Miten joku voi saada yli 10 raskauskiloa?
Tai tuntuu tuo 10 kiloakin aika paljolta. Siinähän on jo ihan törkeästi rasvaa mukana! Jos lapsi painaa 3-4 kiloa ja kohtu yms noin kilon, niin miettikää mikä määrä pitää ahtaa ruokaa napaan saadakseen sen ylimääräisen 5-7 kiloa vielä yhdeksässä kuukaudessa kerrytettyä! Ja miettikää kuinka paljon vaivaa pitää nähdä päästäkseen niistä sitten eroon. Järjetöntä.
Kommentit (73)
Nesteen kertyminen on erittäin yksilöllinen asia. Itselläni on vahva taipumus turvotukseen ja molemmissa raiskauksissakin painoa kertyi yli 20kg ja etenkin loppuvaiheessa helposti yli kilo viikossa. Arvatkaa vaan, oliko mielenkiintoista kuunnella neuvolassa nuoren kätilön saarnoja painonnoususta ja siitä, että pitäisi tarkkailla mitä syö... Kun tasan tarkkaan itse tiesin ettei ruokavaliollani ollut mitään tekemistä painonnousun kanssa ja että kaikki tulleet kilot + vähän ylimääräistäkin lähti alle neljässä kuukaudessa ilman laihduttamista. Ärsyttää tuommoinen turha syyllistäminen ja oletusten teko ilman faktatietoa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:11"]Mulla kaksi raskautta ja molemissa +14 kiloa. Ja molemmilla kerroilla tuo 14 kiloa putosi pois jo sairaalassa.
Ihmettelen vieläkin... no, kai olin onnekas :)
[/quote]
Sama juttu minullakin. Paino nousi 14 kiloa ja kaikki oli lähtenyt kun muistin käydä vaa'alla. Tähän tosin meni lähes kaksi viikkoa.
Mulla oli lähtöpaino 55 kg, päivää ennen synnytystä 80 kg. Synnärille jäi 10 kiloa ja pari kuukauden päästä painoin taas alle 60 kiloa. Ei se ole vaarallista!
Voi pikkusieluista aloittajaparkaa. Ihmettele rauhassa jos kapasiteettisi ajatella on noinkin suppeaa. Tee sinä kehollasi mitä haluat ja työnnä arvostelusi myös sinne minne se kuuluu. Vartalot toimivat eri tavalla. Laiha tai hoikkakin nainen voi lihoa ja turvota todella paljon hyvin eri syistä ja vuodelepo yksi asia josta ei tunnuta puhuvan riittävästi. Kun joudut vain olemaan aloillasi pahoinvoinnin, oksentelun tai helvetillisten kipujen vuoksi niin siinä tilanteessa et mieti onkohan nyt tullut kiloja nönnöö. Ei. Mietit vain, että selviän tästä perkele tunti kerrallaan ja illan tai yön jotenkin. Sitä kun et voi tietää miten hormonit, kroppa ja tilanne on odotusaikana.Raskauden aikana on hyvä vaalia itseään. Vaikka sinä et niin tee tai ole selvästi kärsinyt turvotuksesta tai pahoinvoinnista puhumattakaan liikuntakyvyttömyydestä niin onko se sinulta pois?
Kelaa mulla tuli 16kg!! Bmi ennen raskautta oli 21. En tehnyt mitään ja kilot suli 2 kuukaudessa synnytyksestä. 8kk syykautta synnytyksestä painoin 8kg vähemmän kuin ennen raskautta. Se on 10kg vähemmän kuin nyt 4.5v synnytyksestä ;) BMI 22+
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:06"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:01"]
[/quote]
Mun havaintojen mukaan sitä painoa kyllä saavat yleensä juuri ne, joilla sitä on ollut jo ennestään. Ainakin omassa tuttavapiirissä kaikki hoikat naiset saaneet sen normaalin 6-8 raskauskiloa, ei yhtään enempää.
[/quote]
Hohhohhoo. Sun piirit taitaa olla Porvoossa. 48kg josta reilu 73kg raskausajan lopulla. Palautuminen takasin vanhaan. Mahtaa vituttaa 6-8kg tätejä kun joutuu rääkkäämään sikiötä ja myöhemmin viatonta vauvaa syömättömyydellä ja liikkumaan hulluna tiukan ruokavalion kera. Onnea vain tulevaan, aivovauriot äitien laihduttamisesta raskausaikana alkaa näkyä vasta myöhemmin.
Mulla tuli 16kg ja synnärille jäi 15 (no sen n 4kg otin myös mukaani).
Mulla on tullut joka raskaudessa (3kpl) 20-25kg painoa lisää. Synnärille jäänyt joka kerta 7-10kg eli turvotusta/nestettä ollut valtava määrä. Kotona sitten paino tippunut kilon päivävauhtia joten eipä siinä kauan ole mennyt kun on ollut samoissa mitoissa kun ennen raskautta. :)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 07:23"]Tai tuntuu tuo 10 kiloakin aika paljolta. Siinähän on jo ihan törkeästi rasvaa mukana! Jos lapsi painaa 3-4 kiloa ja kohtu yms noin kilon, niin miettikää mikä määrä pitää ahtaa ruokaa napaan saadakseen sen ylimääräisen 5-7 kiloa vielä yhdeksässä kuukaudessa kerrytettyä! Ja miettikää kuinka paljon vaivaa pitää nähdä päästäkseen niistä sitten eroon. Järjetöntä.
[/quote]Taidat olla aika mustavalkoinen mielipiteissäsi. Jospa perehtyisit asiaan. 10 kiloa tulee helposti. Turvotukset ja kaikki
Minulle tuli järkyttävät +20kg raskauden aikana ja viimeisillä viikoilla paino nousi jopa 2kg viikossa, huh huh. Neuvolasta sanoivat minun voivotellessa että hän kyllä näkee onko kiloit syöty vai ei ja sinä et niitä ole syönyt. Niin kuin en ollutkaan. Kun pääsin sairaalasta kotiin kiloja oli jäljellä kolme. Toiset vaan kerää nestettä enemmän.
Helposti! Kokeile niin huomaat! ;)
Mulla tuli 17kg, painoin ennen raskautta 43kg (162cm pitkä) ja nyt kun vauva on 1v 3kk, painan 42kg. Raskausaikana söin kasvisruokaa, kuten muutkin viimeiset 11 vuotta. Olen 22-vuotias. Raskauden jälkeen en laihduttanut erityisemmin, ei ollut tarvetta sillä ylimääräisistä kiloista ei olisi ollut haittaa.
Vaikka raskauden aikana tulisi kiloja, ei se automaattisesti tarkoita, että ne jää. Ja kaikille ne "liikakilot" ei ole pahitteeksikaan.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:08"]
Aloittajan kannattaisi palata takaisin bilsantunnille. Raskauden aikana naisen verivolyymi kasvaa, kudokset keräävät nestettä, rinnat kasvavat, elimistö varastoi rasvaa synnytykseen saakka ja on siinä tietty se lapsi, lapsivesi ja istukka. Keskimäärin paino nousee semmoiset 10-12kg, mutta jos on alkujaan hoikka on suotavaa kerryttää enemmän, jopa 20kg.
[/quote]
Hoikalle tuo 10-12 on hyvä, muille ei tarvitse olla niin paljon nousua. Mun lähtö bmi oli 20,5 ennen raskautta, nyt rv 37 tullut 10 kiloa lisää ja lääkäri ja terveydenhoitaja molemmat vihjailleet, että liikaa tullut, eikä yhtään enempää loppu aikana saisi tulla.
Olen viestin nro 39 kirjoittaja. Joku kun tuolla ylhäällä mainitsi kivuista ja liikuntakyvyttömyydestä raskauden aikana, niin mulla oli kans sama. Suurinpiirtein 20 raskausviikon jälkeen loppu meni maaten, istuminenkin oli tosi vaikeaa kun selkää särki.
Helposti, kokeilepa itse miltä tuntuu olla raskaana, yliajalla, 30 asteen helteillä. Päivän välein tehdyissä punnituksissa paino heitti aina 3-4 kg ylös tai alas. Ei tuossa tilanteessa paljon ole läskillä tekemistä asian kanssa. Kun laskee mukaan lapsen painon, istukan, kohdun, lapsiveden ja lisääntyneen veren määrän, ollaan aika äkkiä jo yli 10kg.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 07:26"]Mulle tuli yli 15 kiloa, eikä tehny tiukkaakaan. Kaikki lähti korkoineen pois ilman laihduttamista.
[/quote]
sama täällä. Miten joku (ap) voi olla noin idiootti?
Inhottavaa tosiaan kun neuvolassa painopiste oli alusta asti siinä, että pitää sitten laihduttaa reippaasti raskauden jälkeen kun muuten kilot jää eikä lähde siis ikinä millään! Ehkä kuitenkin vois yksilöllisesti tätä miettiä kannattako 43kg ennen raskautta painavalle paasata kuinka pitää sitten ehdottomasti alkaa heti laihduttaa. Edelleen viestin 39 kirjoittaja.
Ap ei ole kuullut hormoneista? Mulla on kaksi raskautta alle 9 kg, yksi 14 kg ja yksi 21 kg. Tuo "21 kg:n raskaus" oli järkyttävän hormonipitoinen. Tissit turpos niin, että kaverit tajus siitä, että olen raskaana. Lisäksi selkä tuli kauttaalteen täyteen finnejä, jotka hävisivät tyystin imetysaikana.
Helposti. Olin hoikka ennen raskauksia, painoa tullut joka kerta 20kg. Joka kerta synnytin ison suursyömärin ja joka kerta laihduin nopeasti miinukselle lähtötilanteesta. En tiedä, miksi kohdallani oli näin mutta terve olin raskaana ja olen edelleen