Väittelyä miehen kanssa. Kumpi oikeassa?
Tai "väittelyä", ei me tätä niin tosissamme oteta.
Mutta aihe on imurin johto. Kuuluuko se vetää merkkiin asti ulos vai onko se merkki "älä vedä enä".
Mun mielestä (ja meidän imurin ohjeissa) se kuuluu aina vetää niin, että merkki näkyy. Muutoin johto kuumenee ja ei kulje enä sulavasti.
Miehelle on anoppi opettanut, että se on merkki että ei saa vetää enempää. Ja saa siis imuroida vaikka vetäis vain osan johdosta näkyville (mikä on mielestänikin ok jos pikaisesti imuroi jonkun sotkun, mutta ei pitkäkestoisessa imuroinnissa).
No nyt olin ollut viikon työmatkalla ja anoppi oli katsomassa lapsia (koska mies töissä siis) ja jälkeenpäin huomasin, että imurin johto jää jumiin eikä tule ulos loppupäästä. Sain muutaman imurointikerran oikein kiskoa sitä voimalla. Ja sitten tajusin, mistä se johtui. Mies siis imuroinut, mutta anoppi oli muistuttanut ettei saa vetää liikaa johtoa.
Rupesin vaan miettimään, että onko jossain imureissa niin, että sitä johtoa ei tarvitse vetää merkkiin asti ja se merkki on pelkkä varoitus? Vai onko jotkut vaan käsittäneet sen väärin ja näin lapsilleen opettaneet? Anoppi siis ei ole ainut jolta tälläistä kuulut.
Kertokaa ja valaiskaa mua tässä tärkeässä asiassa :).
Kommentit (25)
En oo ikinä nähny meidän imurissa :D Toisaalta en kovinkaan usein vedä sitä kuin tarpeen mukaan
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:16"]
Tässä puhutaan sellaisesta esim. punaisesta teipistä johdon loppupäässä.
[/quote]
Jep, meillä on 2: keltainen ja punainen. Eli olettaisin olevan varoitusvalot: keltainen sanoo että kohta loppuu ja punainen karjuu että usko jo tampio, johto on lopussa, lakkaa kiskomasta.
Olen luullut että se varoittaa loppumisesta, ja juuri siitä ettei kannata kiskoa väkisin loppuun tai ei kelaudu enää takaisin. Mutta googlailin ja näköjään jossain on ohjetta tuosta "pakosta" vetää kokonaan :O
Kelattuna olevaa johtoa ei missään nimessä saa kuormittaa, kelattavissa jatkojohdoissakin on lämpösuoja siltä varalta ettei johtoa avata kun sitä kuormitetaan.
Imureissa on tehoa jopa 2000W (2kw) jos johtoa vetää ulos vain esim.2m johtokela alkaa lämpenemään ja kelalla oleva johto kuumenee niin että muovi alkaa sulamaan josta johtuu ettei liitosjohtoa mahdollisesti saa enään ulos tai ainakin se kelautuu huonosti.
Jos jollakin on asiasta toisenlainen käsitys niin kehoitan ottamaan yhteyttä Tukesiin josta saa asiaan varmistuksen.
Kesäisin terveisin sähkäri Tampereelta
Tässä puhutaan sellaisesta esim. punaisesta teipistä johdon loppupäässä.