestani eivät leimaisi minua luuseriksi. " - Täh. Et sinä ole opiskellut siis vasta kuin rapiat viis vuotta ja se nyt ei ole aika eikä mikään. Minä toivon, että oikeasti jaksat opiskella, vaikka kiletämättä joskus on itsekuri koetuksella kun tapahtuu mm. näitä ns. poliittisia virkanimityksiä. - politiikkaan mukaan meno ei saisi tietenkään estää valitsemista sinänsä, mutta minusta oli esimerkiksi surkuhupaisaa kun Eva "ei lainkaan tutkintoa" Biaudet  valittiin ns. erivapaudella vähemmistövaltuutetuksi. - Surkuhupaisaa siksi, että käsittääkseni juuri kyseinen viranomainen on taho, jonka tehtävänä on valvoa, että kaikkia - myös ns. vähemmistössä olevia- kohdellaan yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti. Vai olisko se syy, miksi hän ohitti monen paikkaa tavoitelleen kokeneen ja muodollisesti pätevämmän maisterin kuin tohtorin. -Vahinko vain, että tieto siitä, että paikkaan voi tulla valituksi kuka vain ja että hakukuulutuksessa kerrotut kriteerit ovat vain sanahelinää tietysti harmitti, koska varmasti estivät monen pätevän ja osaavan oppivelvollisuuden laiminlyöneen hakemasta paikkaa... Kun ei kai sillä nyt voinut olla tekemistä asian kanssa, että Biaudella oli ja tai on taskussaan Rkp:n jäsenkortti. Miksei?: Koska Rkp on meidän kaikkien suvaisten, monikulttuuristen ja ymmärtäväisten asialla  

[/quote]

Olen opiskellut 10 vuotta, gradua tehnyt 5 vuotta. 

Vierailija
42/55 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:27"]

Mulla on roikkunut ties monettako vuotta. Ei ole kiire valmistua kun en tarvitse tutkintoa tälä hetkellä mihinkään kun on muitakin tutkintoja ja olen täysipäiväisessä työssä.
Kyllä tuon valmiiksi saisi parisssa viikossa jos jaksaisi ponnistaa. Katsotaan jaksanko kesälomilla kirjoitella. Haen kuitenkin lisäaikaa tas 2 seuraavaksi vuodeksi jos antavat. Sain viimeiset kurssit suoritettua tänä keväänä parin vuoen poissaolon jälkeen.

[/quote]

Saat varmasti nyt lisäaikaa noiden kurssien vuoksi. Sen jälkeen tuskin enää. Seuranta on kiristynyt älyttömästi ihan viime vuosina, kun vamistumisaikojen tilastoja pyritään kaunistamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistumisaikojen kiristämisessä ei ole mitään järkeä. Yliopistolle ei voi tulla opiskelijoista oikeasti niin paljoa mitään hallinnollisia kuluja mitä on esitetty. Työllisyystilanne on huono ja useat joutuvat myös kokemuksen kartuttamiseksi olemaan työssä opiskeluaikana. Usein jo taloudellinen tilanne muutenkin vaatii, koska lainojen takaisinmaksusta ei ole mitään varmuutta jos ei ole yhtään kokemusta kertynyt.

Ajetaan ihmisiä jatkuvasti ahtaammalle ja ahtaammalle. Poissaolevaksi ilmoittautuminenkin on todella jäykkää, koska sitä ei voi edes tehdä jos lukukausi on sattunut jo alkamaan (mutta on vielä ihan aluillaan).

Tietenkin tälläiset 20wee roikkumiset yliopistolla alkaa olemaan jo naurettavia, mutta nykyään on vaikea saada pidennystä opintooikeuteen edes muutamaksi vuodeksi. Ihmisillä sattuu elämänaikana kaikenlaista ja elämäntilanne voi olla välillä sellainen, että opiskelusta ei tule paskaakaan vaikka työnteko muuten sujuu.

Vierailija
44/55 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:46"]

En pidä sinua luuserina. Gradu on Suomessa paisunut järjettömän työlääksi. Voisi olla hyvä, että tutkijan uralle tähtäävät tekisivät laajan gradun ja muut suppean. Itse tein aikoinaan 20 vuotta sitten kaiken muun paitsi gradun ja olen ollut siitä asti oman alani töissä. Onnea on ollut matkassa toki työllistymisen suhteen.

[/quote]Niin, tässä on helvetisti hommaa. Lisäksi seminaareissa tulee olo, että vain hyvä kelpaa. Hyvään en pysty vaikka käyttäisin miten paljon aikaa, mutta kyllä musta maisteri tulee.

Oikeasti vituttaa nuo tuttavat jotka tästä kuittailevat. Voisin itkeä, saatana. Anteeksi kiroilu, puran paineita.

ap

[/quote]

Itsekin olen saanut kuunnella vittuilua joka tutkinnon yhteydessä (FM, FL, ja nyt FT). Minulla on ollut paljon vaikeuksia, sairautta ja muuta, mutta se ei noille ihmisille kuulu, enkä ala selittelemään mitään edes sukulaisille. Miten kateudesta musta sydän on ihmisellä, joka ilkeilee asiasta, jonka varmasti tietää satuttavan! En todellakaan unohda niitä puheita, en nimiä, enkä naamoja...

Tsemppiä ap, onnistut kyllä kun otat kirjoittamisen asiaksesi ja teet yksityiskohtaisen suunnitelman, vaikka hitaankin. Vaikka aikataulut eivät yleensä pidä, ne kuitenkin vievät asiaa eteenpäin.

Vierailija
45/55 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30: Olen tehnyt kahden vuoden välein opintosuunnitelman. Voi olla, etteivät anna jatkossa kuin vuoden kerrallaan. Pitäisi ehtiä hakemaan sitä ensi viikolla.

13: Tuo kieltämättä vähän pelottaa, että osa opinnoista vanhenee. En voi muuta kuin toivoa parasta. Enemmän työtä heille tulee, jos pakottavat minut uudestaan kursseille.

28

Vierailija
46/55 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut opinnot gradua vaille valmiit jo vuodesta 2007.. kyselin viime vuonna yliopistolta, että ovatko opintoni vanhenneet, toisin sanoen täytyykö suorittaa jotain uudestaan/lisää, mikäli aikoisi valmistua viimeinkin. Sieltä vastattiin, että tarvitsee tehdä vain gradu, sillä olen ottanut kandin tutkinnon ulos aiemmin, ja se opintojen koonti jotenkin vaikuttaa, ettei tarvi tehdä mitään uutta.

Vierailija
47/55 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:46"]

En pidä sinua luuserina. Gradu on Suomessa paisunut järjettömän työlääksi. Voisi olla hyvä, että tutkijan uralle tähtäävät tekisivät laajan gradun ja muut suppean. Itse tein aikoinaan 20 vuotta sitten kaiken muun paitsi gradun ja olen ollut siitä asti oman alani töissä. Onnea on ollut matkassa toki työllistymisen suhteen.

[/quote]Niin, tässä on helvetisti hommaa. Lisäksi seminaareissa tulee olo, että vain hyvä kelpaa. Hyvään en pysty vaikka käyttäisin miten paljon aikaa, mutta kyllä musta maisteri tulee.

Oikeasti vituttaa nuo tuttavat jotka tästä kuittailevat. Voisin itkeä, saatana. Anteeksi kiroilu, puran paineita.

ap

[/quote]

En kyllä ymmärrä, mikä siinä gradussa muka voi olla niin vaikeata! Itse tein gradua n. puolitoista vuotta, ja keräsin ihan oman aineistonkin siinä samalla. Se oli oikeastaan suurin urakka prosessissa.  Puolet graduun tehdystä ajasta olin vielä kokopäivätöissä, eikä tuottanut sen kummempaa stressiä. Koko opiskeluajan Helsingin yliopistossa jauhettiin siitä gadusta jonkinlaisena mörkönö, joka muka on ylitsepääsemätön urakka. Kun aloin sitä tekemään, huomasin että ei todellakaan ole vaikeata. Sen kun avaa tietokoneen ja alkaa työstämään. Kaikki lähdeaineistokin on verkossa, joten ei tarvitse edes kirjastoon vaivautua. Tärkeintä on ottaa aihe, joka on riittävän yksinkertainen. Pois kaikki turhat kikkailut ja analyysit. Keskittyy olennaiseen ja sillä selvä. Lähdin hakemaan approbaturia ja sain yllätyksekseni magnan. Ehkä kohdallani auttoi se, että teieteellisen tekstin kirjoittaminen on jostain syystä helppoa minulle. Lisäksi graduni ohjaaja oli erittäin kannustava ja pätevä ja antoi neuvoja. En ymmärrä, miten jotkut voivay tuhrata mokomaan läpyskään vuositolkulla aikaa. Joten pistä vaan hösseliksi!Helppoa kuin heinänteko! Ja graduseminaari, se nyt on maailman helpoin juttu! Sen kuin kirjoittaa vaan.

Vierailija
48/55 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella juuri kasvaa gradusta ihan liian iso peikko, kun todellisuudessa yksikään tulevaisuuden työnantaja ei katso sen aihetta tai arvosanaa pätkän vertaa. Toki poikkeuksia on, mitta harvemmin.

Vierailija
49/55 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

38: Ja sun ylimielinen ja itseäsi nostava asenne auttaa muita miten?

Ihmiset ovat erilaisia. Tätä et tainnut oppia tarhassa, ala-asteella, lukiossa etkä vielä yliopistossakaan.

Vierailija
50/55 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viis vuotta roikkui. Kävin kokopäivätyössä koko ajan. Lopulta tein sen hutaisten. Jep, ei oikein napannut enää.

Vierailija
51/55 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt viitsi kirjoittaa omaa kokemustani, koska joku voisi tunnistaa. Itselläni oli gradun kirjoittamisen aikaan kuitenkin useampi (yli 2) kokopäiväinen tehtävä ja stressaava työ. Työ oli kyllä ihanaa, mutta sen kanssa oli todella vaikeaa yhdistää muita juttuja joita täytyi suorittaa. Tein muutaman edellisen vuoden ajan opintoja, työtä ja muuta ihan hirvittävää tahtia ja sitten kun tulin siihen vaiheeseen että gradua olisi pitänyt alkaa vääntämään niin voin kertoa että energiaa ei ollut enää. Sitten saman vuoden aikana vielä sattui useampi (ei-itseaiheutettu paskamainen juttu), sekalaisia murheita ja kuolemantapaus, niin en ihan saanut gradua valmiiksi ihanneaikataulussa.

Ei se gradu välttämättä niin vaikea olekaan, mutta ihmisillä on paljon muitakin asioita elämässään... Itsekin tein monta juttua yhtä aikaa vuosia menestyksekkäästi, mutta jossain vaiheessa voi olla pakko hidastaa tahtia.

Vierailija
52/55 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 23:27"]

38: Ja sun ylimielinen ja itseäsi nostava asenne auttaa muita miten?

Ihmiset ovat erilaisia. Tätä et tainnut oppia tarhassa, ala-asteella, lukiossa etkä vielä yliopistossakaan.

[/quote]

No mitä pitäsi sitten sanoa? Herran pieksut sentään kun yritin kertoa, että itsekin pelkäsin gradun tekemistä, mutta huomasin, että pelko oli turha! Ei kai se nyt mitään ylimielisyyttä ole. Gradu on yksi harjoitustyö muiden joukossa, eikä siitä muuksi muutu. Jos sain itse magnan ihan helposti niin olen varma, että appron pystyy kuka tahansa tekemään. Kukaan ei lopulta katso gradun arvosanaa. Eri asia sitten jos on perfektionisti ja haluaa laudaturin. Itse olen kaikkea muuta. Gradu kannattaa tehdä valmiiksi kerralla ja aloittaminen on tunnetusti vaikeinta. Sen jälkeen sujuu kyllä. Voivottelu tyyliin "kylläpä tämä on vaikeaa ja ei tästä tule mitään" ei johda muihin kuin harmaisiin hiuksiin ja ikuisen gradun tekijän kohtaloon.

Vierailija
53/55 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen opiskellut 10 vuotta, gradua tehnyt 5 vuotta." - Lujasti tsemppiä opintoihisi. - Itsellänikin on opinnot venähtäneet siitä, mitä virallisesti tavoitaaikoja on asetettu, mutta kertaakaan en ole epäillyt, ettenkö vielä valmistuisi. Se mikä näisssä, jotka jättävät kokonaan valmistumatta tai heistä, jotka vannovat, etteivät koskaan aio vbalmistua kiusaa on se, että eikö heitä koskaan kiusaa tekemätön työ? - Vaikka edellä tulin sohaisseeksi oikein nimeltä Biaudetia, niin luulen että hän voi ehkä selitellä että on tehnyt niin arvokasta ja merkittävää työtä, että tämä ikäänkuin korvaa muodollisen tutkinnon. - Tutkinto olisi "vain" kruunu ja siten kiva lisä ei muuta. Kuten Biaudet niin aika moni ei viittä-vaille maisteri saa kuulla paitsi muilta mutta ainakin minulla sisälläni velloo ja möyryää, jollen saa vietyä loppuun aloittamia töitä; ainakin silloin jos tai kun tiedän, että tuon työn saattaminen loppuun saattaa sitten ikäänkuin vapauttaa tilaa, jollekin muulle, kenties kokonaan uudelle. Jos ei muuta, niin esimerkkinä siitä että Hei sainpahan tuonkin tehtyä. Tiedän, että tuo ilo saattaa olla lyhytaikainen. Mutta se on ttatusti miellyttvämpi kokea tuskaa ja hdistusta tekemättömistä töistä. Siitä, että on etuoikeutettu kun on saanut opiskella, joka ainakin minulle on avannut jo nyt jollei muuta niin uusia ajatuksia ja käsityksiä, eikä minua haittaa vaikka joku sanoo, että nämä ajatukset ja käsitykset voi yhtä hyvin saada snäkärillä. Saattaa olla, mutta hieman epäilen, mutta ehkä epäilyni on vain sitä opiskelujen antamaa käsitystä siitä, että kaikki ei ole aina niin yksinkertaista, miltä ensikuulemalta vaikuttaa. Ei ole vain yhtä tai kahta syytä, miksi joku valmistuu hitaammin tai nopeammin kuin mitä yleiset odotukset ovat.     

Vierailija
54/55 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin tohtoriksi kuudessa vuodessa. Monilla samaan aikaan alottaneilla on edelleen gradu kesken. Toisaalta heillä on lapsia, miesystävä yms. mitä minulla ei ole. En ole koskaan seurustellut. Lisäksi olen työtön.

Vierailija
55/55 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinne! Mulla roikkunut noin kymmenen vuotta. Väliaika työskennelty täyspäiväisesti, tehty pari lasta ja toista tutkintoakin luettu pitkälle. Nyt just meinasin aloittaa gradun teon uudestaan, tosin ihan alusta.

Tsemppiryhmä ei olisi haitaksi. Perustetaanko av:n oma?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi