Kannattaako köyhän käydä leipäjonossa?
Mielipiteitä puolesta ja vastaan?
Olen itse käynyt nyt 3 kertaa leipäjonosssa, kun jouduin taas lomautetuksi koronarajoitusten takia, ja saamani ruoka on ollut enimmäkseen epäterveellistä. Mulle on välillä tullut oikein huono olo niistä höttöleivistä, pullista, jauhomakkaroista ja muusta leipäjonoruuasta, kun olen tottunut syömään terveellisesti (paljon täysjyvää, kasviksia, vähärasvaista lihaa, palkokasveja yms.). Jonoon käveleminen on sentään hyötyliikuntaa, mutta ajalle olisi parempaakin käyttöä kuin seistä pari tuntia jonossa ohikulkijoiden pällisteltävänä. Toisaalta leipääjono antaa edes pientä pelivaraa tiukalle viritettyyn talouteen, mutta onkohan se lopulta kuitenkaan sen arvoista? Olisi kiva kuulla etenkin muiden köyhien mielipiteitä, jotka on itse joutunut mettimään leipäjonossa käymistä omalla kohdallaan.
Kommentit (51)
Köyhä ei edes kyselisi tätä, joten menet sitten kun on tarve.
Ei sinne ilman Mersua kannata kurvata.
Tuskin kannattaa. Nykyäänhän ruokakassin arvo vähennetään suoraan tuista.
Ei ainakaan allergisen/ ruokarajoitteisen.
Kun ei kroppa kestä viljaa, eikä ylettömän rasvaisia ruokia, niin mieluummin paastoaa...
Olen köyhä ja haen pelkkiä EU-kasseja. Ne sisältää yksinkertaista mutta enimmäkseen suht terveellistä perusruokaa. On viljapainotteisia, mutta kassi tai 2 kuussa muun ruuan lisänä ei tuota mitään ongelmia. Eri asia olisi, jos ei söisi mitään muuta.
No noilla spekseillä ehkä ei.Enemmin kävelet Cittariin Lidliin tai Prismaan hakemaan ne tarjoukset.
Joutuuko todella seisomaan 2 tuntia? Missä päin Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä käydä siellä ja sit kyselet joltain jolla myös rahat tiukissa, haluttasko tehä vaihtari. Annat makkarapaketin ja saat toiselta vaikka pari tarpeetonta tonnikalapurkkia, jos itse vaikka haluat sitä.
Ei leipäjonossa mitäään tonnikaloja jaeta. Yksi saa jauhomakkaraa, toinen lihattomia lihapullia ja kolmas jonkun onnettoman roiskeläpän. Koita niistä sitten valita paras...
Nälkä on paras konsultti tässä asiassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä käydä siellä ja sit kyselet joltain jolla myös rahat tiukissa, haluttasko tehä vaihtari. Annat makkarapaketin ja saat toiselta vaikka pari tarpeetonta tonnikalapurkkia, jos itse vaikka haluat sitä.
Ei leipäjonossa mitäään tonnikaloja jaeta. Yksi saa jauhomakkaraa, toinen lihattomia lihapullia ja kolmas jonkun onnettoman roiskeläpän. Koita niistä sitten valita paras...
Ei leipäjonossa. Jos vaikka naapurissa on vähävarainen yksinhuoltaja, pääraaka-aine puuttuu, et sais ruokaa tehtyä. Naapurille sit vaihtariks vaikka 1 vessapaperirulla, jos sillä sattuu olee se lopussa. Tai voipaketti.
Vain Suomessa kehdataan valittaa tällaisesta; olisit kiitollinen siitä, että ilmaista ravintoa on tarjolla, eikä sinun tarvitse kerjätä kadulla. Kyllä elimistösi tottuu gourmee-herkkujen sijaan myös muuhun ruokaan.
Jos on varaa siihen terveellisempään ruokaan jota mieluummin syöt, niin sitten ei kannata käydä. Jos ei ole varaa niin sitten on vaan käytävä ja syötävä sitä mitä sieltä saa. Eihän niille oikein mitään mahda kun hävikkiruokaa pääasiassa jakelevat.
Eiköhän jokainen köyhä tee ihan oman päätöksen, näkeekö nälkää vai hakeeko leipäjonosta sitä ilmaista ruokaa, jota jaetaan. Maailma ei kaadu siihen, jos välillä syö vähän epäterveellistä ruokaa, jolla nälkä lähtee.
Jos on kuitenkin sen verran rahaa, että pystyy ostamaan terveellistä ruokaa niin mielestäni ei kannata mennä. Köyhälle terveys on todella tärkeää, joten se on se vihoviimeinen asia mistä itse tingin.
Siihen jauhomakkaran kylkeen voi ostaa vaikka edullisia kauden juureksia jos ei jaosta tulee mitään kasviksia, tehdä uunijuureksia tai makkarakeiton, ei tule paljon annokselle hintaa ja ei se kokonaisuus nyt niin mahdottoman epäterveellinen ole kun on reilusti kasvista mukana. Jos on nälkä ja rahat vähissä niin kyllä sillä pärjää vaikka se ei omaan makuun ihanteellista ruokaa olisikaan.
Kannattaako? Ei kai siitä mitään palkkaa saa eikä osakkeita. Leipää vain. Ehkä koronatartunnan jos huonosti sattuu.
Leipäjonosta saatu omaisuus on huomioitava sosiaalituissa
Ei ole oikein, että työttömistä saa sosiaalitukia, ja samanaikaisesti talouden ruokakulut katetaan leipäjosta saaduilla ruuilla
Täällä päin kauppojen ylijäämää. Tulee kaikenlaista ruokaa.
Kyllä minäkin käyn 3500€/kk palkalla leipäjonossa.
Ilmainen on aina ilmainen.