Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

20 vuodessa katoaa 40% nykyisistä työtehtävistä

Vierailija
14.05.2015 |

On arvioitu, että seuraavan 20 vuoden aikana katoaa 40% nykyisistä työtehtävistä mikä todennäköisesti pitää hyvinkin paikkansa. Automaatio ja robotiikka tulee korvaamaan ja helpottamaan monen työntekoa. Mitäs ajattelit tulevaisuudessa työksesi tehdä ja miten? Aiotko työskennellä täyspäiväisesti ja miten arvioit tulevasi toimeen jos työsi loppuvat tai muuttuvat osa-aikaisiksi? Oletko miettinyt asiaa aiemmin ja oletko varautunut siihen mitenkään?

Kommentit (141)

Vierailija
1/141 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:41"]

Ihmisten kohtaamiseen ja koulutukseen liittyvät alat tuskin automatisoituvat ja poistavat opettajien tarvetta. Aion siis tulvaisuudessakin työskennellä opettajana.

[/quote]

Olen tradenomi ja opiskelin jo 90-luvulla paitsi nauhoitettuja luentoja myös videoyhteyden avulla etäluentoja, joissa opettaja luennoi täydelle luentosalille kahdessa kaupungissa.

[/quote]

Näin. Mikään ei estä käyttämästä tätä mahdollisuutta lukiosta ylöspäin. Peruskouluissa tarvitaan edelleen opettaja lähinnä pitämässä kuria luokassa, mutta miksei koulunkäyntiavustaja voisi käydä laittamassa videon pyörimään ja jää puuttumaan järjestyshäiriöihin?

[/quote]

Hoh-hoh. Oppimiseen tarvitaan motivaatiota, innostamista, patistamista ja ohjaamista ainakin yläkoulun puolella. Se, että jokin video, vaikka sitten kuinka monipuolinen ja seikkaperäinen, pyörii jossakin, ei kyllä kummoisesti varmista oppimista. Se, että oppilas itsenäisesti kelailisisi pätkää edestakaisin tehtäviä tehdessään, vaatisi kovaa sisäistä motivaatiota, jota läheskään kaikilla yläkoululaisilla ei ole. Open pitää olla siellä tönimässä, patistamassa ja rohkaisemassa. Ilman opea yläkoulussa olisi myös äärimmäisen vaikea toteuttaa erilaisia opiskelumuotoja, kuten hallittua kiertopistetyöskentelyä, paritöitä, ryhmätöitä ja yhteistoiminnallisia projekteja. Yläkoululaisten ryhmäjuttuja pitää valvoa ja sen valvojan on eirittäin tarpeellista olla samalla myös perillä opittavasta asiasisällöstä. Ah kuulkaa sitä draaman määrää, mikä mahtuu luokalliseen ysejä! Kyllä ne vain opea kaipaa, mielellään useampaa samaan luokkaan.

Ja totta kai on ilmiselvää, että korkeamman asteen koulutuksessa voidaan hyödyntää videoteknologiaa ja tvt-materiaalein toteutettuja itsenäisesti opiskeltavia etäkursseja ja että näin myös todennäköisesti tulevaisuudessa tapahtuu enenevissä määrin. Mikään ei kuitenkaan voi korvata inhimillistä kohtaamista, ja mielestäni koulutus, josta ihmiskontaktit opettajien/proffien ja opiskelijoiden välillä puuttuvat, on huonoa koulutusta. Ei sillä. Rahakysymyksissä henkisiä arvoja ja laadukkuutta kulttuurisessa ja emotionaalisessa merkityksessä ei varmaankaan arvosteta ensimmäiseksi prioriteetiksi. 

Terv. yläkoulun aineenope

[/quote]

Minä ajattelisin niin, että ala- ja yläasteen opetusta (ja myös oikeastaan lukion) ei voida korvata koneellisesti, koska oikeasti se ei olen niinkään opetusta, vaan 99% kasvatusta. Jos miettii puhtaasti opetusaineita, niin koko peruskoulu on lähinnä vanhan kertaamista, ja tärkeämmässä roolissa on yhteiskuntaan kasvaminen (sääntöjen oppiminen, työkulttuurin omaksuminen, sos. taidot). Se on toki sitten eri asia, että ymmärtävätkö päättäjät tämän, tai sitten joku perusyleismies Pera, joka kirjoittelee lehtien mielipidepalstoille. Pääsääntöisesti kaikki kasvatuksen ja opetuksen alalla työskentelevät kuitenkin tietävät, että peruskoulu on ensisijaisesti kasvatusta, ja sitten vasta opetusta. Kone ei voi kasvattaa, mutta ihminen voi itse oppia koneen avulla kyllä. Peruskoulussa opettajan korvaus koneella olisi kyllä hyvin katastrofaalista, ja sen ymmärtävät onneksi aika monet nuorten ja lasten parissa työskentelevät.

Sen sijaan korkeamman asteen opetuksessa olen vahvasti eri mieltä asiasta. Kone opettaa paremmin kuin huono opettaja, ja antaa enemmän mahdollisuuksia esim tehdä töitä/toteuttaa itseään opiskelun ohella. Ja huonoja opettajia on paljon. Olen käynyt siis opettajakoulutuksen yliopistossa, ja kyllä täytyy rehellisesti sanoa, että huonointa opetusta sain läsnäolopakollisilla kursseilla. Paras opetus oli niillä luennoilla, joissa ymmärrettiin että joskus on järkevämpää lukea hyvä kirja, kuin tehdä pilipaliharjoituksia yliopistolla. Jos ei lasketa mukaan taideaineita, niin läsnäolopakko on lähinnä vain sen vuoksi, että opettaja pääsee siinä helpolla. Laitetaan opiskelijat tekemään keskenään höpöhöpö -tehtäviä , eikä opeteta mitään, ja näin vältytään myös tentin korjauksilta (sillä läsnäolo ja höpöhöpö -tehtävät ovat kurssin suoritus). Sen sijaan jos järjestäisi luentosarjan jonne ei ole läsnäolopakkoa, ja tämän lisäksi luettaisiin hyvä kirja, niin joutuisi oikeisiin töihin: luennon täytyisi oikeasti opettaa jotain, jotta opiskelijat vaivautuisivat sen edes netistä katsomaan/paikalla käymään, ja tenttien laatiminen. Noh, se on kovaa työtä oikeasti. Opetan siis itse tällä hetkellä yliopistossa, ja näen paljon hyvääkin automaatiossa, sillä kaikki opettajat eivät vain ole hyviä työssään.

Vierailija
2/141 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä virkaa ihmisillä ylipäänsä on tulevaisuudessa, jos jo nyt kaipaamme robotteja "elämään" puolestamme? Kertoo aika paljon "elämästä" suomalaisessa yhteiskunnassa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/141 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt hieman aiheen vierestä.. Täällä äidit syyllistää veloja sillä, että "he eivät synnytä uusia veronmaksajia":) 

Itse koen, että lapset on hankittava kohtuudella ja harkinnalla ja heidän kasvattamiseen täytyy panostaa enemmän kuin aiemmin. Se, että tulevaisuudessa on iso joukko toimettomina nuoria (miehiä), ei ole todellakaan hyvä asia. 

Vierailija
4/141 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 08:12"]

Mitä virkaa ihmisillä ylipäänsä on tulevaisuudessa, jos jo nyt kaipaamme robotteja "elämään" puolestamme? Kertoo aika paljon "elämästä" suomalaisessa yhteiskunnassa...

[/quote]

Aika harva kai robotteja suuressa mittakaavassa "kaipaa" osaksi elämään. Mutta meidän tavallisten ihmisten kaipuut ei siinä paljon paina. Robotit tulevat, koska ne palvelevat niiden ihmisten etuja, joilla on eniten rahaa. Se voi olla lyhytnäköistä ajattelua, mutta isojen rahojen etu ei missään muussakaan asiassa ole mitään muuta kuin lyhytnäköistä. Eikä tämä todellakaan ole mikään suomalainen ilmiö.

Mieti nyt miten paljon satsataan rahaa ympäristön tuhoamiseen vain siksi, että ehditään repiä vanhoista teknologian muodoista kaikki rahat irti ennen kuin vihreä teknologia tulee tilalle. Ja vihreä teknologiahan väistämättä kehittyy; voi vaan olla, että se tulee liian myöhään, kun isoilla rahoilla ollaan jo ensin raiskattu koko maapallo. Lyhytnäköistä, sosiopaattista ja itsetuhoista. Mutta kun raha määrää, niin minkäs teet.

Vierailija
5/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automatiikka on työtäni.

Vierailija
6/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:34"]

Miten niin siivous ei katoa? Taitaa olla yksi niistä ensimmäisistä palveluammateista, jotka katoavat.

[/quote]Mihin se katoaa? Siivoavatko työntekijät itse omat sotkunsa, vai lähetetäänkö likaiset vessat,ikkunat ja lattiat Kiinaan? Työnantaja saattaa vaihtua, mutta ei kaikkia maahanmuuttajiakaan pistetä siivoojiksi.

Uusia kiinteistöjä rakennetaan vanhojen lisäksi ja kaikki ne siivotaan. Kotisiivous lisääntyy. Olen tältä alata saanut ensimmäisen vakityön, kun edellinen ei lamasta toipunut entiselleen.

[/quote]

Meinaat siis siivouksen olevan niin monimutkaista työtä, ettei siihen robotit pysty?

[/quote]Et ole selvästi tehnyt ko.työtä. Ensi kerralla, kun vierailet jossain kiinteistössä, mieti miten robotti sen hoitaisi. Vanhainkoti, uimahalli, lastentarha,kauppa...useimmat pieniin huoneisiin sijoitetuissa, ahtaissa ja vanhoissakin tiloissa. On kynnyksiä, raskaita ovia ym. Miten se robotti jonkin täyteenahdetun toimistopöydänkin pyyhkisi? Tyhjentäisi roskiksen? Vaihtaisi roskapussin uuteen? Pintamateriaaleillakin on eroa, jotka ihminen käsittää parhaiten.

Ei sitä ehkä tule ajatelleeksi, mutta kaikki paikat siivotaan, useat enemmän kuin kerran viikossa. Ala on kilpailtu mutta ihmistä ei voi kokonaan korvata millään.

[/quote]

Näkee kyllä, että erikoisalasi on siivous eikä robotiikka...

[/quote]Kiitos. Osaan kyllä alani ja tiedän sen haasteet. Se on paljon paljon muuta kuin mopin kuljettamista- joka sekin täytyy osata tehdä oikein jo oman terveytensä nimissä.

[/quote]

Minä en väitä sinua mitenkään tyhmäksi - on vain päivänselvää, ettet tiedä robotiikan nykykehityksestä yhtään mitään.

Vierailija
7/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:38"]

Esim mitkä kaikki alat häviää

[/quote]

Markettien kassat ovat ihan liipasimella. Itsepalvelukassat on olemassa odottavat lopullista läpilyöntiä.

Vierailija
8/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä suunnittelen IT järjestelmiä. Eli jonkunhan se pitää saada tuo automatiikka suunniteltua, ylläpidettyä, kehittää sitä ja testata. Siinä sitä työsarkaa on.

Vierailija
9/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:24"]

Tulevaisuudessa ajattelin kehittää teknologiaa eteenpäin työkseni.

[/quote]Kehitä sitten se robotti, joka siivoaa vaikka vanhan ihmisen täyteenahdetun kodin.

[/quote]

Ok :)

Vierailija
10/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:36"]

On arvioitu, että seuraavan 20 vuoden aikana katoaa 40% nykyisistä työtehtävistä mikä todennäköisesti pitää hyvinkin paikkansa. Automaatio ja robotiikka tulee korvaamaan ja helpottamaan monen työntekoa. Mitäs ajattelit tulevaisuudessa työksesi tehdä ja miten? Aiotko työskennellä täyspäiväisesti ja miten arvioit tulevasi toimeen jos työsi loppuvat tai muuttuvat osa-aikaisiksi? Oletko miettinyt asiaa aiemmin ja oletko varautunut siihen mitenkään?

[/quote]

Tutkijan hommia ei kyllä robotit korvaa. Haluaisin nähdä sen robotin joka tekisi laadullisia tutkimuksia, haastattelisi, litteroisi, päättäisi teoriat ja metodot, tekisi tekstianalyysit ja naputtelisi koko homman kasaan.

En siis ole huolissani asiasta, koska se ei kosketa minua edes tulevaisuudessa.

Vierailija
11/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:52"]

Miten niin siivous ei katoa? Taitaa olla yksi niistä ensimmäisistä palveluammateista, jotka katoavat.

[/quote]Mihin se katoaa? Siivoavatko työntekijät itse omat sotkunsa, vai lähetetäänkö likaiset vessat,ikkunat ja lattiat Kiinaan? Työnantaja saattaa vaihtua, mutta ei kaikkia maahanmuuttajiakaan pistetä siivoojiksi.

Uusia kiinteistöjä rakennetaan vanhojen lisäksi ja kaikki ne siivotaan. Kotisiivous lisääntyy. Olen tältä alata saanut ensimmäisen vakityön, kun edellinen ei lamasta toipunut entiselleen.

[/quote]Onhan nyt jo olemassa itsestään puhdistuvia ikkunoita ja itsesiivoutuvia vessoja. Lattian hoidon hoitaa robotti-imuri ja -pesuri....

[/quote]Joo. Varmasti nämä kaikki vaihdetaan entisten tilalle... näkisinpä robotit vaikkapa ahtaissa koululuokissa ja rappusissa. Sellaiset, jotka ajattelevat itse, ei tarvittaisi ihmistä ohjaamaan... tiesittekö että koneilla putsataan paljon jo nyt, mutta ei ne yksinään mitään tee.

[/quote]"koneilla putsataan paljon jo nyt, mutta ei ne yksinään mitään tee", vielä.

Ota huomioon, että luokkahuoneita ei välttämättä ole enää samalla tavalla kuin nykyään. Rappuset vaihdetaan luiskiksi....

[/quote]...ja lopulta ihmiset imaistaan putkilla kotoaan, jos eivät astu city-ufoon.

Joopa joo.

Luiskat 3-kerroksiseen taloon, sehän olisi kuin Linnamäen Vekkula.

[/quote]Hissikin on keksitty harvassa paikassa pelkästää rappusia kuljetaan kolmanteen kerrokseen tänäkään päivänä.

Vierailija
12/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:07"]

[/quote]Onhan nyt jo olemassa itsestään puhdistuvia ikkunoita ja itsesiivoutuvia vessoja. Lattian hoidon hoitaa robotti-imuri ja -pesuri....

[/quote]Joo. Varmasti nämä kaikki vaihdetaan entisten tilalle... näkisinpä robotit vaikkapa ahtaissa koululuokissa ja rappusissa. Sellaiset, jotka ajattelevat itse, ei tarvittaisi ihmistä ohjaamaan... tiesittekö että koneilla putsataan paljon jo nyt, mutta ei ne yksinään mitään tee.

[/quote]

No tekniikka kehittyy. Jos 2020 isot autonvalmistajat tuo jo yleiseen myyntiin itsejavat autot niin eiköhän 20 vuodessa ole itse toimivia sliivoaja robotteja?

[/quote]Kuulostaa scifiltä. Esim.uimahallissa altaiden pohjat putsataan roboteilla jo nyt, mutta miten kone toimisi vaikkapa käytävällä ja portaissa- ne puhdistetaan ainakin kahdesti päivässä asiakkaiden läsnäollessa.Väkeä ravaa edestakaisin milloin mihinkin aikaan. Ihmisistä lähtevää likaa on kosteissa tiloissa monenlaista (eritteet, rasva,hiki jne). Se vaatii tarkkaa silmää,kun osa on rakosissa, suihkusermien saumoissa ynnä muissa.

[/quote]Mä en kyllä nää mitään syytä, miks se robotiikka ei toimisi käytävillä ja rappusissa jo nyt. Ja onhan kaiken maailman antureita jotka jo nyt tunnistaa erityiskohteita, kuten saumat ja rakoset. Mikrosirukin on aika uusi keksintö, eikä monikaan olisi osannut ajatella 20 vuotta sitten, mikä on älypuhelin.

[/quote]Sitten ne raput pitäisi uudistaa täysin erilaisiksi, että siinä voi kulkea yhtä aikaa. Asiakaskunta on kaikenikäistä ja kuntoista (pikkulapset, ikäihmiset ym kömpelöt). Normaali käytävä ahtautuu, kun siihen pakkautuu koululuokka, uimaseura jne. Ja ne on ihmisiä, jotka toimii miten sattuu ja mihin aikaan sattuu.

Vaikka kone tekee työn, ihmissilmää ei korvaa mikään. Ihminen kantaa viimeisen vastuun. Kone ei myöskään poimi löytötavaroita, neuvo asiakkaita yhtä hyvin, siirrä huonekaluja-ainakaan vielä. Hoivarobotti voi olla hyvä lisä mutta esim.pienen lapsen hoitajana päiväkodin laitosapulainen vetää pidemmän korren. Koneet hajoaa, teknologia vanhenee. Onhan maatalouskin koneistettu, mutta ihmistä siinäkin tarvitaan eikä jyvä idä sen ihmeemmin kuin ennenkään.

Vierailija
13/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meillä sanottiin siivooja irti ja kyllä, siivoamme ihan itse. Nyt on paljon siistimpää ja homma toimii. Minulla on päävastuu ja muut pitävät huolen omista pöydistää ja hyllyistään, keittiön pöydän siivoaa se, joka viimeisenä sieltä nousee. Nyt  on tullut jo tavaksi, että moni putsailee keittiön pintoja ohimennen taukojen jälkeen, mukavaa vaihtelua istumatyölle. Minä mm. luuttuan lattiat ja pyyhin pölyt yleisistä tiloista. Mutta aika paljon muutkin osallistuvat. Pieni porukka meitä on, joten se toimii. Isommissa firmoissa ei ehkä toimisi.  

Vierailija
14/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:07"]

[/quote]

No tekniikka kehittyy. Jos 2020 isot autonvalmistajat tuo jo yleiseen myyntiin itsejavat autot niin eiköhän 20 vuodessa ole itse toimivia sliivoaja robotteja?

[/quote]Kuulostaa scifiltä. Esim.uimahallissa altaiden pohjat putsataan roboteilla jo nyt, mutta miten kone toimisi vaikkapa käytävällä ja portaissa- ne puhdistetaan ainakin kahdesti päivässä asiakkaiden läsnäollessa.Väkeä ravaa edestakaisin milloin mihinkin aikaan. Ihmisistä lähtevää likaa on kosteissa tiloissa monenlaista (eritteet, rasva,hiki jne). Se vaatii tarkkaa silmää,kun osa on rakosissa, suihkusermien saumoissa ynnä muissa.

[/quote]

Ei ehkä edes tarvita siivoajaa. On jo nyt kehitteillä likaa syövää bakteeristoa jonka ideana on että se poistaa siivouksen tarpeen. 

On myös ihan tason puhdistajia eli jokaisella rappusella voi olla oma puhdistaja eikä siellä tarvitse ravata mikään robotti. 

Tapoja on monia. 

[/quote]Syökö se purkat ja karkkipaprut lattialta, niin että joka päivä on siistiä?;)...

Kosteissa tiloissa tuo olisi tervetullut uutuus, koska se vähentäisi veden ja kemikaalien kulutusta. Ihan eri asia on, milloin siitä saataisiin niin edullinen versio että se olisi kaikkien käytössä.

Vierailija
15/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:49"]

Vaikka kone tekee työn, ihmissilmää ei korvaa mikään. Ihminen kantaa viimeisen vastuun. Kone ei myöskään poimi löytötavaroita, neuvo asiakkaita yhtä hyvin, siirrä huonekaluja-ainakaan vielä. Hoivarobotti voi olla hyvä lisä mutta esim.pienen lapsen hoitajana päiväkodin laitosapulainen vetää pidemmän korren. Koneet hajoaa, teknologia vanhenee. Onhan maatalouskin koneistettu, mutta ihmistä siinäkin tarvitaan eikä jyvä idä sen ihmeemmin kuin ennenkään. 

[/quote]

Minä olen kanssasi samaa mieltä, mutta kerropa tämä niille tahoille, jotka kovalla vimmalla ajavat automatisoitunutta yhteiskuntaa. Tässä ei toimita niin, mikä on mukavinta vaan järkevintä, vaan periaatteella "jos se on mahdollista, se tulee tapahtumaan". Ja nykytilanteessa kaikki on jo mahdollista.

Vierailija
16/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:57"]

[/quote]

Meinaat siis siivouksen olevan niin monimutkaista työtä, ettei siihen robotit pysty?

[/quote]Et ole selvästi tehnyt ko.työtä. Ensi kerralla, kun vierailet jossain kiinteistössä, mieti miten robotti sen hoitaisi. Vanhainkoti, uimahalli, lastentarha,kauppa...useimmat pieniin huoneisiin sijoitetuissa, ahtaissa ja vanhoissakin tiloissa. On kynnyksiä, raskaita ovia ym. Miten se robotti jonkin täyteenahdetun toimistopöydänkin pyyhkisi? Tyhjentäisi roskiksen? Vaihtaisi roskapussin uuteen? Pintamateriaaleillakin on eroa, jotka ihminen käsittää parhaiten.

Ei sitä ehkä tule ajatelleeksi, mutta kaikki paikat siivotaan, useat enemmän kuin kerran viikossa. Ala on kilpailtu mutta ihmistä ei voi kokonaan korvata millään.

[/quote]

Näkee kyllä, että erikoisalasi on siivous eikä robotiikka...

[/quote]Kiitos. Osaan kyllä alani ja tiedän sen haasteet. Se on paljon paljon muuta kuin mopin kuljettamista- joka sekin täytyy osata tehdä oikein jo oman terveytensä nimissä.

[/quote]

Minä en väitä sinua mitenkään tyhmäksi - on vain päivänselvää, ettet tiedä robotiikan nykykehityksestä yhtään mitään.

[/quote]En tiedäkään. Tiedän vain, että kehitys vaatii muutakin kuin robotiikkaa. Esim. kiinteistöjen huomattavia muutoksia. Niihin ei monissakaan paikoin ole varaa.

Vierailija
17/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:49"]

[/quote]

Minä olen kanssasi samaa mieltä, mutta kerropa tämä niille tahoille, jotka kovalla vimmalla ajavat automatisoitunutta yhteiskuntaa. Tässä ei toimita niin, mikä on mukavinta vaan järkevintä, vaan periaatteella "jos se on mahdollista, se tulee tapahtumaan". Ja nykytilanteessa kaikki on jo mahdollista.

[/quote]

Korjaus: siis tässä ei toimita niin, mikä on mukavinta ja järkevintä.

Mukavinta ja järkevintähän olisi kehittaa sellainen yhteiskunta, jossa työt helpottuvat, mutta työllisyys ja inhimillinen kosketus kuitenkin säilyy. Mutta kun maailmanlaajuisesti kehitystä ollaan voimakkaasti ohjaamassa juuri pois siitä inhimillisestä kosketuksesta.

Vierailija
18/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:55"]

[/quote]En tiedäkään. Tiedän vain, että kehitys vaatii muutakin kuin robotiikkaa. Esim. kiinteistöjen huomattavia muutoksia. Niihin ei monissakaan paikoin ole varaa.

[/quote]

Mutta kun ei vaadi. En ihan oikeasti jaksa vängätä tästä enää, mutta luultavasti jo muutaman vuoden päästä siivousroboteille ei yksikään nurkka, porras, rako tai tungos ole minkäänlainen ongelma.

Vierailija
19/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:24"]

Tulevaisuudessa ajattelin kehittää teknologiaa eteenpäin työkseni.

[/quote]Kehitä sitten se robotti, joka siivoaa vaikka vanhan ihmisen täyteenahdetun kodin.

[/quote]

Ok :)

[/quote]Opeta se myös keskustelemaan säästä ja nauttimaan pullakahvit, kun niistä ei sovi kieltäytyä vaikka olisi mikä kiire -entisenä kotisiivoojana tiedän... :) Oikeastaan sen saisi lähettää niiden sosiaalitapausten luokse, joiden kämpässä on hepatiittiriski jo ovella.

Vierailija
20/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:11"]

[/quote]"koneilla putsataan paljon jo nyt, mutta ei ne yksinään mitään tee", vielä.

Ota huomioon, että luokkahuoneita ei välttämättä ole enää samalla tavalla kuin nykyään. Rappuset vaihdetaan luiskiksi....

[/quote]...ja lopulta ihmiset imaistaan putkilla kotoaan, jos eivät astu city-ufoon.

Joopa joo.

Luiskat 3-kerroksiseen taloon, sehän olisi kuin Linnamäen Vekkula.

[/quote]Hissikin on keksitty harvassa paikassa pelkästää rappusia kuljetaan kolmanteen kerrokseen tänäkään päivänä.

Hissit peruskouluihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän