Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita, joita nykynuoret eivät VARMASTI ole tehneet

Vierailija
15.05.2015 |

Jonnet ja jonnettaret muistaa paljon asioita, mutta kukaan heistä ei ole varmasti mm. etsinyt kirjekaveria teksti-tv:stä.

Kommentit (249)

Vierailija
221/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:57"]

Hirveästi miinuksia saanut numero 8 jatkaa:

Nykynuoret

- eivät ole istuneet radion edessä mankan ja mikrofonin kanssa odottamassa, että Heikki Harma lopettaisi puhumisen tai ei ainakaan höpöttäisi koko intron yli

- eivät ole yrittäneet hölkätä tasaisemmin, jottei kasetti vouvaisi korvalappustereoissa

- eivät ole odottaneet, että Madonna-niminen suppusuinen minnihiiri lopettaisi vikisemisen ja poistuisi julkisuudesta kiusaamasta korvia

- eivät ole ajatelleet Michael Jacksonia muuna kuin mustana muusikkona

- eivät muista "homoruttoa" koskevaa paniikkia

- eivät ole leiponeet pizzaa kotona sen vuoksi, ettei sitä voinut ostaa mistään valmiina

- eivät muista aikaa, jolloin koulussa leikittiin vain välitunneilla

Ja ne muuten olivat kivoja aikoja nekin. :)

[/quote]

Tuo Michael Jackson-lause meni kyllä väärinpäin. :) Nimenomaan nykynuorethan saattaa yllättyä, että "Täh oliko Michael muka musta". En nyt osaa muotoilla lausetta oikein, mutta se pitäisi olla toisinpäin. Tosin monille nykyhetken alle 16-vuotiaille MJ:hän saattaa olla jo artisti joka " on kuollu jo kauan sitten", aika rientää...

Hurahdin MJ:hin vasta n. vuosi ennen kuolemaa. Olen kateellinen niille, jotka joko äkkäsivät fanittaa miestä jo lapsena tai ovat vanhempia ja elivät 80- ja/tai 90-luvun MJ-huuman. Itse kun jäin niistä paitsi ja elin vain omaa 2000-luvun Youtube-nettihuumaani. No kai nykyään vähän vastaavia on Bieber ja One Direction, mut ei kauheasti nappaa eikä sytytä itseäni nuoremmat tylsät mysteerittomat popparipojat, joiden musiikissa ei oo mitään jännää. Sitä paitsi MJ:hin hurahtivat sekä tytöt että pojat yhtä lailla sekä roturajoista riippumatta täysin ympäri maailman, toisin kuin näihin nykyisiin.

Enpäs tiennytkään että Hector on ollu radiojuontaja, tai ehkä tiesin, mutta en omasta kokemuksesta. Mun mielestä erillisen mikrofonin omistaminen kuulostaa kyllä hifistelyltä eikä normaalilta? Kaverilla oli lapsena se värikäs leikkimankka, johon voi nauhoittaa omaa ääntä ja OMG ku se oli siisti ja olisin halunnu samanlaisen! :D Muuton jälkeen kyllä nauhoitin kasetteja kaverille lähetettäväksi muistaakseni ihan vain puhumalla mankkaan. :)

Voi teitä raukkoja, ootte joutunu sietämään Madonnaa jo mitä, 30 vuotta :D Koko ajan alkaa muija käydä uimapuvuissaan ja "cooliudessaan" rasittavammaksi ja nolommaksi...

Mitä tarkoitat koulussa leikkimisellä? Että nykyajan opetus on lapsia enemmän osallistavaa eikä niin jäykkää? Tuo on kyllä mielestäni vain hyvä asia.

"Homoruton" selvittäminen ja talttuminen (=että tutkittiin mistä se johtuu ja miten leviää, ja löydettiin hyvä lääkitys) sekä pizzan yleistyminen ovat kyllä ainoastaan hyviä edistysaskelia.

T. -87

[/quote]

Arvasin, että joku tuon Jacksonin vielä huomaa. Muokkasin otsikkoa ja käänsin listan nurin päin ennen lähettämistä ja sain tuon yhden kohdan sotketuksi. Sen siitä saa, kun yrittää olla tarkka.

Mankalla voi nauhoittaa suoraan sitä kohti puhumallakin, mutta mikrofonilla sai piirun verran vähemmän taustahälyä nauhoitukseensa. En muista, mistä olin sen mikrofonin saanut, mutta ei se hifistelyä ollut, koska meillä oli putkiradio ja mustavalkotelevisiotkin poikkeuksellisen pitkään eikä rahaa takuulla pantu turhuuteen.

Koulussa ei leikitty. Yläasteella opettajani olivat vielä vanhoja kunnon oppikoulun opettajia, ja tunneilla kuunneltiin ohjeita, tehtiin tehtäviä ja puhuttiin vain luvan kanssa. Vain kuviksessa sai sotkea liimapuikoilla ja vesiväreillä, ja liikuntatunnit olivat poukkoilemista varten. Minä taisin oppimismenetelmien puolesta kyllä olla jo kansakoulussa valmis yliopistoon, koska muistan juuri nuo ajat "kunnollisen koulunkäynnin aikoina".

Vierailija
222/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on edelleen numerokiekollinen lankapuhelin. Näppäinpuhelin on kauan sitten mennyt jo rikki. Lisäksi nämä älykännykät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva ketju! Yllättävän montaa ketjussa mainittua asiaa on tosin itsekin tullut tehtyä.

- Nyt 17-vuotias, -97

Vierailija
224/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 12:59"]

Käyttäneet ehkäisynä sellaisia sulavia puikkoja, taisi olla Rendells.

Kuulleet keskiyöllä radiosta Maamme-laulua, ja sen jälkeen etsineet ulkomaalaisia kanavia. Parhaiten kuuluivat neuvostoliittolaiset.

[/quote]

Sen puikon kokeilu jäi yhteen kertaan. Samoin sen kummallisen, donitsin kokoisen pehmeän renkaan, joka piti jotenkin asetella sisuksiin vaakatasoon.

Merisää, kun mitään muuta ei ollut tarjolla radiossa.

Television lumisade ja se pieni valkoinen valonvälähdys keskellä ruutua juuri ennen kuin TV sammui.

Myydäänköhän vielä Helancyl-hieromakintaita, joilla me opiskelijatytöt hinkkasimme reisistämme pois selluliittia, jota siellä ei edes ollut? Vihreän saippuan haju ja sotkuisuus muistuu mieleen vielä oikein hyvin.

Vierailija
225/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:54"]

- pyörittäneet c-kasetin nauhaa lyijykynällä

- väitelleet onko kromi-c-kasetti laadukkaampi kuin tavallinen

- tehneet omia c-kasettikokoelmia ja niihin värikkäitä kansia

- kopioineet vhs-kasettia niin monta kertaa, että kuvanlaatu meni puuroksi

- katsoneet "suojattua" tv-lähetystä välittämättä keskellä kuvaa heiluvasta viivasta

- katsoneet tuollaisesta lähetyksestä tehtyä vhs-kopiota

- heittäneet about 1000 korppua eli diskettiä roskiin koska niissä oli virus

[/quote]

Mun yläastelaiseni on tehnyt kaikkia noita c-kasetteihin liittyviä. VHS-nauhuria ei ole, mutta tahtoisi ostaa sen. Tietyissä piireissä kasari on kova juttu nykynuorillakin!

Vierailija
226/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:48"]Harvat varmaan ovat soittaneet numerokiekollisella lankapuhelimella.
[/quote]

minä olen, ja olen vasta 24 v. Meillä oli tuo vielä 2000-luvun alussa. Sen sijaan en ole ollut peltotöissä kuin mökillä, saati että olisin ttehnyt niin viimeisilläni raskaana tai pellolle synnyttänyt kuten tuttu mummeli.

