EI ERITYISLAPSIA uimahalliin???
Jos nykyihmisten asenne on noinkin sairas mitä tuossa toisessa ketjussa on tullut ilmi, niin sittenhän yksinhuoltajaisän teinityttärellä ei ole nykyään mitään asiaa uimahalliin!
Miettikääs vähän, jos yh-isä haluaa viedä 15-vuotiaan tyttärensä (joka on huolehtimista vaativa erityislapsi, mutta fyysisesti täysin normaali) uimahalliin. Se on vissiin ihan kauhun paikka, että tuon ikäinen näyttää jo nuorelta naiselta ja tulee isän mukana miestenpuolelle. Uimahallin säännöissä sanotaan, että ennen uintia pitää peseytyä ja saunassa ollaan ilman uima-asua eli kyllä siellä tissit vilkkuvat (voi kauheaa).
Se on vissiin niiiin trendikästä olla niiiin kansainvälinen, että viaton alastomuus on (muka pahasta), mutta silti seksitulva jyllää joka paikassa. Ja on ihan törkeää pitää muita (itsehän sitä on tietysti viaton) ties minä pervoina.
Eli nyt sitä pipoa löysälle ja tilaa erityislapsille.
Kommentit (45)
Ainakin meillä päin on "uimakavereita" juuri vastaavia tilanteita varten. Ovat siis vapaaehtoisia aikuisia, jotka lähtevät niin lasten kuin aikuistenkin avuksi ja seuraksi uimahalliin. Oli kyse sitten alakouluikäisestä lapsesta, joka ei vielä ihan yksikseen pärjää tai kehitysvammaisesta nuoresta/aikuisesta. Toimisikohan SPR:n ystävätoiminnan alla? Saatan kyllä muistaa ihan väärinkin, mutta jotenkin sellainen mielikuva... En ole itse siis palveluun sen enempää perehtynyt.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:50"]
Sitä toista ketjua ollenkaan lukematta: eikö olisi tytönkin kannalta mukavampi päästä naisten puolelle jonkun avustajan kanssa (tuttu perheestä tai ystävistä tai sitten ihan palkattu avustaja)? Jos ei muuten tarvitse avustajaa, noin voihan sen palkata vain uintireissujen pukuhuone"kaveriksi", varmasti tällaisille keikoille moni avustaja lähtisi. Jos on täysin autettavissa, saa noihin avustajiin vielä varmasti rahallista tukeakin.
[/quote]
Vammaisen vapaa-ajan avustajan saa vain, jos vammainen osaa itse sellaista itselleen pyytää. Näin se menee, vaikka hän olisi puhumaton/ puhevammainen. Moni vammaisperheen vanhempi ei edes tiedä näistä koukeroista, mistä hakea ja miten "kiertää" hankalia pykäliä. Nykyisin kaiketi tulkitaan "pyynnöksi" se, että puhevammainen osaa käyttää edes korvaavaa kommunikointimenetelmää ja osoittaa vaikka kuvasymbolilla mihin hän haluaa avustamista. "Uimahalli". "Karkkiostos". "Keilaharrastus".
Joku tuolla tokaisi "ei se voi niin vaikeaa olla". Itse asiassa on, sillä tietoa on erittäin vaikea monessa kunnassa saada ja vielä useampi omainen on äärettömän väsynyt lukemaan vammaispalvelulakia ja etsimään oikeita lomakkeita, joilla voi hakea niin tukikengät kuin hoiva-avunkin.
Vammaisperheen äiti
[/quote]
Juuri näin. Maallikoilla - joilla tarkoitan siis ihmisiä, joilla itsellään ei ole erityislapsia tai vammaisia perheenjäseniä - on todella ruusuinen kuva siitä, mitä tukitoimia on "tuosta vaan" saatavilla.
Tosiasia on, että niitä EI ole saatavilla kovinkaan helposti. Esim. henkilökohtaista avustajaa voi hakea vammaislain perusteella, mutta kukin kunta tulkitsee lakia hieman eri tavalla siitä, ketkä katsotaan tukeen oikeutetuiksi (ilmeisesti kuitenkin tuo 15-vuotias, josta ap puhuu) ja miten paljon niitä avustajatunteja kunta suostuu korvaamaan. Pahimmillaan asiaa pitää hakea vuosittain aina uusilla ja tuoreilla lääkärisuosituksilla ja reklamoida vähän väliä hallinto-oikeuteen vääristä päätöksistä.
Toisin sanoen, se on loppumaton työsarka ja kunnat säästävät heti, kun vaan voivat jotain joltain evätä.
terv. erityislapsen katkera äiti
PS: minusta 15-vuotiasta itseään pitää suojata niin, ettei häntä viedä kytättäväksi miesten puolelle. Itse sopisin naispuolisen sukulaisen tai vaikkapa vertaisperheen kanssa yya-avusta tässä suhteessa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:21"]
Sitä toista ketjua ollenkaan lukematta: eikö olisi tytönkin kannalta mukavampi päästä naisten puolelle jonkun avustajan kanssa (tuttu perheestä tai ystävistä tai sitten ihan palkattu avustaja)? Jos ei muuten tarvitse avustajaa, noin voihan sen palkata vain uintireissujen pukuhuone"kaveriksi", varmasti tällaisille keikoille moni avustaja lähtisi. Jos on täysin autettavissa, saa noihin avustajiin vielä varmasti rahallista tukeakin.
[/quote]
Vammaisen vapaa-ajan avustajan saa vain, jos vammainen osaa itse sellaista itselleen pyytää. Näin se menee, vaikka hän olisi puhumaton/ puhevammainen. Moni vammaisperheen vanhempi ei edes tiedä näistä koukeroista, mistä hakea ja miten "kiertää" hankalia pykäliä. Nykyisin kaiketi tulkitaan "pyynnöksi" se, että puhevammainen osaa käyttää edes korvaavaa kommunikointimenetelmää ja osoittaa vaikka kuvasymbolilla mihin hän haluaa avustamista. "Uimahalli". "Karkkiostos". "Keilaharrastus".
Joku tuolla tokaisi "ei se voi niin vaikeaa olla". Itse asiassa on, sillä tietoa on erittäin vaikea monessa kunnassa saada ja vielä useampi omainen on äärettömän väsynyt lukemaan vammaispalvelulakia ja etsimään oikeita lomakkeita, joilla voi hakea niin tukikengät kuin hoiva-avunkin.
Vammaisperheen äiti
[/quote]
Juuri näin. Maallikoilla - joilla tarkoitan siis ihmisiä, joilla itsellään ei ole erityislapsia tai vammaisia perheenjäseniä - on todella ruusuinen kuva siitä, mitä tukitoimia on "tuosta vaan" saatavilla.
Tosiasia on, että niitä EI ole saatavilla kovinkaan helposti. Esim. henkilökohtaista avustajaa voi hakea vammaislain perusteella, mutta kukin kunta tulkitsee lakia hieman eri tavalla siitä, ketkä katsotaan tukeen oikeutetuiksi (ilmeisesti kuitenkin tuo 15-vuotias, josta ap puhuu) ja miten paljon niitä avustajatunteja kunta suostuu korvaamaan. Pahimmillaan asiaa pitää hakea vuosittain aina uusilla ja tuoreilla lääkärisuosituksilla ja reklamoida vähän väliä hallinto-oikeuteen vääristä päätöksistä.
Toisin sanoen, se on loppumaton työsarka ja kunnat säästävät heti, kun vaan voivat jotain joltain evätä.
PS: minusta 15-vuotiasta itseään pitää suojata niin, ettei häntä viedä kytättäväksi miesten puolelle. Itse sopisin naispuolisen sukulaisen tai vaikkapa vertaisperheen kanssa yya-avusta tässä suhteessa.
[/quote]
Näinhän se on, mutta kun jaksaa "tapella" ja lääkäriltä on kaikki mahdolliset lausunnot asiasta, niin kyllä sen avustajan saa, jos lakiin merkityt perusteet täyttyvät. Se lakisääteinen minimi vapaa-ajan apua on 30h/kk. Perusteet ja säännöt löytyvät vammaispalvelulaista ja ovat yleisesti luettavissa. Itselläni ei ole kehitysvammaa vaan olen liikuntavammainen cp-nainen ja tavitsen apua vain osa-aikaisesti. Pitkän väännön jälkeen tarvitsemani avun sain. Tuo avustajan osa-aikaisuus oli kunnalle eritäin vaikea ymmärtää, koska selviän suurimmaksi osaksi ilman ulkopuolista apua.
13
Ovat toki luettavissa. Ovat etsittävissä, kun tietää mitä etsiä. Kun vanhempi ei ole niin väsynyt, että jaksaa etsiä asioita, joita ei edes tiennyt olevan olemassa. Yhä edelleenkin minullekin tulee vastaan vammaisperheitä, jotka eivät tiedä esimerkiksi sitä, että pääsisivät kaupunkimme uimahalliin vain vammaisen lipun hinnalla. Saattaja kun tulee ilmaiseksi. Se on tärkeä ap, kun esim. omaishoitajalla ei juuri rahaa ole (jos on joutunut jäämään pois työelämästä hoitotyön takia).
Tällaisia asioita ei mainosteta, ei missään nimessä. Ei mitään sellaisia kunnan palveluja myöskään, jotka vaativat rahaa. Ymmärränhän minä sen, koska talous on tiukilla kaikkialla, mutta tiedättekö miten paljon siihen väsyy ja siihen vastahankaiseen asenteeseenkin väsyy, kun saa koko ajan tuntea olevansa häiriöksi, taakaksi ja menoeräksi. Jos yritää järjestää erityiselle lapselleen mielekästä elämää, se koetaan vaikkapa "ahneudeksi". Tähän kyllä syyllistyvät yleensä ihan "taviskansalaiset" . -Miksi noille hyödyttömille kehareille, kun ei mullakaan mitään ole!
Helposti käy niin, että pinnistää vain sen verran kuin enää jaksaa ja on ihan pakko. Että lapsi saa lääkkeensä, hoitotarvikkeensa, terapiansa ja koulumatkansa. Niitä kaikkia pitää hakea ja anoa yhä uudelleen.
P.S. Ihanaa kuulla, että teistäkin joku olisi valmis "uimahallikaveriksi". Voi että <3, tulkaa esille kunnissanne, siellä on ihan varmasti lapsia ja nuoria vailla vapaaehtoista tai palkattua vapaa-ajan kaveria!
Vammaisperheen äiti
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:46"]
Kyllä minä ajattelisin suojelevani sitä 15-vuotiasta, kun sanon että hänelle olisi hyvä löytyä lähipiiristä tai vaikka ihan palkkaamalla tukihenkilö, joka veisi uimahallissa naisten puolelle.
[/quote]
Ja entä kun ei ole tuttua eikä rahaa moiseen? Kyllähän silti pitää olla oikeus päästä uimaanl
[/quote]
Suomi on järviä täynnä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:46"] Kyllä minä ajattelisin suojelevani sitä 15-vuotiasta, kun sanon että hänelle olisi hyvä löytyä lähipiiristä tai vaikka ihan palkkaamalla tukihenkilö, joka veisi uimahallissa naisten puolelle. [/quote] Ja entä kun ei ole tuttua eikä rahaa moiseen? Kyllähän silti pitää olla oikeus päästä uimaanl [/quote] Suomi on järviä täynnä.
[/quote]
Tykkäätkö sinäkin avantouinnista?
Yksityssaunan voi varata kuka tahansa, eikä ole edes kallis. Ystäväni kanssa varaamme aina yksityissaunan jos menemme lasten kanssa uimaan.
Meillä yksityissaunan hinta taitaa olla 50e. Suhteellista, onko se halpaa.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta tilaussaunan saa tuossa tapauksessa ilmaiseksi ja avustaja pääsee ilmaiseksi myös. Oli se sitten oma vanhempi tai ulkopuolinen.
Meidän lapsella on tukihenkilö, jonka kanssa käy uimassa.
13v erityislapsen äiti
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:52"]
P.S. Ihanaa kuulla, että teistäkin joku olisi valmis "uimahallikaveriksi". Voi että <3, tulkaa esille kunnissanne, siellä on ihan varmasti lapsia ja nuoria vailla vapaaehtoista tai palkattua vapaa-ajan kaveria!
Vammaisperheen äiti
[/quote]
Huolisikohan kukaan minua lapsensa/nuorensa kaveriksi? Olen 28v lähihoitaja. Olen myös yhden 6-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Meillä ei ole paljon lähipiirissä muita lapsia (paitsi lapsen päiväkotikaverit). Siinä olisi semmoinen "kaikki voittaa" asetelma jos löytäisimme erityislapsen jonka kanssa voisimme välillä viettää aikaa. Ihan tavallisia juttuja kuten ulkoilua, ehkä pieniä retkiä, meillä kotona leikkimistä, maalaamista tai mitä vaan muuta.
33, ihan varmasti huolisi! Olisit oikein hyvä kaveri!
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:46"]
Kyllä minä ajattelisin suojelevani sitä 15-vuotiasta, kun sanon että hänelle olisi hyvä löytyä lähipiiristä tai vaikka ihan palkkaamalla tukihenkilö, joka veisi uimahallissa naisten puolelle.
[/quote]
Ja entä kun ei ole tuttua eikä rahaa moiseen? Kyllähän silti pitää olla oikeus päästä uimaanl
[/quote]
Henkilökohtainen avustaja on kunnan maksettava, ei omaisen. Töitä se vaatii, mutta itse suojelen kyllä lasta kuin nuortakin julkiselta nöyryytykseltä. Ei ne kehitysvammaisetkaan ansaitse sellaista kohtelua että heitetään vastakkaisen sukupuolen suihkuun alasti. Ihmisiä on moneen lähtöön.
Monissa uimahalleissa on ns. perhepukuhuone tämmöisiä tilanteita varten. Tai usein henk. koht lyhytaikaisen avustajan kanssa pääsevät vammaisetkin käymään. Kyllä teini-ikäisellä ihan itsenäistymisen kannalta olis hyvä olla avustaja että pääsisi "omiin menoihin" ilman isääkin.
Ei mun pappaakaan mummo voi roudata mukanaan uimahallin naistenpuolelle vaikka on omaishoitaja eikä pappa pärjää yksin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:21"]
[/quote]
Vammaisperheen äiti
[/quote]
[/quote]
Näinhän se on, mutta kun jaksaa "tapella" ja lääkäriltä on kaikki mahdolliset lausunnot asiasta, niin kyllä sen avustajan saa, jos lakiin merkityt perusteet täyttyvät. Se lakisääteinen minimi vapaa-ajan apua on 30h/kk. Perusteet ja säännöt löytyvät vammaispalvelulaista ja ovat yleisesti luettavissa. Itselläni ei ole kehitysvammaa vaan olen liikuntavammainen cp-nainen ja tavitsen apua vain osa-aikaisesti. Pitkän väännön jälkeen tarvitsemani avun sain. Tuo avustajan osa-aikaisuus oli kunnalle eritäin vaikea ymmärtää, koska selviän suurimmaksi osaksi ilman ulkopuolista apua.
13
[/quote]
Ei saa, ainakaan täällä Oulussa. Kun niitä ei ole. Tilanne hankalin juuri heillä, jotka eivät ole niin vaikeasti vammaisia, jäävät täysin ilman ylimääräistä tukea kun resurssit käytetään vaikeampiin tapauksiin. Toki pitääkin käyttää, mutta tarkoitan että osa jää väistämättä ilman lakisääteisiä palveluja kun henkilökuntaa siihen vaan ei ole. Esim. Oulun kaupungissa kuulemma yhteensä viisi henkilökohtaista avustajaa päiväkodeissa. Arvatkaa löytyykö meidän lapselle, joka syö jo itse ja kävelee? Eipä löydy, ei.
Aloitukseen: elämä on persiistä ja ymmärrän täysin, mitä haet takaa. Mutta älä siltikään vie teinityttöä miesten pukuhuoneeseen ja pesutiloihin.
Olen uimahallissa töissä ja meidän tuppukylän hallissa on kaksi pienpukkaria jonne voi mennä jos avustaja henkilö on eri sukupuolta avustettavan kanssa. Eli he saavat privaatti pukeutumistilan.
Mielestäni pimppikarvoihin ja kehittyneisiin rintoihin on helppo vetää raja, sopiiko viedä miestenpuolelle vai ei. Tiedän mistä puhun, koska minuakin on tiirailtu seksualiisessa mielessä uimahallissa ja tunsin oloni halvennetuksi. Eräs homomies jäi kiinni kun katseli minua ollessani suihkussa. terveisin, mies.
Siitä on viattomuus kaukana, kun kohta melkein naisen näköinen viedään miesten puolelle, valitettavasti :(
Olen toiminut avustajana erityis nuorille ja aikuisille. Me menemme erilliseen pukuhuone/pesutilaan. Ymmärtääkseni näitä on melkein kaikissa uimahalleissa. Useimmiten niitä käyttävät kilpauimarit ja erityisryhmät.