Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan laihtunut pelkällä liikunnalla?

Vierailija
15.05.2015 |

Paljonko rankkaa liikuntaa (juoksemista tms.) pitää tehdä että laihtuu noin 0.5 - 1kg viikossa? 

Syön nyt noin 1800 kaloria päivässä ja juoksen 45 min. 2 x viikossa plus noin 2 tuntia reipasta kävelyä päivässä ja kilot eivät lähde. Olen yrittänyt vähentää 1200 kaloriin päivässä mutta noin kuukauden jälkeen painoa oli lähtenyt vain 2kg ja se ei tuntunut sen kärsimyksen arvoiselta touhulta. Eli nyt un ulkona alaa olla niin kaunista ajattelin että mielummin panostan liikuntaan. Olen lievästi ylipainoinen, 165cm ja 73kg. 

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liikunta laihduta. Ruokavalio  on ainoa keino hallita painoa.

*aamukahvit näppikselle* kylläpä täällä jaellaan taas niin viisaita totuuksia, että...

Vierailija
22/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 164cm, lokakuussa painoin 75,5kg. Nyt painan 66kg.

1800kcal ja liikuntaa 3-5 kertaa/viikkoa (aerobista ja salia). Teen toimistotyötä ja olen 31v vanha. Ei kummempaa tarvittu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 07:21"]Olen 164cm, lokakuussa painoin 75,5kg. Nyt painan 66kg.

1800kcal ja liikuntaa 3-5 kertaa/viikkoa (aerobista ja salia). Teen toimistotyötä ja olen 31v vanha. Ei kummempaa tarvittu...
[/quote]

Etkö liikkunut aiemmin yhtään?

Vierailija
24/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laihduit 2kg kuukaudessa olet tavoittanut -0.5kg viikossa tavoitteesi. Onnea! Nuo kilot eivät kerääntyneet yön yli, eli ei pidä olettaa että saat ne nopeasti pois.  

Uskon kyllä että 1200 kcal/pv on tosi vaikea pitää yllä. Jos vähänkin lasket kalorit alakanttiin saatat olla nälkiintymisen rajoilla oikeasti ja silloin aineenvaihdunta saattaa laskea että pysyt elossa. Komppaan tuota joka sanoi että nostat kalorit 1500kcal/pv ja lisäät liikuntaa. Sillä kilot lähtee järkevällä vauhdilla alaspäin. 

Vierailija
25/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 % laihtumisesta tapahtuu ruokavaliolla. Älä yliliiku koska et pysty tekemään sitä ikuisesti. Tiputa 150 kcl pois ruokavaliosta. 2 kg kuukaudessa on sopiva vauhti niin ihokin pysyy mukana. Muista konsultoida myös mittanauhaa koska ei se vaaka kaikkea kerro.

Pitkäkestoinen, rauhallisempikin liikunta polttaa rasvaa. Itse tein pari 8 km kävelylenkkiä viikossa, en rääkännyt itseäni juoksemalla, vaan pudotin painon ruokavaliolla ja arkiliikunnalla eli kävelin aina kun voin.

Terkuin yksi 30kg vuodessa pudottanut

Vierailija
26/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää liikkua niin paljon että se kulutus on ihan toista luokkaa. Tuollasella se on hidasta. Tee vähän voimaharjoittelua siinä vasta nälkä kasvaa.

Vierailija
27/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on taas niin höpöä. Jos liikut enemmän ja syöt saman verran kuin ennen, niin todellakin laihdut! Jos ei laihdu, ongelmana on se, että lisää syömistä.

Olen itse laihduttanut zumballa ja salsalla muutaman kilon. Ne tehoavat paremmin keskivartaloon kuin juoksu.
Aikoinaan liikuntatyötä tehdessäni (määräaikainen pesti vuodeksi, ohjasin liikuntaryhmiä), vaatekoko pieneni 40:stä 36:een.