Vierailija
227/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:48"]Harvat varmaan ovat soittaneet numerokiekollisella lankapuhelimella.
[/quote]

minä olen, ja olen vasta 24 v. Meillä oli tuo vielä 2000-luvun alussa. Sen sijaan en ole ollut peltotöissä kuin mökillä, saati että olisin ttehnyt niin viimeisilläni raskaana tai pellolle synnyttänyt kuten tuttu mummeli.
[/quote]

Olet 24. Nuoruutesi oli ohi 6v sitten. Nyt puhutaan nykynuorista. Ei nykynuorista aikuisista.

Vierailija
228/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyneet säännöllisesti lauantaisin koulua.

Saaneet koulusta maanantain vapaaksi, koska oli vaalit ja koulu oli äänestyspaikka.

Hakeneet kaupasta isälle tupakkaa 6-vuotiaana.

Vierailija
229/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 12:30"]

Istuneet koulussa ja kuunnelleet kun poikien digitaalikellot piippasivat kun kello oli puoli tai tasan.

[/quote]

Poikien? Mä muistan seiskyt ja kasikyt vaihteesta digitaalikellot, eikä niitä tod. ollut vain pojilla.

Vierailija
230/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:48"]Harvat varmaan ovat soittaneet numerokiekollisella lankapuhelimella. [/quote] minä olen, ja olen vasta 24 v. Meillä oli tuo vielä 2000-luvun alussa. Sen sijaan en ole ollut peltotöissä kuin mökillä, saati että olisin ttehnyt niin viimeisilläni raskaana tai pellolle synnyttänyt kuten tuttu mummeli. [/quote] Olet 24. Nuoruutesi oli ohi 6v sitten. Nyt puhutaan nykynuorista. Ei nykynuorista aikuisista.

[/quote]

Minun mielestäni nykynuori tarkoittaa alle 25-vuotiasta, ehkä alle kolmekymppistäkin. Ei ihme, että riitaa tulee, kun ei täsmennetä. :)

Vierailija
231/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 12:35"]

Voi teitä raukkoja, ootte joutunu sietämään Madonnaa jo mitä, 30 vuotta :D Koko ajan alkaa muija käydä uimapuvuissaan ja "cooliudessaan" rasittavammaksi ja nolommaksi...

[/quote]

Muistan Madonnan ekat biisit 80-luvulta, jolloin ääni ja studiosaundi oli enemmän "minni hiiri" kuin mitä nykyisin. Madonna osasi iskeä just oikeisiin asioihin jo silloin. Hän sanoi haastatteluissa haluavansa "valloittaa maailman". Sitten jotkut vanhat pierut aka Mick Jagger kommentoivat "näyttää siltä että haisee" ja "näyttää bussin peräpäältä" ja siveät Whitney Houstonit (kyllä, siveät!) kommentoivat "tappavansa tyttärensä mieluimmin kuin jos hänestä tulisi samanlainen kuin Madonnasta".

Ja miten kävi :D

Vierailija
232/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijottanut telkkaria niin läheltä, että on nähnyt ne vihreät, punaiset ja keltaiset pitkulat erikseen.

Vierailija
233/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:46"]Kinastelleet siitä, kumpi on komeempi, MacGyver vai Ritari Ässä. Pelänneet V-sarjan katsomisen jälkeen jokaista lentävää härpäkettä...
[/quote]
-------
MacGyver ehdottomasti! :D
N21

Vierailija
234/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Suunnitellut päivän sen mukaan mitä milloinkin tulee telkkarista _koska_ muuta mahdollisuutta ei ollut jos halusit jonkun sarjan osan nähdä.
- ollut sitä mieltä, että neonvärit pukee kaikkia ja että Yves Rockerin kolmiväri-luomiväriduo kulmakarvoihin saakka on cool xD

Eikä ehkä..

- käyttäneet bussista raitiovaunuun siirtyessään "vaihtolippua."
- käyttäneet bussissa 10 matkan korttia, josta laite leikkasi yhden numeron pois tai seutulippuja (PK-seutu), jotka olivat repäisyvihkoja.
- käyttäneet pahvisia kellokortteja työaikaseurantaan
- juoneet repäisykorkkilimua
- kokeneet sitä kun tietyissä yökerhossa/discossa EI saanut soittaa suomalaista musiikkia (vielä 90-luvulla)
- kun pääsiäisenä ei saanut tanssia yökerhossa/discossa (vielä 90-luvulla)
- soittaneet yölinjalle tai kuunnelleet sitä.
- katsoneet lauantai-iltapäiväisin Happy Days ja Viisikkoa.
- käyttäneet piipparia (kontaktilaite).
- soittaneet puhelinchattiin.
- chattailleet lällärillä (LA-radio).
- täyttäneet lottokuponkia, jossa oli välissä kopiopaperi.
- maistaneet alkuperäisiä pantterimakeisia (pussissa, olivat erilaisia ennen).
- nuuhkineet ensimmäisiä hajutusseja ja- kumeja.
- katsoneet televisiosta kun Diana ja Charles menivät naimisiin sinä samana päivänä.
- lainanneet movieboxia (lainavideolaite).
- eläneet Suomessa, jossa maahanmuuttajat olivat tyyliin Neil Harvich ja Caron Barnes.
- viettänyt välkän uutuuslelun rubicin kuution parissa.
- katsonut ajankohtaista maailmankarttaa, jossa oli paljon enemmän maita.
- sunnuntaihesari, ei tarvinne tarkennusta ;D
- ostanut kakarana tykäreitä
- ostanut tupakan näköistä purkkaa ihan peruskaupoista saati tupakkaa (savukkeita) irtomyyntinä
- ostanut leivonnaiset pullapuodista.
- ostanut maitoa tonkasta tai pussissa kaupasta.
- ruokaillut kouluruokalassa, jossa kaikille oli sama ruoka, eikä kellään ollut ruokavalioita tai -allergioita.

Olen vm -70.

Vierailija
235/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole enää ankea 90-luku, 80-luvusta nyt puhumattakaan.

Vierailija
236/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 09:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:58"]

Olen tuulastanut. Eli sytytetään peltoa palamaan ja sitä ohjataan isoilla havun oksilla hallitusti sitä paloa. Kerinyt lammasta ja valmistanut mummon kanssa villa lankaa alusta loppuun asti.. Oli mielenkiintoinen kesä

[/quote]

Oliko tarkoituksella ihan puutaheinää? :D Tuulastus ja kaskeaminen on kyllä ihan eri asioita.

[/quote]

Tuulastaminen ja kaskeaminen ova ihan eri asioita, mutta tuon jälkimmäisen kuvauksen perusteella tässä viitattiin kulottamiseen. En tiedä miten ensimmäinen lause tosin liittyy asiaan.

Vierailija
237/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:48"]

Harvat varmaan ovat soittaneet numerokiekollisella lankapuhelimella.

[/quote]

Pikkuveli on yksitoista ja numerokiekollinen lankapuhelin oli ala-asteen alussa hänen pääasiallinen kommunikointivälineensä muualla asuviin sisaruksiin sekä kavereihin jotka eivät asuneet naapurissa.

Vierailija
238/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystäneet puhelinpöydän ääressä, että ehtivät vastata puhelimeen ennen vanhempia/sisaruksia, jos ihastus sattuisi soittamaan.

Vierailija
239/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyneet ala-astetta.

Vierailija
240/249 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:36"]

Tiiranneet vanhoja lehtiä/lehtileikkeitä mikrofilmiltä kirjastossa. Tätä tein etsiessäni esim. esitelmiin tai esseisiin tietoa. :)

[/quote]

Tätä joutuu tekemään edelleen jos harrastaa sukututkimusta tai etsii tietynaikaista lehtiaineistoa. Kaikkea ei ole vielä ehditty digitoida.