Onko Sinulla 6kk menoja vastaava vararahasto?
Minä vastaan, että on. Menot n. 2000 €/kk (lopuista menoista vastaa mies).
Kommentit (83)
Ei, elän tuilla ja poikaystävän rahoilla.
Säästöjä tulee ja menee. Joskus oli säästöjä, sitten ostin kämpän eikä enää ollut yhtään ylimääräistä. Sitten raavin taas jotain säästöjä kokoon, ja ne menivät kun aloin synnytellä lapsia. En säästä mitään erityisen pahaa päivää varten vaan muutaman vuoden säteellä toteutettavia tarpeita varten.
Tällä hetkellä on taas pitkästä aikaa säästöjä, säästän avioeroa varten.
Vielä viikon ajan on. Sitten on kaupantekopäivä ja meneekin melkein kaikki asunnon ostoon. Samalla menot nousee (yhtiövastike + lainan lyhennys on aika reilusti isompi kuin tämänketkinen vuokra), joten ei enää ihan tähän tapaan jää säästöön. Puolen vuoden tarpeet säästettynä varmaan parinkymmenen vuoden päästä jos silloinkaan kun tulee kuitenkin esim remontteja, lasten autokoulut, kalliita harrastusvälineitä jne jne.
Mulla on kuuden kuukauden menot kulutettu jo nyt... Enemmän menee aina kun tulee.
Noin 60 kk elämiseen riittävä puskuri löytyy.
On tai siis monen vuoden. Osakesijoituksissa, tililläkin rahaa varmaan tuoksi 6 kuukaudeksi. Olemme lapsiperhe. Mutta ei olisi velatonta asuntoa ja vararahastoa elleivät vanhempani olisi säästäneet ja sijoittaneet minulle jo lapsena.
Loppujen lopuksi aika harvalla on minkäänlaista säästöä, jos on tähän kyselyyn uskomista :(
Säästöt tahtovat ajan oloon myös kasvattaa itseään. Säästöjen ansiosta voi tehdä hankinnat silloin, kun ne saa edullisesti. Siksi pienenkin summan säästöön raapiminen kannattaa, keinolla millä hyvänsä.
minulla oli, mutta opiskelujen aikana varat ovat menneet elämiseen. No eipähän ole tarvinnut lainaa ottaa.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 23:07"]
Eipä säästöjä ole, aina kun saa jotain raavittua kasaan niin tulee jokin rahaa vievä juttu ja sinne meni. Parhaimmillaan saanu 4tonnia säästöön, nyt on 600, ja sekin periaatteessa jo käytetty. Ei paljon säästöön saa tonnin tuloista kuussa.
[/quote]
Sullahan on kuitenkin hieno tilanne, kun olet saanut säästöilläsi hoidettua nuo asiat :) Moni joutuu vippikierteisiin ymv.
Ja noilla tuloilla säästäminen on tottakai hitaampaa, mutta nostan hattua että tuollaisiakin summia olet saanut kerättyä!
Makuutan tilillä 40000€ . En ole kekisnyt miten sijoittaa.
On, Kela säilyttää niitä ja maksaa minulle kuukausittain reilun 500 € käyttörahaa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:13"]
Makuutan tilillä 40000€ . En ole kekisnyt miten sijoittaa.
[/quote]
Jos ei ole intoa osakkeisiin, niin sijoitusasunto voisi olla järkevä ratkaisu.
Meillä kertyy rahaa. Mutta käytetään sitä kokoakan. Esim auto vaihdetaan ilman velkaa. Matkustellaan. Remontoidaan. Nyt laitetaan pihaa 6000
Mulla on noin 30 000€ säästössä, vastaisi noin vuoden menoja meidän perheeltä. Toivon kuitenkin että sitä ei tarvitse käyttää vaan voimme joskus ostaa omistusasunnon.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:25"]Mulla on noin 30 000€ säästössä, vastaisi noin vuoden menoja meidän perheeltä. Toivon kuitenkin että sitä ei tarvitse käyttää vaan voimme joskus ostaa omistusasunnon.
[/quote]
Minä en ole ikinä onnistunut säästämään senttiäkään. Aina kuun lopussa tili miinuksella ja luottokorttiakin käytetään. Toisaalta olemme maksaneet kokonaan yli 300 000 asuntolainan, eli sitä kautta jotain on kertynyt.
Meillä menee rahaa vuodessa noin 60.000€, eli kaikki mitä tienataan. Ei todellakaan ole tilillä makaamassa 30 tonnia. Muutama tonni on säästötilillä yllättävien menojen varalle, jos sattuu vaikka kodinkoneet tussahtamaan kaikki samaan aikaan (vaikka salaman iskusta), niin saadaan ainakin tärkeimmät korvattua uusilla heti.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:25"]
Mulla on noin 30 000€ säästössä, vastaisi noin vuoden menoja meidän perheeltä. Toivon kuitenkin että sitä ei tarvitse käyttää vaan voimme joskus ostaa omistusasunnon.
[/quote]
Eikö tuo säästö jo riitä siihen että saisitte lainan ihan kivaan omistusasuntoon? Paljonko nyt menee vuokraan, jota et saa koskaan takaisin?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 23:02"]
Noin 10 000 € on säästössä, sillä pärjäisi nykymenoilla sen puoli vuotta -joskin aika niukasti. Säästän ahkerasti, ja tavoitteena on parin vuoden puskuri.
[/quote]
Lisään vielä, että olen kolmen lapsen yksinhuoltaja ja asun pk-seudulla. Palkasta jää käteen 1300-2000 € kuukaudesta riippuen. Vuokra 800, ei asumistukea.