Älytöntä, en pääse Omakantaan lapsen tietoja katsomaan!
Ei voi uusia reseptejä, ei lukea mitään mitä lapsesta on kirjattu jne. Kuulema 10 vuotta ikärajana. Miten näin nuoret muka hoitaa omia asioitaan. Soittelee hoitajille tms. Olisi aika tärkeää tietää ettei tiedoissa ole esim. virheitä lääkitysten suhteen taikka mitään muutakaan mikä vaikeuttaa lapsen hoitoa. Suomessa kaikki on näköjään mahdollista!
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä pääse?
Ei pääse.
No eihän toi vielä mitään mutta kuka idiootti keksi että laitetaan;
Oma Olo
Oma Hoito
Oma Kanta
ja laitetaan sillai eripaikkoihin niin ihmeset saa levitellä tunnuksiaa moneen kertaan nettiin. Vanhuksetkin tykkää sillai kun ei tiedä mihinkä se tohtori kommenttinsa laittoikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan naurettavaa. Meillä oli koko perheellä korona jouluna. Nyt en näe 11-vuotiaan testitulosta tai koronapassia kannasta, sillä testitilanteessa lapselta ei kysytty saako tuloksen näyttää vanhemmille. Koska lupaa ei kysytty, tulosta ei näytetä. Pitää siis hankkia lapselle pankkitunnukset, jotta hän pystyy näkemään oman koronapassinsa.
Miten se voi olla noin vaikeaa? Varasin ajan 11 vuotiaalle netissä ja laitoin oman numeron. Se vastaus tuli sitten omaan puhelimeen.
Joo, kyllä se tekstiviesti positiivisesta tuloksesta tuli minun puhelimeeni. Mutta en näe sitä tai koronapassia kannassa, kun menen asioimaan lapsen puolesta.
Lapsen koronapassin saa tulostettuna versiona lapsen omasta terveyskeskuksesta, soitto sinne ja lähettävt sen kotiosoitteeseen.
On älytöntä tosiaan ja nykyisin jopa laitonta mutta terveydenhoidon toteuttajille on annettu aikaa muuttaa järjestelmänsä toimimaan niin että vanhemmat taas pääsevät katsomaan tietoja ellei niitä ole erikseen piilotettu. Eli oletusarvona taas näkyisivät vanhemmille. Harva iso kunta on muutosta tehnyt vaikka lakimuutos tapahtui jo syksyllä 2020. Esim. Helsinki ei ole pistänyt tikkua ristiin asian kanssa.
Meillä on 13v ja kävimme hakemassa hänelle omat pankkitunnukset Nordeasta. Olen ymmärtänyt että Nordeasta onnistuu mutta esim. OP on todella vaikea/mahdoton saada alle 15veelle. Ei se Nordeassakaan helppoa ollut ja vaati kummankin vanhemmat + lapsen yhtäaikaisen käynnin konttorilla passien kanssa mutta onnistui kuitenkin. Lapsi nyt sitten itse latailee omat koronapassinsa yms 🤦♀️ No oppiipa tämänkin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Tuo näkyminen riippuu myös siitä onko se terveydenhoidon organisaatio, jossa lapsi on käynyt hoidossa, tehnyt tarvittavat muutokset omaan järjestelmäänsä että yli 10v ikäisen lapsen tiedot näkyvät vanhemmille. Ainakaan Helsinki ei ole tätä muutosta tehnyt. Kiva kiva. Käsittääkseni ei mikään kunta joka käyttää Maissa. Kyse ei ole isosta muutostyöstä, onnistuisi noin vajaan päivän koodaamisella mutta kun ei ole kiinnostusta hoitaa asiaa kuntoon.
Kanta ei ole terveydenhuollonyksiköiden järjestelmä vaan kansallinen ihan erillinen järjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan naurettavaa. Meillä oli koko perheellä korona jouluna. Nyt en näe 11-vuotiaan testitulosta tai koronapassia kannasta, sillä testitilanteessa lapselta ei kysytty saako tuloksen näyttää vanhemmille. Koska lupaa ei kysytty, tulosta ei näytetä. Pitää siis hankkia lapselle pankkitunnukset, jotta hän pystyy näkemään oman koronapassinsa.
Miten se voi olla noin vaikeaa? Varasin ajan 11 vuotiaalle netissä ja laitoin oman numeron. Se vastaus tuli sitten omaan puhelimeen.
Joo, kyllä se tekstiviesti positiivisesta tuloksesta tuli minun puhelimeeni. Mutta en näe sitä tai koronapassia kannassa, kun menen asioimaan lapsen puolesta.
Lapsen koronapassin saa tulostettuna versiona lapsen omasta terveyskeskuksesta, soitto sinne ja lähettävt sen kotiosoitteeseen.
Ei saa ainakaan Helsingissä eli vaihtelee kaupungista toiseen. Helsingissä on 4 eri kirjastossa ”tulostuspiste” ja siellä kaupungin virkailija (ei kirjasto”täti”) tulostaa todistuksen. Mukana pitää olla lapsi, vanhemmat ja kaikilla henkilöllisyystodistukset. Tervemenoa siis esim. Oodiin jonottelemaan keskellä päivää arkena (kun lapsella on koulua). Tulostuspiste ei tietenkään ole auki illalla/viikonloppuna.
Riippuu järjestelmästä. Esim. Hus:saa tällä hetkellä näkyy ilman kommervenkkejä. Kaikki potilastietojärjestelmät ei edes ole vielä fiksattu niin että huoltajalle näkyminen onnistuisi.
Yhteys sinne tk:n tms toimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo näkyminen riippuu myös siitä onko se terveydenhoidon organisaatio, jossa lapsi on käynyt hoidossa, tehnyt tarvittavat muutokset omaan järjestelmäänsä että yli 10v ikäisen lapsen tiedot näkyvät vanhemmille. Ainakaan Helsinki ei ole tätä muutosta tehnyt. Kiva kiva. Käsittääkseni ei mikään kunta joka käyttää Maissa. Kyse ei ole isosta muutostyöstä, onnistuisi noin vajaan päivän koodaamisella mutta kun ei ole kiinnostusta hoitaa asiaa kuntoon.
Kanta ei ole terveydenhuollonyksiköiden järjestelmä vaan kansallinen ihan erillinen järjestelmä.
Mistäpä luulet että ne tiedot tulevat Kantaan? No sieltä terveydenhoidon omista järjestelmistä. Ei niitä kukaan erikseen Kantaan naputtele vaan ne siirtyvät paikallisen toimijan järjestelmästä automaattisesti Kantaan - niillä kieltotiedoilla ja rajoituksilla jotka paikallisessa järjestelmässä ovat. Paikallinen järjestelmä sanoo ”ei näy vanhemmille” = tieto ei näy kannassakaan vanhemmille. Tieto pitää muuttaa paikalliseen järjestelmään vanhemmille näkyväksi jotta se näkyy kannassa vanhemmille. Esim. Helsingin käyttämä järjestelmä ei tätä salli vaan kaikki yli 10v ovat automaattisesti ”ei vanhemmille näkyviä”.
Mun lapsella on ollut pankkitunnukset 2-vuotiaasta. Tietäähän sen ettei sen ikäinen niitä itse käytä :)
Nyt se on 14 ja pyydän hänet aina itse kirjautumaan kun sellaisia asioita hoidan (pankki ja rokotuspassi, ei muuta toistaiseksi) eli a) en toimi selän takana ja b) oppii siinä yhdessä tehdessä.
Taidat olla stalkkari? Miksi pitää stalkata toista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäpä luulet että ne tiedot tulevat Kantaan? No sieltä terveydenhoidon omista järjestelmistä. Ei niitä kukaan erikseen Kantaan naputtele vaan ne siirtyvät paikallisen toimijan järjestelmästä automaattisesti Kantaan - niillä kieltotiedoilla ja rajoituksilla jotka paikallisessa järjestelmässä ovat. Paikallinen järjestelmä sanoo ”ei näy vanhemmille” = tieto ei näy kannassakaan vanhemmille. Tieto pitää muuttaa paikalliseen järjestelmään vanhemmille näkyväksi jotta se näkyy kannassa vanhemmille. Esim. Helsingin käyttämä järjestelmä ei tätä salli vaan kaikki yli 10v ovat automaattisesti ”ei vanhemmille näkyviä”.
Ei muuten näy vaikka kuinka naputan omaan järjestelmään kaikki ruksit kohdilleen ja myönnän sitä kautta vanhemille lupia.
Terveisin paikkallisen toimijan järjestelmää päivittäin käyttävä, ps enkä luue mitään vaan tiedän
Niin on. Terveydenhuoltoon liittyvät ikärajat ovat täysin ristiriidassa lapsen huoltoon liittyvän lain ja lastensuojelulain kanssa.
Vanhemmalla on velvollisuus huolehtia alaikäisestä lapsestaan. Jotta vanhempi voi lain vaatiman velvollisuuden täyttää, on hänen saatava tarvittavat tiedot lapsestaan. Terveyteen liittyvät tiedot ovat ehdottomasti sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kymenlaaksossakaan ei näe tietoja.
Ei myöskään Etelä-Karjalassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on ollut pankkitunnukset 2-vuotiaasta. Tietäähän sen ettei sen ikäinen niitä itse käytä :)
Nyt se on 14 ja pyydän hänet aina itse kirjautumaan kun sellaisia asioita hoidan (pankki ja rokotuspassi, ei muuta toistaiseksi) eli a) en toimi selän takana ja b) oppii siinä yhdessä tehdessä.
Hienoa. Mun lapsi on ollut vaikeavammainen syntymästään saakka. Ei näy.
Avasin Nordeassa tilin lapselle 1v ja sain samalla verkkopankkitunnukset hänelle :D Sitä kautta on kyllä ihan kätevä hoitaa lapsen asioita. Sama juttu muiden lasten kanssa, yhdellä on syöpä niin on tärkeätä että kaikki terveystiedot ovat meillä vanhemmilla luettavissa myös. Lapsi tarvitsee tietonsa vasta 18v :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäs sen nyt helpompi olla, että jokainen saa sen itse, ruuhkauttamatta lisää hoitohenkilökuntaa.
Minä hankin lapselleni pankkitunnukset ja käydään yhdessä lapsen kanssa hänen omakannassa. Kaikki näkyy lapsen pankkitunnuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäs sen nyt helpompi olla, että jokainen saa sen itse, ruuhkauttamatta lisää hoitohenkilökuntaa.
Joo niin pitäisi mutta ei nyt vaan ole. Toinen vaihtoehto on hommata lapselle tunnukset jolla pääsee kirjautumaan palveluun. Tämä ei myöskään ole vain alaikäisten ongelma, aikuisväestössä on paljon ihmisiä joilla ei ole tunnuksia syystä tai toisesta. Mutta joka tapauksessa lapsi saa passin terveydenhuollon yksiköstä.
No kyllähän nyt kolmosluokkalaisen pitäisi jo itsenäisesti osata hoitaa astman ja psoriaasin hoitotasapaino ja varata ajat spesialistille. Tai varata syöpäkontrollit, lukea onkologin lausunnot ja asioida lääkkeidensä kela-korvattavuudet, täyttää dosettinsa ja tarkkailla hoitonsa laatua. Onhan sillä ollut jo kymmenen kokonaista vuotta aikaa opetella virastojen, omakantojen, terveysjäjestelmän ja byrokratian toimintaprosesseja! Nämä on lapsen henkilökohtaisia asioita ja kyllä vanhempien pitäisi ymmärtää kunnioittaa lapsen yksityisyyttä!
Kenen etua tuossa yritetään ajaa/ suojella, että ikäraja on laitettu kymmeneen? Onhan se nyt ihan selvää, ettei tuon ikäinen hoida vielä itse omia viranomais- tai terveysasioitaan.
Kymenlaaksossakaan ei näe tietoja.