Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka tärkeä lapsuudenkoti on teille?

Vierailija
17.01.2022 |

Haluatteko että se on ja pysyy? Oletteko itse muuttaneet siihen? Tai eläkeläisinä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi järkeä asua siinä asunnossa, koska se on ollut vanhempien tavallaan. Varmaan kodikasta asumista silti hakee ja kyllä se muuten on tuttu ympäristö, jossa voisi asua tai kävellä siellä. Silti hakee toimivaa asuinpaikkaa eri kohdasta, koska toinen vanhempi asuu sielläpäin edelleen, ei voi lähelle mennä asumaan - pitää olla yksityisyyttä. Muuten sieltä voisi hankkia asunnon, jos niitä olisi. Mutta maakuntaa on muuallakin jossa voi olla vaihtoehto, jokin uusi mahdollisuus.

Vierailija
22/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt lapsuudenkodissani sen jälkeen kun veljeni osti sen itselleen. Isä myi sen hänelle tosi halvalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen lapsuudenkoti? Olen syntynyt Kuopiossa, päiväkodin kävin Espoossa, koulua Kanadassa ja Ranskassa, lukion Helsingissä. Vanhemmat asuvat Espanjassa.

Vierailija
24/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tärkeä. Talo on kyllä hyvällä paikalla ja kivalla alueella, ja tiedän etteivät vanhempani ole antaneet sen rapistua, joten voisin kuvitella joskus asuvani siinä. Se on kuitenkin yli 100-neliöinen omakotitalo ja itse en sinkkuna haluaisi asua sellaisessa, joten jos he päättäisivät muuttaa pienempään, en välttämättä nyt ostaisi taloa.

Vierailija
25/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei mikään niistä, ei edes mummolani, jossa asuin vanhempieni kanssa jonkin aikaa, ole sellainen.

Vierailija
26/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen lapsuudenkoti? Olen syntynyt Kuopiossa, päiväkodin kävin Espoossa, koulua Kanadassa ja Ranskassa, lukion Helsingissä. Vanhemmat asuvat Espanjassa.

Et osaa kuvitella tilannetta, jossa joku asunut koko tai liki koko lapsuutensa yhdessä osoitteessa? Kyseisen henkilön vanhemmat saattavat edelleen asua tuossa samassa osoitteessa ja osalla voi olla oma huonekin edelleen varattuna kyseisessa osoitteessa? 

Vierailija
27/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin monta kertaa lapsuuteni aikana, asuttiin väillä pitkään ulkomaillakin. Ja heti, kun lapset muuttivat pois, vanhemmat vaihtoivat pienempään. Mökki on pysynyt kyllä samana kaikki vuosikymmenet. Vanhempien jäkeen se kuitenkin menee myyntiin, koska sisarellani ja minulla on omat mökit.

Vierailija
28/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyty jo kymmenen vuotta sitten. Ei merkannut mitään, vihasin koko paikkakuntaa ja koko lapsuuteni vietin vain muuttopäivää odotellen. Täysi-ikäistytymiseni jälkeen olen käynyt siellä tasan kerran, silloin kun äiti oli kuollut ja piti luovuttaa irtaimisto antiikkikauppiaalle. Kiinteistövälittäjä hoiti loput keskenään.

Vierailija
29/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyty. Oli kiva paikka. Mutta en minä sinne kaipaa. En elä menneisyydessä. Aika aikaa kutakin.

Vierailija
30/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeä. Jos pitäisi valita, säästäisinkö lapsuudenkotiini vai ottaisinko unelmahuvilan ihan eri alueelta, päätös olisi todella vaikea. Siis jos valinnassa menettäisin kokonaan mahdollisuuden käydä lapsuudenkodissa enää koskaan. Toisaalta se tulee olemaan ihan eri paikka sitten, kun omia vanhempia ei enää ole.

Ajan kulussa huomaan yhä paremmin, miten rikas ja monimuotoinen lapsuudenympäristöni oli. Siellä oli kaikkea. Pystyin jo lapsena käymään itse kaupassa, uimassa tai kavereilla pyörällä. Omien lasten tultua olen monesti kaivannut lapsuudenkodin ympäristön juttuja, joita meillä ei täällä aikuisuuden kodissa ole samalla lailla. Tuntuu kummalta, että tämä meidän ostamamme talo ja sitä ympäröivät metsät ja polut muotoutuvat omien lasteni lapsuudenmaisemaksi.

Toisaalta uusi talomme on tilavampi, valoisampi ja paremmilla tilaratkaisuilla. En usko, että minun olisi järkevää yrittää pitää lapsuudenkotia saati sitten muuttaa sinne itse.

Olen muutenkin aika herkkäsieluinen, ja murehdin juuri tällaisia asioita jo kauan etukäteen. Voi voi.

Vierailija
31/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkotini on tosi rakas edelleen. Onneksi voin käydä halutessani, rakas veljeni omistaa sen. Isäni suku on Karjalan evakoita. Kymmenvuotiaana joutui jättämään kotinsa. Kävin siellä, kun -90 luvun alussa ensi kertaa pääsi kotiseutumatkalle rajan taa. Vasta silloin täysin ymmärsin, mikä rikkaus on lapsuudenkoti. Rauha ilman sodan pelkoa. Ja köyhiä kyllä oltiin, mutta ruokaa riitti.

Vierailija
32/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on ollut aina sama koti. Ovat lapsina kokeneet sen hyvin tärkeäksi. Pitää päättää pidämmekö tämän vai vaihdammeko pienempään. Itse suren edelleen oman lapsuudenkotini menetystä, mutta sen menetin yleisessä kaaoksessa, kun isäni kuoli eli tunteisiin liittyy paljon muutakin kuin vain itse talo.

Vierailija
33/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki haluaisin, että vanhemmat pystyy talossaan mahdollisimman pitkään asumaan, mutta itselläni ei ole mitään mielenkiintoa asua omakotitalossa ja paikkakuntakin on eri puolella Suomea, kuin missä itse asun. En myöskään usko, että sisaruksillani olisi innostusta asua lapsuudenkodissamme. Muistot ovat hyviä ja rakkaita, mutta talo se silti vain on.

Vierailija
34/34 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheltäni kysyin saman kysymyksen? Vastaus oli, että miten voi kaivata kerrostalokolmiota Myyrmäessä?