Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ateismia pidetään negatiivisena asiana?

Vierailija
12.05.2015 |

Aika usein joku sanoo että ei usko jumaliin, mutta kieltää silti olevansa ateisti? Ateismihan on juuri sitä että ei usko jumaluuksiin. Aika moni tuntuu yhdistävän ateismiin negatiivisia asioita jotka siihen ei kuulu.

Eihän se tee ihmisestä pahaa, ettei hän usko jumalien olemassaolooon.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 08:13"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 08:08"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 08:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 07:59"]

Siis onhan siinä ero, jos ei ylipäänsä usko, että jumalia voi olla olemassa, kuten ateisti, tai sitten ei vaan vielä ole tullut vastaan sitä jumalaa, johon itse voisi uskoa. Ensimmäinen on pompöösi ja melko ylimielinen maailmantotuudellinen julistus joka kommentoi myös muiden uskomuksia, jälkimminen on oma henkilökohtainen kokemus.

[/quote]

Ei kai se sen pompöösimpää ole kuin julistaa joku tietty uskonto ainoaksi oikeaksi? Yleensä ateisti uskoo jumalien sijaan tieteeseen.

[/quote]

ehkä ei srn pompöösi, mutta ei en parempaakaan. Tekopyhää siis.

tieteeseen taas ei yhdenkäön tieteentekijän mukaan saa uskoa. Se nyt on kaikkein hölmöintä. Koko tieteen idea on siinä, että ei uskota, vaan epäillään ja sitten epäillään epäilyä.

terveisin agnostikko tieteentekijä.

[/quote]

Ymmärrät selvästi väärin tieteeseen uskomisen, liian yksinkertaistetusti. Tietenkään tiede ei ole koskaan valmis, mutta tiede on silti maailmankuva, esim. luonnontieteilijä on koulutettu tiettyyn maailmankuvaan ja käsitykseen totuudesta ja totuuden ehtojen määrittelystä

t: luonnontieteiden alan tutkijan (ateisti) kanssa 15 vuotta naimisissa ollut yhteiskuntatieteilijä (agnostikko)

[/quote]

tottakai ymmärrän sen "väärin", aivan tahallani. Niin sinäkin teet, uskovien (ja ateistin) maailmankuvan kohdalla (vaikka et ehkä itse huomaa sitä?). Ei pidä yksinkertaistaa toista vaihtoehtoa, jos ei yksinkertaista toistakin vaihtoehtoa. Molempia pitää kohdella samoin, muuten vertailu ei ole reilu eikä pätevä.  Jos vain toinen vaihtoehto yksinkertaistetaan, saadaan tulokseksi propagandaa. Varmaan ihan viihdyttävää sekin, ja voi johtaa jonkun haluamaan yhteiskunnalliseen tulokseenkin, mutta ei se silti mitään oikeaa tietoa tai ymmärrystä ole.

Vierailija
22/32 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 07:52"]

En ole huomannut tuollaista ilmiötä. Itse tosin olen agnostikko, en ateisti.

[/quote]

Olet malliesimerkki ilmiöstä. Et usko jumaliin, mutta et halua olla ateisti. Miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateismia ei taida muut pitää negatiivisena asiana kuin pieni mutta sitäkin äänekkäämpi hihhulivähemmistö

Vierailija
24/32 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 07:55"]

No ne ateistit tai sellaiseksi itseään kutsuvat on välillä hirveen hanakoita tuputtamaan näkemyksiään eivätkä tunnu tippaakaan kunnioittavan toisten vakaamusta jos se on erillainen kuin heillä.

[/quote]

Ateisti ei koskaan ole kadulla tullut tuputtamaan näkemyksiään. Eilen nappasi, tai yritti koska suomen lätkäpeliä piti päästä seuraamaan, pari mormonia hihasta kiinni kun lähdin töistä.

Vierailija
25/32 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 10:06"]

[/quote]

Olet malliesimerkki ilmiöstä. Et usko jumaliin, mutta et halua olla ateisti. Miksi?

[/quote]

Eli sinusta pitäisi joko _uskoa_ jumalaan/jumaliin tai _uskoa_ ettei niitä ole? Mitä eroa noilla on? Saman kolikon eri puolet.

Vierailija
26/32 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 07:59"]

Siis onhan siinä ero, jos ei ylipäänsä usko, että jumalia voi olla olemassa, kuten ateisti, tai sitten ei vaan vielä ole tullut vastaan sitä jumalaa, johon itse voisi uskoa. Ensimmäinen on pompöösi ja melko ylimielinen maailmantotuudellinen julistus joka kommentoi myös muiden uskomuksia, jälkimminen on oma henkilökohtainen kokemus.

[/quote]

Ylimilisempäähän se on että väittää löytäneensä tuhansista jumalista sen ainoan oikean. Kristitty on 99.99% ateisti, eihän hänkään usko muihin jumaliin, ainostaan yhteen tuhansista. Aäysateisti on vienyt tuon jumaliin uksomattomuuden yhtä ainoaa jumalaa pidemmälle.

Vierailija
27/32 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateismiin ei liity kuin se negatiivinen asia että he pitävät itseään niin avarakatseisina ja edistyksellisinä, mutta eivät hyväksy muiden ihmisten mielipiteitä tai esim. sitä että joku uskoo Jumalaan tai Jeesukseen tai Moosekseen tai Allahiin. Ateistit nostavat itsensä jalustalle ja pitävät itseään ylivertaisen älykkäinä. Usko ei ole älyn asia vaan ihan uskon asia. Ateistitkin USKOVAT olevansa muita parempia, mutta se on vain heidän uskonsa.

Vierailija
28/32 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 10:06"]

[/quote]

[/quote]

Eli sinusta pitäisi joko _uskoa_ jumalaan/jumaliin tai _uskoa_ ettei niitä ole? Mitä eroa noilla on? Saman kolikon eri puolet.

[/quote]

No siinähän se ero juuri on, jumaliin uskova on teisti ja jumaliin uskomaton on ateisti. Valinta on binäärinen, joko uskoo tai ei usko, välimuotoa ei ole. Mieltänäs voi tietysti vaihtaa, tai voi olla asian suhteen tietämätön (agnostikko).

Vierailija
29/32 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko ikäni uskonnoton. En ole ateisti.

Vierailija
30/32 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 10:21"]

Ateismiin ei liity kuin se negatiivinen asia että he pitävät itseään niin avarakatseisina ja edistyksellisinä, mutta eivät hyväksy muiden ihmisten mielipiteitä tai esim. sitä että joku uskoo Jumalaan tai Jeesukseen tai Moosekseen tai Allahiin. Ateistit nostavat itsensä jalustalle ja pitävät itseään ylivertaisen älykkäinä. Usko ei ole älyn asia vaan ihan uskon asia. Ateistitkin USKOVAT olevansa muita parempia, mutta se on vain heidän uskonsa.

[/quote]

Tuo oli vain sinun henkilökohtainen ennakkoluuloinen negatiivinen näkemyksesi ateisteista.

Vierailija
31/32 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 07:55"]

No ne ateistit tai sellaiseksi itseään kutsuvat on välillä hirveen hanakoita tuputtamaan näkemyksiään eivätkä tunnu tippaakaan kunnioittavan toisten vakaamusta jos se on erillainen kuin heillä.

[/quote]

Tuo on julkisuusharhaa. Suomihan on tavattoman uskonnollinen maa. Sillolin kun kirkkoon kuului 90% väestöstä, niin piti olla vähän fundametalistinen ateisti, jotta kehtasi julkisesti ilmoittaa olevansa ateisti ja puolustaa näkemystään. Suomessahan edelleen suurin osa ateisteista kuuluu kirkkoon, eikä pidä meteliä näkemyksestään, haluaa vian lipua massan mukana ja sulautua siihen, vaikka ei usko.

Vierailija
32/32 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 10:23"]

Olen ollut koko ikäni uskonnoton. En ole ateisti.

[/quote]

Mihin jumalaan siis uskot, jos et ole ateisti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän