Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan laihtunut pelkällä liikunnalla?

Vierailija
15.05.2015 |

Paljonko rankkaa liikuntaa (juoksemista tms.) pitää tehdä että laihtuu noin 0.5 - 1kg viikossa? 

Syön nyt noin 1800 kaloria päivässä ja juoksen 45 min. 2 x viikossa plus noin 2 tuntia reipasta kävelyä päivässä ja kilot eivät lähde. Olen yrittänyt vähentää 1200 kaloriin päivässä mutta noin kuukauden jälkeen painoa oli lähtenyt vain 2kg ja se ei tuntunut sen kärsimyksen arvoiselta touhulta. Eli nyt un ulkona alaa olla niin kaunista ajattelin että mielummin panostan liikuntaan. Olen lievästi ylipainoinen, 165cm ja 73kg. 

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

* siis alkaa

ap

Vierailija
2/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse kokeillut mutta muistan lukeneeni että pitää juosta 40-60 min. 4-5 kertaa viikossa että liikunnalla laihtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna nostaisin juoksulenkit 3-4 kertaan viikossa vaikka ne 45 min. ja söisin 1500 kaloria päivässä joka on selvästi helpompaa mutta kuitenkin kalorit jää negalle. Olen myös kokeillut tuota 1200 kaloria ja se on yhtä helvettiä ja sitä ei voi jatkaa pidemmän päälle. Liikunnasta ja vähemmän syömisestä pitää tulla elämäntapa jotta kilot jää pois eli se ei saa olla joku kuuri jota on vaikea pitää yllä. Tsemppiä!

Vierailija
4/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laskemalla se selviää. Kannattaa hankkia sykemittari, jolla saat selville kulutusta. On eri asia juosta 45 min kovaa kuin hölkätä se. Itse juoksen 2 kertaa viikossa tunnin, yhden 45 minuutin intervallilenkin (jossa on 3-7 pätkää jotka juoksen niin lujaa kuin pystyn) ja kaksi palauttelujuoksua (kevyttä juoksua 30 min). Noilla saa kaloreita poltettua yleensä sen verran viikkoon, että normaali ruokavaliolla olen onnistunut laihtumaan.

Mutta liikunnalla on kyllä aika kova homma laihtua. Minun sykemittarini mukaan kulutan tunnin lenkillä noin 500-600 kilokaloria, ja juokseminen parantaa ruokahalua aika hyvin. Ei se siis kovin helppo tie ole.

Vierailija
5/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liikunta laihduta. Ruokavalio  on ainoa keino hallita painoa. Liikunnasta on kuitenkin muuta hyötyä.

Vierailija
6/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ruokavalio sinulla on? Kun haluaa tosissaan laihduttaa, pelkkä kalorien laskeminen ei auta. Ruuan on oltava terveellisä. Hiilarit minimiin ja sesonkikasvikset ja vihannekset peliin! Suosittelen juoksemaan ennemmin 4-6 kertaa viikossa. Jos joku päivä ei hotsita lähteä lenkille, kannattaa tehdä cardio-harjoituksia 30min kotona niin että hiki valuu! Hyviä videoita löytyy ilmaiseksi youtubesta.

Vierailija
7/52 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ainakaan auttanut. Rankkaa liikuntaa 5-6 krt viikossa eikä tuntunut painossa mitenkään. Toki paikat alkoivat kiinteytymään, mutta eihän mitkään lihaksetkaan edes näy läskin alta.

Vierailija
8/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, eli taidan alkuun lisätä viikkoon pari koko vartalon lihastreeniä ja yhden ylimääräisen lenkin. Sitten katsotaan kuuden viikon päästä mikä on tilanne. Yritän pitää kalorit siinä 1500 paikkeilla ja yksi herkkupäivä viikossa. Sellaista rytmiä voin kuvitella ylläpitäväni pidemmän päälle.

ap    

Vierailija
9/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energian kulutus

Pysyäkseen normaalipainossa ihmisen on syötävä suunnilleen yhtä paljon kuin kuluttaa.
Kulutusta pienempi energian saanti johtaa laihtumiseen ja lopulta aliravitsemukseen,
liika energian saanti lihomiseen ja elintasosairauksiin.

Päivittäinen energiantarve keskiarvona väestötasolla (E/kJ) noudattaa likimain kaavaa:

Miehet: E = (3680 + 43 * m) * k
    Naiset: E = (3329 + 30 * m) * k

joissa m on kehon massa/kg ja k aktiivisuuskerroin.

k     Kuvaus
1,3     Kevyt. Ei lainkaan kuntoliikuntaa
1,5     Tavallinen. Kevyt työ ja hieman vapaa-ajan aktiivisuutta
1,7     Kohtalainen. Kevyt työ ja kuntoliikuntaa tai fyysisesti keskiraskas työ
2,0     Kova. Päivittäinen kova liikunta tai fyysisesti raskas työ
2,2     Erittäin kova. Kilpaurheilija

Esimerkiksi 70 kg painava mies, joka harrastaa hieman kuntoliikuntaa,
tarvitsee 11320 kJ eli noin 11 MJ energiaa vuorokaudessa.

Tulokset voi muuntaa kilokaloreiksi jakamalla ne luvulla 4,2.

(Fogelholmin kaava Voutilaisen 2004 mukaan)

Vierailija
10/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mä laihdutin tosta painosta 10kg syömällä 1400-1500kcal liikkumatta yhtään =)

Mutta hyvähän se on liikkua, kiinteyttäähän se ja näyttää paremmalta vaikkei paino putoisikaan.

Vierailija
11/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa huomioida, että liikunnan vaikutus pienenee kun paino tippuu ja kunto nousee. Vuoden ensimmäisellä parinkympin pyörälenkillä meni liki tunti ja 804 kilokaloria. Nyt meni 43 minuuttia ja 550 kilokaloria. Kiloja on tippunut kolme.

Vierailija
12/52 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:37"]

Energian kulutus

Pysyäkseen normaalipainossa ihmisen on syötävä suunnilleen yhtä paljon kuin kuluttaa.
Kulutusta pienempi energian saanti johtaa laihtumiseen ja lopulta aliravitsemukseen,
liika energian saanti lihomiseen ja elintasosairauksiin.

Päivittäinen energiantarve keskiarvona väestötasolla (E/kJ) noudattaa likimain kaavaa:

Miehet: E = (3680 + 43 * m) * k
    Naiset: E = (3329 + 30 * m) * k

joissa m on kehon massa/kg ja k aktiivisuuskerroin.

k     Kuvaus
1,3     Kevyt. Ei lainkaan kuntoliikuntaa
1,5     Tavallinen. Kevyt työ ja hieman vapaa-ajan aktiivisuutta
1,7     Kohtalainen. Kevyt työ ja kuntoliikuntaa tai fyysisesti keskiraskas työ
2,0     Kova. Päivittäinen kova liikunta tai fyysisesti raskas työ
2,2     Erittäin kova. Kilpaurheilija

Esimerkiksi 70 kg painava mies, joka harrastaa hieman kuntoliikuntaa,
tarvitsee 11320 kJ eli noin 11 MJ energiaa vuorokaudessa.

Tulokset voi muuntaa kilokaloreiksi jakamalla ne luvulla 4,2.

(Fogelholmin kaava Voutilaisen 2004 mukaan)

[/quote]

Tämän mukaan ap joka painaa 73kg ja on kohtalaisen aktiivinen tarvitsee 2,233 kcal/päivä pysyäkseen samoissa mitoissa. Kun sanoo että syö 1800 kcal päivässä tämä on ehkä liian paljon nähdäkseen tuloksia haluamallaan vauhdilla mutta ajan kanssa pitäisi kyllä periaatteessa laihtua.

Pitäisi siis lisätä liikuntaa tai vähentää kaloreita. On sanonut että 1200kcal on liian vähän, eli mites sitten 1500-1600kcal? Tuon syön itsekin enkä kärsi nälän tunteesta, täytyy vaan syödä terveellisesti että saa tarpeeksi ravintoa. Suosittelen myös suurien lihasryhmien salitreeniä. Lihas syö enemmän energiaa levossakin.

Tsemppiä ap:lle! Laihduttaminen on tosi vaikeaa mutta terveyden ja hyvän olon puolesta sen arvoista. 

Vierailija
13/52 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:42"]

Työtä tekemällä pysyy hoikkana ja kiinteänä..ei juoksemalla ja harrastamalla kaikkea turhaketta.Lumityöt,pihatyöt,imurointi ja lasten kanssa ulkoilu.Ei oo tarvinnut minun ikinä lähteä harrastamaan liikuntaa kun tekee työtä ja olen huippukunnossa ja laihtunut aina lasten saannin jälkeen kymmeniä kiloja hetkessä...

[/quote]

Imuroinnilla laihduttaminen :D

[/quote]

No voi uskoakkin. Enemmän siinä hiki tulee, kun imuroin talomme mahdollisiiman nopeasti ja hyvin, kuin kävelyllä. Lisäksi hunekalujen siirtelyt ym ja, jos matot vielä kantaa ulos ja tamppaa, niin eiköhän siinä ainakin yli150 neliön talossa siivoajalle useammat kalorit kulu. Vielä, kun tekee kaikki nostot ja siirtelyt kyykkäämällä eikä kumartamalla, niin täysi treeni on paketissa.

Vierailija
14/52 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin laihduttaa rankkaa liikuntaa lisäämällä ruokavalioon sen kummemmin puuttumatta. Lopputuloksena ruokahaluni kasvoi järkytyäväksi ja aloin muistuttaa kuulantyöntäjää, rasvaa kertyi lihasten lisäksi runsaasti. Vaihdoin ruokavalioni järkevään kasvispainotteiseen n. 2000 kaloria päivässä. Liikuntaa vähensin 2-4krt viikkoon, mikä teki siitä myös paljon hauskempaa ja motivaatio pysynyt tasaisena jo toista vuotta. Pudottanut olen siis yhteensä vajaa 20kg.

Vierailija
15/52 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ryhmäliikuntaohjaajistakin ainakin meidän salilla on lievästi ylipainoisia, vaikka varmasti liikkuvat paljon ja vetävät paljon tunteja ja tekevät itse tehokkaasti. Tästä voisi päätellä, että ruokavalion merkitys on suuri. Itselläni pitäisi liikuntamäärilläni laskennallinen peruskulutus olla 1700 kilokaloria, mutta olen todennut sen olevan liikaa. Lihon jo tuolla määrällä. Olen suht. pienikokoinen. Käyn ryhmäliikuntunneilla kolmesti viikossa sekä kerran tai kaksi salilla, pyöräilen salipäivinä vähintään 10 km ja viikonloppuisin lenkkeilen kävellen (en pysty juoksemaan) reippaasti pari vähintään tunnin lenkkiä su ja la tai vaihtoehtoisesti käyn tunnin verran uimassa toisen lenkin sijaan. Mutta 1500 kcal enempää en voi syödä, muuten paino nousee. 

Vierailija
16/52 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tippui paino noin 4 kuukaudessa 120:stä 95,5kg, eli 24,5kg, ihan vain hiilarit tiputtamalla alle 50g/vrk. Aamupalalla 3 kananmunan munakas, lounaaksi n. 100-120g salaattia, 100-120g kurkkua, 55-70g fetajuustoa, 200g 10% rasvoilla olevaa naudanlihaa, tai 150g kanaa + 5g oliiviöljyä. Päivälliseksi samanlainen setti kuin lounaalla, ja iltapalaksi taas 3 kananmunan munakas. Välissä oli treenit, ja palautusjuomaksi vajaa 40g heraproteiinia.

Vierailija
17/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin koen että liikunnalla oli suurikin vaikutus minun painonlaskuun. Pitää myös tarkkailla sitä ruokavaliota jonkin verran (syödä perusterveellisesti eikä pitää yllä päätöntä mässäilyä) mutta jos juokset säännöllisesti tosiaan ne 4-5 kertaa viikossa pidemmän lenkin niin nopeampi aineenvaihdunta ja kehon parempi koostumus rupeaa auttamaan sitä painonlaskua. 

Itse syön tuon 1800-2000kcal/vuorokausi ja 4-5 kertaa viikossa juoksen 60 minuuttia. Paino on laskenut 75 kilosta 60 kiloon vuodessa. Olen aika saman pituinen kuin sinä, 166cm. Pitää vaan aloittaa hitaasti ja lisätä juoksua vähitellen ettei loukkaannu. Ja tosiaan lenkeistä saa suureksi bonukseksi hyvän mielen ja paremman stressinsietokyvyn. Myös kolesteroli arvoni ovat laskeneet. Suosittelen!

Vierailija
18/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minulla liikunta auttaa painonpudotuksessa hyvin. En juokse, mutta teen noin 5-6 reipasta kävelylenkkiä viikossa, noin 7 km reitillä. Lisäksi käyn salilla kolmisen kertaa viikossa, jossa joskus tosin teen aerobisen intervallitreenin. Näiden jälkeen pystyn hallitsemaan nälkäni hyvin, ja tulee syötyä aika fiksusti. Mielestäni 2 kg kuussa on kyllä hyvä laihtumisvauhti. Itse olen lähtenyt suunnilleen samoista mitoista, ja vasta kun liikunta tuli kuvioihin, paino alkoi selvästi pudota. Lisäksi liputan salitreenin puolesta: vaikka minullakin on edelleen jokunen ylikilo, kroppani on jo nyt lyhyenkin treenailun jälkeen kaunistunut ihan näkyvästi.

Vierailija
19/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 06:46"]

Minä ainakin koen että liikunnalla oli suurikin vaikutus minun painonlaskuun. Pitää myös tarkkailla sitä ruokavaliota jonkin verran (syödä perusterveellisesti eikä pitää yllä päätöntä mässäilyä) mutta jos juokset säännöllisesti tosiaan ne 4-5 kertaa viikossa pidemmän lenkin niin nopeampi aineenvaihdunta ja kehon parempi koostumus rupeaa auttamaan sitä painonlaskua. 

Itse syön tuon 1800-2000kcal/vuorokausi ja 4-5 kertaa viikossa juoksen 60 minuuttia. Paino on laskenut 75 kilosta 60 kiloon vuodessa. Olen aika saman pituinen kuin sinä, 166cm. Pitää vaan aloittaa hitaasti ja lisätä juoksua vähitellen ettei loukkaannu. Ja tosiaan lenkeistä saa suureksi bonukseksi hyvän mielen ja paremman stressinsietokyvyn. Myös kolesteroli arvoni ovat laskeneet. Suosittelen!

[/quote]

Lisään vielä että painonlasku oli tosin hitaampaa kuin tuo sinun tavoitteesi, mutta varmasti pysyn tässä painossa niin kauan kun jatkan juoksemista koska siitä on tullut pysyvä elämäntapa. Tosiaan niinkuin joku jo sanoikin, laihduttaminen ei saa olla kuuri joka sitten jätetään ja palataan vanhoihin tapoihin kun ollaan laihduttu. Siksi niin monet laiharit eivät toimi pidemmän päälle ja monet jopa lihovat entiseltään. Tsemppiä!

Vierailija
20/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:50"]

Millainen ruokavalio sinulla on? Kun haluaa tosissaan laihduttaa, pelkkä kalorien laskeminen ei auta. Ruuan on oltava terveellisä. Hiilarit minimiin ja sesonkikasvikset ja vihannekset peliin! Suosittelen juoksemaan ennemmin 4-6 kertaa viikossa. Jos joku päivä ei hotsita lähteä lenkille, kannattaa tehdä cardio-harjoituksia 30min kotona niin että hiki valuu! Hyviä videoita löytyy ilmaiseksi youtubesta.

[/quote]

Laihtua voi vaikka pelkkää karkkia syömällä. Se on tosiaan vain kaloreista kiinni. 

http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi