Hesari: Ihminen on vieraslaji
Hesarissa vihreältä ideologialta maistuva pakina ihmisestä, jonka ei pitäisi olla täällä. Seuraava pakina käsittelee sitä, mihin ilo ja elämänhalu on kadonnut. Kommenttipalstalla ihaillaan, kuinka oikeassa pakinoitsija on. Ratkaisut vaan on aika vähissä pakinoitsijalla.
Kommentit (106)
Oi, mitä moraaliposeerausta. Mielipiteet ilman konkreettisia tekoja ovat sitä itseään. Jos kokee olevansa vieraslaji ja tämän olevan eettisesti väärin, niin asialle kuuluu tehdä jotain eikä vinkua ahdistuksestaan lehdessä.
Luin jutun aamulla. Minusta se oli hyvin kirjoitettu, hauska ja myös ajatuksia herättävä.
Olen ällistynyt luettuani tämän keskustelun.
Ihmiset ovat tulleet tänne samalla, kuin elikotkin; vetäytyvän jäätikön reunaa seuraten ja se on ottanut täältä paikkansa, joka on pärjännyt. Se on sitten lajikohtainen voivoi, jos ei pärjännyt.
Nykyiset cityvihreät ovat urbaanieläjiä, monet yhteiskunnan tuella.
Normiluontoon, joka on oikeasti vihamielinen paikka, heistä ei olisi.
"Se on sitten lajikohtainen voivoi, jos ei pärjännyt."
No, voivoit sitten Neandertaleille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa pakina herättänyt tunteita. Mutta niin kai sen on tarkoituskin. Eniten silloin, kun ironian taju puuttuu. Linkki pakinan määritelmään alla, josko se vähentäisi pahastusta. Ja alimpana linkki itse pakinaan.
Joo. Mutta pitää pakinassakin olla taustalla joku logiikka ja järki. Kun mietit pakinan maailmankuvaa, ei juuri kyynisemmäksi ja pahantahtoisekmaksi voi mennä.
Perustele. Mielestäni kirjoittaja on nimenomaan ihmiskunnan ja muiden eläinten puolella. Samoin oli Pentti Linkola.
Vierailija kirjoitti:
Oi, mitä moraaliposeerausta. Mielipiteet ilman konkreettisia tekoja ovat sitä itseään. Jos kokee olevansa vieraslaji ja tämän olevan eettisesti väärin, niin asialle kuuluu tehdä jotain eikä vinkua ahdistuksestaan lehdessä.
Me vihreät teemme koko ajan. Halveksimme valkoista heteromiestä yli kaiken ja kärräämme karvaunelmia Suomeen.
Pakinasta huokuu hieman lapsellinen usko Jacques Rousseau ideaaliin jalosta villistä :D
Vierailija kirjoitti:
Pakinasta huokuu hieman lapsellinen usko Jacques Rousseau ideaaliin jalosta villistä :D
siis: Rousseaun
Vierailija kirjoitti:
Postmodernissa maailmassa järjen on korvannut tunne, logiikan mielikuvat.
Hahhah. Mietipä nyt miten maailmaa ovat muovanneet esim. uskonnot. Silkkaa fiktiota joilla on vedätetty itseä ja muita.
Maailmaa ovat aina muovanneet täysin hatusta vedetyt uskonnot ja ismit.
Vierailija kirjoitti:
Eikös näistä vieraslaji tulkinnoista joku saanut sytteen kiihottamisesta?
Väitti väärin perustein, pyytämättä ihan erilaiseen ympäristöön, tuhansien kilometrien päästä tulleita sellaisiksi, ei kantiksia.
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun aamulla. Minusta se oli hyvin kirjoitettu, hauska ja myös ajatuksia herättävä.
Minä ajattelin aika samaa, pidin ajatuksia herättävänä ja hauskanakin. Pidin juttua muistutuksena siitä, että ihmisen ei pitäisi unohtaa omaa rooliaan luomakunnan osana sekä kriittistä suhtautumista omaan toimintaansa. Tajusin jutun potentiaalisen ahdistavuuden, mutta itse ahdistuin vasta kun luin näitä kommentteja. Osalla kommentoijista mennyt todella ihon alle. Mutta tottahan monet jutussa esitetyt asiat ovat, ja ehkä juuri siksi herättävät ahdistusta. Eihän se kieltämättä ole kiva ajatella kuuluvansa moiseen eläinlajiin. Mutta kai nuo asiat silti saa ääneen sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut yhteyttä Hesariin ja sen jutun kuvituksen vihapuheeseen. Ihanko oikeasti meillä metsuri on valtakunnanvihollinen numero yksi? Samaan aikaan Helsinki kaataa kuorma-autokaupalla likaista ja maskeilla kyllästettyä lunta suoraa mereen, Lahti ohjaa poikkeusluvalla lähes puhdistamatonta jätevettä Porvoonjokeen ja Talvivaaran kaivos saa jatkaa toimintaansa, vaikka sen vaikutukset ulottuvat vesistöihin sadan kilometrin säteellä.
Ja sitten meillä on kuvassa metsuri työssään mahdollistamassa metsien uudistumisen siten, että ketulla on yhä jäniksiä (näitä puskissa piileskeleviä töpöhäntiä) ravinnokseen.
Outoa, että kaupungistuminen ei ole paha asia eläimille.
Hesari on kaupunkilaisten lehti ja ajaa heidän agendaansa.
Vierailija kirjoitti:
Hesari on kyllä niin sairas lehti ku olla ja voi.. Hesarin mukaan kaikkien ihmisten pitäisi nirhata itsensä, jotta maailma pelastuu. Kaikkein pahimpia ihmisiä on tietenkin suomalaiset. Ainut syy miksi joskus eksyy hesarin sivuille on se, kun vaikka twitterissä kiertää joku aivan älytön aivopieru ja linkki hesariin, niin että voiko tämä olla totta. Kyl sitä silleen hupilehtenä lukee, vaikka tän hupilehden läpät lähinnä oksettaa.
Saisiko esimerkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Et siis projisoinut tekstiä itseesi, koska ethän sinä tietenkään voi kuulua tekstin vieraslajiin, kuten kuvan metsuri tietysti kuuluu. Näin minäkin sen koin, en kokenut pakinan representaation ihmisestä koskevan minua.
Cathos kirjoitti:
Tottahan tuo on. Ihminen kun on noussut maihin missä tahansa, eläimistö ja ympäristö on tuhoutunut. Ennemmin toivotan jonkin villiruusun tai Fasaanin tervetulleeksi uudelle saarelle kuin ihmisen.
Oikeistoideologiaanhan tämä tuohoaminen ja rahan teko kuuluu oikein iskemättömästi. Se varmaankin sokaisee näkemästä sitä, että tällä pallolla on muitakin kuin ihminen, eikä ihminen tule pärjäämään ilman luontoa.
Todsin kaikkein huolettomammin ovat ympäristöä tuhonneet maat, joissa oli/on vallalla vasemmistoideologia sen kehittyneimmässä muodossaan sosialismina ja kommunismina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin aika samaa, pidin ajatuksia herättävänä ja hauskanakin. Pidin juttua muistutuksena siitä, että ihmisen ei pitäisi unohtaa omaa rooliaan luomakunnan osana sekä kriittistä suhtautumista omaan toimintaansa. Tajusin jutun potentiaalisen ahdistavuuden, mutta itse ahdistuin vasta kun luin näitä kommentteja. Osalla kommentoijista mennyt todella ihon alle. Mutta tottahan monet jutussa esitetyt asiat ovat, ja ehkä juuri siksi herättävät ahdistusta. Eihän se kieltämättä ole kiva ajatella kuuluvansa moiseen eläinlajiin. Mutta kai nuo asiat silti saa ääneen sanoa.
Siitähän ei ollut kyse, vaan siitä, että suomalaisia verrattiin tuhottaviin vieraslajeihin.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen on itse raivattava tila itselleen ja puolustettava sitä tunkeilijoita vastaan. Ne on luonnon ja elämän realiteettejä.
Miten niinkuin katsot henkilön onnistuneen, jos asuu hyvin ailahtelevalta yksityiseltä vuokratussa itsarikuutiossa?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään voisi kysyä: Annatko lastesi lukea Helsingin Sanomia ja katsoa Ylen ohjelmia?
Kaikkihan arvaa, mitä sinä luet.
"Paljastava pakina. Humaanisuus kaukana."
No, onhan vihreissä alusta pitäen ollut mukana myös tämä Linkolan koulukunta. Kyllä siitäkin humaanisuus oli hyvin kaukana. Ihan Aatu-meininkiä.