Ihailetko niukasti eläviä?
Elätkö itse niukkuudessa? Ihailetko perheitä, joissa pitäydytään:
- itse tehdyssä yksinkertaisessa ruoassa, jossa edullisuudella on arvonsa, samoin itse tehdyissä/leivotuissa herkuissa
- itse omien hiusten leikkauksessa, ei mennä kampaajalle
- kotikeskeisissä harrastuksissa, ei mennä maksullisiin
- kierrätysvaatteissa ja niissäkin niukasti ostetaan
- kaikessa tähdätään yksinkertaisuuteen ja edullisuuteen, kallis on kirosana
Kommentit (33)
En ihaile, sillä niukasti elävät eivät usein välitä eettisistä arvoista, ostavat kiinassa tehtyjä tuotteita ja tehotuotettua lihaa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 11:00"]Oho. Sekoitin itse. Luulin, että tässä puhutaan mahdollisimman vähällä tavaralla elävistä ja mahdollisimman vähän kuluttavista ihmisistä. Mutta ilmeisesti pääpointtina on rahan säästö? -15
[/quote]
Tai rahan käyttämisen minimointi, miten vain.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 11:00"]Oho. Sekoitin itse. Luulin, että tässä puhutaan mahdollisimman vähällä tavaralla elävistä ja mahdollisimman vähän kuluttavista ihmisistä. Mutta ilmeisesti pääpointtina on rahan säästö? -15
[/quote]
[/quote]
No onhan ne kaksi täysin eri asiaa. Kulutuksen minimoinnissa päätarkoitus on elää ekologisesti. Rahan kitsastelussa päätarkoitus on rahan säästö. -15
En ihaile, mutta onhan tuo luontoa säästävää. Usein vaa menee yli se meininki. Itse olen opiskelija joten väkisinkin tulee noin elettyä, mutta syy ei ole säästäväisyys itsessään, vaan reissailuun rahan säästö. Tänä vuonna olen kuudessa maassa käynyt, hyvin toimii.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:56"]Ihailen minimalismiin kykeneviä ihmisiä. Mulla vaan leipomis- ja ruoanlaittovälineet, oppikirjat ym. vie jo niin paljon tilaa kaapeissa, etten pystyisi siihen. Eikä minimalismi tarkoita, että kaunis on kirosana. Omituinen käsitys sulla. Noista sun mainitsemistasi esimerkeistä mä kyllä täytän kaikki. Asun 23 neliön yksiössäkin. Mutta ei mun tavarat mahtuisi muutamaan matkalaukkuun. Ja on mulla huonekalujakin :D
[/quote]
KALLIS, ei kau-nis.
[/quote]
Sori, lukihärö.
En ihaile, tuollaiset ihmiset ovat tuhoisia Suomen taloudelle.
Me käytämme palveluja aina kun vaan mahdollista (aukioloajat ainoa rajoitus), koska haluamme tukea yrittäjyyttä ja pitää yllä työpaikkoja. Turhan tavaran ostamista en pidä järkevänä, mutta palveluiden kulutus on hyväksi. Esim. autojen huollot, ikkunoiden pesut, remontit ym. teetetään aina mieluummin ulkopuolisella kannattaaksemme Suomen työllisyyttä.
"..itse tehdyssä yksinkertaisessa ruoassa, jossa edullisuudella on arvonsa, samoin itse tehdyissä/leivotuissa herkuissa"
Minäkin kannatan itsetehtyä, yksinkertaista, laadukkaista raaka-aineista tehtyä ruokaa, vaikken nuukailija olekaan. Sitä en kannata ruuan kohdalla, että pyritään valitsemaan aina se halvin vaihtoehto. Mieluummin luomua, lisäaineetonta, aitoa, ravinnerikasta ruokaa. Ja tosiaan herkut itse tehtyinä.
Ruuassa nuukailijat eivät ole välttämättä kovin luontoystävällisiä, elleivät sitten itse tuota ja metsästä/kalasta ruokaansa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 11:15"]
En ihaile, tuollaiset ihmiset ovat tuhoisia Suomen taloudelle.
Me käytämme palveluja aina kun vaan mahdollista (aukioloajat ainoa rajoitus), koska haluamme tukea yrittäjyyttä ja pitää yllä työpaikkoja. Turhan tavaran ostamista en pidä järkevänä, mutta palveluiden kulutus on hyväksi. Esim. autojen huollot, ikkunoiden pesut, remontit ym. teetetään aina mieluummin ulkopuolisella kannattaaksemme Suomen työllisyyttä.
[/quote]
Niin totta. Kuluttaminen ei aina tarkoita turhan kamalan krääsän hamstraamista, vaan palvelut on se juttu. Elämä on paljon kivempaa kun ei tarvitse nuukailla, vaan voi ostaa palveluja elämän helpottamiseksi ja hauskuuttamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:58"]
Tuollaisten perheiden lapsista tulee yleensä juuri niitä jotka ahmii vatsansa täyteen (ahneimmat tunkee taskuunkin) karkkia ja kakkua kaverisynttäreillä ja vinkuu vain normaalistikkin kyläillessä herkkuja kaapista.
[/quote]
Toi on niiin totta!
Sama koskee leluja ja muutakin tavaraa. Kysellään lainaan ja jopa omaksi, jopa laitetaan "vahingossa" taskuun. Kahden ala-asteikäisen poikani kavereissa on jo useampi tuommoinen tapaus.
En tiedä pitäskö tässä olla enemmän vihainen tuollaisten lasten vanhemmille, vai vaan surullinen lapsen kohtalosta.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 11:00"]Oho. Sekoitin itse. Luulin, että tässä puhutaan mahdollisimman vähällä tavaralla elävistä ja mahdollisimman vähän kuluttavista ihmisistä. Mutta ilmeisesti pääpointtina on rahan säästö? -15
[/quote]
[/quote]
No onhan ne kaksi täysin eri asiaa. Kulutuksen minimoinnissa päätarkoitus on elää ekologisesti. Rahan kitsastelussa päätarkoitus on rahan säästö. -15
[/quote]
Yleensä pihistellen mahdollisimman paljon on vaikea kuluttaakaan.
Kiitos vastauksista! Itse olen aika kyllästynyt "rahankäyttönatseihin", jotka joka ikisessä asiassa tuijottavat hintaa:
Voi kauheeta:
- miten teil on varaa ostaa irtojätskit kioskista! me ostetaan aina vain 1-2l iso purkki
- miten teil on varaa käydä uimahallissa, 5€/kerta on kyllä aivan kamalan kallis, ei me vaan käydä
- miten muka kenelläkään on varaa ostaa tuoretta kalaa? Meillä on vain pakasteseitä!
- miten kenelläkään on varaa ostaa lihatiskiltä lihaa? Minä tienaan 4800€/kk samoin kuten mies 6700€/kk ja me ostamme vain punaisella tarralla varustettuja pakkasen täyteen!
- miten kenelläkään on varaa ostaa keksejä kaupasta? Meillä leivotaan pullaa
- miksi ostat hillopurkin? Minä hilloan jo syksyllä kaapin täyteen ja koskaan en kauppaan vie rahaa!
- miksi käyt kampaajalla? Minä leikkaan itse tukkani/miehen tukan/ lasten tukat ja jos väriä tarvitsee purkista, laitan itse. Naapuri laittoi lasten hiukset vanhojen tansseihin (ja itse tein mekon vanhasta hääpuvustani)
- miksi ostat naamiaisasuja/roolivaatteita lapsille? Paras roolivaate on itse lakanasta tehty!
- miten lapsesi käyvät kielikerhossa? Ja miksi? Meidän lapset kuuntelivat musiikkia ja levyjä kotona ja oppivat niistä, kuten peleistä, turhia paineita lapsille!
- keittiöremontti ammattilaisella? Teitä kustaan linssiin! Me teimme remontin itse ja nikkaroimme koko keittiön pitkästä tavarasta. Vaikka meillä on viisi lasta ja keittiötä emme voineet käyttää kunnolla kolmeen vuoteen, säästimme pitkän pennin ja opimme vain paremmin tulemaan toimeen vähällä. Niinä vuosina yhteishenki ja rakkaus kukoisti!
- maksullinen liikuntaharrastus? Käpyjä voi kerätä ilmaiseksi! Lenkkipolku ei maksa mitään!
Ihailen lähinnä ekologisista syistä. Mutta siinä pitää olla oikeasti se asenne, että on TYYTYVÄINEN vähäänkin, eikä yritä sitten siipeillä ja hyötyä muista ihmisistä (silloinhan ei olisi tyytyväinen omaan elintasoonsa). Eikä se aina tarkoita, että kerää vaan tililleen rahaa maailman tappiin (jonkinlainen hätävara on varmaan aina suotava olla olemassa) vaan jotkuthan tekevät ihan vapaaehtoisesti vähemmän töitä, koska vähempikin riittää. Perustarpeisiin täytyy riittää rahat ja lapsilla jonkinlaiseen harrastamiseen ym., mutta jos perhe on tyytyväisenä downshiftaillut kauan ja on etsitty myös lapsille ilmaisia tai edullisia iloja elämään, niin eipä ne kaikki lapset ala vinkumaan uusinta älypuhelinta tai tietyn merkkisiä vaatteita. On jotenkin ihmeellinen hokema, että jossain vaiheessa KAIKKI lapset haluavat just sitä kaikkea mitä muillakin on ja se on PAKKO ostaa tai muuten käy pahasti. Ei ole ainakaan meillä vielä käynyt. Tulevasta ei toki tiedä, mutta minusta on yleensäkin vastenmielistä maalailla uhkakuvia asiasta kuin asiasta.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:56"]Ihailen minimalismiin kykeneviä ihmisiä. Mulla vaan leipomis- ja ruoanlaittovälineet, oppikirjat ym. vie jo niin paljon tilaa kaapeissa, etten pystyisi siihen. Eikä minimalismi tarkoita, että kaunis on kirosana. Omituinen käsitys sulla. Noista sun mainitsemistasi esimerkeistä mä kyllä täytän kaikki. Asun 23 neliön yksiössäkin. Mutta ei mun tavarat mahtuisi muutamaan matkalaukkuun. Ja on mulla huonekalujakin :D
[/quote]
KALLIS, ei kau-nis.