Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihdutusprojekti -Mitä ostaa jääkaappiin?

Vierailija
15.05.2015 |

Millaisia raaka-aineita te laihduttajat pidätte jääkaapissa? Esimerkiksi pahan herkkuhimon yllättäessä? Haluaisin vaihtaa kaikk epäterveelliset raaka-aineet  kevyisiin ja terveellisiin? Millä itse täyttäisitte jääkaapin?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus tarvikkeita jääkaapista löytyy. Munia, voita, maitoa, rahkaa, raejuustoa, tavallista juustoa, kalkkunaleikkelettä, jauhelihaa, salaattia, pinaattia, kurkkua, tomaattia...

Laihdutus onnistuu kun ruokavalion runko on kunnossa. Itse olen pudottanut mukaillulla GFG:lla nyt kymmenisen kiloa. Puoli vuotta noin on tämä "dieetti" olliut päällä ja nyt alkaa turnausväsymys koittaa ottamaan ylivallan. Olen pitänyt herkkupäivän kerran viikossa. Nytt on alkanut lipsumaan, esim että tulee pidettyä kaksi herkkupäivää viikossa. Tosi tarkkana saa olla. Se käsi eksyy uskomattoman helposti karkkipussiin ja kaupassa sipsipussin kylkeen :/. Yleensähän jos pirulle antaa pikkusormen, se tuppaa viemään koko käden...

Vierailija
22/29 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:31"]

syötkö paljon pakasteruokia? Ne pois ellei kyse ole vihanneksista! Nyt keväällä ja kesällä kasviksia on paljon halpaan hintaan (esim. Parsa). Ylimääräset hiilarit pois. Vaalea leipä tummaan! Paljon rasvattomia maitotuotteita. Ylimääräinen suola pois! Tuoretta kanaa/lihaa/kalaa. Majoneesit ja salaattikastikkeet pois, salaattikasikkeet voi korvata ripauksella oliiviöljyä. Paljon hedelmiä! Vievät makeanhimon. Kerran viikossa voi sortua Stevialla makeutettuun herkkuun, kunhan muistat että kohtuud kaikessa! Mieheltä lähti tällä ruokavaliolla ja 5h viikossa liikunnalla -30kg puolessa vuodessa ja lihaksia tuli lisää.

[/quote]

Pakasteruoissa ei ole mitään vikaa laihduttamisen kannalta. Niitä ei tarvitse välttää. 

Hiilareita voi syödä laihduttaessaankin paljon jos haluaa, ja laihtuu kyllä, kunhan päivän kokonaiskalorinsaanti on riittävän pieni. Itse laihdutin runsashiilarisesti 1500 kcal päivässä syöden.

Laihduttamisen kannalta ei ole mitään väliä syökö vaaleaa vai tummaa leipää. Itse söin ja syön vain vaaleaa kun en tummasta pidä. Silti laihduin 82 kilosta 56 kiloon ongelmitta.

Suolakaan ei haittaa laihduttamista, paitsi toki erittäin runsaasti syötynä aihieuttaa nesteturvotusta, joka ei kuitenkaan ole lihavuutta. 

Maitotuotteita ei ole mikään pakko syödä rasvattomina tai edes vähärasvaisina, jos niitä täysrasvaisia sitten syö kalorirajoihin nähden kohtuudella. Itse valitsin mieluummin syödä täysrasvaisia mutta vähemmän.

Ei ole mitään syytä jättää majoneesia ja salaatinkastikkeita pois. Niissä on yleensä terveellsiiä ja elimistölle tarpeellisia kasvirasvoja, ja niitä käytetään yleensä sen verran pieniä määriä ettei niistä ole ongelmia.

Makeanhimoon voi syödä ihan kunnon makeaakin, kunhan pysyy siinä kohtuudessa. Ei minulla ainakaan mitkään hedelmät tai muut korvikkeet auttaneet koskaan makeanhimoon, mutta ei se mitään, ei tarvikaan. Voi syödä ihan vaikka suklaata tai leivosta tai jäätelöä tai mitä vaan, kunhan syö riittävän pienen määrän tai riittävän harvoin. itse söin makeaa herkkua joka päivä, mutta vain pienen annoksen ruoan jälkiruokana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä listattuna muutamia keinoja korvata herkkuja. :)

- Korvaa tavallinen maitosuklaa suklaa tummalla suklaalla (väh. 70 %) tai raakasuklaalla, niitä riittää pienempi määrä tuhdin maun takia ja varsinkin raakasuklaassa on enemmän hyödyllisiä antioksidantteja.

- Korvaa jäätelö banaani- tai viinirypäle'jäätelöllä': leikkaa kypsä banaani viipaleiksi ja laita viipaleet pakkaseen. Kun ne ovat jäätyneet, blendaa jäätelömäiseksi mousseksi. Mausta tarvittaessa aidolla vaniljalla tai hunajalla ja nauti. Huuhdotut viinirypäleet kun laittaa pakkaseen, ovat ne valmiita minimehujätskejä naposteltavaksi vaikka telkkaria katsoessa.

- Sipsit voi korvata itsetehdyillä bataattisipseillä tai ihan vaan vihannestikuilla (porkkana / omena / kurkku / kukkakaali / paprika / ...), joita voi dipata sitten (itse)maustettuun kermaviiliin. Kaupan dippijauheissa on yllättävän paljon lisättyä sokeria, joten kannattaa ennemmin itse maustaa ja lisätä makeutta hunajalla.

- Mä en välttämättä lähtisi vaihtamaan kaikkia tuotteita rasvattomiin tai sokerittomiin, koska niiden terveyshyödyistä ja -haitoista on ristiriitaista tietoa. Yle Teeman Prisman parin viikon takaisen dokumentin mukaan pelkkää rasvaa tai sokeria pahempi lihomisen kannalta on niiden yhdistelmä. Sen takia esim. jäätelö, maitosuklaa, juustokakut, donitsit ja maustettu rahka ovat huonoja laihduttajalle, koska aivot eivät osaa niiden jälkeen enää niin hyvin kertoa, että "hei, nyt riittää se jätskin mussuttaminen". Ei siis kannata kumpaakaan kokonaan jättää, mutta käyttää niitä kohtuudella ja mielellään "erikseen". :) Ja lisättyä sokeria siis välttelisin, hedelmiä ja marjoja en suosittele skippaamaan! 

- Leivonnaisten ja kakkujen tekemisessä kannattaa välillä lähteä testaamaan esim. raakakakkuja. Niissä on kyllä tuhdisti energiaa (useimmiten pähkinöiden takia), mutta se on yleensä paremmassa muodossa keholle kuin perinteisissä täytekakuissa. Kannattaa Googlella etsiä niitä yksinkertaisimpia reseptejä alkuun, jottei turhaan osta kaappiin homehtumaan jotain erikoistuotteita, joista ei sitten tykkää. Mä voin varauksetta suositella esimerkiksi Uusia Tuulia -blogista "Raikasta ja marjaista raakakakkua (http://uusiatuulia.fi/raikas-ja-marjainen-raakakakku/)", se oli tosi hyvää ja mieskin tykkäsi. Lisäksi siinä ainesosat ovat suht simppeleitä, eli ylijääneet saa helposti kyllä käytettyä välipalana tai smoothien joukossa.

- Hamppareihin löytyy nykyisin hyviä korvaavia "Bunless burger" -reseptejä, joissa sämpylä on korvattu salaatilla, kaalilla tai vaikkapa munakoisolla.

- Pizzapohjan voi korvata halutessaan esim sillä karppaajien munapohjalla, ja monista raakaruoka-/gluteenittomuusblogeista löytyy myös kukkakaali-vuojenjuustopizzapohjia ynnä muita.

Vierailija
24/29 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

24, huippu vinkkejä! :) kiitos

Vierailija
25/29 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekonia ja kaljaa

Vierailija
26/29 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori muutes, kun lähdin ehdottamaan korvaavia reseptejä ainesosien sijaan, sisälukutaito petti aloitusta lukiessani. :) Tässä siis pientä listaa ruokakaappeihin:

- tumma suklaa / raakasuklaa

- banaania ja viinirypäleitä pakkaseen

- marjoja ja hedelmiä

- vihanneksia

- pähkinöitä

- lihaksi mieluiten vähärasvaisempi nauta tai kana (toki saa possuakin syödä)

- salaattiaineksia

- kermaviiliä

- mausteita

- hunajaa

Vierailija
27/29 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, sorry. Mutta kannattaa hankkia proteiinia sisältäviä tuotteita, esim lihaa, kanaa, kalaa ja kananmunia. Ei mitään valmismarinoituja. Kasviksia, salaattitarpeet, pastaa, perunoita ja riisiä. Viimeisten kolmen tuotteen määrää vähennät sitten pikkuhiljaa, niin paino tippuu tasaisesti. Juo vettä riittävästi! Itsellä maitotuotteet turvottaa, joten en niitä käytä. Tärkein opetukseni ruokien suhteen on se että tee ne etukäteen! Joka ikinen annos, jos vaativat yhtään enempää vaivannäköä (eli ei pelkkää banaanin kuorimista). Nälkäisenä tulee tehtyä pahimmat virheet. Joten vaikkapa iltapäivällä, kun olet syönyt, alat valmistaa seuraavan/seuraavien päivien aterioita ja pakkaat ne valmiiksi jääkaappiin. Toimi mulla t. -10kg

Vierailija
28/29 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

alota röökinpoltto, ruokahalu vähenee

Vierailija
29/29 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ehdotettu ruisleipää. Kannattaa varmistaa, että leivässä on ainoastaan ruisjauhoja/lesettä eikä yhtään vehnäjauhoja. Vähän tutkimalla ruokien ravintoaineita ilmenee, että monessa "ruisleivässä" on ihan tajuttomat määrät vehnää.