Miten terveysalalle saataisiin lisää käsipareja?
Kerro näkemyksesi alla. Parhaat julkaistaan Yle.fi verkkosivulla.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajasta on tullut hoivakotien yleishenkilö, jolle kuuluu kaikki viriketoiminnasta kuntoutukseen ja keittiöhommista pesulapalveluun ja siivoukseen, siinä sivussa sitten se varsinainen hoitotyö. Haluaisin takaisin ne muut ammattilaiset, virikeohjaajat, kuntohoitajat, keittäjät, kodinhoitajat, osastosihteerit jne.
Jätin vanhustyön tämän takia. En ole kovin luova ihminen. En oikeasti keksi mitään järkevää viriketoimintaa muuta kuin ulkoilu. En ole myöskään kovin hyvä kotitaloushommissa. Pesin pilalle pari paitaa yhdessä hoitokodissa. Lisäksi esimies määräsi, että hoitajien pitää järjestää juhlia asukkaille. Siinäpä vasta pohtiminen, mitä ohjelmaa sinne keksii ja aina kauhea tappelu, kuka hoitajista juontaa.
Sote-alalla toimii ihan samat houkuttimet kuin muillakin aloilla: palkka, työsuhde-edut, työpaikan maine.
Esimerkiksi kotihoidossa hoitajien käyttöön työautot, kunnolliset työvaatteet ja turvalliset kängät.
Alalle on saatava tulospalkkaus eli hoidon tulosten perusteella tulee myös osa palkasta. Ne, jotka saavat huonoa palautetta asiakkaalta vuodesta toiseen, pitää siirtää paperitöihin pois asiakastyöstä.
Tulospalkkauksessa pitää huomioida myös tiimityöskentely. Kiusaajat pitää saada pois. Osastonhoitajille pitää määritellä ihan uudenlaiset kriteerit johtamiseen. Ennen ilkein pääsi osastonhoitajaksi. Nykyään ei enää pitäisi päästä, vaan empaattisia.
Hoitaja on alan valitessaan tiennyt tulevan työnsä palkkatason. Se ei voi tulla yllätyksenä. Mikä sitten saa hoitajat pakenemaan alalta? Uskon, että painavin syy on työolot. Työ on monella tavalla todella kuormittavaa. Siihen päälle usein huonoa johtamista, venymistä talon hankkeisiin/projekteihin/kokeiluihin, jotka eivät yleensä johda mihinkään. Työstä iso osa on muuta kuin varsinaista asiakkaan kanssa työskentelyä.
Tällä hetkellä useimmissa paikoissa ei voi valita työaikojaan, vaan kolmivuorotyö on pakko kaikille. Useille se ei sovi esim. terveys- tai perhesyistä. Sen sijaan nuoret usein haluavat tehdä yövuoroja. Monilla on myös harrastuksia tai muita velvoitteita, joihin kolmivuorotyö ei sovi. Toiveita kuuntelemalla päästäisiin jo pitkälle työntekijän arvostuksessa. Hoitajat kohtaavat monesti työpaikalla väkivaltaa tai muita kuormittavia ongelmatilanteita. Tyypillistä on, että näihin tilanteisiin ei saa mitään apua, saati että niitä yritettäisiin ratkoa. Se ettei ehdi ruokataukoja pitämään ei ole urbaania legendaa, vaan normaalia hoitotyössä. Todella ahdistavaa on myös, että et voi tietää joudutko jäämään aamuvuorosta iltavuoroon, koska iltavuoroon ei tullutkaan ihmisiä. Lomaasi voidaan siirtää tai sinua hätyytellään töihin lomalta. Hoitoalalla on paljon sellaisia asioista, joiden ratkaiseminen ei vaatisi isoja rahoja, vaan työntekijän arvostamista ja kuuntelua. Toki vaatisi mitoituksen kasvattamista, jotta työstä voisi tulla inhimillistä ja sitä pystyisi tekemään laadukkaasti. Omalla kohdalla eettinen kuormitus on myös suuri, koska haluan oikeasti potilaiden/asiakkaiden saavan laadukasta, inhimillistä hoitoa.
Valmistuin sosionomiksi juuri kun tämä muutos alkoi tehdä tuloaan että vanhuspalveluissa lähihoitajat tekee kaiken. Siellä ei enää sosionomeille ole ohjaustyötä kun lähihoitajat tekee kaiken pienemmällä palkalla
Mitä tapahtuu jos ei hoita suostu tekemään tuplavuoroa? Jos kukaan ei suostuisi? Miten tilanne hoidettaisi silloin, en usko että kukaan jättää potilaita kuolemaan.
Tämä siis ihan tietämättömyyttä, en halua ilkeillä tms
Vierailija kirjoitti:
Alalle on saatava tulospalkkaus eli hoidon tulosten perusteella tulee myös osa palkasta. Ne, jotka saavat huonoa palautetta asiakkaalta vuodesta toiseen, pitää siirtää paperitöihin pois asiakastyöstä.
Tulospalkkauksessa pitää huomioida myös tiimityöskentely. Kiusaajat pitää saada pois. Osastonhoitajille pitää määritellä ihan uudenlaiset kriteerit johtamiseen. Ennen ilkein pääsi osastonhoitajaksi. Nykyään ei enää pitäisi päästä, vaan empaattisia.
Anteeksi? Missä maailmassa oikein elät? Nuo lisää kiusaamista.
Tässä yksi alalta paennut. Pidin työstä ja pärjäsin siitä maksetulla palkalla. Mutta mutta...
Aloin kyllästyä siihen joka tuutista tulvivaan hoitajien mollaamiseen. Hoitajat ovat tyhmiä, lihavia ja rumia. Hoitajat osaavat vain juoda kahvia ja somettaa. Laiskoja. Ilkeitä. Siitäkin tuli itkua kun jonkun kuultiin nauravan työaikana.
Rakastin vanhuksia mutta kerran, omaisen haukkumista ja nimittelyä kuunnellessani, aloin tosissani miettiä, miksi minä siedän tätä. Miksi olen pois perheeni luota illoin, öin, viikonloppuisin ja juhlapäivinä vain. Miksi minä, lehmä, sika ja h***aava idiootti haluan tehdä yhtään mitään auttaakseni ketään voimaan paremmin.
Olen nykyään linja-autonkuljettaja enkä kadu. Palkka on parempi ja työvuorot säännölliset. Kukaan ei huuda, nimittele eikä lyö. Ei edes somealustoilla. Kukaan ei valita edes istumisesta nyt kun oikeasti teen sitä suurimman osan työajastani. Päivää, kiitos ja näkemiin ja se on siinä.
Työolot ovat ehkä suurempi asia kuin palkkaus, mutta nämä liittyy rahan kautta toisiinsa.
Pelkästään työvuorot ovat jo naurettavia. Kuinka moni tehtaissa suostuisi pätkäaamuun ja iltavuoron jälkeen aamuvuoroon ja siihen että yövuoro on pidempi kuin muut vuorot?
Määräaikaisuudet pois, lisää varahenkilöstöä jolloin myös saikkujen tullen on hoitaja jo olemassa
Hoiva-avustajia käsipareiksi, he voisivat syöttää potilaita, viedä ja hakea ruokatarjottimia, vastata potilaskelloihin, huolehtia pyykeistä ja roskista. Sellaisista juoksevista työtehtävistä, joiden hoitamiseen ei tarvita sairaanhoitajan koulutusta. Ja näitä tehtäviä on paljon ja vievät leijonan osan pois potilasttyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset myös töihin ja ne iso joukko hoitajia houkuteltava takaisin, jotka ovat muissa töissä tällä hetkellä!
Hieno idea hiukan jaksaa vielä vanhana tehdä jotain kuten siivota syöttää pedata sänkyjä osa aikaisesti kerätä roskia ja desinfioida laitteita jne pikku puuhaa mutta tarpeellista. Jos osa aikaa sopii ja vanhat ei enää päälle 50 v ole yhtä nopeita kuin nuoret päälle 60 jo hidastuu paljonkin myös näkö heikkenee vanhetessa. Välinehuoltajia voisi pyytää töihin heillä kokemusta tärkeimmästä eli desinfioinnista väline puolella.
Puhtaus tärkeää tietysti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset myös töihin ja ne iso joukko hoitajia houkuteltava takaisin, jotka ovat muissa töissä tällä hetkellä!
Hieno idea hiukan jaksaa vielä vanhana tehdä jotain kuten siivota syöttää pedata sänkyjä osa aikaisesti kerätä roskia ja desinfioida laitteita jne pikku puuhaa mutta tarpeellista. Jos osa aikaa sopii ja vanhat ei enää päälle 50 v ole yhtä nopeita kuin nuoret päälle 60 jo hidastuu paljonkin myös näkö heikkenee vanhetessa. Välinehuoltajia voisi pyytää töihin heillä kokemusta tärkeimmästä eli desinfioinnista väline puolella.
Minä tein 44 vuotta hoitotyötä. Antakaa nyt jukolauta minun olla rauhassa eläkkeellä ja menkää itse petaamaan ja näpertelemään.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajasta on tullut hoivakotien yleishenkilö, jolle kuuluu kaikki viriketoiminnasta kuntoutukseen ja keittiöhommista pesulapalveluun ja siivoukseen, siinä sivussa sitten se varsinainen hoitotyö. Haluaisin takaisin ne muut ammattilaiset, virikeohjaajat, kuntohoitajat, keittäjät, kodinhoitajat, osastosihteerit jne.
Sehän on jo todettu että yksityisistä puuttuu ammattitaito geriatriaan ja niissä kuuluisi olla kuntohoitajat ja kumppanit erikseen joilla koulutus. Samoin siivoojat joilla koulutus laitoshuoltoon ihan erikseen ja hoitajat hoitaa syömiset pesut sängyt jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mikään kutsumusammatti, kyllä ihmisen pitää pystyä myös laskut maksamaan. Tällä hetkellä se tekee tiukkaa, kun peruspalkka ilman lisiä on niin pieni. Siis palkankorotus, kiitos.
Ikävä kertoa että ihmisen auttaminen on kyllä oltava kutsumus sillä muuten tulet itse saamaan yhtä huonon kohtelun sairaana ja vanhana mitä muille olet antanut nyt. Toivotaan ettet saa vielä huonompaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos ei hoita suostu tekemään tuplavuoroa? Jos kukaan ei suostuisi? Miten tilanne hoidettaisi silloin, en usko että kukaan jättää potilaita kuolemaan.
Kyllä joka paikassa aina on joku, joka suostuu jäämään. Itse en tehnyt viimeiseen vuoteen yhtään ylitöitä enkä vaihtanut vuoroja. Työpaikalla oli se yksi laupias samarialainen, joka vastasi aina puhelimeen vapaalla ollessa ja jäi tuplaan ja otti nämä tunti tunnista. Näin ei minun mielestäni pitäisi kenenkään toimia.
Vierailija kirjoitti:
Puhtaus tärkeää tietysti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein 44 vuotta hoitotyötä. Antakaa nyt jukolauta minun olla rauhassa eläkkeellä ja menkää itse petaamaan ja näpertelemään.
Niin selkä meni potilasta nostaessa nikama paukahti sijoiltaan joten paitsi ergonomia niin pareittain ettei yksin nostele! Sehän on raskasta nosteli työtä ranteet meni pyykkisäkkejä nostellessa pyykkikuiluun ja vaipan vaihto urakoissa.Kovat jätkät voi loukkaantua itsekin työssä rakennuksilla ettei täällä voi vaan päättää että pysyy terveenä. Kuka tahansa voi sairastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joka paikassa aina on joku, joka suostuu jäämään. Itse en tehnyt viimeiseen vuoteen yhtään ylitöitä enkä vaihtanut vuoroja. Työpaikalla oli se yksi laupias samarialainen, joka vastasi aina puhelimeen vapaalla ollessa ja jäi tuplaan ja otti nämä tunti tunnista. Näin ei minun mielestäni pitäisi kenenkään toimia.
Pakko tunnustaa että näin on tullut tehtyä putkeen muiden vuoroja ja sairaus poissaoloja tuurattua.Siinä menee terveys kyllä iltavuorosta yövuoroon painaa tai yöstä jatkaa aamuvuoro näin on tehty.
Auttamisen halu puuttuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mikään kutsumusammatti, kyllä ihmisen pitää pystyä myös laskut maksamaan. Tällä hetkellä se tekee tiukkaa, kun peruspalkka ilman lisiä on niin pieni. Siis palkankorotus, kiitos.
Ikävä kertoa että ihmisen auttaminen on kyllä oltava kutsumus sillä muuten tulet itse saamaan yhtä huonon kohtelun sairaana ja vanhana mitä muille olet antanut nyt. Toivotaan ettet saa vielä huonompaa hoitoa.
Höpsis. Työnsä voi silti haluta tehdä hyvin, vaikka se ei olisi se suuri kutsumus. Ja vaikka olisikin kutsumus, ne laskut pitää silti pystyä maksamaan. Itse asiassa, eikö kutsumushoitajalle pitäisi todella hyvää palkkaa, hän kun on auttamistyöhön erityisen sopiva ja pätevä?
-eri
Lakkautetaan monopoleista mm. Veikkaus ja Alko, annetaan markkinoiden hoitaa homma, jolloin työvoimaa vapautuu muuhun. Samalla toivottavasti kaatuu pari Veikkauksen tukemaa turhaa järjestöä.