Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko menneisyys lupa halveksia ihmistä loputtomiin?

Vierailija
14.05.2015 |

Kyse on mun äidistä, joka haukkuu mua sen takia koska olin lapsuudessa sijoitettuna laitoksiin. Tänään se kuuli yhestä tuntemastaan tytöstä, joka on joutunut toiseen laitokseen, jossa ei saa mitään tehdä, kun tulee sanktioo pienestäkii jutusta. Mun veli siihen tokas että pitäähän ne ongelmanuoret sellasiin paikkoihin pistää kun ei ne kouluja muuten käy. Äiti katto mua halveksivasti ja sano että eihän nuo käy laitoksestakaan.

Vittu oikeesti! Siitä, kun olin viimeisimmän kerran laitoksessa on jo 5-vuotta! Mitenkä kauan nuo aikoo siitä jankata! Aina tietyin väliajoin kun äiti ja veli on samassa paikassa ni puhuvat haukkuen ja halveksuen, haukkuvat mua siinä samalla, puhuvat niinku mä en olis kuulemassa!!! Vieläpä kun ne ei tiedä mistään laitoselämästä tai vastaavasta mitään!

Ja sit se on varmaan 2-vuoden ajan jankannu sitä että "kyllä minä olin jo sinun iässäs töissä." Joo, kun nykyään ei oo sama työtilannekaan kun sillon joskus vuonna nakkiperuna. Se ite vertaa mua itteensä. "Minä tein sitä ja tätä jo sun iässäs, mut sä et osaa koskaan tehdä mitään." Ite se kokee olevansa niin h**vetin täydellinen joka kohdassa. 

Kaikkien mun sisarusten ja JOPA siskojen lasten kuullen haukkuu ja arvostelee. Joka ikisessä asiassa. Se kuulemma hoitaa kissatkin paremmin. (Joo, ei tiiä ees kissojen oikeeta luovutusikää, kun siitäkin tuli puhetta...) Ja sit jos se joskus tulee käymään mun luona, ni jättää kaikki jälkensä siivoomatta. Keittää kahvia, ni se kahvi jää siihen keittimeen ja sit seur.kerralla valittaa ku onpa p*skaa kahvia. (Olis ed.kerralla pessyt homehtuneen keittimensä paremmin!) Ja kun mä en oo sitä kahvinkeitintä tänne ostanut, äiti sen tänne toi että voi joskus kahvilla käydä. (Onneks ei oo ihan hetkeen ainakaan tulossa..)

Tätä sotatannerta on jatkunut varmaan jo 5-vuotta, vaikka 3-vuotta oon asunut omillani. Keväällä kun tein yhteishaun, ni äiti vaan kyseli että mihinkäpä hait. Sit sanoin mihin hain, ni vastaus oli että älä ees alota sitä koulua kun et sinä kuitenkaan sitä käy. Ai jos on joskus lopettanut koulun kesken, ni se tarkoittaa sitä että niin tekee aina!

Alkaa tuntua taas siltä että ainoo vaihtoehto on laittaa välit poikki joksikii aikaa tuohon taas. Ei vaan toisaalta jaksa sitä, kun vaikka sanois että älä soita, en jaksa kuunnella v'ttuiluas, haluan olla rauhassa. Ni menee 2-3 päivää, ni äiti soittaa häkeen kun on huolissaan. Miks se on huolissaan jos se vaan haukkuu ja halveksii? Jopa käskenyt itsemurhan tekee. Miks se välittää jos sen elämän tehtävä on vaan haukkua??

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan nuo sinun läheiset kusipäitä ainakin kirjoituksen perusteella ja jos oikeasti tuntuu siltä, että he eivät tuo mitään muuta kuin negatiivisuutta ja pahaa oloa elämään, niin laita välit poikki.

Minä en ainakaan kuuntelisi vittuilua ja pään aukomista loputtomiin. Ei kaikkea tarvitse sietää vaikka olisi kuinka läheisiä ihmisiä.

Vierailija
2/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 01:48"]

No onhan nuo sinun läheiset kusipäitä ainakin kirjoituksen perusteella ja jos oikeasti tuntuu siltä, että he eivät tuo mitään muuta kuin negatiivisuutta ja pahaa oloa elämään, niin laita välit poikki.

Minä en ainakaan kuuntelisi vittuilua ja pään aukomista loputtomiin. Ei kaikkea tarvitse sietää vaikka olisi kuinka läheisiä ihmisiä.

[/quote]

Oon pari kertaa viimesen vuoden aikana yrittänytkii laitella välejä poikki. Äiti tekee sen että soittaa hätäkeskukseen ja sanoo olevansa huolissaan jos en vastaa, vaikka tietäis ettei mulla oo mitään hätää.

Se sano jo joskus vuosi sittenkii että jos koskaan katkaisen siihen välejä, ni se kostaa sen soittamalla poliisit mun luo. Tehnyt sen 3 turhaan vuoden aikana.

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa vaikealta tilanteelta. Mielestäni on turha hieroa entisiä epäonnistumisia toisen naamaan, se on lähinnä ilkeyttä. Toki vastuullinen vanhempi kannustaa työnhakuun jos nuori ei ole koulussa eikä töissä, mutta sekin tulisi tehdä järkevästi, ei halveksunnan kautta.

Ehkäpä pieni etäisyys auttaisi teitä nyt. 

Sinuna laittaisin viestin jos äiti soittaa, että et ehdi puhua. Jos sitten väittää häkelle että et vastaa puhelimeen, saa sakot perättömästä hätäpuhelusta.

Vierailija
4/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt en kyllä ymmärrä yhtään, miten sun äiti vois olla oikea ihminen arvostelemaan sua laitostaustan takia. Eikö sillä pikemminkin luulis olevan huono omatunto, että jouduit sellaiseen. Senhän vastuulla sä olet ollut? Vai oliskohan tossa sen suhtautumisessa juurikin siitä kyse, että kokee syyllisyyttä ja projisoi sen sitten noin?

Vierailija
5/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai toisen ihmisen halveksimiseen välttämättä mitään lupaa tarvita. 

Vierailija
6/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 01:52"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 01:48"]

[/quote]

Oon pari kertaa viimesen vuoden aikana yrittänytkii laitella välejä poikki. Äiti tekee sen että soittaa hätäkeskukseen ja sanoo olevansa huolissaan jos en vastaa, vaikka tietäis ettei mulla oo mitään hätää.

Se sano jo joskus vuosi sittenkii että jos koskaan katkaisen siihen välejä, ni se kostaa sen soittamalla poliisit mun luo. Tehnyt sen 3 turhaan vuoden aikana.

-Ap

[/quote]

Laita äidillesi tekstari että laitat nyt välit poikki koska et jaksa jatkuvaa haukkumista. Sano että olet turvassa etkä aio tehdä mitään harkistematonta, mutta tilanne on nyt niin tulehtunut ettet jaksa enää. Kun sitten poliisit tulevat, näytä lähettämäsi viesti ja kerro että äitisi on tehnyt samaa ennenkin. Johan luulisi lopettavan kun saa seuraamuksia.

Olethan kuitenkin täysi-ikäinen? Ellet, se voi hankaloittaa tilannetta.

Muistutat kyllä tosi paljon mun yhtä kaveria. Sillä jäi yksi koulu kesken ja se on ollut laitoksessa joskus, ja nyt sen äiti ei päästä asiaa millään menemään vaan haukkuu ja mollaa koko ajan. Manaa epäonnistumista aina kun tyttö yrittää jotain. 

Vierailija
7/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko äitisi jotenkin sairas(tiedostettu sellaiseksi)onko esim.piirteitä narsismista?

Vierailija
8/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä välit poikki vaan, äitis on kiusaaja.

Vierailija
9/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae itsellesi apua esim.psykologin luona käymällä.en nyt tarkoita että olet jotenkin tyhmä tms.vaan voisit ihan oikeasti saada apua sinua askarruttaviin menneisyyden asioihin ja saada selvennystä myös siihen miksi äitisi käyttäytyy noin.

Vierailija
10/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun äiti ei edes halua sun menestyvän. Sun haukkuminen on hänen ongelmansa. Suosittelen katkaisemaan välit. Koska sulla menee turhaa energiaa tohon riitelemiseen. Energiaa, jonka voisit käyttää elämän kohentamiseen.

Ei ole ollenkaan myöhäistä muuttaa elämän suuntaa. Katkaiset välit, menet sinne kouluun, tentti tentiltä olet lähempänä valmistumista. Mutta jos jäät ihmettelemään äitisi käytöstä ja käymään oikeutta siitä asiasta, jumitut itse menneisyyteen. Ei tollaset sukulaiset lopeta ikinä, koska niillä on tarve tohon käytökseen olemassa. Omat virheet ja oma paha olo pyritään peittämään siirtämällä huomio suhun.

Vierailija
11/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 02:03"]

Hae itsellesi apua esim.psykologin luona käymällä.en nyt tarkoita että olet jotenkin tyhmä tms.vaan voisit ihan oikeasti saada apua sinua askarruttaviin menneisyyden asioihin ja saada selvennystä myös siihen miksi äitisi käyttäytyy noin.

[/quote]

Mä käyn kyllä terapiassa... Siitäkin äiti sai siskon kautta aiemmin jotain vihiä, ni hirvee haukkuminen alkoi heti. Ja sitten ku tuli joku riita, ni huus pää punasena että mee nyt sinne psykiatris luo, apua tunnut tarviivan!!

Ja oon täysikäinen, yli 20.

-ap

Vierailija
12/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Monet ketkä tuomitsee toisia tekee sitä ihan omista vajaavaisista henkisistä lähtökohdista, ennakkoasenteista, huhuista ja kateellisuudesta. Tällaiset ihmiset eivät suostu näkemään, eivätkä halua nähdä sitä kuinka paljon työtä joku on tehnyt ja tekee joka ikinen päivä saadakseen itselleen paremman elämän. Kaikilla on oikeus muutokseen ja paremman tavoitteluun. Menneisyyttään ei voi muuttaa mutta tulevaisuuden eteen voi tehdä töitä. Jätä ne inisijät ja urpottajat omaan arvoonsa ja mene vaan rohkeasti eteenpäin. Tsemppiä!

Vierailija
13/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun äitis takiahan sinne laitokseen jouduit.

Vierailija
14/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuksumaista

Vierailija
15/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä terapeutti on sulle sanonut tuosta äitisi käytöksestä? Se, että olet tarvinnut erityistä tukea, eli laitoshoitoa kesken kasvusi, ei ole mikään maailmanloppu, eikä siitä kannata syyllistää itseään. Sulle tekisi varmasti todella hyvää lukea muiden laitoshoitoa tarvinneiden ihmisen elämästä, koska se tosiaan voi olla vaan yksi kuoppa tässä elämän tiellä, ja siitä porskutetaan hyvin eteenpäin, jos vain saa tukea elämäänsä. Monilla onnellisilla ihmisillä on ollut hankala nuoruus aikanaan.

Kukaan ihminen ei ole ansainnut mollaamista ja haukkumista, ja mietin että sulla on varmasti melko heikko itsetunto äitisi vuoksi. Äitisi tekee väärin, on hänen hommansa olla sinun tukenasi tässä elämässä. On yllättävän paljon vanhempia, jotka sabotoivat lapsensa elämää väheksymällä ja kampittamalla, ja tekemällä suuren numeron pienestäkin elämän vaikeudesta. Näihin vanhempiin voi hyvällä omallatunnolla ottaa etäisyyttä.

Vierailija
16/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet täysi-ikäinen ja oikeasti haluat katkaista välit, sinulla on oikeus kadota vanhemmiltasi. Voit esimerkiksi muuttaa, olla ilmoittamatta osoitetta, vaihtaa puhelinnumeroa. Jos perääsi soitetaan poliisit, sinä voit ihan vapaasti kertoa poliiseille että ole vapaaehtoisesti kadonnut ja halunnut katkaista välisi eikä sinulla ole hätää. Tämä kun jää poliisin tietoon, he eivät enää montaa kertaa perääsi tule. He eivät myöskään saa kertoa olinpaikkaasi, vaikka äitsi tekisikin sinusta ilmoituksia.

Vierailija
17/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:37"]Se pahan puhuminen tulee aina sieltä omasta huonosta olosta. Kaikille ei ole kauhalla annettu.
[/quote]Ai, en ole tuota ennen ymmärtänytkään. Kiitos valaistuksesta.

Vierailija
18/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 jatkaa ... tosin siinä tapauksessa jos sinulle on määrätty edunvalvoja, on tilanne aivan toinen.

Vierailija
19/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun äidilläs on ongelma eikä se ongelma ole sinä. Sinun laitokseen joutumisesi - taustojasi en tiedä - on hyvinkin voinut johtua hänestä ja kotonasi vallinneesta ilmapiiristä. Terve äiti  ei lastaan hauku vaan tukee ja kannustaa sekä ojentaa silloin kun jälkeläinen on tekemässä harkitsemattomia ratkaisuja.

Laita välit poikki vaan. Annan luvan ;). Suosittelen myös sinua hakeutumaan jonnekin käsittelemään suhdettasi äitiisi jotta saisit sen pois päiväjärjestyksestä ja sinulla olisi mahdollisuus onnellisempaan elämään - ilman äitiäsi.

Terkuin yksi äiti

Vierailija
20/21 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro enää mitään oleellista elämästäsi, niin ei saa aineksia, älä selittele valintojasi. Puhelut voivat olla ihan miimaata ja kysele pikemmin itse, mitä äidille kuuluu. Poliisille voit tosiaan kertoa, että pistäkää vastaisen varalle muistiin tämä kuvio, ettei turhaan tarvitse käydä. Päätät itse, kenen kanssa haluat olla tekemisissä. Voithan vaihtaa puhelinnumeron ja vaikka muuttaa tuntemattomaan osoitteeseen muutamaksi vuodeksi. Jos sinulla on ollut nuorena vaikeaa, niin siinä ei ole mitään hävettävää. Selvittäköön aikuinen ihminen omat häpeäkompleksinsa ihan keskenään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi