Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammatinvalinnan ahdistus!

Vierailija
13.05.2015 |

Olen parikymppinen ylioppilas. Lukiossa en kauheasti panostanut opiskeluun vaan keskityin muihin asioihin, kirjoitin kuitenkin suht hyvät yo-paperit. Abivuotena ajattelin että lääkärin ammatti voisi olla kiinnostava. Haluan ammatin, jossa voin auttaa ihmisiä. Työllisyysnäkymät ovat lääkärillä hyvät ja erikoistumismahdollisuuksia niin paljon, että varmasti sieltä löytyisi se itseä kiinnostava asia.

Olen nyt hakenut 2 kertaa lääkikseen ja tänä vuonna kolmas haku edessä. Olen alkanut tässä miettiä, että josko minusta ei sittenkään ole lääkäriksi. En ole mitenkään analyyttinen tai "tieteellinen" ihminen. Luonnontieteissä olen pärjännyt ihan hyvin (matikka, fy ja ke kaikki kasin luokkaa) mutta eivät ne koskaan mitään lempiaineitani ole olleet.

Olen luonteeltani tosi herkkä, pohdiskeleva ja luova. En ole mitenkään kauhean sosiaalinen vaikka pidän ihmisistä ja mielelläni juttelen kaikkien kanssa. Viihdyn aika hyvin yksin ja puuhailen mielummin omia taidejuttujani (kirjoitan, luen, soitan kitaraa jne.) Olen aika lailla oman tieni kulkija ja hieman erakko.

En oikein tiedä tulisiko minusta sittenkään hyvää lääkäriä. En rehellisesti sanottuna tiedä kiinnostaako se ala edes niin paljon. Toisaalta kiinnostaa, mutta joku tässä hommassa tökkii. Jotenkin tuntuu, että minun tarvitsisi olla loogisempi ja analyyttisempi jotta voisin ensinnäkin päästä lääkikseen ja toiseksi jaksaa sitä työtä ja olla hyvä siinä.

Olen miettinyt myös opettajan (erityisesti kieltenopettajan) ammattia, mutta en tiedä sovellunko sinnekään. Pidän kyllä lapsista ja tulen lasten kanssa toimeen, mutta en ole mikään iloinen sirkuttaja. Olen aina ollut vähän melankolinen ja tuntuu että opettajan täytyisi olla paljon pirteämpi. Opettajan ammatissa olisi kivaa se, että voisi käyttää luovuuttaan ja olen mielestäni aika luova ja kekseliäs...

Olen ihan hukassa tämän ammatinvalinnan suhteen. Ikää tulee koko ajan lisää ja tahdon mennä elämässäni eteenpäin. Mistä sitä voi tietää mikä on oikea ammatti minulle? Pelkään valitsevani väärin ja tulevaisuudessa kun on vaikeampi vaihtaa alaa (korkeakouluhaun uudistuksen takia) en haluaisi ottaa sitä riskiä.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite kävin ammatinvalinta psykologilla ja auttoi kyl paljon!Suosittelen!Löysin alan jota en ennen tullut ajatellutkaan!

Vierailija
22/22 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasteknikko ? Yhdistyy luovuus, käsityö ja lääketiede eikä tarvitse olla lähikontaksissa jatkuvasti potilaiden kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla