Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun 10kk vauva ei syö kun syötetään?

Vierailija
14.05.2015 |

Jostain syystä nykyisin menee soseet ja sössennetyt perheen ruuat alas vain n. viisi ekaa lusikallista ja sitten tulee stoppi. Rääkyy, itkee eikä syö. Ainoastaan kun laittaa ruuanpalasia eteen syö itse..

Miten tuosta voi tulla tarpeeksi ravintoa? Imetän vielä. Ylimääräisen neuvolan varasin, haluan tietää nouseeko paino. Huoh.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin 6 kk lähtien soselusikkaa vauvan omaan käteen ja pisti sen nätisti suuhunsa. 1-v söi jo itse. 

Vierailija
2/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna harjoitella itse, anna sormiruokaa itse syötäväksi. Kyllä se siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hyvänen aika lapsen syödä itse! Mitä niitä soseita enää syöttelet noin isolle lapselle, jos ei edes tunnu maistuvan. Tarjoa kasviksia raakana tai vähän kypsennettynä. Pehmeitä kananpaloja, kalaa, perunaa, kokojyväpastaa. Sormiruokana tai lusikka/pieni haarukka lapsen käteen. Syötte muu perhe samalla ja näytätte esimerkkiä.

Vierailija
4/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, hyvä. Syökö lapsi sitten riittävästi? Pelkään vaan ettei saa ravintoa tarpeeksi. Miten olette saaneet lapsen syömään lusikalla? Meillä lusikka menee suuhun, mutta ruokaa ei kylje mukana :D Ja kupit kaatuu (mikä nyt on sivuseikka, mutta ruoka ei päädy sinne minne pitäisi).

ap

Vierailija
5/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nro 4. Kyllä oppii syömään riittävästi, kunhan annat harjoitella. Meillä esikoinen oppi ensin syömään pienellä haarukalla, tökki sillä ruoanpaloja suuhunsa. Ja kuopus juurikin n. 10-kuukautisesta söi kaikki ruoat itse, ei antanut enää syöttää.

Vierailija
6/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syönyt tuotakaan vähää ylimääräistä tuossa iässä, kun hampaiden tulo vaivasi ja kasvoi ihan hyvin pelkällä rintamaidolla. Osta nokkamuki, mistä lapsi voisi juoda niin ei haittaa vaikka kaatuu. Jos ruoan määrä huolettaa niin niistä pikkuvauvan soseista saa velliä, joka tulee läpi tuttipullosta lisäämällä maitoa. Porkkanasoseeseen ei tarvitse maitoa paljoakaan ja maississa on paljon energiaa, myös ne ihan sileät lihasoseet tulee läpi. Voit myös tehdä pannukakkua, johon laitat vauvan maidon lisäksi korviketta jauheena niin on enemmän energiaa ja hivenaineita (muniakin voi laittaa riittävästi) 

Jos lapsi jaksaa touhuta entiseen tapaan ja on hyvällä tuulella en olisi hirveän huolissani.

Vierailija
7/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei jos kerran viel imetät niin eihän sen muun ruuan oo tarkoituskaan viel olla niin pääosassa, 1-vuotiaaksi saakka äidinmaito on pääasiallinen ravinnonlähde :) mut kannattaa vaa antaa sormiruokaa ja toki imettää niin paljon kun maistuu. Ehkä kannattaisi pitää kiinteiden kanssa muutaman päivän tauko ja sitte vaikka vikojen päikkäreiden jälkeen tarjota jotakin sosetta. Kannattaa imettää myös aina ensin, sit hetki taukoa ja ruoka. Meillä 8kk ikäinen 10kg/74cm poika syö vasta kahdesti päivässä. Imetän 8-10krt ja aina enne ruokaa. 2,25dl puuroa ja 2,5dl sosetta hän syö. Jos hän vaikuttaa tyytyväiseltä ja pissaa tulee normaalisti niin ei kannata tuputtaa ruokaa.

Vierailija
8/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla lapsilla tulee stoppi syömisen kanssa tuossa 9-10 kk:n iässä. En tiedä johtuuko hampaista vai mistä, mutta tuntuu että lapsi elää pelkällä pyhällä hengellä. Minä tein esikoiselle kaiken mahdollisen sapuskan, kun lapsi söi päivän aikana vain desin sosetta, mut enempää en saanut menemään. Tän jälkeen olen oppinut, et se vaihe vaan kuuluu kehitykseen, ja että se menee ohikin. 

Maissisosetta ja vellejä minäkin suosittelen, ja kannattaa kokeilla menisikö velli kylmänä paremmin, koska viileä tutti tuntuu mukavalta ikeniä vasten.

Vierailija
9/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosi sitten aivan sama ongelma. Lapsi ei koskaan ottanut sosetta, ei edes 6 kk iässä. 7-8 kk ikäisenä oli hankalinta kun ruokana oli lähinnä sopivan malliset makaronit mistä sai kiinni, raejuusto, nyhtöpossu ja paistetun lihan siivut sekä kananpalat ja muutamat vihannekset keitettyinä. Vähän myöhemmin lista laajeni perunanpaloilla ja tavallisilla makaroneilla sekä kasvisvalikoima laajeni mm. banaaniin.

10 kk ikäisenä sai lusikassa ruuan pysymään, kunhan antoi täyttää lusikan. Puuroista ja soseista ei ollut puhettakaan. Söin itse niitä avattuja lastenruokapurkkeja kun lapsi oli ottanut 2 lusikallista ja se siitä.

Ruokaa saa tuollakin tapaa ihan tarpeeksi. Muista että soseessa on paljon vettä, joten ruokamäärä saakin jäädä pienemmäksi. Lisänä pitää tarjoilla juotavaa, nokkamukista, snapsilasista tai tuttipullosta.  Meillä snapsilasi oli paras ja sujui viikon harjoittelulla. 

Jos osaa laittaa lusikan suuhun, oppinee viikossa pitämään ruuan siinä kun annat palautetta, onnistuiko. Sitten menee n. 1-2 vko kunnes oppii täyttämään lusikan. Ja elämä helpottaa kun lapsi osaa syödä samoja ruokia. 

Vierailija
10/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvolaämmä on pilannut alipainoisen ja huonosyömäisen lapseni ja minun välisen suhteen ainakin liittyen ruokatilanteisiin aloittamalla helvetinmoisen vouhkaamisen syömisestä ja painoasioista juurikin tuossa 10 kk iässä, jolloin hän jo kyseli, että syökö lapsi itse. No ei todellakaan syönyt itse, ei pysynyt ruoka vielä lusikassa eikä kuppi kädessä, vaikka tämä neuvolaämmä oli sitä mieltä, että tuossa iässä sekin homma vissiin alkaa sujua. No meillä alkoi sujua omatoiminen kupista juominen ja syöminen vähän yli 1-vuotiaana. Tarjoa sormiruokaa, jos se on valmis semmoiseen, mutta ei se nyt muutamassa viikossa ja kuukaudessa nälkään näänny, mutta ei se paino siinä ajassa kyllä lähde mihinkään jyrkkään nousuunkaan, jos on valmiiksi alipainoinen. Luultavasti sinun vauvasi ei ole edes alipainoinen vai onko? Vituttaa meidän oma neuvolaämmä, joka juoksutti meitä lisäpunnituksilla ja tässä jo useamman vuoden ajan painokäyrä mennyt tasan sillä omalla alipainoisella käyrällään tasaisesti. Turhaan vaan aiheuttanut minulle paineita ja lapsi kärsinyt siitä. Meidän lapsi on kieltäytynyt syömästä toistuvasti jo monta vuotta ja syö silloin kun syö mitä haluaa. Neuvolassa jankutetaan 5 ateriasta tietyllä kellonlyömällä. Meillä on syöty jotain 3-6 kertaa päivässä, milloin mitenkin. Törkeää pilata lapsen elämä jo ennen 1-vuotissyntymäpäivää tekemällä jostain syömisestä ongelma. Onko sillä edes kaikkia hampaita vielä suussa?

Vierailija
11/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötin väkisin. Lapseni oli todella superhidas muutenkin. Ruokailuun meni aina melkein tunti.

Vierailija
12/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Olen aina ollut jotenkin siinä uskossa että tottahan vauvaa ja pikkulasta täytyy syöttää ikään x asti, ihan kiva jos alkaa "omatoimistumaan". Sori tyhmät kysymykset, mutta mitä kun on ruokana esim keittoja tms löysää ruokaa, miten vauva sitä syö silloin, jos ei lusikointi onnistu vielä?

Ajattelin vastauksistanne rohkaistuneena antaa aamu- ja iltapuurot normaalisti ja muut ruuat saa alkaa sormisyömään itse jos ja kun ei maistu. En siis turhia stressaa :) Eiköhän tuo ihan hyvin voi ja ravintoa sitten saa, ainakin tarmoa riittää.. Hampaita on ylhäällä 4 ja alhaalla kaks, ehkä alas sivuille on tulossa ja niitä aristaa. En kyllä enää viitsi turhaan huudattaa ja yrittää syöttää.

ap

Vierailija
13/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa väkisin syöttää!!! Herranjumala... jos ei syö niin ei syö. Mutta ei väkisin... kamala....

Vierailija
14/14 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:20"]

Syötin väkisin. Lapseni oli todella superhidas muutenkin. Ruokailuun meni aina melkein tunti.

[/quote]

Juuri tätä tarkoitan sillä, mitä on lapsen kärsiminen, kun huonoon syömiseen otetaan liian painostava asenne. Kiitos vaan neuvolaämmä. Tiedän, mitä helvettiä se on, kun lapsi kieltäytyy syömästä lähes joka aterialla ja niillä vähillä kerroilla syö vain pari lusikallista puolen tunnin tai tunnin maanittelun jälkeen ja sitten stoppi. Kohta se sitten huutaa nälkäänsä, kun ei kelpaa syödä ruoka-aikana ja kun ruoan laittaa eteen niin sama rääkyminen että ei syö, sylkee pois ja heittelee lattialle ja ei opi viikossa eikä kahdessakaan ihmisen tavoille. Ja tiedän myös mitä tarkoittaa pakkosyöttäminen. Se ei ole kaunista katsottavaa ja kuunneltavaa, kun lusikka kalahtaa niihin pariin nököhampaaseen vauvan suussa, ja en minä saanut tietysti väkisinkään syötettyä ja punnitusella neuvolaämmä vaan narisi että voivoivoi. Neuvola on ihan yliarvostettu neuvonantopaikka. Ei ne siellä osaa yhtään mitään, eivät aina edes viitsi lähettää eteenpäin tutkimuksiin, haluavat ne hoitsuämmät päteä, vaikkeivat ne mitään lääkäreitä ole. Neuvolahoitsuämmät kyseenalaistavat pahimmillaan erikoilääkäreidenkin käsitykset siitä, kun sattumoisin sitten lääkäripuolella ovat enemmän jalat maassa ja nähneet paljon pahempaakin, että eivät niin vähästä huolestu. Olen todella katkera neuvolalle tästä asiasta, että vasta lääkäri sanoi, että kaikesta huolimatta lapsi vaikuttaa ihan terveeltä eli ei paineita, vaikka onkin "anorektikon" rajalla. Sori, mä vaan provosoiduin tuosta 10 kk iästä, koska meillä kaikki paska alkoi siitä. 11

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi