Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kasvatat pojastasi epäsosiaalisen ja huonotapaisen?

Vierailija
13.05.2015 |

Ylen uutisissa itketään, kuinka "koulu suosii tyttöjä". Tutkimusten mukaan pojat ja tytöt kasvatetaan eri tavoin siten, että tyttöjä kannustetaan omatoimisiksi ja kilteiksi, pojilta tällaista ei vaadita. Kun pojat sitten koulussa joutuvat pärjäämään omatoimisesti ja muiden lasten kanssa, tuleekin ongelmia.

Tästä syytetään vain koulua, itsessä ja omissa kasvatustavoissahan ei voi olla vikaa. Ja ovathan ne pojat niin erilaisia tyttöihin verrattuna, eihän heiltä voi vaatia esim. omatoimista pukeumista tai pöydän kattamista eskari-iässä!

On se kumma, kun omat poikani eivät ole kohdanneet muiden kuvailemia ongelmia. No, olenkin opettanut heidät omatoimisiksi ja ystävällisiksi siinä missä tyttäreni. Biologinen sukupuoli ei vaikuta käytöstapoihin, ne ovat 100% opittuja asioita.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:32"]

Jotenkin on helpompaa paapoa poikia kuin tyttöjä. Myönnän tämän, vaikka koitan olla tasapuolinen ja vaadin poikaakin osalistumaan kotitöihin. Hän on nuorempi ja olen aina passannut häntä enemmän, muistuttanut ja hoputtanut. Laittanut leivät valmiiksi.

Muttei hän mikään villi poika ole koskaan ollut. Molemmat lapseni osaavat käyttäytyä. Osaavat sanoa kiitos ja istua kauniisti ravintolassa (jo pienestä saakka). Taitaa poikani olla vän ujo, ei varmasti osaa luontevasti kaikkialla käyttäytyä. Tytölle tämä on luontevampaa.

[/quote]

Tuleeko alapeukut siitä, että oen tietoinen pojan erilaisesta kohtelusta? Se on tietenkin väärin. Ja tiedostamisen avulla pyrin muuttaman käytöstäni.

Onko värin tiedostaa asia, jota tapahtuu kokoajan. Jopa tutkimusten mukaan

[/quote]

Ei, vaan alapeukut tulee siitä että teet niin. Hienoa että tiedostat ja itse vetoat tutkimuksiin ja siihen ettet ole pahin kaikista, mutta silti on äitejä jotka eivät tee niin. 

[/quote]

Enpä usko, että on. Tivoisin koteihinkin kameroita. Ja tutkimusta.

Vierailija
22/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:05"]Ja saman ongelman toinen puoli: tytöille ostetaan vain pinkkiä ja pinnallista hörhelöä, pojat saavat geomag-leluja ja muita kolmiulotteista hahmottamista harjoittavia fiksuja leluja.

Tytöistä tulee kilttejä ja sosiaalisia toki, mutta matemaattiset taidot jäävät alhaisiksi. Tämä virhe olisi niin helppo korjata sillä, että jättäisi leimaamatta rakenteluleikit "poikien jutuksi" ja kannustaisi tyttöjäkin rakentelemaan!
[/quote]Tyttöjen jutut ohitetaan yleensä juuri tuohon tyyliin väheksyen, ja poikien juttuja pidetään fiksuina. Itse asiassahan esim. geomagit ja rakentelu ovat aika sukupuolineutraaleja. Itse juuri tänään mietin, miten paljon tyttöjen 'söpöilyjutut' piristävät maailmaa (esim. oma fiksu tyttöni rakastaa japanilaista söpöilyä), ja miten vähäarvoisina niitä pidetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:42"]

Miksi niiltä pojilta ei eskarissa vaadita sitä pukemista? Tuo pöydän kattaminen on minusta kummallista, kun ruoa kuitenkin noudetaan muualta. Miksi siellä ei voisi olla lautasia pinossa?

[/quote]

Luin jostain projektista (Tasa-arvoinen varhaiskasvatus tms.), jossa videoitiin päiväkodin arkea. Lastenhoitajat ja opettajat eivät tietoisesti vaatineet tytöiltä enemmän, mutta jostain syystä niin tapahtui. Varmasti oma kasvatus yms. alitajunnan asiat olivat siinä merkittävässä roolissa.

Kun varhaiskasvattajille näytettiin video ja tulkintaa omasta käytöksestään, he huomasivat epätasa-arvoisen käytöksensä ja muuttivat toimintatapojaan. Eli jos asiaa ei ole koskaan miettinyt, on varmasti vaikea huomata kohtelevansa tyttöjä ja poikia eri tavoin. Jos omaa toimintaansa ei koskaan pohdi, jättää huomaamatta esim. sen, etteivät kaikki tytöt ole luonnostaan omatoimisia pärjääjiä tai kaikki pojat epäitsenäisiä avun tarvitsijoita.

[/quote]

Näin se on. Toivottavasti äiditkin oikeesti tarkastele omaa toimintaansa

[/quote]

Mitäs jos muistettaisiin ne isätkin, edes tasa-arvoa käsittelevässä ketjussa? Heidän kasvatuksellaan ja mallillaan on aivan yhtä suuri merkitys kuin äitien teoillakin. Erityisesti, jos isät eivät osallistu kasvatukseen. 

Vierailija
24/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyn aina, kun kohtaan äitejä, jotka ottavat sataprosenttisesti kunnian lapsensa hyvästä käytöksestä itselleen. 

Vierailija
25/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:49"]

Hämmästyn aina, kun kohtaan äitejä, jotka ottavat sataprosenttisesti kunnian lapsensa hyvästä käytöksestä itselleen. 

[/quote]

Temperamentit ovat erilaisia ja vaikuttavat käytöstapoihin, mutta välillä näkee lapsia, joilta ei vaadita alkeellisimpiakaan käytöstapoja, esim. "kiitos" ja "ole hyvä". Niiden opettamisesta otan krediitit itselleni, toki myös lasteni lto ja lastenhoitaja saavat kiitosta! T. ap

Vierailija
26/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on fiksu poika, joka kehutaan usein. Olenkin tehnyt valtavasti työtä hänen kasvattamisekseen.

Vierailija
27/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt häikäisee! Haen aurinkolasit...

Vierailija
28/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tainnut kasvattaa heidät kuin "tytöt" siinä mielessä, että perheeseemme ei oikeastaan koskaan kuulunut isää. Olin poikieni yh yli kymmenen vuotta ja nämä ovat siis pelkästään naisen kasvattamia melkein koko lapsuutensa ajan. Miehen malli tuli papasta ja enosta.

Heistä on kasvanut eettisiä, filosofisia, keskustelevia ja kohteliaita miehiä, joilla on poikkeuksellisen hyvin käytöstavat ja etikettikin hallussa. He tietävät pienet niksit miten itsestä annetaan rehti ja miellyttävä ensivaikutelma tai miten kanssaihmisille annetaan kiitosta. Miten käyttäydytään kiihkottomasti, mutta voidaan silti antaa kritiikkiä. En ole koskaan joutunut kuuntelemaan pään aukomista, vaan olen tuntenut aina saavani kunnioitusta äitinä ja naisenakin. He ovat itse puhuneetkin ajatuksistaan kasvettuaan aikuisiksi: juuri tuosta kunnioituksen tunteesta esimerkiksi.

Kyllä, uskon että olen kasvattanut heitä tavallaan niille tavoille, joita yleensä opetetaan tytöille. Silti heistä ei ole kasvanut "neitimäisiä" ja vielä vähemmän hinttejä.

Vierailija
29/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi omasta kasvatustyöstään ei saisi olla tyytyväinen? Miksi laste hienoja käytöstapoja tai sujuvuutta sosiaalisissa suhteissa ei saisi laske myös omaksi ansiokseen?

Vierailija
30/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:54"]

Olen tainnut kasvattaa heidät kuin "tytöt" siinä mielessä, että perheeseemme ei oikeastaan koskaan kuulunut isää. Olin poikieni yh yli kymmenen vuotta ja nämä ovat siis pelkästään naisen kasvattamia melkein koko lapsuutensa ajan. Miehen malli tuli papasta ja enosta.

Heistä on kasvanut eettisiä, filosofisia, keskustelevia ja kohteliaita miehiä, joilla on poikkeuksellisen hyvin käytöstavat ja etikettikin hallussa. He tietävät pienet niksit miten itsestä annetaan rehti ja miellyttävä ensivaikutelma tai miten kanssaihmisille annetaan kiitosta. Miten käyttäydytään kiihkottomasti, mutta voidaan silti antaa kritiikkiä. En ole koskaan joutunut kuuntelemaan pään aukomista, vaan olen tuntenut aina saavani kunnioitusta äitinä ja naisenakin. He ovat itse puhuneetkin ajatuksistaan kasvettuaan aikuisiksi: juuri tuosta kunnioituksen tunteesta esimerkiksi.

Kyllä, uskon että olen kasvattanut heitä tavallaan niille tavoille, joita yleensä opetetaan tytöille. Silti heistä ei ole kasvanut "neitimäisiä" ja vielä vähemmän hinttejä.

[/quote]

Alapeukkua satelee, koska puhut niin loukkaavaan sävyyn homoista -.- Muuten ihan fiksua kasvatustyötä.

Vierailija
31/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulepa nyt ap. Ylen UUTISISSA ei itketä yhtään mitään.

Sen sijaan Ylen avustaja Sari Helin itkee asiaa omassa mielipidekirjoituksessaan.

http://yle.fi/uutiset/sari_helin_koulu_paattyy_monen_pojan_nielemiin_kyyneliin/7990073

Opettelepa ap erottamaan uutiset ja mielipidekirjoitukset, se on mediataitojen perusjuttuja.

Mitä tulee itse asiaan, niin kyse on kaksisuuntaisesta viestinnästä. Vikaa on varmasti siinä, millaisiksi pojat opetetaan ja kasvatetaan (koulullahan on osavastuunsa kasvatuksestakin, mikä usein unohtuu!).

Mutta vikaa on myös siinä, millaista käytöstä koulut edellyttävät oppilailta ja miten ei-toivottuun käytökseen reagoidaan. Opettajista on enemmistö naisia, ja voi hyvin olla, että he reagoivat tiedostamattaankin positiivisemmin tyttö-oppilaisiin kuin poikiin.

Ja ei-toivottua käytöstä voi kitkeä kahdella tavalla: kannustamalla hyvään ja rankaisemalla pahasta. Porkkanalla ja kepillä.

Nyt tuntuu varsinkin poikien kohdalla olevan se keppi korostetusti käytössä.

Vierailija
32/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saman ongelman toinen puoli: tytöille ostetaan vain pinkkiä ja pinnallista hörhelöä, pojat saavat geomag-leluja ja muita kolmiulotteista hahmottamista harjoittavia fiksuja leluja.

Tytöistä tulee kilttejä ja sosiaalisia toki, mutta matemaattiset taidot jäävät alhaisiksi. Tämä virhe olisi niin helppo korjata sillä, että jättäisi leimaamatta rakenteluleikit "poikien jutuksi" ja kannustaisi tyttöjäkin rakentelemaan!

Vierailija
33/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:03"]

Kuulepa nyt ap. Ylen UUTISISSA ei itketä yhtään mitään.

Sen sijaan Ylen avustaja Sari Helin itkee asiaa omassa mielipidekirjoituksessaan.

http://yle.fi/uutiset/sari_helin_koulu_paattyy_monen_pojan_nielemiin_kyyneliin/7990073

Opettelepa ap erottamaan uutiset ja mielipidekirjoitukset, se on mediataitojen perusjuttuja.

Mitä tulee itse asiaan, niin kyse on kaksisuuntaisesta viestinnästä. Vikaa on varmasti siinä, millaisiksi pojat opetetaan ja kasvatetaan (koulullahan on osavastuunsa kasvatuksestakin, mikä usein unohtuu!).

Mutta vikaa on myös siinä, millaista käytöstä koulut edellyttävät oppilailta ja miten ei-toivottuun käytökseen reagoidaan. Opettajista on enemmistö naisia, ja voi hyvin olla, että he reagoivat tiedostamattaankin positiivisemmin tyttö-oppilaisiin kuin poikiin.

Ja ei-toivottua käytöstä voi kitkeä kahdella tavalla: kannustamalla hyvään ja rankaisemalla pahasta. Porkkanalla ja kepillä.

Nyt tuntuu varsinkin poikien kohdalla olevan se keppi korostetusti käytössä.

[/quote]

Ylen uutisista minä sen luin, kärjistäen toki jätin kirjoittamatta sen olevan vain mielipidekirjoitus :-) t. ap

Vierailija
34/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:54"]

[/quote]

Alapeukkua satelee, koska puhut niin loukkaavaan sävyyn homoista -.- Muuten ihan fiksua kasvatustyötä.

[/quote]

Ok. Tarkoitukseni nyt kuitenkaan ei ollut solvata homoja, vaan ennakoida kommenttien ryöppyä. Kuvittelin saavani sen suuntaista palautetta, että olen kasvattanut "neitejä" enkä miehiä. Olin väärässä.

Vierailija
35/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:57"]Miksi omasta kasvatustyöstään ei saisi olla tyytyväinen? Miksi laste hienoja käytöstapoja tai sujuvuutta sosiaalisissa suhteissa ei saisi laske myös omaksi ansiokseen?
[/quote]
On hiukan kummallista jos ja kun sitä tyytyväisyyttä pitää korostaa arvostelemalla ja yleistämällä kaikki muut huonommiksi.

Vierailija
36/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13, missä kohtaat tuota yleistämistä ja huonoksi haukkumista eniten?

Vierailija
37/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:57"]Miksi omasta kasvatustyöstään ei saisi olla tyytyväinen? Miksi laste hienoja käytöstapoja tai sujuvuutta sosiaalisissa suhteissa ei saisi laske myös omaksi ansiokseen? [/quote] On hiukan kummallista jos ja kun sitä tyytyväisyyttä pitää korostaa arvostelemalla ja yleistämällä kaikki muut huonommiksi.

[/quote]

Joidenkin lapset ovat epäkohteliaita, kiusaavia ja laiskoja. Mielestäni sellainen kasvatustyö on omaani huonompaa ja kai sen nyt saa sanoa!

Vierailija
38/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono käytös ei ole aina kiinni huonosta kasvatuksesta. On todettu että tyttöjen pahoinvointi kääntyy usein sisäänpäin. Kympin kiltti tyttö voi voida erittäin huonosti. Poikien pahoinvointi taas usein näkyy häiriökäyttäytymisenä. Ja pahoinvointi voi johtua syistä, joille perhe ei mahda mitään tai joiden korjaamisessa kestää kauan; esimerkiksi avioliiton kariutuminen, mielenterveysongelmat, taloudelliset vaikeudet. Pojilla myös esim. ADHD-tyyppiset ongelmat ovat yleisempiä. 

Sopii olla tyytyväinen siitä, että omat lapset eivät aiheuta ongelmia. Mutta tyytyväisyyden lisäksi sopii olla myös kiitollinen siitä, että olosuhteet ovat olleet kasvatukselle otolliset. Ehkä lapsilla on myös taipuisa ja helppo luonne. "Hyvä kasvattaja" usein on itse järjestelmällinen, täsmällinen ja rauhallinen, ja luonnollisesti hänen jälkeläisensäkin ovat tällaisia. Kaikilla ei näin ole, vaikka halua hyvään kasvatukseen olisi. Toivoisin vähemmän tuomitsemista ja toisten vanhempien kykyjen vähättelyä. 

Vierailija
39/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin on helpompaa paapoa poikia kuin tyttöjä. Myönnän tämän, vaikka koitan olla tasapuolinen ja vaadin poikaakin osalistumaan kotitöihin. Hän on nuorempi ja olen aina passannut häntä enemmän, muistuttanut ja hoputtanut. Laittanut leivät valmiiksi.

Muttei hän mikään villi poika ole koskaan ollut. Molemmat lapseni osaavat käyttäytyä. Osaavat sanoa kiitos ja istua kauniisti ravintolassa (jo pienestä saakka). Taitaa poikani olla vän ujo, ei varmasti osaa luontevasti kaikkialla käyttäytyä. Tytölle tämä on luontevampaa.

Vierailija
40/57 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:32"]

[/quote]

Se että sinun kokemuksesi lapsista on tuonlainen ei tarkoita, että kaikki tytöt olisivat luonnostaan ujompia tai parempitapaisia. Juurihan tuolla aloituksessakin kerrottiin, että lapset kasvatetaan erilaisiksi! Kasvatuksen lisäksi myös temperamentti vaikuttaa, mutta sukupuoli itsessään ei.

T: lapsena riehakas adhd-tyttö, ujon ja hiljaisen pojan isosisko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä