Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nonni, viherpeukalot! Milloin on oikea aika laittaa siemenet itämään?! Helmikuussako heti jo?

Vierailija
16.01.2022 |

Milloin pitää laittaa itämään jos haluaa valmista kesäksi? Tomaatit ja kukat?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä siemenlipukkeissa on kylvämisohjeet.

Vierailija
2/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://kotiliesi.fi/koti/puutarha/kylvokalenteri/

Tuolta katselet, milloin mitäkin kannattaa laittaa itämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue sieltä siemenpussin takaa.

Vierailija
4/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtikuussa alkaa olla valoa tarpeeksi.

Vierailija
5/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkukista laitan tammikuussa itämään ainakin orvokin , keijunmekon ja päivänsinen. Tomaatit laitan helmikuussa. Nämä nyt tuli äkkiseltään mieleen.

Vierailija
6/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee sähköpostiin Puutarhurin perjantaiposti, ja siinä oli tästä viime viikolla juttua:

" – – siemenpusseissa olevat kylvöajathan ovat käytännössä suoria käännöksiä Eurooppalaisilta siementoimittajilta ja ne tarkoittavat yleensä aina heidän kylvöaikoja ei meidän. Tämä on hyvä huomioida ja se koskee etenkin niitä siemeniä, joiden kylvöajat olisivat tammi-helmikuussa. Koska meillä luontaisen valonmäärä on selvästi vähäisempi kuin Euroopassa. – – minua ainakin harmittaa aina, kun kylvökset on tehty hyvässä uskossa pusseissa olleiden ohjeiden mukaan, mutta käytännössä meidän valo-olosuhteisiimme nähden ihan liian aikaisin. Tulee venyneitä taimia, ongelmia tilan suhteen."

https://www.puutarha.com/blogs/puutarhurin-kerho/puutarhurin-perjantaip…

Vierailija
7/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eeei, vielä pitkään aikaan, jos normaalissa huoneolosuhteissa kasvatat. Siemenet kyllä itävät vauhdilla, kun on oikea aika.

Vierailija
8/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt laitat mm orvokit, tomaatit ja jotkut chilit. Muut myöhemmin.

Vierailija
9/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://kotiliesi.fi/koti/puutarha/kylvokalenteri/

Tuolta katselet, milloin mitäkin kannattaa laittaa itämään.

Kodin ja puutarhan kuukalenteri- haulla löytyy oikea kylvökalenteri, jonka mukaan olen jo liki 40 vuotta tehnyt. Huvikseni myös muina päivinä, kuin niinnä kylvöpäivinä kylvnyt, ja huomannut miten suuri ero on vaikka vain yhden päivän erolla oikeaan kylvöpäivään.

Minä tilasin aikoinaan sen kirjan, sen vuodet loppui jo pari vuotta sitten ja tuolloin julkaistiin lisälehdet aina 2025 asti. Varmaan sitten taas tulee uudet lisälehdet. Mutta näkeehän nuo nyt netistäkin, jollei jostain syystä lakata julkaisemasta.Lisälehti maksoi muistaakseni 7e postikuluineen.

Vierailija
10/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse vielä laittaa tomaatteja, ehtii hyvin vielä maalis-huhtikuussa.

Vierailija
11/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kasvivalot, nyt on oikea aika kylvää. Ehtii saada enemmän satoa kesän aikana. Ilman kasvivaloa on turha yrittää liian aikaisin.

Vierailija
12/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee sähköpostiin Puutarhurin perjantaiposti, ja siinä oli tästä viime viikolla juttua:

" – – siemenpusseissa olevat kylvöajathan ovat käytännössä suoria käännöksiä Eurooppalaisilta siementoimittajilta ja ne tarkoittavat yleensä aina heidän kylvöaikoja ei meidän. Tämä on hyvä huomioida ja se koskee etenkin niitä siemeniä, joiden kylvöajat olisivat tammi-helmikuussa. Koska meillä luontaisen valonmäärä on selvästi vähäisempi kuin Euroopassa. – – minua ainakin harmittaa aina, kun kylvökset on tehty hyvässä uskossa pusseissa olleiden ohjeiden mukaan, mutta käytännössä meidän valo-olosuhteisiimme nähden ihan liian aikaisin. Tulee venyneitä taimia, ongelmia tilan suhteen."

Minä ostin jo parivuottasitten kasveille tarkoitetun loisteputkilampun, on ärsyttävää punertavaa valoa, mutta keittiön työpöydällä on paljon tilaa kasvien idätys- ja pikkutaimille. Sitten kun on vähän kasvaneet vien ne viileämpään yläkertaan, kaikki ikkunanaluset on täynnä, kahdessa kerroksessa niitä pieniä kasvulaatikoita.  Ei se loisteputki mikään halpa ole, mutta hyvin on asiansa ajanut....että ei tuo, mikä tuossa mainoksessa on, mikään ainutlaatuisuus tosiaankaan ole.Loisteputki oli halvempikin kin tuo. Loisteputki antaa koko pituudeltaan valoa riittävästi

työpöydän levyiselle kasvatukselleni.Se on nimenomaan taimikasvatukseen tarkoitettu valo, punertava ihmis silmään, mutta kasveille hyvä.

Vierailija
13/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy kukkien kylvöaikaa. Lajeissa on myös suoraan maahan kylvettäviä, esim. kehäkukat. Kaikki eivät tarvitse esikasvatusta. Tomaatin kylvöaika riippuu myös monesta tekijästä kuten lajikkeesta, viljelyvyöhykeestä ja jatkokasvatuspaikasta (avomaa, kasvihuone, parveke...) Saadaksesi tukevia taimia, älä kylvä liian aikaisin ilman oikeaa kasvilamppua. Tomaatin taimi on valmis kasvihuoneeseen noin kahden kuukauden esikasvatuksen jälkeen. Chilin voit kylvää nyt.

Vierailija
14/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ja sama kirjoissa. Niissä päästään jo nostamaan ensimmäisiä satoja kun Suomessa päästään vasta istuttamaan.

Vierailija
15/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti kylvän tomaatit aprillipävänä ja kasvihuonekurkut vappuna. Siirto kasvihuoneisiin hallariskin mentyä.

Vierailija
16/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chilit voi kylvää nyt. Tomaatin esikasvatusaika on 2 kk eli vasta maaliskuun lopulla kannattaa kylvää ne. Liian aikaisin kylvetyistä taimista tulee valonpuutteessa pitkiä ja honteloja, kaatuilevat. 

Vierailija
17/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehdi enää huhtikuussa. Tai ehtii toki kasvattaa, mutta ei ne ehdi tomaatteja tekemään.

Itse laitan samettikukat ja tomaatit viimeistään helmikuussa. Samettikukka kukkii jo, kun sen saa ulos, eikä tarvitse puolta kesää odotella, että alkavat kukkimaan.

Kun siemenet on itäneet, kasvi pidetään suht viileässä, ettei kasva vain pitkää honteloa vartta, vaan kasvu on hillittyä. Tulee samettikukan taimistakin tulevia eikä kasva varret kieroon.

Chili täytyy myös laittaa ajoissa. 

Vierailija
18/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehdi enää huhtikuussa. Tai ehtii toki kasvattaa, mutta ei ne ehdi tomaatteja tekemään.

Itse laitan samettikukat ja tomaatit viimeistään helmikuussa. Samettikukka kukkii jo, kun sen saa ulos, eikä tarvitse puolta kesää odotella, että alkavat kukkimaan.

Kun siemenet on itäneet, kasvi pidetään suht viileässä, ettei kasva vain pitkää honteloa vartta, vaan kasvu on hillittyä. Tulee samettikukan taimistakin tulevia eikä kasva varret kieroon.

Chili täytyy myös laittaa ajoissa. 

Aikaisella tomaatin kylvöllä joudut hidastamaan taimien kasvua viileässä pitämisellä. Kaksi kuukautta esikasvatusta riittää yleensä mainiosti huoneenlämmössä hyvässä valossa.

Vierailija
19/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ja sama kirjoissa. Niissä päästään jo nostamaan ensimmäisiä satoja kun Suomessa päästään vasta istuttamaan.

Kirjojen kuvissa on sellainenkin ihme, että keväällä ja syksyllä ja kesällä, eri aivan eri aikoina kukkivat kaasvit kukkii oikein komeasti samaan aikaan. Sitä tavoitellessaan on moni harrastuksensa alussa oleva luovuttanut, koska ei saa millään onnistumaan kuvien kaltaisia istutuksia.

Vierailija
20/23 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjojen kuvissa on sellainenkin ihme, että keväällä ja syksyllä ja kesällä, eri aivan eri aikoina kukkivat kaasvit kukkii oikein komeasti samaan aikaan. Sitä tavoitellessaan on moni harrastuksensa alussa oleva luovuttanut, koska ei saa millään onnistumaan kuvien kaltaisia istutuksia.

Tässsähän olisi markkinarakoa palstan viherpeukaloille. Suomen oloihin sopiva aloittelijan opas!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan