Miksi en vaan laihdu??
Olen 32-vuotias, 60 kg (ihanne ja normaalipaino 54kg) 160 cm nainen. Lihoin loppuvuodesta 2014 reipas 6 kg kun jouduin sairauden takia täydelliseen liikkumiskieltoon (siis käytännössä 4 kk sänkypotilaana).
Painonhallinta on osaltani ollut aina helppoa, ja ole onnistunut kaloreita laskemalla ja liikuntaa lisäämällä karistamaan helposti muutamat ylikilot. Vaan nyt en. Olen ollut 2,5 kk laihdutuskuurilla, jossa jätin kaikki sokeriherkut pois. Siis söin niitä ennen päivittäin. Lisäsin liikuntaa pikkuhiljaa niin että käyn pitkällä 1-2 h kävelylenkillä 2 x viikossa ja juoksemassa 2 x viikossa noin 5-8 km matkan. Ruokavalioni on ammattilaisen tekemä ja noudatan sitä pilkulleen. Paino ei ole tippunut 2,5 kk aikana kuin 0,5 kg.
Mistään säästöliekistä on turha edes mainita, en usko sellaiseen eikä kehoni todellakaan saa liian liian vähän kaloreita.
Tässä esimerkki normaalista päivästä ruokavaliollisesti:
Aamulla kaurapuuroa kevytmaitoon tehtynä, päälle mustikoita ja vadelmia noin desilitra, kuppi kahvia, 0,5 litraa vettä, pien annos kurpitsan siemeniä puuroon
Lounaalla 150g broilerin rintafilettä, vihersalaatti, uunikasviksia, kevyt jogurttikastike (kastikeannoksessa 50kaloria), 0,5 l vettä
välipalalla Omena, maitorahkaa 2 dl + raejuustoa + 0,5 l vettä
Illallisella toisinto lounaasta. 0,5 l vettä
Kalorimäärän pitäisi jäädä tällä ruokavaliolla noin 1000 -1100 päivässä ja painon pitäisi oikeasti tippua!
Nälkä minulle ei tule näin syödessä ja jaksan hyvin vetää illalla juoksu/kävelylenkin.
Ainoa mitä tästä seuraa, on järjetön turvotus seuraavana aamuna, vaikka suolaa käytän todella järjellä ja kohtuullisesti. Lisättyä sokeria en lainkaan.
Kilpirauhasarvoni ovat ihanteelliset, eli kyse ei ole siitäkään. Vatsani toimii 2 x päivässä.
Alan olla epätoivoinen :( Auttakaa, laihtumisgurut.
Ainiin ja en siis syö mitään lääkkeitä, pelkästään ehkäisyrengas käytössä.
Kommentit (59)
Itselläni kova liikunta saattaa aiheuttaa todella pahaa turvotusta. Juuri jos niin sanotusti aloittaa nollasta ja alkaa heti treenata suht kovin. Itse olen saanut ananasmehulla sekä ihan tuoreella ananaksella pois nesteitä. Lopeta viikoksi urheilu ja huomaat että saattaa jo siitä lähteä kaikki nesteet. Sitten vähitellen lisäät taas liikuntaa. Ehkä joku urheilujuoma saattaa myös auttaa myös, että saat kivennäisaineet tasapainoon.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:55"]
Olen 11 kuukautta pudottanut painoa 1200 kcal /päivä. Tammikuun alkuun asti meni hyvin puolikiloa viikko lähti. Sitten iski jumi seuraavan neljän kuukauden aikana painoa lähti ainoastaan 4 kg, en repsahtanut kertaakaan. Minua paleli, kuukautisetkin meni sekaisin vaikka normaali painon ylärajaan oli vielä yli 10 kg. Mietin pohdin mikä vikana, söin kaikki maitotuotteet rasvattomana. Viime viikolla aloin syömään hyviä rasvoja siemeniä, pähkinöitä ja oliiveja määrät tietenkin kohtuullset 20 g siemeniä ja 20 g pähkinöitä ja 30 g oliiveja. Nyt paino putosi 1,2 kg viikossa. Jos meno jatkuu niin hyvien rasvojen puute on syy miksi paino ei pudonnut.
[/quote]
Puhut hyvistä rasvoista. Mitkä ovat mielestäsi huonoja rasvoja? Voisitko myös perustella.
[/quote]
Eläinrasvoja pidän huonona rasvana. En ole syönyt punaista lihaa yli 20 vuoteen. Syön kanaa ja kalaa. Maiotuotteet maustamattoman jugurtin, raejuustoon , juuston ja rahkan syön vähärasvaisena juuri eläin rasvoja vältellen. Luultavasti ruokavaliostani jäi juuri rasvat puuttumaan ennen siemenien ja pähkinöitä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:55"]
Olen 11 kuukautta pudottanut painoa 1200 kcal /päivä. Tammikuun alkuun asti meni hyvin puolikiloa viikko lähti. Sitten iski jumi seuraavan neljän kuukauden aikana painoa lähti ainoastaan 4 kg, en repsahtanut kertaakaan. Minua paleli, kuukautisetkin meni sekaisin vaikka normaali painon ylärajaan oli vielä yli 10 kg. Mietin pohdin mikä vikana, söin kaikki maitotuotteet rasvattomana. Viime viikolla aloin syömään hyviä rasvoja siemeniä, pähkinöitä ja oliiveja määrät tietenkin kohtuullset 20 g siemeniä ja 20 g pähkinöitä ja 30 g oliiveja. Nyt paino putosi 1,2 kg viikossa. Jos meno jatkuu niin hyvien rasvojen puute on syy miksi paino ei pudonnut.
[/quote]
Puhut hyvistä rasvoista. Mitkä ovat mielestäsi huonoja rasvoja? Voisitko myös perustella.
[/quote]
Eläinrasvoja pidän huonona rasvana. En ole syönyt punaista lihaa yli 20 vuoteen. Syön kanaa ja kalaa. Maiotuotteet maustamattoman jugurtin, raejuustoon , juuston ja rahkan syön vähärasvaisena juuri eläin rasvoja vältellen. Luultavasti ruokavaliostani jäi juuri rasvat puuttumaan ennen siemenien ja pähkinöitä.
[/quote]
Et kuitenkaan osannut perustella.
Missä ongelma ap? Ok, turvotus ehkä.
Jos olit 4 kk liikkumatta, niin lihakset ovat siinä ajassa pienentyneet. Kun aloitit treenin, niin kaiken järjen mukaan lihaksisto kasvaa takaisin.
Jokin tuossa mättää. Oletko varmasti noudattanut ruokavaliota vai pidätkö herkkupäiviä joilla huomaamattasi kumoat miinuskalorit?
Ruokavaliosi on ammattilaisen suunnittelema ja luotat siihen täysin. Et kuitenkaan laihdu. Ei ole tullut mieleen, että voisit harkita muutosta ruokavalioon, jos se ei kerran sinulla toimi.
Tietyssä iässä painoa yleensä tulee ja se on lähes mahdotonta tiputtaa pois. Voi olla että osa painosta on nestettä. Kokeile jotain detox tai nesteenpoistokuuria
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:14"]
Jokin tuossa mättää. Oletko varmasti noudattanut ruokavaliota vai pidätkö herkkupäiviä joilla huomaamattasi kumoat miinuskalorit?
[/quote]
Herkkupäiviä olen pitänyt ehkä 1 x kk, mutta silloinkaan se mässäily ei lähde käsistä, ehkä yksi jätskiannos + kourallinen sipsejä, pala kakkua ( max 2000 kaloria päivässä, kun muina päivinä kuukaudesta kalorimäärät on tiukasti joka päivä max 1200 (sekä liikuntaa joka kuluttaa noin 400 kaloria + jälkipoltto).
Masentaa :(
AP
Mikä ammattilainen on tehnyt ruokavaliosi joka kuulostaa hiukan yksipuoliselta?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:16"]
Tietyssä iässä painoa yleensä tulee ja se on lähes mahdotonta tiputtaa pois. Voi olla että osa painosta on nestettä. Kokeile jotain detox tai nesteenpoistokuuria
[/quote]
Nestettä on PALJON. sormuksia en käytä kun eivät aamuisin mahdu sormiin. tuntuu että mitä enemmän liikun, sitä pahemmin turpoan :(
Onko sinulla antaa jotain näppärää nesteenpoistodieettivinkkiä?
AP
Kai tiedät, että jotta paino putoaa, sinun pitää lisätä liikuntaa 15 minuuttia päivä per pudotettu 5 kg?
Siis jotta painonpudotus jatkuu. Eli se pelkkä ruokavalion muutos ei auta, vaan täytyy myös lisätä liikuntaa, jotta aineenvaihdunnalla on enemmän töitä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:18"]
[/quote]
Nestettä on PALJON. sormuksia en käytä kun eivät aamuisin mahdu sormiin. tuntuu että mitä enemmän liikun, sitä pahemmin turpoan :(
Onko sinulla antaa jotain näppärää nesteenpoistodieettivinkkiä?
AP
[/quote]
Et tarvitse nesteenpoistolääkettä, vaan muutosta ruokavalioon.
Nukutko? Stressaatko?
Tarvitsisko pitää joku boostipäivä jolloin syöt tosi paljon kaikkea hyvää. Mulla ainakin sellaiset päivät saa vatsan toimimaan ihan eri malliin ja se jatkuu jonkin aikaa vaikka palaan taas normaalimalliin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:17"]
[/quote]
Tämä oli siis yhden päivän esimerkki. Sama PT joka teki aikanaan saliohjelman (salilla käymiseen ei riitä aika kun haluan kohottaa kuntoa).
Miksi se kuulostaa mielestäsi yksipuoliselta?
AP
[/quote]
Toi on ihan puppua. 79-vuotias mummoni on 163 cm pitkä ja painaa 52 kiloa. Koko aikuisikänsä ollut samanpainoinen, joten ei ole ikä tehnyt painonhallintaa ainakaan hänellä sen vaikeammaksi. Koon 36 vaatteita käyttänyt aina ja käyttää vieläkin.
Hyväkuntoinen on, aina tykännyt kävellä paljon ja syö terveellisesti.
Voisiko olla että paino on tosiaan isolta osin nestettä? Miten suolan käyttö, lisääkö sitä ruokaan? Jos et niin olisin huolissani munuaisten toiminnasta. Lääkäriin?
En kyllä olisi myöskään varma etteikö nuo ruokasi helposti menisi yli tuon 1000-1100 kcal minkä mainitsit (tai jopa yli 1200 joka on minimisuoditus). Onhan annoskoot varmasti oikeat?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:16"]Tietyssä iässä painoa yleensä tulee ja se on lähes mahdotonta tiputtaa pois. Voi olla että osa painosta on nestettä. Kokeile jotain detox tai nesteenpoistokuuria
[/quote]
Potaskaa. Itse pudotin yli 40 v 15 kg normaalipainon sisällä ja on pysynyt pois vuosia. Kaikki detox on myös hömppää.
Olin vuosi sitten sinun kokoisesi ja kyllä minä tuon tyyppisillä syömisillä nopeasti laihduin. Eli ihan syystä olet masentunut. Kaiken järjen mukaan homman pitäisi toimia, vaan ei toimi. En tietenkään osaa auttaa, mutta rohkaisuksi halusin vastata. Jotain outoa tuossa on.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:17"]
[/quote]
Tämä oli siis yhden päivän esimerkki. Sama PT joka teki aikanaan saliohjelman (salilla käymiseen ei riitä aika kun haluan kohottaa kuntoa).
Miksi se kuulostaa mielestäsi yksipuoliselta?
AP
[/quote]
Ei välttämättä yksipuolinen, mutta ei laihduta sinua, vaan turvottaa. Muuta sitä.
Kyllähän tuossa nyt jotain munuaisongelmaa tulee väkisinkin mieleen. Munuaiset ja kohonnut verenpaine on sellainen kaksikko, että siitä syntyy noidankehä. Korkea verenpaine haittaa munuaisia, joilla puolestaan on hyvin merkittävä rooli verenpaineen säätelyssä.
Eli nyt ap kunnon lääkärille selvittämään, mistä on kyse. Verenpaine pitää saada alas, kun kerran ruokavalio ja liikunta ei auta niin lääkkeiden tarve tulisi arvioida. Ja munuaisten toiminta pitää kyllä selvittää kunnolla.