Miten joku voi saada yli 10 raskauskiloa?
Tai tuntuu tuo 10 kiloakin aika paljolta. Siinähän on jo ihan törkeästi rasvaa mukana! Jos lapsi painaa 3-4 kiloa ja kohtu yms noin kilon, niin miettikää mikä määrä pitää ahtaa ruokaa napaan saadakseen sen ylimääräisen 5-7 kiloa vielä yhdeksässä kuukaudessa kerrytettyä! Ja miettikää kuinka paljon vaivaa pitää nähdä päästäkseen niistä sitten eroon. Järjetöntä.
Kommentit (73)
Tuli noin 18 kg raskauden aikana ja lähti 2kuukauden sisällä synnytyksen jälkeen.
http://www.liberovaipat.fi/Sinun-vaiheesi/Artikkeli/?contentId=271167
Tuosta kun laskee niin 10 kiloa on aivan normaali ja selitettävissä oleva määrä. AP:lla ei näköjään ole faktat ihan hallussa :D. Ja itselläni paino nousi 8kg raskausaikana, vauva oli 3,5kg mutta arvatenkin lapsivettä vähemmän, istukka pienempi eikä turvotustakaan niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:08"] Aloittajan kannattaisi palata takaisin bilsantunnille. Raskauden aikana naisen verivolyymi kasvaa, kudokset keräävät nestettä, rinnat kasvavat, elimistö varastoi rasvaa synnytykseen saakka ja on siinä tietty se lapsi, lapsivesi ja istukka. Keskimäärin paino nousee semmoiset 10-12kg, mutta jos on alkujaan hoikka on suotavaa kerryttää enemmän, jopa 20kg. [/quote]
Hoikalle tuo 10-12 on hyvä, muille ei tarvitse olla niin paljon nousua. Mun lähtö bmi oli 20,5 ennen raskautta, nyt rv 37 tullut 10 kiloa lisää ja lääkäri ja terveydenhoitaja molemmat vihjailleet, että liikaa tullut, eikä yhtään enempää loppu aikana saisi tulla. [/quote] Ai säkö et ole hoikka bmi:llä 20,5? Tai siis miks sun painonnousu olis ongelma, jos hoikalle 10-12kg ok?
[/quote]
En tiedä, mutta neuvolan mukaan liikaa, joten en usko, että se 12+ kiloakaan kenellekään hyvää tekee.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:08"] Aloittajan kannattaisi palata takaisin bilsantunnille. Raskauden aikana naisen verivolyymi kasvaa, kudokset keräävät nestettä, rinnat kasvavat, elimistö varastoi rasvaa synnytykseen saakka ja on siinä tietty se lapsi, lapsivesi ja istukka. Keskimäärin paino nousee semmoiset 10-12kg, mutta jos on alkujaan hoikka on suotavaa kerryttää enemmän, jopa 20kg. [/quote]
Hoikalle tuo 10-12 on hyvä, muille ei tarvitse olla niin paljon nousua. Mun lähtö bmi oli 20,5 ennen raskautta, nyt rv 37 tullut 10 kiloa lisää ja lääkäri ja terveydenhoitaja molemmat vihjailleet, että liikaa tullut, eikä yhtään enempää loppu aikana saisi tulla. [/quote] Ai säkö et ole hoikka bmi:llä 20,5? Tai siis miks sun painonnousu olis ongelma, jos hoikalle 10-12kg ok?
[/quote]
En tiedä, mutta neuvolan mukaan liikaa, joten en usko, että se 12+ kiloakaan kenellekään hyvää tekee.
[/quote]
Älä liikaa stressaa, tuskin sitä painoa loppuaikana enää hulluna tulee. Onnea matkaan! :)
Ekan raskauden aikana minulle tuli 17,5 kiloa, lähtöpaino 50 kg ja 164cm, ja söin paljon mutta liikuin normaalisti.Toisen raskauden aikana lähtöpaino 49kg ja nyt tullut 11kg, olen viikolla 24, eikä mitään myrkytyksiä,ruoka maistuu ja nautiskelen raskausajasta, mitä sitten jos jonkun paino nousee raskaana?Miten se sun elämää liikuttaa?
22 kg raskaudesta. Masensi kaikki ne säryt, joiden kanssa ei päässyt liikkumaan. Peruskulutus laski ja samalla teki mieli syödä. Nyt 10 kg lähtenyt kuukaudessa ilman vaivannäköä ja loppu on silkkaa laardia, mutta en kadu pätkääkään. Saa taas hyvällä motivaatiolla kutistua kun jälkitarkastuksesta saa "kaikki ok":t.
Lapsivesi, lapsi, lisääntynyt veritilavuus, kohdun lisääntynyt koko, loppuraskauden nesteturvotus, paisuneet rintarauhaset, istukka. Kaikki nämä painavat normaalisti yhteensä 9-12 kg. Ja se kaikki katoaa muutamassa päivässä synnytyksen jälkeen. Jos jotain raskausaikana kertynyttä jää tämän päälle niin imetystä varten on hyvä olla edes jotain rasvakudosta lisääntynyttä energiankulutusta varten. Täysimetys kuluttaa paljon energiaa. Oliko lisää muita tyhmiä kysymyksiä? T: Lihomispakkomielteisiin turhautunut neuvolantäti
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 07:23"]Tai tuntuu tuo 10 kiloakin aika paljolta. Siinähän on jo ihan törkeästi rasvaa mukana! Jos lapsi painaa 3-4 kiloa ja kohtu yms noin kilon, niin miettikää mikä määrä pitää ahtaa ruokaa napaan saadakseen sen ylimääräisen 5-7 kiloa vielä yhdeksässä kuukaudessa kerrytettyä! Ja miettikää kuinka paljon vaivaa pitää nähdä päästäkseen niistä sitten eroon. Järjetöntä.
[/quote]
Joo. Ihan hirveetä. Mä meen nyt miettimään. Siis kamalaa. Ihan kamalaa.
Huoh.... huono provi. ymmärrät varmaan rasksuden fysiologiaa, ei se mitään läskiä ole jos 10 kg painonnousu.
Mulla tuli 24kg ihan normaalilla syömisellä. Olin tosin puolesta välistä asti liikuntakiellossa. Parissa kuukaudessa kaikki oli lähtenyt, joten ei mulla ainakaan ollut ihan kamalaa laihduttamista. Tai oikeastaan en ehtinyt edes alkaa laihduttamaan, kun keskityin vain vauvaan.
Raskauden aikan tuli 13kg. Kaikki on lähtenyt pois. Söin ihan normaalisti niin kuin ennenkin. Monipuoliseti ja ei isoja annoksia. Herkkuja ei yhtään sen enempää kuin muulloinkaan.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:17"]
Lapsivesi, lapsi, lisääntynyt veritilavuus, kohdun lisääntynyt koko, loppuraskauden nesteturvotus, paisuneet rintarauhaset, istukka. Kaikki nämä painavat normaalisti yhteensä 9-12 kg. Ja se kaikki katoaa muutamassa päivässä synnytyksen jälkeen. Jos jotain raskausaikana kertynyttä jää tämän päälle niin imetystä varten on hyvä olla edes jotain rasvakudosta lisääntynyttä energiankulutusta varten. Täysimetys kuluttaa paljon energiaa. Oliko lisää muita tyhmiä kysymyksiä? T: Lihomispakkomielteisiin turhautunut neuvolantäti
[/quote]
Kertoisikos arvoisa neuvolantäti, että miksi suurin osa 10-12 raskauskiloa saaneista ei niitä kiloja saa tuossa lupaamassasi parissa päivässä pudotettua, jos ne kaikki selittyvät raskauteen liittyvillä muutoksilla?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:17"]
[/quote]
Kertoisikos arvoisa neuvolantäti, että miksi suurin osa 10-12 raskauskiloa saaneista ei niitä kiloja saa tuossa lupaamassasi parissa päivässä pudotettua, jos ne kaikki selittyvät raskauteen liittyvillä muutoksilla?
[/quote]
Odotan vieläkin vastausta...
Itse tavallisesti liikun paljon ja kovaa. Raskauasaikoja varjostanut väsymys, pahoinvointi ja liitoskivut jolloin liikunta on vähentynyt paljon.
Samaan aikaan ruokahalu on lisääntynyt ja olen myös herkutellut.
Nyt viiden lapsen jälkeen painan vähemmän kuin ennen lapsia ja olen löytänyt liikunnan vasta lapsia saatuani joten koen olevani paremmassa kunnossa kuin ennen lapsia. Lapset eivät ole este liikunnalle ja itseään voi haastaa terveellisempiin elämäntapoihin erityisesti perheellisenä. ;)
Itsellä tuli 14 kg painoa lisää. Nyt lähtenyt 17 kg pois ja 7 kk synnytyksestä. Mietin miten joku voi olla pääsemättä eroon kiloistaan.
Ennen ekaa raskautta olin 60 kg (170 cm). Painoin n. 80 kg synnyttämään mennessä. Kun tyttö oli 1.5 v painoin 52 kg. Onneksi oli rasvaa mistä laihtua. Oli sen verran rankka vauvavuosi tytön kanssa. Alkoi nukkumaan yöt vasta pari vuotiaana. Oli allergiaa, refluksia jne. Tokassa raskaudessa tuli painoa vähän vähemmän mut tuosta 52 kg:sta nousi 67 kg. Kolmatta kun aloin odottaa olin 59 kg. Kun kolmas oli vuoden niin painoin taas 56 kg. Ikää oli silloin 36 v. Edelleen olen n. 58 kg / 170 cm. En tiedä mitä haittaa noista kiloista on ollut. Ja niitä on tullut ihan normaalisti syömällä ja liikkumalla. En ole mitenkään ahminut tauotta. Olen työssä, jossa ei edes voi syödä kuin määrättynä aikana. Oli raskaana tai ei.
+25kg, mitäs siihen sanot. ;) 5kg vauva, 1kg istukka, reilusti lapsivettä, diagnosoimaton raskausajan diabetes. Tissit turposi 75D -> 85E. Ensimmäiset 6,5kk oksensin lähes päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 15:21"]
+25kg, mitäs siihen sanot. ;) 5kg vauva, 1kg istukka, reilusti lapsivettä, diagnosoimaton raskausajan diabetes. Tissit turposi 75D -> 85E. Ensimmäiset 6,5kk oksensin lähes päivittäin.
[/quote]
Sanon vain, että tsemppiä painonpudotukseen!
Mistä normaalipainoisen odottajan painonnousu koostuu:
Lapsi noin 3,6kg
Lapsivesi n. 0,8kg
Rinnat n. 0,4kg
Neste kudoksissa n. 1,2kg
Istukka n. 0,6kg
Kohtu n. 1,0kg
Verimäärä n. 1,2kg
Rasvaa n. 3,5kg
Yhteensä n. 12,3kg
Keskimääräinen painonnousu on 10-16kg.
Ennen raskautta painoin 72 kg (178 cm pitkä), synnyttämään mennessä 86 kg, synnäriltä palatessa 81 kg ja 10 viikon päästä 66 kg. Parin kuukauden päästä siitä paino olikin jo 62 kg. Eli loppujen lopuksi painoin 10 kg vähemmän kuin ennen raskautta. Rasvaakin pitää normaalille odottajalle tulla jonkin verran, koska sitä kuluu imettäessä, kuten esimerkistä huomaa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:08"]
Aloittajan kannattaisi palata takaisin bilsantunnille. Raskauden aikana naisen verivolyymi kasvaa, kudokset keräävät nestettä, rinnat kasvavat, elimistö varastoi rasvaa synnytykseen saakka ja on siinä tietty se lapsi, lapsivesi ja istukka. Keskimäärin paino nousee semmoiset 10-12kg, mutta jos on alkujaan hoikka on suotavaa kerryttää enemmän, jopa 20kg.
[/quote]
Hoikalle tuo 10-12 on hyvä, muille ei tarvitse olla niin paljon nousua. Mun lähtö bmi oli 20,5 ennen raskautta, nyt rv 37 tullut 10 kiloa lisää ja lääkäri ja terveydenhoitaja molemmat vihjailleet, että liikaa tullut, eikä yhtään enempää loppu aikana saisi tulla.
[/quote]
Ai säkö et ole hoikka bmi:llä 20,5? Tai siis miks sun painonnousu olis ongelma, jos hoikalle 10-12kg ok?