Mitä tarkoittaa Pappia kyydissä?
Kommentit (33)
Pitää osata ratsastaa papilla ja antaa papille kunnon kyydit, niin että lätinä käy. Ratsastaja voi olla mies tai nainen, riippuen papin pervoudesta.
Pappia kyydissä. Jotain parempaa juomaa tai tuliaisia korissa?
Vierailija kirjoitti:
Pappia kyydissä. Jotain parempaa juomaa tai tuliaisia korissa?
Nyt oli puhe ihan sellaisesta kirkon papista eikä kepapista.
En tiedä, mutta äitini oli nuorena tyttönä Ruotsissa joitakin vuosia asunut ja oli jostakin syystä päätynyt tuttavaperheen pappina toimineen miehen auton kyytiin ja pappi oli juonut sitä ennen pullollisen viskiä.
Pappi on ihmistyypeistä alhaisimpia. Valehtelee työkseen ja ahnehtii valheistaan suurta palkkiota, jota vie tyhmiltä ja herkkäuskoisilta hölmöiltä veroina.
Jos teen jotain ja sanon, että "en ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä". Tarkoittaa se silloin sitä, osaan asian tai työn jota teen. Eli olen kokenut ja osaan asiani, jota teen.
Sanonta tulee siitä kun Leppilampi oli käynyt antamassa kunnon kyydit Beata Pappille.
Vierailija kirjoitti:
Pappi on ihmistyypeistä alhaisimpia. Valehtelee työkseen ja ahnehtii valheistaan suurta palkkiota, jota vie tyhmiltä ja herkkäuskoisilta hölmöiltä veroina.
Aamen. Totisesti näin. En ole koskaan ymmärtänyt, miten pappi kehtaa katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että jos pappia kuljetettiin johonkin oli usein kyse elämästä ja kuolemasta eli piti saada pappi paikalle esim. tekemään viimeinen voitelu ennen ihmisen kuolemista. Tämän vuoksi pappi piti saada paikalle mahdollisimman nopeasti ja mistään muusta välittämättä.
Ei sanonta tuota tarkoita.
Oon kuullut että joku sanoo "pappia kyyissä".
Itse olin aina jotenkin kuvitellut että se tarkoittaisi nykykielellä "pappiNa kyydissä", eli se josta puhutaan samaistettaiisiin kyydissä olevaan pappiin. Mutta pienen googlauksen perusteella kyseessä kirjaimellisesti on papin kyyditseminen, vanhaan aikaan yleensä hevoskyydillä. Pappia tarvittiin monenlaisiin tehtäviin, ja tehtävä oli arvokas, mikä tahansa pojankloppi ei saanut pappia kyyditä. Siihen tarvittiin kokenut ohjastaja, joka osasi myös sivistyneet käytöstavat. Eli oli kokenut.