Teetkö tarkastus käyntejä vuokra-asunnoissa
Minulle tuli kyllä semmoinen olo,että tarkastan Vuokraamani asunnot pari kuukauden välein.kiitos siittä AV:een. Kun luin noita keskusteluja et ihmiset eivät siivoa juurikaan muuta kuin ihan pakon edessä.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:42"] [quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:33"] Minulle tuli kyllä semmoinen olo,että tarkastan Vuokraamani asunnot pari kuukauden välein.kiitos siittä AV:een. Kun luin noita keskusteluja et ihmiset eivät siivoa juurikaan muuta kuin ihan pakon edessä. [/quote] Tervetuloa vaan, mulla on kamera kuvaamassa ovelle päin :) Käräjillä nähdään. [/quote] Mistäs käräjöit? [/quote] Luvatta ei saa asunnossa käydä. Siitä.
[/quote]
Luvatta käymisestä ei ole kukaan puhunut. Kyllä vuokraajalla on oikeus tarkastaa omaisuutensa kunto. Ei tuokaan, jolla vastasit, sanonut tulevansa ilmoittamatta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:09"]
Minun oikeudet DDD, oma tupa oma lupa.
[/quote]
Juu ei ole, vuokratessa asunnon jollekin luovutat samalla myös asuntosi hallintaoikeuden hänelle.
[/quote]
Saa siellä asunnossa käydä, asiasta vaan pitää vuokralaiselle ilmoittaa ajoissa.
[/quote]
Mutta siihen on oltava hyvä syy, esim. asunnon myynti eteenpäin ja ostajien pääsy asuntoa katsomaan. HUVIN vuoksi ei saa asuntoon mennä ja vuokralaisen kanssa pitää ajankohdasta AINA sopia.
[/quote]
Ei tuolla huvin vuoksi varmaan kukaan käy, mutta ihan perusteltua tarkastaa asunnon kunto.
En ole käynyt. Niin kauan, kun vuokralaisesta ei kuulu mitään, eikä hänen naapureistaan (valituksia) ja vuokra tulee ajallaan tilille, en katso oikeudekseni käydä nuuskimassa. Asunto ei ole missään priima kunnossa muutenkaan, asumisen jälkiä on. Ja vuokrakin on tosi kova. Olen vain tyytyväinen, että mulla on hyvät vuokralaiset.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:52"]Olen käynyt "vaihtamassa" termostaatin tai jonkun muun osan. Aina olen jättänyt lapun että olen käynyt huoltamassa jotain, saanut kiitosta kuinka hyvä vuokraisäntä ole. Totuus on kyllä ihan toinen olen vaan niin utelias/ huolissani asunnosta.
[/quote]
Olis ihan hirveää jos mun omassa kodissani vaikka vuokralla asunkin olisi lappu pöydällä että joku on käynyt. Onneksi mulla on ihana vuokranantaja. Soitti erikseen ja kysyi ollaanko kotona jos parvekkeen lasittajat kävisi kattomassa ja ottamassa mittoja. Ja kysyi saako tulla omalla avaimella. En kieltänyt, mutta sain asian käännettyä. En haluaisi että kukaan kävisi kotonani vastoin tahtoani..
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:33"]
Minulle tuli kyllä semmoinen olo,että tarkastan Vuokraamani asunnot pari kuukauden välein.kiitos siittä AV:een. Kun luin noita keskusteluja et ihmiset eivät siivoa juurikaan muuta kuin ihan pakon edessä.
[/quote]
Tervetuloa vaan, mulla on kamera kuvaamassa ovelle päin :) Käräjillä nähdään.
[/quote]
Mistäs käräjöit?
[/quote]
Kotirauhan rikkomisesta, eikö se ole aika itsestäänselvää?
[/quote]
Ei se ole kotirauhan rikkomista jos haluaa tarkastaa asuntonsa.
Toki ajankohta sovitaan vuokralaisen kanssa, mutta kohtuullinen on vuokralaisenkin oltava. Ei vuokralainen voi päättää että tänne ei saa tulla katsomaan, lällällää.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:09"]
Minun oikeudet DDD, oma tupa oma lupa.
[/quote]
Juu ei ole, vuokratessa asunnon jollekin luovutat samalla myös asuntosi hallintaoikeuden hänelle.
[/quote]
Saa siellä asunnossa käydä, asiasta vaan pitää vuokralaiselle ilmoittaa ajoissa.
[/quote]
Mutta siihen on oltava hyvä syy, esim. asunnon myynti eteenpäin ja ostajien pääsy asuntoa katsomaan. HUVIN vuoksi ei saa asuntoon mennä ja vuokralaisen kanssa pitää ajankohdasta AINA sopia.
[/quote]
Ei tuolla huvin vuoksi varmaan kukaan käy, mutta ihan perusteltua tarkastaa asunnon kunto.
[/quote]
Hyvä syy on esimerkiksi asunnon kunnon tarkastus. Vuokranantaja voi ilmoittaa pitävänsä moisen ja vuokralaisen on ilmoitettava sopiva ajankohta.
22 §
Vuokranantajan oikeus päästä asuinhuoneistoon
Huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten vuokralaisen on viivytyksettä sopivana aikana päästettävä vuokranantaja huoneistoon.
14 §
Virka-apu
Vuokranantajalla on oikeus saada virka-apua poliisiviranomaiselta, jos 21 tai 22 §:n mukainen pääsy huoneistoon kielletään.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 15:02"]
[/quote]
[/quote]
Mistäs käräjöit?
[/quote]
[/quote]
Ei se ole kotirauhan rikkomista jos haluaa tarkastaa asuntonsa.
Toki ajankohta sovitaan vuokralaisen kanssa, mutta kohtuullinen on vuokralaisenkin oltava. Ei vuokralainen voi päättää että tänne ei saa tulla katsomaan, lällällää.
[/quote]
On, se on kotirauhan rikkomista jos menee omin päin tarkistamaan asunnon kunnon. Vuokra-asuntoon ei saa mennä ilman poliisia jos vuokralainen sen kieltää.
"Vuokralaisen kotiin ei saa mennä (ilman poliisia), jos vuokralainen ei suostu sopimaan huoneistossa käynnistä tai nimenomaisesti kieltää huoneistoon tulemisen tai ilmoittaa, että mikään aika ei hänelle käy. Vuokranantaja, joka menee huoneistoon vuokralaisen kielloista piittaamatta ja ilman poliisin läsnäoloa, voi saada syytteen kotirauhan rikkomisesta."
http://www.taloyhtio.net/blogit/?id=119
Vuokranantaja ei siis tosissaan saa tulla huoneistoon miten huvittaa vaikka se papereissa hänen asuntonsa onkin. Poliisilta on pyydettävä virka-apua, omin luvin ei saa mennä.
Sen takia en enää ikinä vuokraakaan yksityiseltä, ei tuntuisi omalta kodilta. Niin paljon itsellä ollut ja muilta kuullut näitä kertomuksia. Tullaan milloin vaan omilla avaimilla eikä kunnioiteta sitä että se on toisen koti. Irtisanoa voidaan milloin vaan jos joku sukulainen tulossa asumaan tai omistaja myykin asunnon pois tms. Ihan mielivaltaista meininkiä ollut välillä, ei tunneta lakipykäliä vaan vuokralaista voi kohdella miten vaan. Helsingin kaupungilla asun enkä vaihda kuin toiseen kaupungin asuntoon, niitä on tosi hienojakin hyvillä alueilla ja edulliset vuokrat. Ja voi asua niinkuin kotonaan, seiniä ja lattioita saa laittaa itse ja vaihtaa kylpprin kalusteita jne. Asumisturva kuin omistusasunnossa ei tarvi pois muuttaa jos vuokrat maksaa ja elää ihmisiksi.
en hyväksy että kävisi minun kodissa,ellen ole kotona, tiedä mikä pervo on miehiään, katsonut aina vähän liian pitkään rintojani.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:33"]
[/quote]
[/quote]
Onko kamera itsesi takia,et muista kenet yöllä olet raahannut ravintolasta kotiin.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 15:32"]
Vuokranantaja ei siis tosissaan saa tulla huoneistoon miten huvittaa vaikka se papereissa hänen asuntonsa onkin. Poliisilta on pyydettävä virka-apua, omin luvin ei saa mennä.
[/quote]
Ei siihen poliisin virka-apua tarvita. Senkun kilauttaa vuokralaiselle, että tulisi käymään ja tsekkaamaan kämpän, milloin sopii?
Ei vuokranantaja mikään siivouspoliisi voi olla. Kai nyt jokainen elää miten haluaa. Jollei nyt aivan paskaksi paikkoja pistä yms.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 16:36"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 15:32"]
[/quote]
Ei siihen poliisin virka-apua tarvita. Senkun kilauttaa vuokralaiselle, että tulisi käymään ja tsekkaamaan kämpän, milloin sopii?
[/quote]
Ei ikinä, minun kämppä nyt lue soppari. Sitten saa mennä kun olen avaimet luovuttanut.
Yritäppä tulla kyyläämään, voi luvata että lähtö tulee
Ihme kitinää ,jos asut vuokralla et ole mitään, saat sen mukaista kohtelua. Osta oma tai lopeta vinkuminen.
[/quote]
[/quote]
Mistäs käräjöit?
[/quote]