Vierailija
28/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laske syömisiä kaloripohjalta, siihen se homma karahtaa. Jaksat ehkä jonkin aikaa, sitten elämä alkaa pyöriä liikaa ruuan ja laskemisen ympärillä. Tästä oli jokin tutkimuskin, että kalorimäärien laskijat lihovat helpommin takaisin kuin ne, jotka tekivät ruokavalioonsa pienempiä, pysyviä muutoksia.

Vierailija
29/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laihtunut juurikin lenkkeilyllä. Juoksua inhoan mutta reipasta kävelyä tunti-puolitoista joka päivä, tosin ihan kiloa viikossa en laihtunut mutta ehkäpä puoli kiloa. En juurikaan vaakaa tuijotellut vaan peilikuvaa.

Vierailija
30/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoliikuntaa on helppo lisätä keväällä ja kesällä, mutta valitettavasti Suomessa usein sataa syksyllä, ja talvella ilma on kuivaa ja lenkkimaastossa joko lunta tai jäätä. Pyöräilykään ei ole kivaa kuten kesällä. Tulipahan vaan mieleen. Painan yleensä kesällä 3-4 kg vähemmän kuin tammi-helmikuussa. Vaikka kuinka päätän, että paino ei nouse talvella, se nousee kuiteskin. Minulla on kesälläkin lievä ylipaino, joten olen ns. ikuinen laihduttaja.

Vierailija
31/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä totuus on, että laihtumisessa 80-90% on ruokavalion ansiota ja loppu liikuntaa. Tässä on hieman vaihtelua koska olemme erilaisia mutta näin se menee. Liikunta on aina hyvästä ja edistää laihtumista koska kroppa kuluttaa enemmän mitä enemmän on lihasta.
Tuolla aiemmin on puhuttu myös, että hiilarit minimiin joka on myös hyvä, sillä kun kroppa ei saa hiilareta, se käyttää rasvavaraston energiaa tehokkaammin. Kannattaa kokeilla myös ketoosia, se on todella tehokas rasvabpolttoa ajatellen. Itse olen saanut siten parhaiten tuloksia.

Vierailija
32/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin itse ilman raakkiliikuntaa, kun vihaan juoksemista ja lenkkeilya. Aloitin tankotanssin ja sahlyn, ja parissa kuukaudessa lahti 5 kiloa.Lihaksetkin alkoivat piirtya esiin ihan uuteen malliin :) Nyt aloin korjaamaan ruokavaliotani etta saisin tiristettya viela pari kiloa pois etta tankotanssitunnilla paljas vatsa olisi timmimpi. Tavoitteenani on 163/52, kun aloituspainoni oli 10 kiloa korkeampi.

Vierailija
33/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:31"]Ulkoliikuntaa on helppo lisätä keväällä ja kesällä, mutta valitettavasti Suomessa usein sataa syksyllä, ja talvella ilma on kuivaa ja lenkkimaastossa joko lunta tai jäätä. Pyöräilykään ei ole kivaa kuten kesällä. Tulipahan vaan mieleen. Painan yleensä kesällä 3-4 kg vähemmän kuin tammi-helmikuussa. Vaikka kuinka päätän, että paino ei nouse talvella, se nousee kuiteskin. Minulla on kesälläkin lievä ylipaino, joten olen ns. ikuinen laihduttaja.
[/quote]

Samoja kokemuksia. Kesällä on kiva tehdä pyörälenkkiä ja käydä juoksemassa monta kertaa viikossa, kun on valoisat illat. Puutarhassa tulee kaivettua maata monta tuntia viikonloppuisin, nurmikonleikkuu käy treenistä myös. Talvella on sitten laiskoja kävelylenkkejä lähinnä viikonloppuisin sekä 1-2 kertaa viikossa salia tai jumppaa. On siinä iso ero.

Vierailija
34/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:09"]No nyt on taas niin höpöä. Jos liikut enemmän ja syöt saman verran kuin ennen, niin todellakin laihdut! Jos ei laihdu, ongelmana on se, että lisää syömistä.

Olen itse laihduttanut zumballa ja salsalla muutaman kilon. Ne tehoavat paremmin keskivartaloon kuin juoksu.
Aikoinaan liikuntatyötä tehdessäni (määräaikainen pesti vuodeksi, ohjasin liikuntaryhmiä), vaatekoko pieneni 40:stä 36:een.
[/quote]

Melkein näin. On myös mahdollista että ap:n paino pysyy samassa tai hän lihoo entistä hitaammin, jos hän ei polta tarpeeksi kaloreita liikkumalla. Laihtuminen on ihan puhdasta matematiikkaa.

Ap:lle sanoisin että laske mikä on sun peruskulutus (ikä, paino, ja aktiivisuus vaikuttaa, netistä löytyy laskureita). Voi olla että peruskulutuksesi on vähemmän kuin 1800 kcal, omani on vähän päälle 1500, eli itse lihoisin tuolla jos en liikkuisi ainakin 300 kcal arvosta päivittäin.

Vierailija
35/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:17"]Älä laske syömisiä kaloripohjalta, siihen se homma karahtaa. Jaksat ehkä jonkin aikaa, sitten elämä alkaa pyöriä liikaa ruuan ja laskemisen ympärillä. Tästä oli jokin tutkimuskin, että kalorimäärien laskijat lihovat helpommin takaisin kuin ne, jotka tekivät ruokavalioonsa pienempiä, pysyviä muutoksia.
[/quote]

Jostain pitää kuitenkin aloittaa jos ap on tähän asti aina syönyt liikaa. Jostain täytyy saada se näppituntuma siihen miten paljon ruokaa saa syödä lihomatta.

Vierailija
36/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:26"]Paljonko rankkaa liikuntaa (juoksemista tms.) pitää tehdä että laihtuu noin 0.5 - 1kg viikossa? 

Syön nyt noin 1800 kaloria päivässä ja juoksen 45 min. 2 x viikossa plus noin 2 tuntia reipasta kävelyä päivässä ja kilot eivät lähde. Olen yrittänyt vähentää 1200 kaloriin päivässä mutta noin kuukauden jälkeen painoa oli lähtenyt vain 2kg ja se ei tuntunut sen kärsimyksen arvoiselta touhulta. Eli nyt un ulkona alaa olla niin kaunista ajattelin että mielummin panostan liikuntaan. Olen lievästi ylipainoinen, 165cm ja 73kg. 

[/quote]

Kyllä tuossa on aika paljon liikuntaa, jos kävelet 2 tuntia päivässä. Onko sinulla aikaa lisätä enää? Kun on lisäksi juoksulenkit. Entäs jos vaihdat yhden kävelyn tunnin treeniin kuntosalilla ja toisen vaikka tunnin uintiin?

Vierailija
37/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:44"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:09"]No nyt on taas niin höpöä. Jos liikut enemmän ja syöt saman verran kuin ennen, niin todellakin laihdut! Jos ei laihdu, ongelmana on se, että lisää syömistä. Olen itse laihduttanut zumballa ja salsalla muutaman kilon. Ne tehoavat paremmin keskivartaloon kuin juoksu. Aikoinaan liikuntatyötä tehdessäni (määräaikainen pesti vuodeksi, ohjasin liikuntaryhmiä), vaatekoko pieneni 40:stä 36:een. [/quote] Melkein näin. On myös mahdollista että ap:n paino pysyy samassa tai hän lihoo entistä hitaammin, jos hän ei polta tarpeeksi kaloreita liikkumalla. Laihtuminen on ihan puhdasta matematiikkaa. Ap:lle sanoisin että laske mikä on sun peruskulutus (ikä, paino, ja aktiivisuus vaikuttaa, netistä löytyy laskureita). Voi olla että peruskulutuksesi on vähemmän kuin 1800 kcal, omani on vähän päälle 1500, eli itse lihoisin tuolla jos en liikkuisi ainakin 300 kcal arvosta päivittäin.

[/quote]

Kiitos vastauksista. Laskin juuri peruskulutuksen ikäiselleni jolla satunnaisesti aktiivinen vapaa-aika ja kevyt työ ja sain 2200 kcal. Eli nykyisellä kulutuksella pitäisi laihtua, mutta ei. 

ap

Vierailija
38/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:51"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:26"]Paljonko rankkaa liikuntaa (juoksemista tms.) pitää tehdä että laihtuu noin 0.5 - 1kg viikossa?  Syön nyt noin 1800 kaloria päivässä ja juoksen 45 min. 2 x viikossa plus noin 2 tuntia reipasta kävelyä päivässä ja kilot eivät lähde. Olen yrittänyt vähentää 1200 kaloriin päivässä mutta noin kuukauden jälkeen painoa oli lähtenyt vain 2kg ja se ei tuntunut sen kärsimyksen arvoiselta touhulta. Eli nyt un ulkona alaa olla niin kaunista ajattelin että mielummin panostan liikuntaan. Olen lievästi ylipainoinen, 165cm ja 73kg.    [/quote] Kyllä tuossa on aika paljon liikuntaa, jos kävelet 2 tuntia päivässä. Onko sinulla aikaa lisätä enää? Kun on lisäksi juoksulenkit. Entäs jos vaihdat yhden kävelyn tunnin treeniin kuntosalilla ja toisen vaikka tunnin uintiin?

[/quote]

Tuo 2 tuntia kävelyä on hyötyliikuntaa jota en mielellään vaihda minkään muuhun, esimerkiksi vien lapsen vaunuilla päiväkotiin ja takaisin vaunuilla (useampi kilometri matkaa) ja hoidan kauppareissut kävellen jne. Ajattelin lisätä nuo ylimääräiset lenkit viikonloppuihin. Esime. pe ilta ja sitten sunnutaina. Sitä en ennen ole tehnyt.

ap

Vierailija
39/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin pituus 165 cm ja paino 73-74 kg. Kyllä on tiukassa pudotus. Raskaudet ovat tuoneet aina vähän painoa lisää. Esikoisen aikaan karistin kilot 4 kuukaudessa, toisen lapsen jälkeen meni vuosi. Sitten oli keskenmenoja yms. Ja hormonitoiminta olo sekaisin. Nyt kolmannen lapsen jälkeen olen kohta puoli vuotta laihduttanut, vaikka painoa ei tullut edes yhtä paljon kuin muissa raskauksissa. Laihduttamisella en tarkoita tiukkaa ruokavaliota, koska imetän, vaan lähinnä liikunnan lisäämistä ja herkkujen kaihtamista sekä kasviksia runsaasti.

Vierailija
40/52 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:14"]Minullakin pituus 165 cm ja paino 73-74 kg. Kyllä on tiukassa pudotus. Raskaudet ovat tuoneet aina vähän painoa lisää. Esikoisen aikaan karistin kilot 4 kuukaudessa, toisen lapsen jälkeen meni vuosi. Sitten oli keskenmenoja yms. Ja hormonitoiminta olo sekaisin. Nyt kolmannen lapsen jälkeen olen kohta puoli vuotta laihduttanut, vaikka painoa ei tullut edes yhtä paljon kuin muissa raskauksissa. Laihduttamisella en tarkoita tiukkaa ruokavaliota, koska imetän, vaan lähinnä liikunnan lisäämistä ja herkkujen kaihtamista sekä kasviksia runsaasti.
[/quote]

Ehkä ei lähde kilot ennenkuin yöunet paranee? Niin ainakin tutkijat sanoo, ja itse myös tämän näin kokenut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä