Kannattaako köyhän käydä leipäjonossa?
Mielipiteitä puolesta ja vastaan?
Olen itse käynyt nyt 3 kertaa leipäjonosssa, kun jouduin taas lomautetuksi koronarajoitusten takia, ja saamani ruoka on ollut enimmäkseen epäterveellistä. Mulle on välillä tullut oikein huono olo niistä höttöleivistä, pullista, jauhomakkaroista ja muusta leipäjonoruuasta, kun olen tottunut syömään terveellisesti (paljon täysjyvää, kasviksia, vähärasvaista lihaa, palkokasveja yms.). Jonoon käveleminen on sentään hyötyliikuntaa, mutta ajalle olisi parempaakin käyttöä kuin seistä pari tuntia jonossa ohikulkijoiden pällisteltävänä. Toisaalta leipääjono antaa edes pientä pelivaraa tiukalle viritettyyn talouteen, mutta onkohan se lopulta kuitenkaan sen arvoista? Olisi kiva kuulla etenkin muiden köyhien mielipiteitä, jotka on itse joutunut mettimään leipäjonossa käymistä omalla kohdallaan.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Sitten parannukseen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johanna_sos kirjoitti:
Leipäjonosta saatu omaisuus on huomioitava sosiaalituissa
Ei ole oikein, että työttömistä saa sosiaalitukia, ja samanaikaisesti talouden ruokakulut katetaan leipäjosta saaduilla ruuilla
Se on hävikkiruokaa mitä niissä jonoissa jaetaan (pl. EU-kassit), se on ruokaa joka menisi kaupoilta roskikseen muuten. Ei kukaan voi olla niin kateellinen siitä että joku jonottaa tunnin muutamaa ankeaa tuotetta jossa päivämäärät paukkumassa, että sellaisestakin pitäisi tuet menettää. Sekö olisi parempi että kaikki se ruoka päätyisi biojätteeseen?
Paukkuu päivämäärät kaupoissa kun ette voi ostaa niitä ja maksaa silloin kun ne on tuoreita.Teidän kuuluu ostaa ne ja maksaa niin myyjät saa palkan.alennus tuotteissa on kaikissa paukkuu päivä määrä ja sun kuuluu ostaa niitä. Itsetunto katoaa loputkin kun käyttäydytään kuin koirat.
Teidän ja sun... en minä käy ruokajonossa, joten turhaan minulle noita ohjeitasi osoitat.
Kaupoista tulee aivan valtavat määrät hävikkiä, sitä on tullut aiemmin vielä ihan hurjasti enemmän, nykyään tulee vähemmän koska on ohjelmat joiden avulla kulutusta on helpompi ennakoida, ja lisäksi nykyään satsataan siihen että hävikkiruoka saadaan myytyä halvalla (ilta-alet, hävikkilaatikot, "eilisen tähdet", resq-sovellus jne). Siitä huolimatta sitä hävikkiä tulee jonkin verran, ja monet kaupat antavat nämä sitten ruokajakoihin, joista ne käydään hakemassa. Kauppa säästää tässä myös jätemaksuissa. Täysin ei hävikkiä saada varmaan kokonaan kitkettyä, koska nopeasti pilaantuvien tuotteiden menekkiä ei voi täysin ennustaa, ja kuluttaja haluaa että tarjolla on aina kaikkea, ja tuoretta. Todella naiivia kuvitella, että joku ruokajono aiheuttaa sen ettei kaupoista osteta tarpeeksi, se kun on niin häviävän pieni pisara kaupan liikevaihdosta, mitä sieltä menee hävikkiin - ja se tosiaan menisi muuten roskikseen.
Näin on, eikä myyjien palkat nousisi ja ruokien hinnat ei laskisi vaikka hävikkiä ei olisi yhtään.
Kauppiaan loputon ahneus vain lisääntyisi.
Leipäjonoon ei kannata mennä. Ei ainakaan samaan jonoon kuin minä, koska tahdon enemmän ruokaa vähemmällä jonottamisella.
Kävin leipäjonossa joskus hakemassa ilmaisia maskeja. Muuta en ole halunnut, en osaisi tuntea kiitollisuutta kun suurin osa siitä puolikuivasta höttöleivästä menisi kuitenkin roskiin. Olen ollut takuueläkkeellä jo 10v, parempi jättää leipäjonon antimet heille joilla ei oikeasti ole yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa samalla kannalla että sen kassin sisältö epäterveellisintä moskaa mitä olla taitaa. Kerran kun sen kassin sain niin yhtä tuotetta lukuun ottamatta muut meni kompostiin. Se oli kauppojen ylijäämää ja pääasiallisesti sitä kaikkein epäterveellisintä. Sen jälkeen en ole vaivautunut sellaisten kassien takia.
Älä mene koko jonoon jos ruoka on sinusta roskaa. Nälkää näkevä syö oikeasti vaikka kuivaa pullaa, sulla ei mikään oikea nälkä ole edes ollut.
En ollut jonossa vaan muissa asioissa kun kuljin niin sain sen kassin. Ei ollut nälkä eikä niillä tuttavillakaan jotka niitä kasseja hakee säännöllisesti aikansa kuluksi sillä ne säästää sitten rahaa muuhun tarkoitukseen.
Ei suomessa ole nälkää näkeviä ellei ole raha-asiansa kunnolla sörssinyt tai tuhlaa päihteisiin ja tupakkaan.
Mene kauppaan ja maksa se kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten parannukseen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johanna_sos kirjoitti:
Ei ole oikein, että työttömistä saa sosiaalitukia, ja samanaikaisesti talouden ruokakulut katetaan leipäjosta saaduilla ruuilla
Se on hävikkiruokaa mitä niissä jonoissa jaetaan (pl. EU-kassit), se on ruokaa joka menisi kaupoilta roskikseen muuten. Ei kukaan voi olla niin kateellinen siitä että joku jonottaa tunnin muutamaa ankeaa tuotetta jossa päivämäärät paukkumassa, että sellaisestakin pitäisi tuet menettää. Sekö olisi parempi että kaikki se ruoka päätyisi biojätteeseen?
Paukkuu päivämäärät kaupoissa kun ette voi ostaa niitä ja maksaa silloin kun ne on tuoreita.Teidän kuuluu ostaa ne ja maksaa niin myyjät saa palkan.alennus tuotteissa on kaikissa paukkuu päivä määrä ja sun kuuluu ostaa niitä. Itsetunto katoaa loputkin kun käyttäydytään kuin koirat.
Teidän ja sun... en minä käy ruokajonossa, joten turhaan minulle noita ohjeitasi osoitat.
Kaupoista tulee aivan valtavat määrät hävikkiä, sitä on tullut aiemmin vielä ihan hurjasti enemmän, nykyään tulee vähemmän koska on ohjelmat joiden avulla kulutusta on helpompi ennakoida, ja lisäksi nykyään satsataan siihen että hävikkiruoka saadaan myytyä halvalla (ilta-alet, hävikkilaatikot, "eilisen tähdet", resq-sovellus jne). Siitä huolimatta sitä hävikkiä tulee jonkin verran, ja monet kaupat antavat nämä sitten ruokajakoihin, joista ne käydään hakemassa. Kauppa säästää tässä myös jätemaksuissa. Täysin ei hävikkiä saada varmaan kokonaan kitkettyä, koska nopeasti pilaantuvien tuotteiden menekkiä ei voi täysin ennustaa, ja kuluttaja haluaa että tarjolla on aina kaikkea, ja tuoretta. Todella naiivia kuvitella, että joku ruokajono aiheuttaa sen ettei kaupoista osteta tarpeeksi, se kun on niin häviävän pieni pisara kaupan liikevaihdosta, mitä sieltä menee hävikkiin - ja se tosiaan menisi muuten roskikseen.Se ei vaan ole mitään hävikkiä vaan juuri se ruoka mikä sun kuuluisi ostaa sieltä kaupasta mutta kun et halua MAKSAA MITÄÄN MISTÄÄN .
Ymmärrätkö, kun sanoin jo, että minä en käy ruokajonossa? Toisekseen minun ei "kuulu" ostaa mitään mitä en halua. Ja kyllä, se on just sitä hävikkiä, olen ollut kaupan alalla töissä niin pitkään, että todellakin tiedän mistä puhun. Se on häviävän pieni määrä kansasta, joka ruokajonossa käy, ja heistä suurin osa käy siellä siksi ettei ole varaa ostaa. Kauppaan riittää asiakkaita kyllä, ja jos ei kauppa menesty niin se johtuu siitä että jokin toinen kauppa hoitaa homman paremmin, ei ruokajonoa käyttävästä marginaalisesta ihmisryhmästä.
Keskon ja S-ryhmän liikevaihto on muuten ollut ennätyslukemissaan viime vuonna, jännä juttu sinänsä jos kerran ruokajonot vie heiltä asiakkaat. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin käyn 3500€/kk palkalla leipäjonossa.
Ilmainen on aina ilmainen.
Sama, mutta kun täällä ei ole kuin seurakunnan jakamaa ruokaa enkä kehtaa hakea kun olen siinä puljussa töissä.
Joskus muinoin jaettavaa tuli hirveät määrät niin työntekijöillekin annettiin ettei mene hukkaan.
Leipää oli silloin pakasteessa paljon.
Uskovaisen moraali: hyväpalkkainen vie ruoan köyhän suusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin käyn 3500€/kk palkalla leipäjonossa.
Ilmainen on aina ilmainen.
Sama, mutta kun täällä ei ole kuin seurakunnan jakamaa ruokaa enkä kehtaa hakea kun olen siinä puljussa töissä.
Joskus muinoin jaettavaa tuli hirveät määrät niin työntekijöillekin annettiin ettei mene hukkaan.
Leipää oli silloin pakasteessa paljon.Uskovaisen moraali: hyväpalkkainen vie ruoan köyhän suusta!
Luitko tekstin, olisi mennyt roskiin, toki joskus vietiin laatikoittain leipää hevostilalle.
Minä olen töissä yhdistyksessä jossa jaetaan pari kertaa viikossa hävikkiruokaa. Hedelmiä ja kasviksia, ja leipää tulee eniten, ja niitä molempia jää aina jakamatta. Lihaa ja varsinkin kalaa tulee vähän, usein ei ollenkaan, myös maitotuotteita tulee tosi vähän.
Nimenomaan ne kasvikset ja hedelmät kannattaisi käydä hakemassa ruokajaosta jos on köyhä, ja käydä kaupasta ostamassa lihat laputettuina -60%.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töissä yhdistyksessä jossa jaetaan pari kertaa viikossa hävikkiruokaa. Hedelmiä ja kasviksia, ja leipää tulee eniten, ja niitä molempia jää aina jakamatta. Lihaa ja varsinkin kalaa tulee vähän, usein ei ollenkaan, myös maitotuotteita tulee tosi vähän.
Nimenomaan ne kasvikset ja hedelmät kannattaisi käydä hakemassa ruokajaosta jos on köyhä, ja käydä kaupasta ostamassa lihat laputettuina -60%.
Tasan ei käy onnen lahjat. Käyn leipäjonossa 2 x/vko ja hyvä jos saan yhden nuhjuisen banaanin tai puoliksi mädäntyneen ruukkusalaatin kuussa. Että se niistä kasviksista sitten. Vaaleaa leipää ja pullia, pitkoja yms. tulee sitten senkin edestä. 90% täällä jaettavasta ruuasta on ala-arvoista paskaa, joka ei kelpaa muuhun kuin akuuttiin kalorientarpeeseen eli menee suoraan roskiin. Köyhän on kuitenkin pakko hakea ruokakassit, koska se 10% ruuasta minkä pystyy syömään tarkoittaa ehkä 5-15 euron säästöä kuukauden ruokakuluihin ja sekin on köyhälle iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Johanna_sos kirjoitti:
Tuossa on kyllä sellainen pointti, että jotkut klyhät pystyy hakemaan leipäjonoista vaikka kaiken ruokansa kun taas toiset yhtä köyhät ei pääse leipäjonoon mitenkään. Esteeksi voi muodostua työajat, liian hankalat ja kalliit matkat ja heikko terveydentila, jonka takia jonottaminen ja ruuan kuljetus leipäjonosta kotiin ei vaan onnistu.
Elämä ei ole reilua.
Tuo on kyllä totta. Omalla paikkakunnallani täytyy auto jättää niin kauas, etten mitenkään pysty roudaamaan täysiä kasseja sinne asti. Invapaikkoja ei ole ja vaikka olisikin niin ne olisivat täynnä erään kansanryhmän Mersuja.
Se ei vaan ole mitään hävikkiä vaan juuri se ruoka mikä sun kuuluisi ostaa sieltä kaupasta mutta kun et halua MAKSAA MITÄÄN MISTÄÄN .