Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako köyhän käydä leipäjonossa?

Vierailija
15.01.2022 |

Mielipiteitä puolesta ja vastaan?

Olen itse käynyt nyt 3 kertaa leipäjonosssa, kun jouduin taas lomautetuksi koronarajoitusten takia, ja saamani ruoka on ollut enimmäkseen epäterveellistä. Mulle on välillä tullut oikein huono olo niistä höttöleivistä, pullista, jauhomakkaroista ja muusta leipäjonoruuasta, kun olen tottunut syömään terveellisesti (paljon täysjyvää, kasviksia, vähärasvaista lihaa, palkokasveja yms.). Jonoon käveleminen on sentään hyötyliikuntaa, mutta ajalle olisi parempaakin käyttöä kuin seistä pari tuntia jonossa ohikulkijoiden pällisteltävänä. Toisaalta leipääjono antaa edes pientä pelivaraa tiukalle viritettyyn talouteen, mutta onkohan se lopulta kuitenkaan sen arvoista? Olisi kiva kuulla etenkin muiden köyhien mielipiteitä, jotka on itse joutunut mettimään leipäjonossa käymistä omalla kohdallaan.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä tarpeeksi nälkä, odota pari viikkoa ja mieti sitten.

Vierailija
22/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna_sos kirjoitti:

Leipäjonosta saatu omaisuus on huomioitava sosiaalituissa

Ei ole oikein, että työttömistä saa sosiaalitukia, ja samanaikaisesti talouden ruokakulut katetaan leipäjosta saaduilla ruuilla

Se on hävikkiruokaa mitä niissä jonoissa jaetaan (pl. EU-kassit), se on ruokaa joka menisi kaupoilta roskikseen muuten. Ei kukaan voi olla niin kateellinen siitä että joku jonottaa tunnin muutamaa ankeaa tuotetta jossa päivämäärät paukkumassa, että sellaisestakin pitäisi tuet menettää. Sekö olisi parempi että kaikki se ruoka päätyisi biojätteeseen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain Suomessa kehdataan valittaa tällaisesta; olisit kiitollinen siitä, että ilmaista ravintoa on tarjolla, eikä sinun tarvitse kerjätä kadulla. Kyllä elimistösi tottuu gourmee-herkkujen sijaan myös muuhun ruokaan.

Koitapa itse elää kuukausi pelkällä sokerilla ja rasvalla ennen kuin tulet muille kertomaan, kuinka helppoa se on!

Vierailija
24/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin käyn 3500€/kk palkalla leipäjonossa.

Ilmainen on aina ilmainen.

Sama, mutta kun täällä ei ole kuin seurakunnan jakamaa ruokaa enkä kehtaa hakea kun olen siinä puljussa töissä.

Joskus muinoin jaettavaa tuli hirveät määrät niin työntekijöillekin annettiin ettei mene hukkaan.

Leipää oli silloin pakasteessa paljon.

Vierailija
25/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna_sos kirjoitti:

Ei ole oikein, että työttömistä saa sosiaalitukia, ja samanaikaisesti talouden ruokakulut katetaan leipäjosta saaduilla ruuilla

Tuossa on kyllä sellainen pointti, että jotkut klyhät pystyy hakemaan leipäjonoista vaikka kaiken ruokansa kun taas toiset yhtä köyhät ei pääse leipäjonoon mitenkään. Esteeksi voi muodostua työajat, liian hankalat ja kalliit matkat ja heikko terveydentila, jonka takia jonottaminen ja ruuan kuljetus leipäjonosta kotiin ei vaan onnistu.

Elämä ei ole reilua.

Vierailija
26/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain Suomessa kehdataan valittaa tällaisesta; olisit kiitollinen siitä, että ilmaista ravintoa on tarjolla, eikä sinun tarvitse kerjätä kadulla. Kyllä elimistösi tottuu gourmee-herkkujen sijaan myös muuhun ruokaan.

Koitapa itse elää kuukausi pelkällä sokerilla ja rasvalla ennen kuin tulet muille kertomaan, kuinka helppoa se on!

Minne sun rahat menee ettet edes perunaa saa irti kaupasta.

Kaljaan, tupakkaan ja tatuointeihin?

Vierailija
27/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin käyn 3500€/kk palkalla leipäjonossa.

Ilmainen on aina ilmainen.

Sanopa muuta! Tienaan itse yli 4 000 €/kk, mutta olen saanut leipäjonon avulla kartutettua lisää sotakassaa, jolla ostan osakkeita sitten kun kunnon romahdus tulee. Ne sataset, jotka onnistuin pelkästää viime vuoden aikana leipäjonossa säästämään, lasketaan muutaman vuoden päästä tuhansissa tai ehkä jopa kymmenissä tuhansissa euroissa!

Vierailija
28/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana pussi kaupasta 1€ varmaan kukin tietää että ne työpaikat pysyy sillä että ostat kaupasta ja maksat.Alepoissa on ollut teidän ilmaisruokailijoiden takia myymättä ja vanhaksi menevää 30 prosentin alennuksella.Myös pikkupitsoja.Ostat niitä saat melkein hyvää laatua ja autat työpaikkoja säilymään. Myyjät pakkaajat valmistajat.Älä tee tahallaan työttömiä ilmaisen ruuan ahneuden takia.Parempi jos hävikki kassi on 1-2€ kappale kuluihin sillä kulutkin menee sosiaaliviraston rahoista te ahneet.

Vierailija
29/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ruokajaossa sisäfileetä jaeta vaan myymättä jääneet ruoat, luulisi kelpaavan.

Vierailija
30/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johanna_sos kirjoitti:

Se on hävikkiruokaa mitä niissä jonoissa jaetaan (pl. EU-kassit), se on ruokaa joka menisi kaupoilta roskikseen muuten. Ei kukaan voi olla niin kateellinen siitä että joku jonottaa tunnin muutamaa ankeaa tuotetta jossa päivämäärät paukkumassa, että sellaisestakin pitäisi tuet menettää. Sekö olisi parempi että kaikki se ruoka päätyisi biojätteeseen? 

Paukkuu päivämäärät kaupoissa kun ette voi ostaa niitä ja maksaa silloin kun ne on tuoreita.Teidän kuuluu ostaa ne ja maksaa niin myyjät saa palkan.alennus tuotteissa on kaikissa paukkuu päivä määrä ja sun kuuluu ostaa niitä. Itsetunto katoaa loputkin kun käyttäydytään kuin koirat.

Vierailija
31/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä matka leipäjonoon maksaa. Ei ole varaa kulkea leipäjonoon hakemaan "ilmaista ruokaa".

Vierailija
32/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samalla kannalla että sen kassin sisältö epäterveellisintä moskaa mitä olla taitaa. Kerran kun sen kassin sain niin yhtä tuotetta lukuun ottamatta muut meni kompostiin. Se oli kauppojen ylijäämää ja pääasiallisesti sitä kaikkein epäterveellisintä. Sen jälkeen en ole vaivautunut sellaisten kassien takia. 

Vierailija
33/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä!

Vierailija
34/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmistö ostaa kaupasta vain hillomunkkeja jäätelöitä ja maksaa niistä sitten lihoo voi huonosti saa diapeteksen.Keksihyllyt karkkihyllyt pullahyllyt on täynnä niitä samoja tuotteita mitä täällä haukut etkä halua niistä maksaa mutta suurin osa ihmisistä maksaa niistä.

Vierailija
35/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin ne ruoat riittävät jos on muuta perusainesta kaapissa. Tuilla pitäisi perus kuivakaappi voida kustantaa johon päälle hakee tarvittaessa ruokia jonosta. En minä ainakaan valita muusta kuin siitä jos ei joskus saa yhtään mitään lihaa tai proteiinia 2,5 tunnin odotuksen jälkeen. Eikä sekään ole erityisemmin kenenkään vika. Sellaista sattuu.

Vierailija
36/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin ne ruoat riittävät jos on muuta perusainesta kaapissa. Tuilla pitäisi perus kuivakaappi voida kustantaa johon päälle hakee tarvittaessa ruokia jonosta. En minä ainakaan valita muusta kuin siitä jos ei joskus saa yhtään mitään lihaa tai proteiinia 2,5 tunnin odotuksen jälkeen. Eikä sekään ole erityisemmin kenenkään vika. Sellaista sattuu.

niin mä oon yrittäny lapsille sanoo myös.

Vierailija
37/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samalla kannalla että sen kassin sisältö epäterveellisintä moskaa mitä olla taitaa. Kerran kun sen kassin sain niin yhtä tuotetta lukuun ottamatta muut meni kompostiin. Se oli kauppojen ylijäämää ja pääasiallisesti sitä kaikkein epäterveellisintä. Sen jälkeen en ole vaivautunut sellaisten kassien takia. 

Älä mene koko jonoon jos ruoka on sinusta roskaa. Nälkää näkevä syö oikeasti vaikka kuivaa pullaa, sulla ei mikään oikea nälkä ole edes ollut.

Vierailija
38/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten parannukseen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johanna_sos kirjoitti:

Paukkuu päivämäärät kaupoissa kun ette voi ostaa niitä ja maksaa silloin kun ne on tuoreita.Teidän kuuluu ostaa ne ja maksaa niin myyjät saa palkan.alennus tuotteissa on kaikissa paukkuu päivä määrä ja sun kuuluu ostaa niitä. Itsetunto katoaa loputkin kun käyttäydytään kuin koirat.

Teidän ja sun... en minä käy ruokajonossa, joten turhaan minulle noita ohjeitasi osoitat. 

Kaupoista tulee aivan valtavat määrät hävikkiä, sitä on tullut aiemmin vielä ihan hurjasti enemmän, nykyään tulee vähemmän koska on ohjelmat joiden avulla kulutusta on helpompi ennakoida, ja lisäksi nykyään satsataan siihen että hävikkiruoka saadaan myytyä halvalla (ilta-alet, hävikkilaatikot, "eilisen tähdet", resq-sovellus jne). Siitä huolimatta sitä hävikkiä tulee jonkin verran, ja monet kaupat antavat nämä sitten ruokajakoihin, joista ne käydään hakemassa. Kauppa säästää tässä myös jätemaksuissa. Täysin ei hävikkiä saada varmaan kokonaan kitkettyä, koska nopeasti pilaantuvien tuotteiden menekkiä ei voi täysin ennustaa, ja kuluttaja haluaa että tarjolla on aina kaikkea, ja tuoretta. Todella naiivia kuvitella, että joku ruokajono aiheuttaa sen ettei kaupoista osteta tarpeeksi, se kun on niin häviävän pieni pisara kaupan liikevaihdosta, mitä sieltä menee hävikkiin - ja se tosiaan menisi muuten roskikseen.  

Vierailija
39/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leipäjonon ravinto on tuollaista, niin eihän siellä kannata käydä ainakaan säännöllisesti, jos on varaa valita. Kaikilla ei ole muita vaihtoehtoja.

Vierailija
40/51 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroni on ihan samaa kuin se patonki tai ranskanleipä tai spagetti ihan yhtä samaa VEHNÄJAUHOA ette viitsi leipoa ette maksaa ruuasta ette tehdä mitään muuta kuin valittaa. Ja sokeri taas kuuluu kaikkiin limsoihin leivoksiin pullaan jäätelöön karkkeihin ja te valitatte.