Maksaako teidän työssäkäyvät täysi-ikäiset lapset asumisestaan?
Onko ok pyytää lapselta 200€/kk asumiskuluista? Tienaa kuitenkin enemmän kuin minä.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:56"]
Tämä riippuu nyt vähän tilanteesta. En voisi kuvitella, että ammattiinvalmistunut kokopäivätyössä käyvä lapsi asuisi kotona. Tällöinkään en pistäisi lapsea maksamaan, jos lapsi säästää esimerkiksi sen oman asunnon hankkimiseen ja muuttopäivä alkaa olla jo tiedossa.
[/quote]
Olen yh ja ainut lapseni 23v asuu kotona. Molemmilla työpaikat kodin lähellä, molemmat sinkkuja ja molemmat pienipalkkaisia. Jaamme asumiskulut kuin "kämppikset".
Miksi lapseni pitäisi muuttaa pois, kun tämä järjestely on molemmille toimiva? Näin meillä on varaa matkustella ja pitää autoakin. Jos asuisimme yksin, olisimme köyhiä.
Jos olisin YH ja asuisin kaksin töissä käyvän lapsen kanssa, niin pyytäisin puolet asumiskuluista, jos kerran yhdessä aikuisina asutaan. Et ole aikuisen lapsen elatusvelvollinen.
Meidän täysi-ikäiset eivät ole olleet kuin silloin tällöin töissä, enkä ole pyytänyt rahaa asumisesta tai ruuasta, mutta sen olen vaatinut että hoitavat pyykkinsä ja osallistuvat kodin töihin kuten me muutkin perheen aikuiset, eli joutavat kuskaamaan nuorempaa sisarustaan harrastuksiin jne.
On ok, jos lapsi on ns. siirtynyt työelämään. Jos kyse on sen sijaan välivaiheesta eli esim. lapsi odottaa armeijaan menemistä tai tekee vaikka syksyn työtä ja aikoo keväällä keskittyä täysipäiväisesti pääsykokeisiin lukemiseen, harkitsisin tilanteen mukaan. Toisaalta tietynlainen aikuistuminen on paikallaan, mutta toisaalta on inhottavaa, jos lapselle tulee tunne, että savustetaan kotoa ennen kuin tulevaisuus on selvillä. Sitten kun opiskelupaikka irtoaa tai lapsi tekee päätöksen, että työelämä kutsuu, on muutenkin aika lähteä perustamaan omaa kotia ja elämää.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:33"]
Ei jos pärjäät muutenkin
[/quote]
Tuskin kyselisi täällä jos raha ja sen riittävyys ei olisi minkään sortin ongelma.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:01"]
Miksi täysi-ikäinen työssä käyvä lapsi asuu edelleen vanhemmillaan?
[/quote]
Minä asuin 19-vuotiaana ylioppilaana vanhempieni luona, kun en päässyt opiskelemaan. Olin töissä, säästin rahaa ja vuotta myöhemmin ei tarvinut nostaa opintolainaa, kun aloitin yliopistossa.
Kaverini samassa tilanteessa muutti yksiöön, eikä saanut rahaa säästöön. Nyt opiskelijana kinuaa vanhemmiltaan rahaa harvase kuukausi, kun opintotuki lainoineen menee jo lähes kokonaan vuokraan.
Kumpihan oli fiksumpaa?
On SYDÄMETÖNTÄ pyytää omalta lapsestaan rahaa. Missä on sydämenne???
Sanna
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:04"]Ei vanhemmuus lopu siihen, kun lapsi täyttää 18!
[/quote]
Mutta elatusvelvollisuus loppuu... Tuttavapiirissä on surullisia tapauksia siitä miten aikuiset lapset hyväksikäyttää yksinhuoltajaäitiään.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:11"]
On SYDÄMETÖNTÄ pyytää omalta lapsestaan rahaa. Missä on sydämenne??? Sanna
[/quote]
Pyytäisin kyllä, jos oma toimeentuloni olisi siitä kiinni ja lapsi olisi töissä. Muuten samaa mieltä, miksi varakas keksi-ikäinen veisi nuorensa rahat?
Kyllä taas saa ihmetellä ihmisten ajatuksenjuoksua, että vuokraa ruvetaan perimään. Se vuokra on sitten pääomatuloa ja verotettavaa. Eikö olis helpompi vaan laittaa sille jotain asumisen kuluja, sähkölaskuja yms. maksettavaksi ja tehdä se "vuokranperintä" niin?
[/quote]
Mikä helvetin WT persu tämä Sanna oikein on? Lapsilisät on loisimista mutta vanhempien elätettävänä asuminen ok.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:13"]
[/quote]
Pyytäisin kyllä, jos oma toimeentuloni olisi siitä kiinni ja lapsi olisi töissä. Muuten samaa mieltä, miksi varakas keksi-ikäinen veisi nuorensa rahat?
[/quote]
Minullakin on yksi tuttu pienipalkkainen nainen jonka melkein 30 vuotiaat pojat asuu äitinsä kotona. Nainen menitti asumistuet siinävaiheessa kun pojat meni töihin, tietysti, perheen tulot ylitti silloin tukirajat. Nainen maksaa asumisen ja ruuat ja pojat elää kuin täyshoitolassa, eivät siivoa tai pese pyykkejään. Pojat tuhlaa omat rahansa autoihin, peleihin ja huvitteluun ja vaativat vielä muorilta taskurahaa kun omat ei tahdo riittää.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:16"]
[/quote]
Mikä helvetin WT persu tämä Sanna oikein on? Lapsilisät on loisimista mutta vanhempien elätettävänä asuminen ok.
[/quote]
Millähän rahalla nämä "aikuiset" 18-vuotiaat sitten elelevät, kun muuttavat "omilleen". Sossu ja kela, eli YHTEISKUNTA elättää nämä ah-niin-itsenäiset lapsoset. Joku vastuu vanhemmille jälkikasvustaan!!! t. vihervassari
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:09"]
Jos olisin YH ja asuisin kaksin töissä käyvän lapsen kanssa, niin pyytäisin puolet asumiskuluista, jos kerran yhdessä aikuisina asutaan. Et ole aikuisen lapsen elatusvelvollinen.
Meidän täysi-ikäiset eivät ole olleet kuin silloin tällöin töissä, enkä ole pyytänyt rahaa asumisesta tai ruuasta, mutta sen olen vaatinut että hoitavat pyykkinsä ja osallistuvat kodin töihin kuten me muutkin perheen aikuiset, eli joutavat kuskaamaan nuorempaa sisarustaan harrastuksiin jne.
[/quote]
Mun yh-äiti antoi aikanaan asua ilmaiseksi luonaan, koska tiesi minun säästävän omaa asuntoa varten. Valmistuttuani sain vakkarityön ja alle vuosi valmistumisen jälkeen muutin omistusasuntooni. Nyt minulla on kertynyt asuntovarallisuutta 150 000 euroa, mikä olisi ollut paljon vaikeampaa, jos en olisi saanut kerätä pesämunaa opiskeluaikaisesta duunista ja sen vajaan vuoden valmistumisen jälkeen. Äiti <3
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:20"]
[/quote]
[/quote]
Minullakin on yksi tuttu pienipalkkainen nainen jonka melkein 30 vuotiaat pojat asuu äitinsä kotona. Nainen menitti asumistuet siinävaiheessa kun pojat meni töihin, tietysti, perheen tulot ylitti silloin tukirajat. Nainen maksaa asumisen ja ruuat ja pojat elää kuin täyshoitolassa, eivät siivoa tai pese pyykkejään. Pojat tuhlaa omat rahansa autoihin, peleihin ja huvitteluun ja vaativat vielä muorilta taskurahaa kun omat ei tahdo riittää.
[/quote]
Kasvatus mennyt pieleen. Mitäs ei ole vaatinut pojiltaan koskaan mitään! Minä annan lasteni asua kotona vaikka 25-vuotiaana, jos tilanne sitä vaatisi (esim. avoliiton päättyminen jne), mutta ei kotona vain löhöillä toimettomana.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:04"]Ei vanhemmuus lopu siihen, kun lapsi täyttää 18!
[/quote]
Mutta elatusvelvollisuus loppuu... Tuttavapiirissä on surullisia tapauksia siitä miten aikuiset lapset hyväksikäyttää yksinhuoltajaäitiään.
[/quote]
Ei lopu elatusvelvollisuuskaan. Mieleeni muistuu vuosien takaa oikeustapaus, jossa vastahakoinen isä oikeuden määräyksellä joutui osallistumaan 18 vuotta täyttäneen elämisen kustannuksiin.
Tottakai on ok, enemmänkin voisit vaatia.
Meillä on riittävästi rahaa. Nuori säästää rahat tulevia tarpeita varten
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:01"]Miksi täysi-ikäinen työssä käyvä lapsi asuu edelleen vanhemmillaan?
[/quote]
Meillä sai opinnot päätökseen jouluna ja halusi opiskeluajan asua kotona (koki sen helpommaksi). Nyt lukee pääsykokeisiin ja käy töissä, vaikka minun puolesta olisi saanut keskittyä vain lukemiseenkin, hakee yliopistoon toiseen kaupunkiin. Eli asuu kotona sen aikaa, että tietää pääseekö muualle jatko-opiskelemaan. Jos ei pääse, luulen että muuttaa silti pois. Turhaa olisi muuttaa nyt välissä omaan, etenkin kun meillä on tilaa ja rauhaa ja asuntotilanne on täällä aika huono. -9