Onko Sinulla 6kk menoja vastaava vararahasto?
Minä vastaan, että on. Menot n. 2000 €/kk (lopuista menoista vastaa mies).
Kommentit (83)
Yksinelävänä olen pyrkinyt varautumaan yllätyksiin. Säästössä on noin 1,5 vuoden nykyistä kulutusta vastaavat rahat (muutama kymmentuhatta). Tämän jälkeen pitäisi aloittaa omaisuuden realisointi. Tosipaikan tullen kulutusta tulisi tietenkin välittömästi hillittyä, joten säästöt riittänevät pidemmälle.
On kyllä.
Joku sanoi että lapsiperheen on mahdotonta säästää tonni kuussa. Mediaanitulo on suomessa noin 2700e/kk, ja siitä jää nettona noin 1900e. Se kertaa kaksi plus lapsilisät päälle (oletus 2 lasta) tekee noin 4100e/kk. Siitä kun käyttää asumiseen esim. tonnin, ruokaan tonnin ja kaikkeen muuhun tonnin, niin ei hirveästi tarvitse kitsastella. Nuokin summat on melko yläkanttiin laskettu, useimmat pärjäävät esim. ruoan suhteen huomattavasti pienemmällä rahalla.
Säästöön jää helpostikin siis tonni kuussa tällaisella "keskivertoperheellä". Ei, ei KAIKILLA mutta USEIMMILLA pitäisi olla tuohon hyvinkin mahdollisuus. Tällöin puolen vuoden vararahasto (6*3000e=18 000e) olisi säästetty noin puolessatoista vuodessa.
Ei ole. Eletään miehen palkan varassa kaikki kolme, mun opintotuki on alle 300e. Rahaa säästöissä yhteensä 3000e, riittää ehkä kaheks kuukaudeksi...
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:16"]
Jotenkin absurdi ajatus että tavallinen lapsiperhe saisi niin ison summan säästöön. Ensin perhevapaat ja sen jälkeen alati kasvavat lasten kulut SEKÄ yleinen ostovoiman heikentyminen.
No me ollaan kyllä tavallinen lapsiperhe, tai ehkä jopa hiukan epätavallinen, koska molemmat vanhemmat tekevät osa-aikatöitä. Mutta kyllä meillä on säästössä n. 20 000€. Pienistä puroista se on kerätty.
Olen yksinhuoltaja, asun pk-seudulla omistusasunnossa. Ja olen kerännyt ensin asunnon ostamista varten omavastuuosuuden ja vielä sen jälkeen tililläni on nyt reilut 20 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä, mutta kulutin säästöt hoitovapaavuoden aikana. Nyt kerään täyttä häkää uutta satsia.
Miksi jouduit käyttämään hoitovapaalla säästöjäsi? Millaisia taloudellisia uhrauksia mies teki? Hoitovapaalla oleminen pienentää myös tulevaa eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Säästöt tahtovat ajan oloon myös kasvattaa itseään. Säästöjen ansiosta voi tehdä hankinnat silloin, kun ne saa edullisesti. Siksi pienenkin summan säästöön raapiminen kannattaa, keinolla millä hyvänsä.
Tämä on totta! Ei tarvita naurettavan kalliita kulutusluottoja tai pikavippejä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:13"]
Makuutan tilillä 40000€ . En ole kekisnyt miten sijoittaa.
Jos ei ole intoa osakkeisiin, niin sijoitusasunto voisi olla järkevä ratkaisu.
Sijoitusasunto voi olla paljon haastavampi sijoitus kuin osakkeet.
Osakkeet vain ostat ja pidät (tai myyt jos haluat) ja otat vastaan osingot.
Sijoitusasuntoon sen sijaan voi tulla tyhjiä kuukausia, joilta et saa tuloja, on vain menoja. Entä, jos saat huonon vuokralaisen, joka tuhoaa asunnon. Tai joka jättää vuokriaan maksamatta. Luottotiedot voivat olla kunnossa ja silti ihminen tekee näitä juttuja...
Ja asuntoa pitää yleensä säännöllisesti vähän remontoida ja taloyhtiöön tulee remontteja. Sijoitusasunto pitäisi myös ostaa niin hyvältä paikalta, että siihen varmasti saa aina vuokralaisen ja sen saa myytyä. Asunto on muuten paljon vaikeampi muuttaa rahaksi kuin osakkeet...
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:33"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:25"]Mulla on noin 30 000€ säästössä, vastaisi noin vuoden menoja meidän perheeltä. Toivon kuitenkin että sitä ei tarvitse käyttää vaan voimme joskus ostaa omistusasunnon.
Minä en ole ikinä onnistunut säästämään senttiäkään. Aina kuun lopussa tili miinuksella ja luottokorttiakin käytetään. Toisaalta olemme maksaneet kokonaan yli 300 000 asuntolainan, eli sitä kautta jotain on kertynyt.
Meillä menee pikkusumma säästöön joka kuukausi, joten on muutamaa tonni pahan päivän varalle, mutta meilläkin tili on nollilla aina ennen tilipäivää, mutta harvoin se sentään miinukselle lipsahtaa.
Miinukselle?
siis periaatteessa on kun ne rahat on sijoitettuna, mutta voi nostaa sijoituksesta pois jos tarve vaatii 10 000 on sijoitettuna, tähän häthätä varaa on 1500 säästötilillä ja 300 s-pankissa
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi aika harvalla on minkäänlaista säästöä, jos on tähän kyselyyn uskomista :(
Mielestäni tällaisia kyselyitä tekevät säännöllisesti pankitkin yms. ja niitä tuloksia näkee lehdissä, ihan paikkaansa pitää eli ihmiset elävät kädestä suuhun ja jotkut jopa yli varojensa. Taloudellinen osaaminen on heikkoa, mitään ei opeteta koulussa. Ei ymmärretä, että ei kannata ottaa pikavippejä. Ei ymmärretä, että kannattaa säästää hankintoja varten. Ei käsitetä sitäkään, että osakesijoittaminen on erittäin helppoa ja vaivatonta. Ei ymmärretä ottaa riittäviä vakuutuksia.
Ei jaeta kuluja avo- tai avoliitossa, vaan suurempituloinen mies elelee herroiksi, ostelee helposti rahaksi muutettavia hankintoja (kuten auton) ja nainen käyttää pienemmän palkkansa arkipäivän elämiseen: ruokaan ja lasten vaatteisiin. Tai nainen jopa tuhlaa säästönsä hoitovapaalla, mitenkäs sitten, kun ero tulee? Ei olla varauduttu eläkevuosiin, naisten eläkkeet ovat yleensä paljon pienempiä kuin miesten. Ja usein leskeksi jäävä on nainen eli sitä toista elättäjääkään ei sitten enää taloudessa ole. Etenkin naisten pitäisi ymmärtää ajatella raha-asioitaan!
Kyllä löytyy, jopa pidemmäksikin aikaa...:
http://www.kela.fi/ + toimeentulotuki, hyvin on pärjätty jo monta vuotta näillä varastoilla :D :D .
Ei ole mitään säästöjä. Pakko elää kädestä suuhun.
Meinasin vastata ettei ole mitään säästöjä, mutta on mulla 1600 euron osakesalkku, ne voisi tarpeen tullen myydä. Tarvittaessa pärjään hyvinkin pienellä rahalla, joten kyllä tuollakin pärjäisin jonkin aikaa.
Me olemme aina säästäneet noin 10% tuloista. Se summa siis lähtee automaattisesti rahastoihin.
Meidän nettovuosituloista siis säästyy noin 5000€ nykyään, alussa paljon vähemmän.
Nyt siellä rahastoissa on noin 80.000€.
No ei todellakaan ole. Jos elämisestä jäisi ylimääräistä, niin kyllä sillä maksettaisiin velkoja pois. Minä olen ollut vuosia työttömänäkin ja lasten kanssa kotona, talo on ostettu, sitä kun saadaan maksettua ja lapset elätettyä niin hyvä on. Kyllä täälä tuntuu olevan paikalla taas se rikkain osa kansakuntaa paikalla kun on kymmeniätuhansia varaa makuuttaa tilillä sen varalta että muutaman satasen pesukone menee rikki, vaikka sen vois visallakin ostaa.
Ei ole, ehkä juuri ja juuri 1 kk:ksi on säästöjä.
Kahden vuoden bruttotulot säästössä.
No ei ole. Tällaisen tavallisen keskituloisen täytyisi valita elääkö vai säästääkö. Mielummin elän tämän ainokaisen elämäni kuin makuutan 30k€ tilillä....
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:33"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:25"]Mulla on noin 30 000€ säästössä, vastaisi noin vuoden menoja meidän perheeltä. Toivon kuitenkin että sitä ei tarvitse käyttää vaan voimme joskus ostaa omistusasunnon. [/quote] Minä en ole ikinä onnistunut säästämään senttiäkään. Aina kuun lopussa tili miinuksella ja luottokorttiakin käytetään. Toisaalta olemme maksaneet kokonaan yli 300 000 asuntolainan, eli sitä kautta jotain on kertynyt.
[/quote]
Meillä menee pikkusumma säästöön joka kuukausi, joten on muutamaa tonni pahan päivän varalle, mutta meilläkin tili on nollilla aina ennen tilipäivää, mutta harvoin se sentään miinukselle lipsahtaa.