Millä hinnalla muuttaisit talovahdiksi Välimerelle?
Millä hinnalla sinä muuttaisit talovahdiksi Kreikan saaristoon (veneellä Ateenaan puolessa tunnissa) niin, että tehtävänäsi olisi asua yhdessä tontin viidestä pikkutalosta, pitäisit huolta tontista (uima-altaan kunnossapito, puiden ja istutusten hoito, nurmikon leikkuu ja korjaustarpeista ilmoittaminen).
Asuisit ympäri vuoden siellä ja saisit käyttää koko tonttia ja sen antimia (yrttipuutarha, hedelmä- ja marjapuut ja -pensaat), uima-allasta jne. kunhan eläisit siivosti ja ptiäisit huolta tontista.
Niinä aikoina, kun tontin omistajasuku olisi siellä lomalla, et saisi käyttää uima-allasta.
Millä hinnalla muuttaisit tällaiseen? Minulle, sinkkunaiselle, tarjottiin tällaista diiliä. Pitäisi vastata jotain järkevää. Melkein jo huusin innoissani puhelimeen, että ilmaiseksi tietenkin, mutta pitää nyt vetää vähän henkeä :)
Talo, joka olisi omassa käytössä, on kolmen makuuhuoneen talo keittiöineen ja kaikkine mukavuuksineen. Kavereita saa tietenkin kutsua, omaa perhettä myös, mutta vain niinä aikoina, kun omistajat eivät ole paikalla.
Lähinnä etsivät henkilöä tai jopa perhettä sinne, joka pitää lomapaikan asutun näköisenä, pitää huolta tontista ja ilmoittaa, jos esim. puu kaatuu jonkun talon päälle tai tulee jotain muuta - olisi aina joku paikalla siellä päässä.
Kommentit (24)
Niin ja tod.näk ne omistajat on tuolla juuri kesällä, ja siis silloin käyttävät uima-allasta ja kutsuvat omia vieraita. Talvella heitä tuskin juuri näkyy, mutta silloin onkin tuulsita ja saiteista ja viileää eikä todellakaan mikään uima-allaskeli. Että stäkin miettisin, miten paljon sulla todellisuudessa on mahdollisuutta lekotella uima-altaalla...
niin, ja siellä saattaa piipahtaa voroja joka toinen yö jos on kalliin näköinen tontti. tarvitset vähintään yhden ison koiran.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 12:57"]
No sä et ap varmaan ole trolli, mutta mulla heräisi ehkä pieni epäilys siitä, tuleeko tuohon työhön "yllättäin" jotain uusia ehtoja sen jälkeen kun sopimus on kirjoitettu. Siis jotain ihan orjahommaa ja/tai muuten epäilyttävää. Kyllähän kuitenkin sun asumisesta tulee kokoajan kustannuksia talon omistajalle jne. Miten paljon omistajat sitten ovat paikalla? Missä asut silläaikaa kun omistajat ovat siellä, kai he kuitenkin itse asuvat silloin siinä talossa jota sinä muuten vahdit, vai mihin he talonvahtia tarvitsevat jos asuttamasi talo ei koskaan ole oikeassa käytössä?
[/quote]
Juuri tällaista keskustelua kaipasin. Joku, joka palauttaisi maan pinnalle.
Tonttilla on viisi erillistä taloa, joista neljä on omistajasuvun käytössä. Ovat siellä satunnaisesti viikonloppuisin ja pidemmillä talvilomilla (koulujen hiihtoloma, joulu tms.), mutta eniten kesä-elokuussa pidempiä aikoja.
Talon ylläpito maksaa heille, mutta tasaavat kulut joillain muilla tuotoilla. Ei mikään köyhä perhe tai suku siis kyseessä..
Saaressa on palveluja ympäri vuoden, toki kesällä vilkkaampaa turistien takia. Ruokakaupat, vaatekaupat, posti, pankki, ravintolat, kaikki löytyy. Saaresta ei tarvitse lähteä mihinkään, ellei erityisesti halua käydä vaikka Ateenassa.
Oma talo olisi omassa käytössä silloinkin, kun omistajat ovat paikalla. Silloin toivovat, että saisivat olla ns. "rauhassa", eli uima-altaalla omissa oloissaan ja muutenkin omillaan. En siis hengailisi niiden kanssa.
Talon huoltotyöt eivät kuuluisi minulle. Toivovat, että olisi joku, joka laittaisi esim. sähköt päälle vähän etukäteen heidän tullessa talvella (jääkaappi, lämmitys yms.) ja pitäisi silmällä, ettei muissa taloissa näy mitään ihmeellistä.
Tontilla pitäisi siis ajaa nurmikkoa sellaisella pikkuauton kokoisella leikkaajalla (ajettava). Kukkia ei ole, tai jos on, ovat luonnontilassa ja niitä ei hoideta. Mutta niitä puskia ja pensaita oli muutama, niiden tilaa pitäisi tarkkailla tuhoeläinten tai -hyönteisten takia ja jotain leikkaamista tai kitkemistä vähän.
Minulle itselleni riittäisi 1000 euroa luksuselämään, kun nykyään Suomessa elän vuokran jälkeen 600 eurolla kuussa, vaikka käyn töissä.
Ehkä siis kysyn vielä kaikista vakuutuksista ja muista ja ehdotan jotain 500-800 väliltä sen mukaan? Kuulostaako ok summalta? En halua olla ahne, mutten myöskään hyväksikäytetty.
ap
Musta jotenkin tuntuu ettette nyt ihan ymmärrä tuota työmäärää. Siis jos sä piät huolta talosta ja pihasta niin sun täytyy varmaan ajaa ruohoa, kastella kukat ja puskat, hoitaa niitä hedelmäpuista ja marjapensaita ja kukkia, hoitaa sitä taloa sekä ulkoa että sisältä jne. Ei se kyllä ole mikään ihan pikkuhomma tuolla Kreikan kuumuudessa kesällä, ja toisaalta myrskyissä talvella. Mä olen asunut välimerellä (etelä-ranskassa) ja siellä oli kyllä oikeasti aika iso homma kaikkien pihajuttujen kanssa vaikka meillä oli ihan pikkuriikkinen piha. Lisksi talvella tosiaan koko paikka oli ihan kuollut, missään ei oikein ketään ja kaikki kaupat isoja hypermarketteja lukuunottamatta kiinni. Julkinen liikenne surkeaa ja käytännössä kaikilla oli oma auto. Mene toki kokeilemaan jos on mahdollista tulla tarvittaessa kesken kaiken pois, mutta varaudu siihen ettei se mitään pelkkää lekottelua kyllä ole. Jos olisi, niin eihän ne siihen ketään erikseen palkkaisi, tai palkkaisivat korkeintaan jonkun opiskelijatytön ruohonleikkaajaksi kerran viikossa....