Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikia rangaistaan useammin

Vierailija
17.01.2022 |

Kiinnostava tutkimus: "Oppikouluissa rankaistiin pääasiassa poikia – tyttöjä huomattavasti harvemmin"
https://www.is.fi/taloussanomat/porssi/lehdistotiedote/sp-69929708/

Tutkimus käsitteli vuosia 1905-25. Mutta sama ilmiö näkyy edelleenkin kouluissa. Tältä osin maailma ei ole muuttunut. Samasta rikkeestä pojat saavat rangaistuksen, mutta tytöt ei. Tämähän ei tietenkään ole tasa-arvon kannalta ongelma.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa koulussa on enää rangaistuksia käytössä. Nykyään uskotaan rajoihin – ei enää kuriin.

Tärkeää on vahvistaa huonosti käyttäytyvän lapsen luottamussuhdetta koulun aikuisiin ja erityisesti vahvistaa lapsen tunnetaitoja. Rangaistusten jakaminen ei auta tässä mitään vaan synnyttää vain katkeruutta lapsessa ja jättää lapsen yksin vaikeassa tunnetilassa.

Vierailija
2/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat riehuvat enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nollatutkimus tasa-arvonäkökulmasta, ellei kontrolloida tehtyjen rikkeiden määrää. Tällä tiedolla voi sanoa että pojat perseilivät enemmän ja siksi saivat enemmän rankkuja.

Vierailija
4/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan nollatutkimus tasa-arvonäkökulmasta, ellei kontrolloida tehtyjen rikkeiden määrää. Tällä tiedolla voi sanoa että pojat perseilivät enemmän ja siksi saivat enemmän rankkuja.

Joko luit kyseisen väitöskirjan, kun olet sitä mieltä, ettei rikkeiden laatua tai määrää ole otettu huomioon?

Vierailija
5/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko luit kyseisen väitöskirjan, kun olet sitä mieltä, ettei rikkeiden laatua tai määrää ole otettu huomioon?

En, vaan tuon jutun jossa väikkäriä käsitellään.

Vierailija
6/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaluin kyseisen väitöskirjan. Muita huomioita siitä: Opettajan sukupuoli ei vaikuttanut rangaistusten antamiseen. Sen sijaan opetettava aine vaikutti niin, että kielten opettajat antoivat muita opettajia enemmän rangaistuksia.

Vierailija
7/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuula heitti Jaskaa kivellä mutta ei osunut koska Jaska väisti. Jaskan sijaan kivi osui ruokalan ikkunaan, joka tietenkin meni rikki. Kenen oli syy? Jaskan, koska hän väisti.

Sattui meidän kansakoulussa, ehkä neljännellä luokalla joskus 60-luvulla.

Vierailija
8/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvassa koulussa on enää rangaistuksia käytössä. Nykyään uskotaan rajoihin – ei enää kuriin.

Tärkeää on vahvistaa huonosti käyttäytyvän lapsen luottamussuhdetta koulun aikuisiin ja erityisesti vahvistaa lapsen tunnetaitoja. Rangaistusten jakaminen ei auta tässä mitään vaan synnyttää vain katkeruutta lapsessa ja jättää lapsen yksin vaikeassa tunnetilassa.

Tän takia varmaan kouluilla meneekin niin hyvin nykyään. 

Vierailija
9/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pappa hakkas mut kun serkkutyttö loukkasi itsensä leikkiessä kun olimme lapsia. Oli kuulemma mun vika. Ikää tais olla 9-10v mulla.

Vierailija
10/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien äitinä olen kuullut lukemattoman määrän kertomuksia tilanteista, missä poikia on rankaista ja tyttöjä ei. Usein esim erilaisissa häirintätilanteissa pojat on leimattu syyllisiksi ja pakotettu pyytämään anteeksi ja tyttöjen osuus on jätetty kokonaan huomiotta.

Omat lapseni eivät ole olleet osallisina kuin osassa, enimmäkseen ovat sivullisena todistaneet tapahtumia.

Vierailija
11/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojat riehuvat enemmän.

Ja tämä vaikuttaa miten siihen, että poikia rangaistaan herkemmin teosta x kuin tyttöjä?

Kerro nyt, mikä on tämä rike x, josta pojat saavat rangaistuksen herkemmin.

Vierailija
12/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjä ei rangaista, koska heidän ei ajatella pääsevän valta-asemiin, joten ihan sama mitä tekevät.

Vierailija
13/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikien äitinä olen kuullut lukemattoman määrän kertomuksia tilanteista, missä poikia on rankaista ja tyttöjä ei. Usein esim erilaisissa häirintätilanteissa pojat on leimattu syyllisiksi ja pakotettu pyytämään anteeksi ja tyttöjen osuus on jätetty kokonaan huomiotta.

Omat lapseni eivät ole olleet osallisina kuin osassa, enimmäkseen ovat sivullisena todistaneet tapahtumia.

Minä en ole poikien äitinä kuullut ikinä kertomuksia sellaisista tilanteista, joissa rangaistukset olisi jaettu sukupuolen perusteella.

Toisaalta olen kyllä pienestä saakka pyrkinyt osoittamaan lapsilleni, että arvostan enemmän totuutta kuin eturyhmäpolitiikkaa.

Vierailija
14/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Omalla pojalla on ollut erimielisyyksiä erään luokan tytön kanssa. Tytöllä on myös tällaisia sosiaalisia ongelmia muiden luokan oppilaiden (sekä tyttöjen että poikien kanssa - tuli vanhempainillassa ilmi omilta vanhemmilta) Pojallani ei ole muiden kanssa ongelmia. On tyttöjä ja poikia ystävinä. Todella usein - varsinkin uuden opettajan/sijaisen kanssa, poika on altavastaaja-asetelmassa.

Vierailija
15/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole poikien äitinä kuullut ikinä kertomuksia sellaisista tilanteista, joissa rangaistukset olisi jaettu sukupuolen perusteella.

Toisaalta olen kyllä pienestä saakka pyrkinyt osoittamaan lapsilleni, että arvostan enemmän totuutta kuin eturyhmäpolitiikkaa.

Ehkä et ole ollut tilanteessa, jossa olet joutunut vertaamaan asioita. Onko sulla myös tyttöjä? Huomaatko eron vuorovaikutuksessa ja siinä kuka tulee ensin kertomaan (= saa sympatiat)?

Vierailija
16/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se erilainen suhtautuminen poikalapsiin on aivan ilmeistä. Monesti vanhemmat (äidit) kuulee pahoittelevan jo etukäteen miten kamalaa on jollekin joka joutuu tätä omaa poikaansa sietämään, esim kaverisynttäreillä tai joukkuematkalla tai missä ikinä. On ne niin hirveitä. On se kamalaa... Aina täytyy olla äitien häpeämässä.

Vierailija
17/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulussa yksi tyttö järjesti hirveän shown kellarissa pukuhuoneiden lähistöllä ja esitti, että pojat olisiva käyneet häneen käsiksi. Tartteeko sanoa, että nää pojat oli myös ulkomaalaistaustaisia vieläpä. Opettaja antoi kovat rangaistukset ja eiku rehtorin puhuttelyyn ja asiasta tuli hirveä haloo. Jälkikäteen tämä tyttö kertoi minulle, että teki sen tahallaan ja mitään ei oikeasti tapahtunut. Kun kertoi ton asiasta oli jo niin kauan aikaa, ja koulu jo päättynyt joten ei sille enää mitään voi tehdä

Vierailija
18/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos tyttöjä rangaistaankin, rangaistukset ovat lievempiä kuin pojilla.

Vierailija
19/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat ovat väkivaltaisempia ja kovaäänisempiä häirikköjä ala-asteelta saakka. Tottakai silloin saavat enemmän rangaistuksia. Ei voi taas verrata. En muista koulussa ikinä tilanteita, joissa tytöt kiroilivat ja huusivat opettajille, löysäilivät yhtä paljon, maalasivat koulun lattiaa, tekivät ilkivaltaa jne. Poikia ne aina olivat.

Vierailija
20/55 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuula heitti Jaskaa kivellä mutta ei osunut koska Jaska väisti. Jaskan sijaan kivi osui ruokalan ikkunaan, joka tietenkin meni rikki. Kenen oli syy? Jaskan, koska hän väisti.

Sattui meidän kansakoulussa, ehkä neljännellä luokalla joskus 60-luvulla.

Emme elä 60-luvulla.